Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Clickpedalen of gewone pedalen - Forum Wereldfietser

Clickpedalen of gewone pedalen

Vraagje: Wat voor pedalen worden meestal gebruikt tijdens fietsreizen? Clickpedalen of gewone pedalen (evt met van die houdertjes) in combi met gewone loopschoenen?
Dit kan een heeeeeeel lang draadje worden. En er is al veel over geschreven op dit forum. (Google maar eens.) Korte antwoord: er is van alles mogelijk & doe vooral wat je zelf prettig vindt.
Dat is een afweging. Op platform pedalen en prima schoenen heb je 1 paar nodig. Met klikpedalen kan je stevig doorrijden, maar dan heb je voor naast-de-fiets nog schoeisel nodig.

Voor beiden is wat te zeggen.
Zelf heb ik klikpedalen met knetterstijve mtb schoenen en een paar sandalen mee. Dan kan ik overdag een flink eind wegtrappen en op de camping mijn sandalen aan.
Ik denk idd dat er bij pedalen niet geldt dat er een overweldigende meerderheid is voor een van de drie kampen:
1. Gewone pedalen
2. Tweezijdige klikpedalen
3. Pedalen met verschilldende kanten.

Het aantal fietsers met de klassieke toeclips is wel best klein. Toch een kampje 4?
Conclusie: als je er zin in hebt een tijdje proberen. Eén keer heeft geen zin want je moet er wel aan wennen.
Ik heb klikpedalen met een setje mtb schoenen. Zwart en met veters zodat ik ze ook nog eens casual kan dragen. Als ik een dag niet fiets dan wil ik nog wel eens de schoenplaatjes er onder vandaan schroeven zodat het net wat beter loopt. Of minder beroerd ;)

Ook nog een paar simpele teenslippers bij me meestal.
hoeksie schreef:
di 30 apr, 2019 22:10
Vraagje: Wat voor pedalen worden meestal gebruikt tijdens fietsreizen? Clickpedalen of gewone pedalen (evt met van die houdertjes) in combi met gewone loopschoenen?
Ik heb klikpedalen op de racefiets - vanzelfsprekend!- maar op een trekkingfiets zie ik de meerwaarde niet. Vroeger reed ik op de trekkingfiets met van die houdertjes (ze lijken op klassieke clips maar dan zonder het riempje) maar intussen zijn die er al lang af.
Tussen gewone pedalen en clickpedalen zitten volgens mij nog wat opties, (grotere) platformpedalen, platformpedalen met pinnen en voordat je bij echte clickpedalen bent, magnetische pedalen, MagLock/Magped.

Ik zelf houd het voorlopig bij grotere platformpedalen met bescheiden plastic pinnen.
Lekker veelzijdig: 1 kant platform met pinnen, andere kant SPD.

's zomers gebruik ik de SPD kant met mtb-schoenen (tempo en luchtig) en 's winters de platformkant met wandelschoenen (warmer en waterdicht).
Ik ben er na al die jaren nog steeds niet helemaal over uit. Ik rijd met SPD schoenen, en met Shimano pedalen die een vlakke kant en een SPD kant hebben; in bijvoorbeeld traag/druk verkeer in krappe steden vind ik het onhandig steeds in-en uit te moeten klikken.
Maar toen ik begon met vakantiefietsen had ik alleen platform-pedalen, en dat ging ook prima, dus...
Voor mooie geboende museumvloeren heb ik afdekhoesjes voor de SPD-plaatjes.
Voor mij platform pedalen - kon niet wennen aan clickpedalen.
willem.m schreef:
di 30 apr, 2019 22:44
Dit kan een heeeeeeel lang draadje worden. En er is al veel over geschreven op dit forum. (Google maar eens.) Korte antwoord: er is van alles mogelijk & doe vooral wat je zelf prettig vindt.
Zoveel fietsers, zoveel meningen :)
Ik fiets met pedalen met verschillende kanten: platform - SPD.
Ik heb SPD-schoenen met een Vibram-zool, ook geschikt voor wandelingen.
Ik gebruik de SPD altijd, ook in steden. Los-klikken gaat gemakkelijk, alleen de allereerste keer bij de eerste stop was het even wennen.

Ik heb eerst gefietst met alleen platform met pinnen. Gebruik van SPD geeft bij mij de voeten rust.

-Jan
Inge1 schreef:
wo 01 mei, 2019 08:03
Voor mij platform pedalen - kon niet wennen aan clickpedalen.
Ik vroeger ook niet maar met de multi-plaatjes icm lage veerspanning van het pedaal gaat het prima. Makkelijk uitklikken, ook bij noodgevallen. Toch zitten ze bij normaal fietsen goed vast.
Ik wil wel toevoegen dat het gebruik van klikpedalen nogal precies komt, en dan bedoel ik dat je gemakkelijk langdurige blessures kunt oplopen bij een verkeerde afstelling van de schoenplaatjes.
Ik kreeg last van mijn linker heup/spieren/pezen in die regio, en het duurde ruim een jaar voordat die klachten weer verdwenen. Met "losse" voetjes nooit ergens last van gehad.
Ik heb de afgelopen zomer tijdens mijn fietsvakantie 3 weken rondgelopen op één paar schoenen - met spd-plaatjes. Geen enkel probleem. Ook niet in musea. Ik was op een ligfiets en dan is het voordeel van klikpedalen toch wel heel groot.
Vroeger fietste ik altijd met toe clips, en sinds een tijd met de moderne opvolgers daarvan: clickpedalen (spd voor mtb). Ik vind clickpedalen een grote vooruitgang vergeleken met toe clips, en zou echt niet anders willen. Het fietst efficiënter, en ik vind het ook veiliger omdat je voet niet van het pedaal af kan schieten. Erg goede knieën heb ik niet, en juist daarom vind ik het belangrijk dat mijn voeten precies op de juiste plek op het pedaal staan. Wel staat het pedaal erg los afgesteld, en heb ik plaatjes met float. Ik heb twee paar fiets/wandel schoenen voor clickpedaal gebruik: een stel Goretex schoenen van Shimano voor koude en natte bestemmingen en een stel goed geventileerde Vaude schoenen voor warm weer. Op allebei kan ik heel redelijk lopen, en daarom neem ik zelf normaal nooit een extra paar mee, maar ik zou voor een echte fiets/bergwandel vakantie wel extra loopschoenen meenemen.
Dan ook maar een inhoudelijke reactie:
Keen sandalen met clickplaatjes.

De afgelopen fietsvakanties hadden we alleen deze mee (en geen sneakers, slippers etc).

Ze zitten voldoende vast voor de click en voldoende los ter preventie van knieproblemen.

Ideaal voor zowel warm als nat weer (al dan niet icm Sealskinzsokken).
Op ligfiets altijd klikpedalen. Zonder fietst voor geen meter.
Op huidige rechtopfiets gebruik ik ze nooit, te weinig meerwaarde.
Hoi,
Ik fiets op fiets-/wandelschoenen en kan dus met hetzelfde paar lekker fietsen (op gewone pedalen) en een flinke wandeling maken. Voordeel van gewone pedalen is dat ik mijn schoenen nog wel eens wat verder naar voren of naar achteren op de pedalen zet zodat ik even een beetje anders zit. Dat is met clickpedalen onmogelijk.
Groet, Petra.
Vroeger gebruikte ik toe clips en nooit problemen mee gehad. Nooit gevallen.
Laatste jaren spd klikpedalen en met spinning is dat een merkbaar voordeel.
Ofwel met je hakken naar beneden, of in vlakke positie, of met de tenen naar beneden; diverse posities mogelijk.
Staand op de pedalen zou ik niet zonder willen. Je kan bijna zonder je handen/vingers aan stuur te houden toch flink kracht zetten. En je glijd niet van de pedalen af.
Zonder spd voelt het allemaal net wat minder stabiel.
SPD vraagt wel gewenning. Verschillende malen gevallen door onverwacht manoeuvreren en daarbij niet los kunnen komen uit de spd pedalen. Ook niet na lossere afstelling. Zowel op de racefiets als vakantiefiets deed dat probleem zich af en toe voor. Gelukkig nooit vervelend terecht gekomen.
In de regel fiets ik in de stad zonder vast zitten aan pedalen.
Vind dat wel zo veilig voor mijzelf en medeweggebruikers.
Fedor - Zelfs met erg los afgestelde pedalen bleef ik met ondingen vinden. Toe clips lang geleden nooit problemen mee gehad. Vind het nu fijn af en toe de voet te kunnen verplaatsten - scheelt me veel dood gevoel in mijn voeten.