Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangen Super Moto X - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vervangen Super Moto X

Meneer Zwijn schreef:
vr 07 jun, 2019 02:29
Kan je de band niet naar binnen toe drukken? Vreemd ... Misschien in een bankschroef zetten, eventueel met houten spanklemmen om band niet te beschadigen.
Neen ik kan hem niet naar binnen drukken, de band zit muurvast.
nicolevelo schreef:
vr 07 jun, 2019 07:53
Meneer Zwijn schreef:
vr 07 jun, 2019 02:29
Kan je de band niet naar binnen toe drukken? Vreemd ... Misschien in een bankschroef zetten, eventueel met houten spanklemmen om band niet te beschadigen.
Neen ik kan hem niet naar binnen drukken, de band zit muurvast.
Als de band toch afgeschreven is kun je ook beginnen met een mes ... (voorzichtig!).
Ik ben wel erg benieuwd; ik was n.a.v. ervaring en verhalen al genezen van tubeless maar dit? Oef/amai.
Hoe lang heb je de band trouwens gebruikt, in km? Heb je hem er ooit zelf opgelegd of de fiets zo gekocht? Nieuw?
Zo het is gelukt: het voorwiel plat op de grond gelegd en met beide handpalmen uit alle macht stukje per stukje over de hele omtrek van de band gedrukt tot er op één plaats 'plop' klonk en een stukje blauw van het velglint zichtbaar werd. Daarna een extra rondje om die kant in zijn geheel los te ploppen uit de velgrand. Dan hetzelfde herhaald voor de andere kant van de velg. Ik wist niet dat een band zo hard vastgeklikt kon zijn in de beide velgranden. Weer wat geleerd!
Tipje: Eerst je banden leeg laten lopen? :P :wink:

Maar kan je helaas niet helpen, mijn Super Moto's waren gewoon "los" van de velg. Velgvorm heeft blijkbaar veel invloed.

[edit]: Het is al opgelost. Mooi :D
Leon schreef:
vr 07 jun, 2019 09:16
Hoe lang heb je de band trouwens gebruikt, in km? Heb je hem er ooit zelf opgelegd of de fiets zo gekocht? Nieuw?
De banden zijn 1 jaar oud en hebben 7000 km gereden. Enkel de achterband begint slijtage te tonen, de voorband ziet er nog goed uit. Maar ik wilde er nieuwe banden op leggen vooraleer ik op reis vertrek.
Deze nieuwe banden rijden soepeler en stiller dan de voorgaande. Is het omdat de nieuwste Super Moto X anders zijn dan de vorige? Of omdat de oude banden na 7000 km hun flexibiliteit zijn verloren?
Nadat ik uiteindelijk de Super Moto X banden van de velg kreeg, wilde ik een nieuwe set (Vittorio Mezcal) monteren, maar met de beste wil van de wereld kreeg ik die banden niet over de velgrand. Ik heb ze moeten terugsturen en er weer een setje Moto X op gezet.

Vandaag nog eens mijn moto X eraf willen halen om een set Almotions te proberen maar opnieuw krijg ik de banden er niet af omdat ze zo hard vastzitten. Ik heb blijkbaar onvoldoende kracht om de buitenbanden te wisselen op deze extra brede 27.5" wielen. Nochtans verwissel ik op mijn andere fiets (28" velgen) vaak buitenbanden, zonder enig probleem.

Kan het zijn dat een velg te groot is ten opzichte van de bandenmaat die erop zou moeten passen? Of ben ik gewoon niet sterk genoeg?
Ik heb Idworx Darim 2 velgen en daar ging ik afgelopen weekend ook ‘even’ een setje Almotions omheen leggen, nou ten eerste wouden de Supreme’s die erop zaten (32mm) er met geen mogelijkheid af, ik heb hele grote sterke handen en ze waren zo uit de rand, maar dan nog over de velgrand, 2 bandenlichters bijna gesloopt maar uiteindelijk de eerste rand erover, toen de tweede, die volgt meestal zonder mokken, nou vergeet het maar, ook met 2 bandenlichters moeten doen! Nieuwe Almotions (50-622 v-guard) zelfde verhaal. Sommige velgen hebben dus een ondiepere zitting waardoor er in de hieldraad niet genoeg ruimte komt om hem makkelijk eruit te wippen, net zoals ze dus ook een ondieper velgbed hebben waardoor demonteren ook lastig is. Tubeless anybody?
Shadow schreef:
wo 25 sep, 2019 20:39
Ik heb Idworx Darim 2 velgen en daar ging ik afgelopen weekend ook ‘even’ een setje Almotions omheen leggen, nou ten eerste wouden de Supreme’s die erop zaten (32mm) er met geen mogelijkheid af, ik heb hele grote sterke handen en ze waren zo uit de rand, maar dan nog over de velgrand, 2 bandenlichters bijna gesloopt maar uiteindelijk de eerste rand erover, toen de tweede, die volgt meestal zonder mokken, nou vergeet het maar, ook met 2 bandenlichters moeten doen! Nieuwe Almotions (50-622 v-guard) zelfde verhaal. Sommige velgen hebben dus een ondiepere zittingwaardoor er in de hieldraad niet genoeg ruimte komt om hem makkelijk eruit te wippen, net zoals ze dus ook een ondieper velgbed hebben waardoor demonteren ook lastig is. Tubeless anybody?
Ha, dat is exact hetzelfde. Ik ben dus niet de enige die hiermee worstelt. Wel vind ik het problematisch dat
1) ik geen andere banden vind die passen,
2) een reisfiets heb waarvan de banden extreem moeilijk te vervangen zijn. Gelukkig onderweg nog niet lek gereden tot nu toe.
Wat voor velgen heb je?
Shadow schreef:
wo 25 sep, 2019 20:55
Wat voor velgen heb je?
Er staat geen type of merknaam op. Het zijn 27.5" velgen, versie velgrem, van de Santos 3+. Ze worden beschreven als 'vakantievelgen XL (zeer slijtvast en sterk, geschikt voor intensief woon-werk en langere reizen met meer bagage)'.
Tubeless geschikt? Dan zou je ze nog tubeless kunnen monteren en als 'ie dan toch lek gaat een prop erin.
Jurr schreef:
wo 25 sep, 2019 21:12
Tubeless geschikt? Dan zou je ze nog tubeless kunnen monteren en als 'ie dan toch lek gaat een prop erin.
Jurr, ik heb geen interesse in tubeless.
nicolevelo schreef:
wo 25 sep, 2019 21:08
Shadow schreef:
wo 25 sep, 2019 20:55
Wat voor velgen heb je?
Er staat geen type of merknaam op. Het zijn 27.5" velgen, versie velgrem, van de Santos 3+. Ze worden beschreven als 'vakantievelgen XL (zeer slijtvast en sterk, geschikt voor intensief woon-werk en langere reizen met meer bagage)'.
Ik kijk even
Als het zo’n variant van de Edge serie van Ryde is; die hebben een nauwlijks verdiept velgbed, lastige zaak om daar iets aan te veranderen :roll:
Shadow schreef:
wo 25 sep, 2019 23:15
Als het zo’n variant van de Edge serie van Ryde is; die hebben een nauwlijks verdiept velgbed, lastige zaak om daar iets aan te veranderen :roll:
Geen idee of het deze zijn. De banden blijven nog om de velg spannen zelfs al zijn de zijflanken losgeplopt van de velgrand en is de lucht uit de binnenband. Het voelt inderdaad aan alsof het velgbed te groot is.
Shadow schreef:
wo 25 sep, 2019 23:15
Als het zo’n variant van de Edge serie van Ryde is; die hebben een nauwlijks verdiept velgbed, lastige zaak om daar iets aan te veranderen :roll:
Daarmee moet je inderdaad wel even moeite voor doen om de band omgelegd te krijgen, het makkelijkst (of eigenlijk de enige manier) is om eerst de hieldraad aan de korte kant van de velg (het is een a-symmetrische velg) te stoppen en daarna de andere kant via de lange kant, dit terwijl je probeert de hieldraad zoveel mogelijk in het midden (laagste deel) te houden.
Er af gaat trouwens ook niet makkelijk.
A-symmetrisch? Nicole rijd Rohloff toch? dan heb je gewoon een symmetrische velg bij mijn weten?
Ik heb het over de Edge varianten van Ryde (en de vorige modellen). Als de velg zo'n Darim II is met ceramische vlakken dan is er wat anders aan de hand. Ik dacht dat al die IDworx'en geen velg maar schijfremmen hadden, een beetje onzin om dan een ceramische laag op de velg te doen.
_Peter_ schreef:
do 26 sep, 2019 11:48
Ik heb het over de Edge varianten van Ryde (en de vorige modellen). Als de velg zo'n Darim II is met ceramische vlakken dan is er wat anders aan de hand. Ik dacht dat al die IDworx'en geen velg maar schijfremmen hadden, een beetje onzin om dan een ceramische laag op de velg te doen.
Nee botanische spraakverwarring - sorry - ik heb Idworx Darim 2's en die hebben hetzelfde euvel - Nicole heeft 584 velgen (650B of 27,5 zo je wilt) met velgremmen (wat erg zeldzaam aan het worden is) en ik gokte even dat dat een Ryde Edge variant was oid. Maar vermoedelijk wel met hetzelfde probleem; geen diep middenstuk in de velg.

Ik heb inderdaad velgen met een keramische rand en schijfremmen trouwens - wielen zouden eerst in een racefiets met velgremmen gaan wonen - maar dat paste niet - daar had ik rekening mee gehouden en naven voor schijfremmen gevraagd 8) toen moest ik wel een nieuw frame kopen natuurlijk 8)
Zo, de Almotions staan er op nu: versie 584-55, breder bestaat helaas niet.
De fiets weegt nu ca 1 kg minder dan met de Super MotoX en het rijgedrag is op het eerste gezicht dik in orde. Ik post hier nog wel iets nadat ik er wat langer mee gereden heb.