Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer is de fietsenmaker te duur? - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Wanneer is de fietsenmaker te duur?

144 berichten
willem.m schreef:
vr 26 apr, 2019 13:29
Polling schreef:
wo 24 apr, 2019 21:23
Je nou echt dat je elke 2500 km een nieuwe ketting, elke 5000 km een nieuwe cassette en (laat ik eens gek doen) elke 7500 km nieuwe voorbladen? Bij mijn SP met middenmotor (dus zwaarder belast) heb ik ook bij winter, regen en pekel ongeveer 6000-8000 km en dan de hele lijn vervangen. Bij een fiets zonder motor moet dat veel minder vaak moeten lijkt me.
Het zijn cryptisch geformuleerde zinnen. Maar de hersenen werken gelukkig zo dat we de boodschap begrijpen. Die boodschap komt op mij persoonlijk wat denigrerend over, alsof de ander iets stoms adviseert.
Dan lees je er wat anders in dan ik schreef. Mijn eerste letters vielen weg (ik werk met een bluetooth-toetsenbord met opstartproblemen). Ik vin het opmerkelijk vaak wisselen, en merkte op dat het bij mijn SP minder vaak nodig is, terwijl die normaalgesproken sneller zou moeten slijten dan een fiets zonder motor.
Ik heb mijn fiets terug en betaald. Totale kosten: 456 euro.
Hiervan is €170 arbeidsloon inclusief BTW.
De overige 286 euro zijn voor de fietsonderdelen inclusief BTW.

Fietsonderdelen inclusief BTW:
1 Cassette: XT 9 speed 11-34T CSM770 11-13-15-17-20-23-26-30-34T zilver = €59,99
1 Kettingblad: 44T Deore FC-M530/kettingrand zwart = €43,99
1 Ketting: 9 speed Ultegra/XT CNHG93 114 schakels / Shimano Kette HG93 116*GI = €24,95
2 Buitenbanden: Schwalbe Marathon Mondial 26x2.00 50-559 reflecterend zwart = €115,80
2 Binnenbanden: YAW MTB 26" 52MM maat 26 - 559/597 = €15,98
4 Remrubbers: Magura HS33 DS A 50 lang zwart = €19,80
1 Wat is dit? : KMC Missing Link 9-voud 6,6mm zilver paar = €5,50

Reparatie omschrijving:
Buitenbanden vervangen voor en achter race/mtb (uitvalnaaf) zelfde soort
Binnenbanden vervangen voor en achter race/mtb (uitvalnaaf) zelfde soort
Remblokken voor en achter vervangen
Kettingblad voor vervangen
Cassette en ketting vervangen en afgesteld
Wielen gericht en spaakspanning gecontroleerd
Balhoofd/trapas/wiel lagers gecontroleerd en indien nodig bijgesteld
Versnellingen bijgesteld
Derailleurpad gecontroleerd
Remvoering gecontroleerd
Alle bouten en moeren nagetrokken
Algemene controle beurt

Ik had niet verwacht dat die buitenbanden zo duur zouden zijn. Die prijs verklaard wel waarom het de vorige keer zoveel goedkoper leek. Toen heb ik ze volgens mij namelijk zelf vervangen (maar ik kan me niet herinneren er zoveel geld voor betaald te hebben).
De fietsenmaker brengt je gewoon de brutoadviesprijs in rekening. Dat zou ik er zelf nooit voor betalen.
Ik weet niet of ik moet lachen of moet huilen, maar wat een bedrag! Je hebt het er graag voor over. Laten we het daar op houden.

Wat specifiek gereedschap en online shoppen bij Mantel of Bike24 had je aanzienlijk veel bespaard.:!:
Ik heb die buitenbanden net ergens online gezien voor 23 euro per stuk.

Volgende keer ga ik ze dan maar weer zelf vervangen en idem voor de binnenbanden, want daarvoor lijk ik ook een veelvoud te hebben betaald. Hoe staat YAW eigenlijk bekend in de fietsbanden wereld? Is dat een goed merk?
Die missin link is ervoor zodat de fietsenmaker niet met een pons aan de gang hoeft, dit zijn 2 kettingplaatjes met pin waarmee je met de hand of een speciale tang de kettingeinden aan elkaar verbindt. En Ja als je weet hoe je het zelf kan doen is het een stuk goedkoper, zelfs als je het gereedschap ook nog moet kopen. Zo leer je wel je fiets kennen en weet je ook hoe het ding in elkaar zit.
YAW zegt me niets, en deze lijken me zelfs duurder dan de schwalbe variant.
Even opletten dat er wel Appels met Appels vergeleken worden. De Marathon is er in Evolution line vouwband variant en er is de draadband versie. De officiële prijs van de vouwband is 57.90 euro en van de draadband versie is 32.90. Ik denk dat het bandje dat je voor 23 euro hebt gezien niet dezelfde is als er op jouiw fiets is gezet.
ivokremer schreef:
di 07 mei, 2019 16:55

Volgende keer ga ik ze dan maar weer zelf vervangen en idem voor de binnenbanden, want daarvoor lijk ik ook een veelvoud te hebben betaald.
Een veelvoud impliceert "een aantal malen te veel". maar dat valt toch wel mee. De allergoedkoopste binnenband is 2,50 bij zaken zoals de big-bazar, bij de gamma en de praxis betaal je 5 euro, bij de meeste fietsenzaken begint e.e.a. bij 6 euro en jij hebt 8 euro per stuk betaald. Ik zou me daar niet druk over maken.

Wat ik me wel afvraag is of je die dingen moet vervangen als ze niet lek zijn. Alleen al uit weggooimentaliteit-principe. Ik heb hier fietsjes met binnenbanden van meer dan 20 jaar oud waar eigenlijk niets mee aan de hand is. Ik vervang alleen dingen die kapot zijn. En een binnenband kan je ontzettend makkelijk onderweg vervangen.
jwkeij schreef:
di 07 mei, 2019 16:42
Ik weet niet of ik moet lachen of moet huilen, maar wat een bedrag! Je hebt het er graag voor over. Laten we het daar op houden.

Wat specifiek gereedschap en online shoppen bij Mantel of Bike24 had je aanzienlijk veel bespaard.:!:
Je hebt niet veel "specifiek" gereedschap nodig voor deze klus - bandenlichters en een cassette"kraker" - de rest heeft bijna iedereen wel liggen, en indien niet dan is het geen "specifiek" gereedschap. Zelfs als je niet alles goedkoop bestelt of bij een goedkoop adresje koopt kan je heel wat verdienen.

Maar als je de opdracht geeft "Maak 'm weer als nieuw" dan betaal je ook voor "als nieuw".

Ik zelf leg desnoods een knoop in een derailleurkabeltje ... een besparing van niks (en in tijd zelfs contraproductief, want een goede knoop is nog niet eens makkelijk), maar als verder alles nog goed is vind ik het zonde om twee eindjes zonder enige slijtage gemakkelijk weg te gooien.

Misschien is zo'n rekening ook gewoon een serieus bedoelde aansporing om het voortaan maar zelf te doen ... goede fietsenmakers zijn niet dik gezaaid, dus ... als je de makkelijker klussen zelf doet ... dan heeft de fietsenmaker meer tijd voor de klussen waar ze de klanten echt blij mee maken.

Groeten BSM

PS Ik koop wel eens een nieuwe binnenband ... die gaat dan in de fietstas voor het geval dat een oude "beyond repair" is. Als ik de buitenband vervang (of controleer) dan kijk ik direct of de binnenband wellicht gewisseld moet, maar dat is niet gauw nodig ... hoogstens om te voorkomen dat de reserve-binnenband al te oud wordt .... of te wel slechts zo nu en dan.
Beagle Bikes Utrecht schreef:
di 07 mei, 2019 17:26
Even opletten dat er wel Appels met Appels vergeleken worden. De Marathon is er in Evolution line vouwband variant en er is de draadband versie. De officiële prijs van de vouwband is 57.90 euro en van de draadband versie is 32.90. Ik denk dat het bandje dat je voor 23 euro hebt gezien niet dezelfde is als er op jouiw fiets is gezet.
Maar waarom zou een fietsenmaker (als het niet om een reserveband gaat) een vouwband monteren? voor die paar gram gewichtsbesparing?
Voor die paar gram gewichtsbesparing zou ik toch graag een vouwband hebben, iedere gram gewichtsbesparing in je wielen is er een. Bovendien heeft de vouwband een andere (betere) opbouw als de draadband, waardoor deze lichte zou moeten rollen.
rooss schreef:
di 07 mei, 2019 17:44
Maar waarom zou een fietsenmaker (als het niet om een reserveband gaat) een vouwband monteren? voor die paar gram gewichtsbesparing?
Bert van Sprang schreef:
di 07 mei, 2019 17:50
Voor die paar gram gewichtsbesparing zou ik toch graag een vouwband hebben, iedere gram gewichtsbesparing in je wielen is er een. Bovendien heeft de vouwband een andere (betere) opbouw als de draadband, waardoor deze lichte zou moeten rollen.
Tja, misschien was de oude ook een vouwband, misschien had de fietsenmaker alleen een vouwband liggen, misschien was het alleen maar om de rekening "op te leuken" (en dan wil ik niet denken over de optie dat er een vouwband berekend is en een draadband gemonteerd).

Afgezien van makkelijker monteren en/of lichter lopen zie ik niet veel voordelen bij een "gewone" fiets.
In een sprint-situatie is er wellicht een meetbaar verschil, bij het normalere gebruik is die laatste gram gewichtsbesparing in het wiel vooral een theoretisch voordeel.

Groeten BSM
ivokremer schreef:
di 07 mei, 2019 16:30
1 Cassette: XT 9 speed 11-34T CSM770 11-13-15-17-20-23-26-30-34T zilver = €59,99
1 Kettingblad: 44T Deore FC-M530/kettingrand zwart = €43,99
Laatst heb ik bij een bekende Rotterdamse wereldfietsenwinkel mijn fiets laten reviseren, de Shimano HG400 cassette kostte nog geen €30 en voor de prijs van dat kettingblad kreeg ik bijna een heel Crankstel (Shimano S9, €59). Maar alle waar zal wel naar zijn geld zijn. Ben benieuwd hoe lang ik ermee fiets. Op de banden had je trouwens wel flink kunnen besparen (zelluf kopen en opleggen).
Beagle Bikes Utrecht schreef:
di 07 mei, 2019 17:26
Even opletten dat er wel Appels met Appels vergeleken worden. De Marathon is er in Evolution line vouwband variant en er is de draadband versie. De officiële prijs van de vouwband is 57.90 euro en van de draadband versie is 32.90. Ik denk dat het bandje dat je voor 23 euro hebt gezien niet dezelfde is als er op jouiw fiets is gezet.
Het zijn inderdaad Mondial DD vouwbanden, zie ik nu.

Wat is eigenlijk het verschil tussen een vouwband en een draadband? Wat rechtvaardigd de veel hogere prijs van een vouwband?
ivokremer schreef:
di 07 mei, 2019 18:32
[Wat is eigenlijk het verschil tussen een vouwband en een draadband? Wat rechtvaardigd de veel hogere prijs van een vouwband?
Google maar eens op "mondial vouwband of draadband". Vouwband komt er kwalitatief beter uit.
Op dit forum is dat ook al eens aan bod gekomen.

Van de site van bike4travel:
"Schwalbe Marathon Mondial. De ultieme band voor op wereldreis. Loopt prettig licht op asfalt, maar biedt op onverharde wegen toch voldoende grip. Verkrijgbaar in een draad versie met een stalen hieldraad (Performance) en in een vouwversie met een Evolution hieldraad. De Evo vouwbandversie heeft sterkere zijwanden en een betere antilek laag."

-Jan
Ze zijn lichter en kunnen gevouwen worden meegenomen (op reis). Ik heb ook voorkeur voor de vouwvariant.
ivokremer schreef:
di 07 mei, 2019 16:30
Hiervan is €170 arbeidsloon inclusief BTW.
[...]
Reparatie omschrijving:
-
-
Voor genoemde reparaties vind ik 2,5 uur (€ 170) best wel lang.
Steunzool schreef:
vr 26 apr, 2019 13:01
Een BBL opleiding tot fietstechnicus kost 240 euro.
Tel uit je winst!
Bij de betere fietsenzaken staan vakmensen met minimaal MBO 3 a 4 en vaak zelf HBO werk- en denkniveau in de werkplaats.
gios schreef:
di 23 apr, 2019 14:38
Mijn vaste fietsenmaker begint ook steeds meer te lijken op een autogarage. Uurloon zit inmiddels op €40.
€ 40 incl. btw per uur voor een vakman is niet duur.
Shrek schreef:
di 07 mei, 2019 19:56
Steunzool schreef:
vr 26 apr, 2019 13:01
Een BBL opleiding tot fietstechnicus kost 240 euro.
Tel uit je winst!
Bij de betere fietsenzaken staan vakmensen met minimaal MBO 3 a 4 en vaak zelf HBO werk- en denkniveau in de werkplaats.
gios schreef:
di 23 apr, 2019 14:38
Mijn vaste fietsenmaker begint ook steeds meer te lijken op een autogarage. Uurloon zit inmiddels op €40.
€ 40 incl. btw per uur voor een vakman is niet duur.
Ik ben ook "vakman", maar als mijn baas die 40 euro gaat doorberekenen dan komt er geen hond meer eten in ons restaurant.
ivokremer schreef:
di 07 mei, 2019 18:32
Wat is eigenlijk het verschil tussen een vouwband en een draadband? Wat rechtvaardigd de veel hogere prijs van een vouwband?
Zie een afbeelding van een doorsnede van een band:
AfbeeldingNr. 4 is de hieldraad. Bij standaard banden zijn de hieldraden van staal en daardoor kun je de band niet opvouwen maar hoogstends kleiner maken in door hem dubbel te klappen.
Bji een vouwband is deze draad van vouwbaar materiaal, ik meen te begrijpen dat het meestal een kevlar bevattende draad is. Daardoor kun je zulke banden flink klein opvouwen. Als meenemertje voor noodgevallen ideaal. In theorie ook lichter maar je moet uitiendelijk een band gewoon wegen of in de tabellen kijken. Een andere nadeel heb ik een tijd geleden ontdenkt met 55-559 Almotions: de kevlardraad is kennelijk toch wat elastisch, wat betekent dat ze de hieldraad iets korter maken zodat hij bij een opgepompte band precies goed zit. In combi met mijn velgen was het monteren van die banden daardoor wel een klein drama. Thuis nog te doen, maar onderweg op een stomme plek op een rotmoment genoeg om de banden daarna aan een andere ongelukkige over te doen.

Ik betaal graag 40 (of 60 of 80) euro per uur voor een vakman. Maar dan verwacht ik wel dat hij/zij meer weet dan ik, dat ik antwoord krijg op mijn vragen en dat hij mij verstandig advies geeft waar ik achteraf blij mee ben.
Echte vakmannen zijn soms ook gewoon heel erg snel klaar. Zo heb ik eens een vloerbedekkinglegger over de vloer gehad van mijn lege huis. Hij was boven bezig, alleen . Ik beneden. Binnen drie kwartier kwam hij naar beneden: "Ik goa noar hois" zei hij. Ik schrok, maar hij bleek gewoon klaar: 3 kamers en de hal, perfect klaar en opgeruimd. Dat was mij in een volle dag nog niet gelukt en zeker niet zo goed!

Ivo ik vind dat die fietsenmaker je niet prettig behandeld heeft. Op de eerste plaats vind ik het niet aardig om op een fiets die niet bepaald nieuw meer is zonder overleg de duurdere typen onderdelen te monteren, soms zelfs duurder dan dat er op zaten; wel heel dure typen. Dan vraagt hij daar zoals gezegd de (brudto-advies) absolute hoofdprijs voor. En Google Shopping eens voor de grap op YAW binnenband.... Als laatste vindt ik 2,5 uur werk voor het geheel niet in overeenstemming met zijn vakman-uurprijs.

Buitenbanden vervangen voor en achter race/mtb (uitvalnaaf) zelfde soort > 30 minuten
Binnenbanden vervangen voor en achter race/mtb (uitvalnaaf) zelfde soort > nul, want zit bij vorige
Remblokken voor en achter vervangen > 20 minuten?
Kettingblad voor vervangen > 15
Cassette en ketting vervangen en afgesteld > Cassette 5, tijd voor ketting zit al bij vorige punt.
Wielen gericht en spaakspanning gecontroleerd > wat heeft hij echt gedaan?
Balhoofd/trapas/wiel lagers gecontroleerd en indien nodig bijgesteld > misschien wel nul, anders 2
Versnellingen bijgesteld > 1
Derailleurpad gecontroleerd > 2
Remvoering gecontroleerd > 1
Alle bouten en moeren nagetrokken > 3
Algemene controle beurt > 1 minuut
Samen tel ik 80 minuten, nog lang geen 2,5 uur.