Additionally, paste this code immediately after the opening tag: levensduur ketting - Forum Wereldfietser

levensduur ketting

Er is al veel geschreven over de levensduur van een fietsketting maar ik heb toch nog een vraag.

Als motor liefhebber ben ik nog al verbaasd over de korte levensduur van maar een paar duizend kilometer.

Bij motorfietsen gaat de ketting minimaal 20.000 tot wel 70.000 kilometer mee bij goed onderhoud/smeren. Dan hebben we het over motoren met minimaal 100 pk. Deze kettingen hebben wel een o of x-ring als afdichting.

Wat maakt het verschil zo groot? Hoeveel kilometer gaat de beste ketting mee op een fiets met rohloff naaf?

Ik hoor het graag!
In de eerste plaats maken die afdichtingsringen een enorm verschil. Een fietsketting ligt echt op en en bloot en de eerste druppel water is binnen één seconde door de capillaire werking binnenin de ketting waar de relevante slijtage plaatsvindt, zand iets later als het schuurmiddel. Bij derailleurfietsen zijn kettingen noodzakelijk die zijdelingse beweegbaarheid hebben. Dat is niet bevorderlijk voor de levensduur. Als je zo'n derailleur ook gebruikt fiets je afwisselend met de ketting naar links en naar rechts verbogen; niet bepaald bevorderlijk.
Dat het vermogen niet zo groot is is niet allesbepalend. Vergelijk het met schuurpapier: als je een bepaalde hoeveelheid druk uitoefent dat schuurt het papier goed; maar als je heel veel harder drukt gaat het niet navenant beter.
Bij fietsen met een rohloffnaaf heb je geen last van een scheve kettinglijn. Bovendien heb je, al je de ketting spant met een excentrische bracket of met schuivende achterpatjes, het effect dat de ketting opgesloten zit en niet hoger op de tanden kan kruipen dat tot op het punt dat hij klem zit. Dit in tegenstelling tot een derailleur waarbij de ketting altijd binnen de veerkracht van de derailleur naar boven kan. Of dit het effect is waardoor ik hoor dat kettingen op rohlofffietsen soms veel langer (10.00 km, zelf geen ervaring) mee gaan heb ik nog niet bevestigd gezien, maar ook niet ontkracht.
Ik wist trouwens niet dat de kettingen van motorfietsen zo lang mee gingen; ook weer wat geleerd. Hoeveel km mag je voor een motorfietsband overigens tellen?
Leon schreef:
di 07 mei, 2019 21:04
.....
Hoeveel km mag je voor een motorfietsband overigens tellen?
OffTopic :shock:
De auto-banden onder mijn vierwieler gaan tot zo'n 100.000 km mee, en kosten (per stuk) weinig meer* als één paar fietsbandjes bij de "wat kost een fietsenmaker", zo'n band op de velg leggen en balanceren is ook nog eens goedkoper als bij die "wat kost een fietsenmaker".
Je zou er bijna auto voor gaan rijden.
 
  * zie hier: Continental CrossContact AT


Groeten BSM
Kunnen we afspreken dat een beetje offtopic doen alleen mag als je op zijn minst een poging doet om de vragensteller te helpen? Kunnen we ook afspreken dat we niet expres tegen beter weten in continu als/dan-taalfoutjes maakt?

Edit: taalfout op verzoek van BSM gecorrigeerd.
Leon, bedankt voor je uitgebreide reactie.

Vroeger gingen kettingen van een motorfiets maar maximaal 5000 km mee, dus wat dat betreft hebben de o ringen een hoop veranderd. Ik kan mij voorstellen dat een fietsketting met o ring te veel weerstand zal geven, iets wat op een motor geen groot probleem is.

(De levensduur van een motorband is meestal tussen de 3000 en 20000 km, afhankelijk van de rijstijl en of het een sport of toerband is.)
scorpio schreef:
di 07 mei, 2019 19:45

Hoeveel kilometer gaat de beste ketting mee op een fiets met rohloff naaf?
Als ik heel concreet mag zijn: de laatste 14 jaar heb ik vijf kettingen versleten met elk de volgende kilometers op de teller: 17400 - 17869 - 16208 - 23263 - 18538 km. Ik denk dat de eerste twee Rohloff-kettingen waren, de andere allemaal KMC X1. Die worden meestal aangeraden als 'de beste' in combinatie met een Rohloff-naaf.

Let op: ik ben van het type dat zijn overbrenging volledig aan de gort rijdt (dus meestal wordt voorblad vervangen en achterkransje omgedraaid of vervangen). Rijcondities: all season, met dagelijks een stuk semiverhard dat bij regenweer heel wat scherpe zandkorreltjes doet opspatten. Ik rij wel met halfgesloten kettingkast (dus onderste helft achteraan is onbeschermd). Onderhoud: minimaal - elke paar maand smurrie afwrijven met een doekje en ketting smeren met Brunox. That's it.
Ik lees dat die KMC X1 een singlespeedketting is. Die zijn als het goed is slijtvaster. Worden fietsen met Rohloffnaaf altijd met singespeedkettingen uitgerust of worden er ook wel derailleurkettingen opgelegd?

Mijn ouderwetse stadsfietsen kregen nooit een nieuwe ketting. Na 12000 km was het soepele er echter wel af en was de achteras inmiddels wel vrijwel maximaal naar achteren gezet.
Leon schreef:
wo 08 mei, 2019 08:24
Worden fietsen met Rohloffnaaf altijd met singespeedkettingen uitgerust of worden er ook wel derailleurkettingen opgelegd?
Dat wordt aangeraden maar is niet 'verplicht'. Ik ken er niet veel van, maar ik heb ook altijd horen waaien dat single-speeds robuuster zijn en langer meegaan (hebben geen zijdelingse souplesse nodig). Dus bij mij ligt er steeds een single-speed op... en bij kettingslijtage schuif ik het achterwiel naar achter tot dat niet meer mogelijk is. Dan is het tijd voor een nieuwe ketting. Ik beschouw mijn achterpadden als een soort goedkope Rohloff-caliber :-).
Lijken me mooie getallen en behoorlijk gelijkmatig. Toch even kritisch zijn. Wat is jouw gemiddelde snelheid of wat voor een soort fietser ben je. Het zal behoorlijk van invloed zijn met hoeveel vermogen er op de trappers wordt gedrukt.
WimB schreef:
wo 08 mei, 2019 11:22
Wat is jouw gemiddelde snelheid of wat voor een soort fietser ben je. Het zal behoorlijk van invloed zijn met hoeveel vermogen er op de trappers wordt gedrukt.
Dat zijn inderdaad parameters die de slijtage mee kunnen bepalen, dus ter vervollediging:

- ik ben ongeveer 1m72 (en reeds in het krimpstadium beland).
- ik weeg 63 kg, dus eerder een lichtgewicht (alhoewel, een bmi van 21.3 is eigenlijk wel 'normaal', of beter gezegd 'gezond').
- voor mijn dagelijkse woon-werkritjes (27km) rij ik gemiddelde snelheden rond 22-23 km/u, dus kruissnelheden tussen de 25-30 km/h (meestal haal ik e-bikes zachtjes in als er niet teveel wind zit).
- naar mijn bescheiden gevoel trap ik zeer gelijkmatig en efficient (ik ben geen stoemper).
Leon schreef:
wo 08 mei, 2019 08:24
Ik lees dat die KMC X1 een singlespeedketting is. Die zijn als het goed is slijtvaster. Worden fietsen met Rohloffnaaf altijd met singespeedkettingen uitgerust of worden er ook wel derailleurkettingen opgelegd?
Ja. 3/32
Antwoord op de vraag: een motorfietsketting is permanent gevet, er zitten rubber afdichtingen tussen de plaatjes en de assen. Hierdoor geen geslijp.
Vroeger, en bij weinig pk motorfietsen en goedkope kettingen zaten deze ringetjes er niet tussen en sleten motorfietskettingen veel sneller.
Daarom mag je motorfietskettingen ook niet met alle soorten middelen schoonmaken, dat tast de rubber afdichtingen aan. Voor fietsen heb ik afgedichte kettingen nog niet gezien, maar het zal vast ooit gemaakt zijn.
Ik heb een voormalige Oostduitse motorfiets gereden en daar zat een Oostduitse ketting op. Zonder O of X ringen. Na 83.000 km de MZ verkocht. De fabrieksketting zat er nog op. 250 cc 2 takt, maximaal 23 pk, geeft zijn vermogen soepel af en de ketting was omsloten met rubberen buizen tussen motorblok en achterkast. Ook de kettingwielen waren nog niet versleten.
De kettingen op de stadsfietsen thuis gaan ook circa 12 jaar mee. Kettingwielen worden nooit vervangen. De oudste fiets is nu 18 jaar. Daarop wordt het hele jaar door bij nacht en ontij gereden.
Dat kettingen op fietsen snel slijten komt inderdaad vooral door de blootstelling aan regen en straatvuil.
De derailleurkettingen in de velomobielen die ik heb gehad zijn daar volledig tegen afgeschermd en gingen tussen de 10 000 (hele slechte KMC ketting) en 40 000km (goede kwaliteit PC-951 SRAM ketting) mee. DIt zijn 3,5x normale kettinglengte kettingen aan elkaar, wel gewoon derailleursysteem en dito ketting. De ketting in mijn huidige velomobiel ligt er bijna 30 000km op, ik moet eens een kettingslijtagemeter kopen om te kijken hoever die versleten is, maar het rijdt nog niet slecht en de casette ziet er nog niet versleten uit.

Er zijn mensen die blijkbaar minder ruig rijden dan ik en makkelijk 50 000km halen met een ketting in een velomobiel, er zijn zelfs enkelen die 100 000km halen.

Vergeet ook niet dat de kettingsnelheid bij een motor vele malen hoger ligt en dat de koppel ondanks het veel hogere vermogen ws vergelijkbaar is als bij een fietsketting (lang geleden wel eens aan gerekend, nu even geen zin in om te doen)
Ronaldi schreef:
do 16 mei, 2019 21:52
Antwoord op de vraag: een motorfietsketting is permanent gevet, er zitten rubber afdichtingen tussen de plaatjes en de assen. [...] Voor fietsen heb ik afgedichte kettingen nog niet gezien, maar het zal vast ooit gemaakt zijn.
Misschien dat daardoor de verliezen in de ketting dan ook significant zou toenemen? Het rendement van de fietsketting is nog steeds erg hoog wat het grote voordeel is van dit systeem.
Wat voor smeermiddel is goed om te gebruiken voor het onderhoud?
Bedankt allemaal! Ik heb zo toch weer goede informatie over het gebruik en onderhoud van mijn ketting opgedaan.
pieterjuh1 schreef:
wo 02 okt, 2019 10:23
Wat voor smeermiddel is goed om te gebruiken voor het onderhoud?
Nou deze ben ik ook wel benieuwd naar, ik gebruik gewoon olie, even schoonmaken, olieën, fietsen. Ik hoor hier veel mensen over Pedro's Ice wax of Finish Line, is daar echt voordeel in levensduur mee te halen of is het alleen minder vies aan je kleren en doet het voor de levensduur niet zoveel goeds?
Of zoiets:

https://www.kmcchain.eu/10000km+
20190920_143041.jpg
20190920_143037.jpg
Leuk met een derailleur ja :D