Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer is de fietsenmaker te duur? - Pagina 7 - Forum Wereldfietser

Wanneer is de fietsenmaker te duur?

144 berichten
Ik herinner me wel dat ik speciaal gevraagd had om anti-lek banden, dus dat valt de fietsenmaker niet te verwijten. Ik had het alleen wel aardig van hem gevonden als hij vooraf even gewaarschuwd had voor het verschil in prijs, want dat verschil vind ik achteraf namelijk niet meevallen.

Hoeveel maakt het in de praktijk trouwens uit, zo'n anti-lek band? Zo'n peperdure DD buitenband wekt automatisch de verwachting dat je ervaringen met een band zonder dubbele laag veel slechter zullen zijn, want dat prijsverschil moet toch ergens op gebaseerd zijn. Maar voor hetzelfde geld is het gewoon puur marketing.

Of je moet bepaalde moeilijke soorten wegdek speciaal opzoeken, maar dat doe ik niet.

Ik fiets op vakantie alleen sporadisch over moeilijke hobbelwegen met ruwe stenen of grote kiezelstenen. Wat dat laatste betreft moet je denken aan af en toe een binnendoorweggetje van een paar kilometer. Was het dan niet slimmer geweest om de goedkopere draadband van 23 euro te laten monteren?

Ik ben trouwens niet alleen maar gefrustreerd over deze fietsenmaker. Ik vind de standaard gespecificeerde bon puik werk en het feit dat ik gratis een leenfiets kreeg om mee terug naar huis te kunnen fietsen vind ik ook tof.
Dus tja, misschien houden ze wat kosten betreft niet goed rekening met de klant, maar dat wordt hier en daar wel gecompenseerd met goede service.

Die service gaat me er echter niet van weerhouden het de volgende keer zoveel mogelijk zelf te doen.
Pfoe, nu breekt mijn klomp. Uit je verhaal blijkt duidelijk dat je bar weinig weet van banden. Dat is geen verwijt aan jou uiteraard. Maar als je zoals je schrijft "op vakantie alleen sporadisch over moeilijke hobbelwegen met ruwe stenen of grote kiezelstenen" fietst, en "wat dat laatste betreft moet je denken aan af en toe een binnendoorweggetje van een paar kilometer" dan heb je niet alleen te dure banden maar ook gewoon de verkeerde. De Mondalband is namelijk gemaakt om de godganse dag over de rottigste onverharde wegen te rijden die je kunt bedenken; daarom heet hij mondial. Daardoor rijdt die band op de asfaltweg niet op zijn best.
Daarbij zijn vrijwel alle fietsbanden tegenwoordig al voorzien van een antileklaag, ook de goedkoopste.
Binnen het merk Schwalbe zijn er tal van banden die veel beter geschikt zijn voor je doel. Met alle banden die op jouw fiets passen kun je af en toe of wel vaker een stuk onverhard doen. Binnen de Marathon-serie is zelfs de de goedkope standaard versie al zo sterk dat je die met jouw gebruik vrijwel niet kapot rijdt, of je moet op een halve bierfles of in een stuk staal fietsen. (Yes, done that... :cry: )

Baten antilekbanden? Ja, zeker. De mate van lekbescherming hangt wel af van de dikte van de antileklaag en ook van de geavanceerdheid, al zit daar ook wel marketingpraat bij.
Maar een dikke antileklaag maakt de band wel stugger en het bochtengedrag wordt er bij hele dikke lagen niet beter van.
Als je meestal op keurige wegen fietst, niet vaak in de uitgaansgebieden van steden of industrieterreinen met glas-, metaal- en keramiekverwerkende industrie fietst heb je genoeg met banden met een bescheiden antileklaag. De meeste banden hebben tegenwoordig al meer dan een bescheiden antileklaag.

Daarom lijkt het me niet netjes van die fietsenmaker om dan maar banden van 116 euro per setje te kiezen, exclusief binnenbanden en montage nog wel. Gezien de specificatie heb je voor die montage ook tegen de 100 euro betaald want het is het enige dat duidelijk een bepaalde hoeveelheid werk is.

Een leenfiets bij zo'n onderhoudsbeurt? Dan mag het toch wel een gouden fiets zijn geweest.
En een gespecificeerde bon krijg ik bij de Aktion overigens ook.
Dat is nuttige informatie. Dankjewel!

Nee, het was geen gouden fiets. Gelukkig niet, dat was niet te tillen geweest zo zwaar ;)
Leon schreef:
wo 08 mei, 2019 09:08
Pfoe, nu breekt mijn klomp. Uit je verhaal blijkt duidelijk dat je bar weinig weet van banden. Dat is geen verwijt aan jou uiteraard. Maar als je zoals je schrijft "op vakantie alleen sporadisch over moeilijke hobbelwegen met ruwe stenen of grote kiezelstenen" fietst, en "wat dat laatste betreft moet je denken aan af en toe een binnendoorweggetje van een paar kilometer" dan heb je niet alleen te dure banden maar ook gewoon de verkeerde. De Mondalband is namelijk gemaakt om de godganse dag over de rottigste onverharde wegen te rijden die je kunt bedenken; daarom heet hij mondial. Daardoor rijdt die band op de asfaltweg niet op zijn best.
Daarbij zijn vrijwel alle fietsbanden tegenwoordig al voorzien van een antileklaag, ook de goedkoopste.
Binnen het merk Schwalbe zijn er tal van banden die veel beter geschikt zijn voor je doel. Met alle banden die op jouw fiets passen kun je af en toe of wel vaker een stuk onverhard doen. Binnen de Marathon-serie is zelfs de de goedkope standaard versie al zo sterk dat je die met jouw gebruik vrijwel niet kapot rijdt, of je moet op een halve bierfles of in een stuk staal fietsen. (Yes, done that... :cry: )

Baten antilekbanden? Ja, zeker. De mate van lekbescherming hangt wel af van de dikte van de antileklaag en ook van de geavanceerdheid, al zit daar ook wel marketingpraat bij.
....
Nu moet ik zeggen dat Schwalbe niet echt z'n best doet om duidelijk te maken welke band wat aan kan, en waar het beste is ... misschien ben ik blond wat betreft het zoeken, maar mij lijkt dat als je het aan een doorgewinterde fietser niet duidelijk weet te maken dan snapt de leek er al helemaal niks van ... vermoedelijk moet je alle "laatste nieuws" collectioneren en dan de commerciële bla-bla eruit zeven, en tenslotte ook nog het genablaat voordat je echt weet wat goed is.

Wat in ieder geval duidelijk is: sinds de recentere anti-lek-generatie normaal is wordt het bandenplakken een te beschermen ambacht.

Verder weer terug naar wat de beste band is: Het hangt naast wegdek ook van andere factoren af.
Wil je de zwaarste lasten dragen, of wil je zorgeloos die paar ruige (kilo)meters rijden dan wordt je keuze weer kleiner.
Zelf rijd ik al vele jaren met plezier op de Schwalbe Marathon Tour Plus. Als ik de specs zie dan zou de Schwalbe Marathon Mondial (vouwband) mij ook goed passen. Het aantal kilometers op slechte wegen hoeft niet groot te zijn om van een steviger band te profiteren (ik herinner me nog een karkas-breuk bij een toentertijd als goed aangeschreven Continental ... daar was een stukje jaagpad met net één gat teveel genoeg voor een grote bobbel). Zelfs als je alleen maar asfalt rijdt kan een putdeksel of een opdooi "sink-hole" net teveel zijn voor de band waarvan het karkas en verdere opbouw de beste keuze is voor asfaltwegen.
 
  • Misschien iets voor een apart "item" ... of is dat er al? Een genuanceerde afweging van welke band voor welk doel. En vooral ook: welke ballast en bonus haal je binnen met een net iets zwaardere of lichtere keuze.
    Ikzelf ben heel blij dat ik ooit goed bandenplakken geleerd heb, maar ook dat ik dat nu als een ambacht kan koesteren. Ik ben ook heel blij met een stukje Vittorio-wondergaas, en nog blijer ben ik dat ik het in 20 jaar maar éénmaal nodig heb gehad. Of te wel: in de laatste 20-30 jaar is er heel veel veranderd, verbeterd.
 
Overigens heb ik (ook) de indruk dat de winst steeds kleiner wordt, dwz: de banden-keuze is reuze, maar de verschillen zijn eigenlijk steeds kleiner, zolang je binnen het Tour-segment blijft. Misschien is het als met autobanden: de betere merken maken geen beroerde banden meer. Misschien nog meer als de keuze in "terreinbanden" de betere AT (=AllTerrain) band is vaak beter als een specialistische band van 20 jaar geleden, en daarbij is die AT-band over een heel breed veld gewoon goed inzetbaar.

Groeten BSM
Naar mijn bescheiden mening heeft de fietsenmaker keurig werk geleverd: de slijtageonderdelen zijn (op verzoek van de klant) allemaal vervangen door nieuwe onderdelen van uitstekende kwaliteit en de hele fiets is nagekeken en afgesteld. Startklaar dus voor nieuwe avonturen. Ja, dat kost een paar centen, maar TS hoeft ook geen hele zaterdag in zijn schuurtje te klussen en zelf het internet af te struinen om de beste deals te vinden voor nieuwe onderdelen.

TS lijkt wel verbaasd te zijn dat hij duurder uit is nu hij zijn fiets door de fietsenmaker heeft laten opknappen dan wanneer hij het zelf had gedaan. Dat verbaast mij dan weer... :roll:
Nee dan heb je het niet goed gelezen. TS is verbaast dat hij duurder uit is dan bij zijn vorige fietsenmaker.
St_Jacobus schreef:
wo 08 mei, 2019 11:47
Naar mijn bescheiden mening heeft de fietsenmaker keurig werk geleverd: de slijtageonderdelen zijn (op verzoek van de klant) allemaal vervangen door nieuwe onderdelen van uitstekende kwaliteit en de hele fiets is nagekeken en afgesteld.
Noem het maar keurig; hij is wel een klant kwijt. Zakendoen is meer dan alleen het technische aspect van het werk; sterker, ik heb ervaren dat het technische aspect in verreweg de meeste gevallen ondergeschikt is aan de rest.
Leon schreef:
wo 08 mei, 2019 12:56
Noem het maar keurig; hij is wel een klant kwijt. Zakendoen is meer dan alleen het technische aspect van het werk; sterker, ik heb ervaren dat het technische aspect in verreweg de meeste gevallen ondergeschikt is aan de rest.
Op zichzelf ben ik het hiermee eens. Maar als je klant al op een forum begint te zeuren dat je te duur bent vóórdat je zelfs maar aan de fiets bent begonnen heb je m.i. geen eerlijke kans gekregen. Als ondernemer kan je nóg zo je best doen, er zit altijd wel een klant tussen voor wie het nooit genoeg is. Ik vermoed dat de FM niet heel rouwig is om het verlies van zo'n klant. Die gaat maar lekker zelf knutselen! :)
M276 schreef:
wo 08 mei, 2019 12:01
Nee dan heb je het niet goed gelezen. TS is verbaasd dat hij duurder uit is dan bij zijn vorige fietsenmaker.
En hij heeft het vertrouwen in de fietsenmakende mensheid nu helemaal verloren etc. etc.

De enige echte winst is dat de TS nu aanstalten maakt veel meer zelf te doen.
Best kans dat daar zo nu en dan ook wat mis gaat, en geld "verbrand wordt", maar dat is dan wel leergeld.
Je hoeft ook niet alles te kunnen, maar banden vervangen en basis-afstellingen controleren is een goede en besparende start ... iets waar je onderweg veel aan kan hebben.

Overigens, een cursus heb je niet per se nodig. Ik heb alles "the hard way" geleerd. Dat wat me niet lukt, daarvoor durf ik gerust iemand - eventueel de fietsenmaker - om hulp te vragen.

Bedenk dat het je dagen kan schelen als je bijv. je trapas op de stoep van de fietsenmaker kan vervangen (met een paar geleende gereedschappen) ... been there, done that ... in Beaune ... de fietsenmaker verkocht me graag een vervangende trapas maar had beslist geen tijd voor een haastklus tussendoor - kan ik best begrijpen, hoe goed ie het ook zou doen, even langs Beaune fietsen voor het alledaagse onderhoud was voor mij iets te veel dus duurzame klandizie verwachtte hij niet bij mij.

Groeten BSM
Bedankt voor alle reacties tot zover. Ik vind ze erg leerzaam.

Wat mij trouwens ook verbaasd is dat ik in de gespecificeerde factuur helemaal niets lees over de twee kunststof tandwieltjes van de derailleur. Zijn die dingen zo slijtvast dat ze zelden tot nooit vervangen hoeven te worden?
Ga een cursus volgen, doe je t zelf ! :lol:
ivokremer schreef:
wo 08 mei, 2019 16:10
Bedankt voor alle reacties tot zover. Ik vind ze erg leerzaam.

Wat mij trouwens ook verbaasd is dat ik in de gespecificeerde factuur helemaal niets lees over de twee kunststof tandwieltjes van de derailleur. Zijn die dingen zo slijtvast dat ze zelden tot nooit vervangen hoeven te worden?
Bij mij gaan ze na 15000 a 20000 km brak schakelgedrag opleveren. Ze kosten iets van een tientje en is een leuke klus om zelf te doen. Opletten wat links, rechts, boven en onder is en wat 6, 7, 8,.... 12-speed compatibel is en vooral ook oppassen dat je je vingers niet klemt tussen een terugklappende derailleur. :D
Leon schreef:
wo 08 mei, 2019 16:29
ivokremer schreef:
wo 08 mei, 2019 16:10
Bedankt voor alle reacties tot zover. Ik vind ze erg leerzaam.

Wat mij trouwens ook verbaasd is dat ik in de gespecificeerde factuur helemaal niets lees over de twee kunststof tandwieltjes van de derailleur. Zijn die dingen zo slijtvast dat ze zelden tot nooit vervangen hoeven te worden?
Bij mij gaan ze na 15000 a 20000 km brak schakelgedrag opleveren. Ze kosten iets van een tientje en is een leuke klus om zelf te doen. Opletten wat links, rechts, boven en onder is en wat 6, 7, 8,.... 12-speed compatibel is en vooral ook oppassen dat je je vingers niet klemt tussen een terugklappende derailleur. :D
Zou dit zijn wat ik er op heb zitten: https://www.mantel.com/shimano-ultegrax ... eurwieljes
ivokremer schreef:
wo 08 mei, 2019 16:37
Zou dit zijn wat ik er op heb zitten: https://www.mantel.com/shimano-ultegrax ... eurwieljes
Misschien/vast. Het zijn doodnormale derailleurwieltjes. Als je in plaats van op de dure 'ultegra'-naam zoekt op 9-speed derailleurwieltjes die geschikt zijn voor jouw derailleur (en dat moet je het nummer nemen dat op de derailleur staat, meestal onderop) dan kom je waarschijnlijk wel ook een stuk goedkopere maar verder identieke wieltjes uit. Want wat ik op de foto zie zijn doodgewone derailleurwieltjes zoals die al sinds begin jaren 90 gemaakt worden.
Ook andere merken maken geschikte derailleurwieltjes, noem het namaak..., sommigen zijn zelfs goedkoper, anderen zijn soms heel veel mooier/cooler/ultiemer/technischer.

Het belang van de juiste derailleurwieltjes zit niet zo zeer in het feit dat de ketting er over moet kunnen rollen - wat uiteraard moet kunnen - en in de juiste maat, maar ook in de zijdelingse speling en vorm van vooral het bovenste wieltje. Dat wieltje moet namelijk een bepaalde zijdelingse vrijheid hebben om te zorgen dat er na het schakelmoment een bepaalde bewegingsvrijheid voor het wieltje is ten opzichte van het kransje. Dat zorgt dat het lekker loopt.

Edit: Dit zijn ze ook, voor minder dan de helft: https://www.rosebikes.nl/shimano-ultegr ... =standaard
Okee, bedankt. Ik heb even onderop mijn achterderailleur gekeken.

Het is een Shimano Deore XT RD-M760.
Ik heb trouwens jaren geleden al in een opwelling een fietsmontage steun gekocht bij de Lidl waar ik tegenover woon: https://www.lidl-shop.nl/CRIVIT-Fiets-m ... p100251461

Misschien is dit een luxe probleem van mij, maar ik heb hier een "gammel" gevoel bij. Zijn er voor weinig geld betere steunen?

Bijvoorbeeld zoals de steun in dit filmpje:


Ik heb ook zo'n goedkoop setje gehad om met keilbouten aan een plafond vast te maken en dan de fiets aan op te hijsen, maar dat setje heb ik nooit in gebruik durven nemen. Ik boor liever niet te veel gaten in het gebouw waar ik woon. Dat setje heb ik daarom nu niet meer.
HansvanderVeeke schreef:
di 23 apr, 2019 16:56
Je kunt ook een fietsreparatiecursus doen.
Een heel weekend sleutelen en er wordt ook nog voore een warme maaltijd gezorgd.
Niet alleen kun je een deel van de reparaties daarna zelf, je wordt op de cursus geholpen met de ingewikkeldere problemen.
En dat allemaal voor maar €75.
En dat is zeker niet inbegrepen nieuwe onderdelen kopen en die kunnen nogal gepeperd zijn....
Niet via bike-components.de, bike-discount.de, bike24.de, r2-bike.de of aanverwanten. :wink:
Shrek schreef:
vr 10 mei, 2019 22:56
Niet via bike-components.de, bike-discount.de, bike24.de, r2-bike.de of aanverwanten. :wink:
Ik bestel nooit fietsenonderdelen per internet. Liever fysiek en met je eigen ogen bekijken en beoordelen in de winkel. Anders weer naar het postkantoor gaan voor het terugsturen van het pakje (bij buitenlandse adressen betaal je de porto zelf) en dan geduldig wachten op vervangende onderdelen. Teveel gedoe, poeah.
Martin E. van Doornik schreef:
vr 10 mei, 2019 23:27
Shrek schreef:
vr 10 mei, 2019 22:56
Niet via bike-components.de, bike-discount.de, bike24.de, r2-bike.de of aanverwanten. :wink:
Ik bestel nooit fietsenonderdelen per internet. Liever fysiek en met je eigen ogen bekijken en beoordelen in de winkel. Anders weer naar het postkantoor gaan voor het terugsturen van het pakje (bij buitenlandse adressen betaal je de porto zelf) en dan geduldig wachten op vervangende onderdelen. Teveel gedoe, poeah.
Dan ben je gezegend met een bijzonder goed gesorteerde en vriendelijke fietsenmaker.

Ik ben ooit om precies dezelfde reden juist naar internetbestellen gegaan. Ik was het zat om drie zaterdagen achter elkaar naar de fietsenmaker te fietsen die dan zei dat de onderdelen er nog niet waren terwijl hij bij de bestelling alleen "volgende week" zei, met een gezicht waarmee hij het achteraf gezien zonneklaar maakte dat hij geen behoefte had aan een enthousiaste en toen nog jongeman die allerlei dingen bij hem kwamen bestellen. Ik heb zo een stuk of vijf fietsenmakers geprobeerd maar ze waren allemaal hetzelfde. Ook heb ik meerdere malen de inporteur van Schwalbe moeten bellen of ze de banden naar mijn fietsenmaker wilde sturen omdat de fietsenmaker dat kennelijk niet gedaan had.
Met internetbestellen heb je de onderdelen niet dezelfde dag, maar de kans dat ze er na een week zijn bleek in mijn geval heel veel groter. Ik heb ook nog nooit een verkeerd onderdeel toegestuurd gekregen en er nooit een teruggestuurd. Ik bestel echter zelden dingen die me moeten bevallen zoals kleding of tassen maar alleen 'harde' fietsonderdelen. Hoe die er in 3D uit zien kan ik me inmiddels wel vooraf voorstellen. :D