Additionally, paste this code immediately after the opening tag: levensduur ketting - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

levensduur ketting

Shadow schreef:
wo 02 okt, 2019 15:42
pieterjuh1 schreef:
wo 02 okt, 2019 10:23
Wat voor smeermiddel is goed om te gebruiken voor het onderhoud?
Nou deze ben ik ook wel benieuwd naar, ik gebruik gewoon olie, even schoonmaken, olieën, fietsen. Ik hoor hier veel mensen over Pedro's Ice wax of Finish Line, is daar echt voordeel in levensduur mee te halen of is het alleen minder vies aan je kleren en doet het voor de levensduur niet zoveel goeds?
Ik schreef over mijn test met Pedro's Ice Wax:
viewtopic.php?f=23&t=30712&p=339439&hil ... ax#p339439

En over Finish Line dit:
viewtopic.php?f=23&t=30712&p=311204&hil ... ne#p311204
Dat had ik gevonden inmiddels, maar ik had dit eerder in dit topic gezocht :D geregeld. Maar je schrijft erbij expliciet droge omstandigheden, ik fiets veel door de regen dus mijn methode is zo gek nog niet?
Shadow schreef:
wo 02 okt, 2019 18:57
Dat had ik gevonden inmiddels, maar ik had dit eerder in dit topic gezocht :D geregeld. Maar je schrijft erbij expliciet droge omstandigheden, ik fiets veel door de regen dus mijn methode is zo gek nog niet?
Miljoenen fietsers doen het al meer dan een eeuw zo, dus het is niet raar.
Had gehoopt op een wondermiddel, maar ik mag niet klagen, ik doe al meer als een jaar met m’n ketting op de Big Dummy, Rohloff kaliber zakt er nog steeds niet door, de hoeken die de ketting maakt zijn op zo’n fiets dan ook wat vriendelijker :D heb de kilometers niet bijgehouden btw.
Is er iemand die ook andere smeermiddelen heeft gebruikt of getest van Pedros, zoals SynLube of Chainj? Wil weleens wat anders proberen dan Boeschield, maar het moet wel geschikt zijn voor herft en winterweer.
Ik smeer de ketting meestal met zonnebrandmiddel van Safe2Travel Sunprotect Wel met een hoge beschermingsfactor, iets van 50. Als ik het zo lees is dat niet het meest ideale middel maar het smeert wel goed in, ook de ketting.

Waarom zou dat smeermiddel niet goed werken?
O ja. Smijt alles wat de mensheid geleerd heeft over mechanica, smering en slijtage in een hoek, doe alsof het niet bestaat en ga je vervolgens demonstratief afvragen hoe het allemaal komt.
de slachtofferrol is populair momenteel Leon :D
Gewoon een heel flauwe reactie van Eric.
Velotraumer schreef:
vr 04 okt, 2019 11:46
Is er iemand die ook andere smeermiddelen heeft gebruikt of getest van Pedros, zoals SynLube of Chainj? Wil weleens wat anders proberen dan Boeschield, maar het moet wel geschikt zijn voor herft en winterweer.
Ik heb van begin 2017 tot begin 2019 met Squirt gereden, winter en zomer. Ik heb 12.000km kunnen doen met 2 kettingen, maar na die 12.000km waren ook de cassette en voorbladen versleten. Als ik de kettingen op 9000km had vervangen had ik wel langer met de tandwielen kunnen doen.

Nu rijd ik sinds februari 2019 met Smoove. Smoove houdt veel langer dan Squirt, vooral in regenweer, maar de ketting is gemiddeld genomen een beetje vuiler. Maar nog altijd niet zo'n smeerboel als een olie-gesmeerde ketting.

Ik heb een hele tijd lang een even gedetailleerde boekhouding bijgehouden als Ronaldvdboon in zijn langdurige ketting/cassette/kettingblad test, ik kan die data hier ook delen, maar echt relevant zijn die gegevens niet.

Volgens mij zijn dit de belangrijkste factoren in volgorde van belangrijkheid:

  1. De weersomstandigheden: bij slecht weer slijten kettingen veel sneller. Zie ook de gegevens van Ronald.
  2. Onderhoud: kettingen slijten hoofdzakelijk door harde deeltjes (zandkorrels) die het metaal afschuren. Hoe properder de ketting, hoe minder slijtage. Daarom rijd ik met 2 kettingen die ik elke 500km probeer af te wisselen (in de praktijk eerder elke 750km). Ik maak de kettingen proper met een ParkTool Chain Cleaner voor het groffe vuil en gooi ze dan in een fles wasbenzine.
  3. Smeermiddel: Het is heel makkelijk om hier religieuze oorlogen over uit te vechten, temeer er weinig testen zijn die realistische omstandigheden nabootsen. Maar grosse modo zijn er twee grote uitersten in smeermiddelen: proper en veel smeren tegenover vuil en weinig smeren. Squirt behoort bij uitstek tot de eerste categorie: ik haalde maar 120km (droog) of 40km (nat) met één smeerbeurt maar mijn ketting was heel proper. Boeshield T9 is hierin niet veel beter. Chain-L is het andere uiterste: deze olie is zo vettig en plakkerig mogelijk; de maker maakt zich sterk dat één smeerbeurt goed is voor 1500km, maar hij is wel absolute tegenstander van bijsmeren, de ketting moet kraaktnet zijn voor het smeren en je moet zelf heel goed de buitenkant poetsen.

    Ik kies voor wax-gebaseerde middelen omdat mijn ketting gemiddeld properder is. Ik heb altijd een lange broek aan, olie geeft toch altijd plekken die er niet uitgaan.
bdr schreef: Nu rijd ik sinds februari 2019 met Smoove. Smoove houdt veel langer dan Squirt, vooral in regenweer,
Interessant. Smoove kende ik nog niet. Zou het weleens willen proberen, maar geloof dat het niet heel makkelijk verkrijgbaar is. Heb je een verkoopadres?
Ik koop smoove bij cyclorise in de uk wegens betaalbare verzending, procycle in Frankrijk is duurder.
De ketting van mijn Idworx Easy Rohler met kettingkast is na 25000 km vervangen. Het voorblad was nog goed.
bdr schreef:
vr 04 okt, 2019 19:47
Ik koop smoove bij cyclorise in de uk wegens betaalbare verzending, procycle in Frankrijk is duurder.
Of via Amazon.co.uk, weet alleen niet wat daar de verzendkosten zijn.
Leon schreef:
vr 04 okt, 2019 12:18
Gewoon een heel flauwe reactie van Eric.
Net besteld bij www.Mantel.com ...met speciaal lampje om de applicatie te controleren. https://www.youtube.com/watch?v=4Ahbh4d ... tion=share

https://www.mantel.com/mucoff-c3-dry-ce ... ]=20982098
Dat mag je alleen in het donker aanbrengen?
bdr schreef:
vr 04 okt, 2019 13:08
Volgens mij zijn dit de belangrijkste factoren in volgorde van belangrijkheid:
  1. D...
  2. Onderhoud: kettingen slijten hoofdzakelijk door harde deeltjes (zandkorrels) die het metaal afschuren. Hoe properder de ketting, hoe minder slijtage.
  3. S...
Helemaal waar denk ik. Maar qua zand gaat het wel om het zand binnenin de ketting. Want dat is de plaats waar de slijtage plaatsvindt waardoor de ketting langer wordt. De zwarte prut en koeken aan de buitenkant vangen eerder extra zand op dan dat ze afgeven. De prut wordt alleen maar meer. Die prut moet je bij het schoonmaken echter niet nasr binnen wrijven of spoelen. Daarom maak ik de ketting niet nat schoon. Ik schraap hoogstends de overtollige prut er af.
Leon schreef:
ma 07 okt, 2019 15:54
De prut wordt alleen maar meer. Die prut moet je bij het schoonmaken echter niet nasr binnen wrijven of spoelen. Daarom maak ik de ketting niet nat schoon. Ik schraap hoogstends de overtollige prut er af.
Meneer Rohloff maakte vroeger super kettingen en verkocht daarna zn ketting patenten + productie middelen aan Campagnolo. Meneer Rohloff heeft o.a. het volgende te zeggen over onderhoud:

"Bereits in das Gelenk eingelagerte Schmutzpartikel können
durch Reinigung (auch mit einem Ultraschallgerät) kaum noch entfernt werden.

Damit der Schmutz gar nicht erst in die Gelenke gelangt, sollte die Kette äußerlich
möglichst sauber und trocken gehalten werden und dabei regelmäßig mit einem
leicht öligen Lappen abgewischt werden.

Wir empfehlen als Kettenreinigungsflüssigkeiten deswegen nur Mittel,
die keine 100% entfettende Wirkung haben und schnell verdunsten,
wie z.B. Diesel oder Petroleum.

Umweltfreundlicher sind Produkte auf der Basis von modernen
Geschirrspülmittelkonzentraten. Diese reinigen recht gut und lassen
sich nach Anwendung leicht mit Wasser aus dem Gelenk spülen. Möglich ist auch die
Reinigung mit einem Dampfstrahlgerät.
Wichtig ist, daß nach jeder Intensivreinigung die Kette unbedingt richtig nachgeschmiert.


https://www.rohloff.de/fileadmin/_migra ... ege.de.pdf
Ik heb de kettingen met allerlei middeltjes proberen te poetsen. Grootste overeenkomst was vaak smerige handen, vlekken op mijn kleren en de vloer en een hevig knarsende ketting. Ik doe het nu al een jaar of 15 niet meer en het bevalt me.

Met aswasmachinespul gaat poetsen kan natuurlijk. Dan lijkt het me verstandig om een veiligheidsbril op te doen. Dat is sterk spul.
hansrtd schreef:
zo 06 okt, 2019 12:06
De ketting van mijn Idworx Easy Rohler met kettingkast is na 25000 km vervangen. Het voorblad was nog goed.
25.000 is veel. Wat doe jij aan kettingonderhoud ? en wat schrijft Idworx voor of wat wordt aanbevolen ?