Additionally, paste this code immediately after the opening tag: levensduur ketting - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

levensduur ketting

bdr schreef:
vr 11 okt, 2019 21:03
PietV schreef:
vr 11 okt, 2019 13:37
Als ik een ding nooit meer doe, is het gebruik van wasbenzine voor de ketting. Dat oplosmiddel gaat in de ruimte van de pennen en semibussen zitten. Dat verdunt daar de smering en verhoogt de slijtage.
Dat is dan toch een heel eigenaardige soort wasbenzine. Als ik een ketting uit de wasbenzine haal en in openlucht ophang is ze binnen het half uur kurkdroog. Wasbenzine verdampt snel, probeer maar eens een bodempje wasbenzine op een bord uit te gieten.
Ja, de buitenzijde droogt snel. Maar inwendig mengt de wasbenzine zich met het kettingvet en maakt de smerende vetfilm dunner. Wasbenzine vermengd met kettingvet verdampt niet.
PietV schreef:
vr 11 okt, 2019 22:00
Maar inwendig mengt de wasbenzine zich met het kettingvet en maakt de smerende vetfilm dunner. Wasbenzine vermengd met kettingvet verdampt niet.
Ik zal dit melden bij de Technische Universiteit in Eindhoven want dit is echt een geweldige ontdekking. Op de afdeling Scheikundige Technologie zullen ze in hun nopjes zijn. Hier zijn vast veel toepassingen te bedenken.

De eerste ontdekking is natuurlijk dat de film dunner wordt als er wasbenzine bij gaat, de tweede dat de wasbenzine er wel in gaat maar niet uit. Een fenomeen!
Leon schreef:
vr 11 okt, 2019 22:39
PietV schreef:
vr 11 okt, 2019 22:00
Maar inwendig mengt de wasbenzine zich met het kettingvet en maakt de smerende vetfilm dunner. Wasbenzine vermengd met kettingvet verdampt niet.
Ik zal hier waarschijnlijk contact moeten opnemen met mijn oude school in Eindhoven, de TU/e want dit is echt een geweldige ontdekking. Op de afdeling Scheikundige Technologie zullen ze in hun nopjes zijn.

De eerste ontdekking is natuurlijk dat de film dunner wordt als er wasbenzine bij gaat, de tweede dat de wasbenzine er wel in gaat maar niet uit. Een fenomeen!
Ja, dat is gek. Vet en wasbenzine mengen niet, voor zover mij bekend. En dat kettingvet wasbenzine zou vasthouden lijkt me ook niet aannemelijk.

Ik lees dit draadje met enige interesse en ook wel met verbazing. Het enige wat ik doe is de ketting schoonvegen met een schone doek als ze smerig is, en voor de rest af en toe een drupje olie. Ik ga er van uit dat je toch niks kunt doen tegen zand en andere schurende deeltjes eens ze in de schakels doorgedrongen zijn.

De tandwielen maak ik wel schoon met een borstel en Bionet of zoiets.
Ja dat doen de meeste hier denk ik wel :D
derdekeer schreef:
vr 11 okt, 2019 22:52

Ja, dat is gek. Vet en wasbenzine mengen niet, voor zover mij bekend. En dat kettingvet wasbenzine zou vasthouden lijkt me ook niet aannemelijk.

Ik lees dit draadje met enige interesse en ook wel met verbazing. Het enige wat ik doe is de ketting schoonvegen met een schone doek als ze smerig is, en voor de rest af en toe een drupje olie. Ik ga er van uit dat je toch niks kunt doen tegen zand en andere schurende deeltjes eens ze in de schakels doorgedrongen zijn.

De tandwielen maak ik wel schoon met een borstel en Bionet of zoiets.
Als wasbenzine zich niet zou mengen met vet, zou het een ondeugdelijk middel zijn om de ketting te ontvetten. Dat wasbenzine in het vet volledig achterblijft heb ik wat ongelukkig omschreven. Het verdwijnt op den duur, maar dat zal veel langer duren dan goed is voor de ketting.

Ook ik verbaas me over de manier waarop menigeen zijn ketting reinigt. Borstel en doek en wat PTFE smeermiddel.
Paar jaar geleden ontdekte ik een 1/8" binnenbreedte met 3/16" - dikte plaatjes - ketting, en die haalde 30000 km, grootste deel onder slechte omstandigheden (vast tandwiel en halve cm scheve kettinglijn).
Kon nog verder worden gebruikt alleen vond ik dat de tanden achteraan nogal kort waren geworden (uitgehold in het midden) dus risico op breuk.
Heb tandwiel achter 1 maal omgedraaid, kettingblad nooit, ketting -tig keren 12 schakels verlegd om de slijtage manueel te spreiden (48/16), en enkele keren omgedraaid om het scheefhangen door de scheve kettinglijn te compenseren.

Onderhoud is druppeltje olie op elk rolletje, daarna elke dag de zwarte olie aan de plaataansluitingen met een vod erafwrijven, tot ie te droog begint te staan, en dan herhaal.

Grootste levensduur inkorter ervoer ik als strooizout. Had de gewoonte om sneeuw eraf te spoelen met water. NIET doen als er zout in zit. Want het lost op in water, en dringt zo diep in de schakels. Op enkele dagen evenveel rekken als maanden normaal. Oplossing is preventie: bij sneeuw/zout ketting dik in olie steken, en platen volledig (ook buitenkant en vooral penuiteindjes) met een borsteltje met olie inwrijven.

De olie die ik gebruik is gekozen op goedkoop: motorolie auto.
GMS21 schreef:
zo 27 okt, 2019 19:38

De olie die ik gebruik is gekozen op goedkoop: motorolie auto.
Ik op al mijn fiets, behalve één, ook, die andere test ik nu Pedro’s ice wax op uit, er blijft minder zooi aan plakken, maar ik weet niet wat het me qua slijtage gaat brengen :D
Vanwege het "hoe lang doe je met een riem" topic dacht ik laat ik weer eens naar m'n ketting km.stand kijken; staat nu op bijna 19.000 km. incl. dezelfde tandwielen, zowel voor als achter.
Yep... mijn huidige KMC X1 (op Rohloff) staat nu op 15.000km. Ik heb ze enkele dagen nog een laatste keer aangespannen. Nog enkele 1000 km en wellicht laat ik dan de tandwielen en ketting vervangen.
PietV schreef:
vr 11 okt, 2019 22:00
Ja, de buitenzijde droogt snel. Maar inwendig mengt de wasbenzine zich met het kettingvet en maakt de smerende vetfilm dunner. Wasbenzine vermengd met kettingvet verdampt niet.
Wat late reactie, maar het is inderdaad niet onwaarschijnlijk dat kettingvet de wasbenzine vasthoudt, als je bv bedenkt dat butaan (kookpunt 0°C) prolbeemloos tot wel 10% oplost in benzine, en amoniak (kookput -33°C) tot 30% kan worden opgelost in water.
PietV schreef:
vr 11 okt, 2019 22:00
Wasbenzine vermengd met kettingvet verdampt niet.
Dat lijkt me onzin. Graag bronvermelding.
Zelfs het water in de Pedro's Ice Wax verdampt snel.

Ook verhalen die argumenten gebruiken met de woorden indringen en binnenin een ketting zijn zelden op veel gebaseerd. Fietskettingen zijn namelijk open. De spleten zijn in de zin van het doorlaten van vloeistoffen en dampen enorm. Bovendien heb je het capillair effect én het bewegen van de ketting.
Ik durf de stelling wel aan dat elke vloeistof die niet spontaan rechtop blijft staan binnen seconden de hele ketting doordrenkt.

Wat wel waar is is denk ik dat je niet de vetten binnenin de ketting moet gaan oplossen en dán gaan fietsen. Dat effect kent iedereen: fietsen in de regen. Er wasbenzine overgooien en niet wachten tot het droog is komt op hetzelfde neer, maar effectiever.
Een update van eerdere post: daar ik voor een 1/8" ketting met 3/16" specs plaatjes maar 1 producent vond, moest die er ooit mee stoppen sta ik daar weer, heb ik zitten verder zoeken.
Maar dan in de motorbranche. Een type 420 ketting daar, zou volgens specificaties compatibel met fiets tandwielen. Dus besteld en inderdaad. Ik rij dus sedert een 2-3 maanden met een 1/4" ketting. Wat het effect op de levensduur gaat zijn is nog te vroeg om te oordelen.
Er is wel één verschil: de pen van de schakel is iets dikker. Je moet dus bij ponsen opletten, de pen kan vast komen te zitten in een pons. Uitboren naar 4mm (de pen is 3.97mm) is een optie.
Ik rij op een e-bike, Flyer RS met xt schakeling: ik heb 14500km met de ketting en de kransjes gedaan.
Toen ik ging vervangen schakelde alles nog goed echter waren sommige kransjes wel zichtbaar ingesleten en ketting een stuk slapper in zijwaartse beweging. Heb nooit 'gemeten', enkel visueel gecheckt 'hoe ziet het eruit en werkt het nog goed', de praktijk bleek dat de ketting en kransjes lang mee gingen.
Voorblad was overigens nog goed.
Ik vind het een mooie stand qua kilometers.
Heb regelmatig schoongemaakt, 1 x per maand zo ongeveer. Met ketting schoonmaak middel/ontvetter en nog met borstel met sop en met gewone tuinslang direct op de ketting en derailleur goed afgespoten, droog gemaakt en weer ingespoten met vet uit een spuitbusje.
Valt nogal mee qua werk en de fiets wil ik zowiezo af en toe schoonmaken en redelijk netjes houden.
Ik rij woon werk, toer in de rondte en mag ook graag de grint en zandpaden fietsen door de bos. Ontzie de fiets niet. Maar meeste kilometers op de weg en fietspaden al met al.
Ben wel een liefhebber van een derailleur schakeling van goede kwaliteit. Meer werk dan riem ongetwijfeld maar hoef eigenlijk nooit bij te stellen en ook op e bike werkt het goed. Wel met beetje beleid schakelen, dus niet te veel onder vollast.
Bij aankoop zei de fietsenmaker dat ik moest rekenen op zo'n 5000km zo ongeveer voor de ketting en ik heb er dus bijna 3x zo lang mee gedaan.
En je zal net zien........nadat ik een nieuwe ketting had laten monteren brak die spontaan op een 'zwakke' schakel. Niet eens de verbindingsschakel. Kan dus ook. Is zonder moeite en kosten vervangen door de fietsenmaker voor een nieuwe en die doet het weer best:-)
Jacos schreef:
zo 24 mei, 2020 10:14
Bij aankoop zei de fietsenmaker dat ik moest rekenen op zo'n 5000km zo ongeveer voor de ketting en ik heb er dus bijna 3x zo lang mee gedaan.
En je zal net zien........nadat ik een nieuwe ketting had laten monteren brak die spontaan op een 'zwakke' schakel. Niet eens de verbindingsschakel. Kan dus ook. Is zonder moeite en kosten vervangen door de fietsenmaker voor een nieuwe en die doet het weer best:-)
Welk merk/model ketting was dat, en waar (welk onderdeel van de schakel) "brak" (of loste) die precies?
Het was een shimano xt ketting en die brak gewoon op een willekeurige schakel.
Het pinnetje was losgekomen en was weg. (het was niet de 'verbindende schakel, een 'gewone' schakel)

Een echte zwakke schakel dus.