Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie denkt mee, nieuwe fiets tot 1500, 2000 euro - Forum Wereldfietser

Wie denkt mee, nieuwe fiets tot 1500, 2000 euro

Hallo allemaal.
Ik ben op zoek naar een nieuwe fiets.
Ik kom van een rih z850.
De fiets gaat dagelijks gebruikt worden.
Ik ben niet zo groot, 172 en bbl van 79 cm.
Ik woon in het platteland maar wat versnellingen zou mooi zijn.
Wensen:
- geen vering maar wel "dikke" banden.
- onderhoudsarm dus iets van Alfine naaf 11 oid.
- normale tot sportive zit.
- riemaandrijving.
- schijfremmen.
- praktisch dus inclusief spatborden en pakjesdrager waar ook iemand achterop kan.
- degelijk, stevig en mooi afgewerkt.
Budget is 1500 euro maar als er echt iets leuks is dan kan het nog iets opgerekt worden.
Gebruikt kan ook maar dan vrij jong en goed onderhouden.
Zelf zag ik de Ghost 7.8 maar daar kan niemand achterop.
En de VSF T700 alfine, gates voor 1700 euro maar ik zie niet of daar iemand achterop kan.


Bedankt alvast voor het meedenken.
kww schreef:
za 11 mei, 2019 13:54
- praktisch dus inclusief spatborden en pakjesdrager waar ook iemand achterop kan.
Over hoeveel kilo in totaal (jou + de iemand) hebben we het?
80/85 plus dochter van 40 a 50 kilo.
Zal niet zo vaak voorkomen maar zegt wel iets over de degelijkheid.
Een drager die maar 25 kilo kan hebben is niet geschikt voor een kind achterop.
Ook de combinatie van schijfremmen en goede achterdrager kan problemen opleveren, de remmen zitten soms in de weg voor een goede montage van een stevige achterdrager.

De VSF is een leuke fiets, maar die achterdrager is niet veel waard, hij zit maar op één plek vast, ik denk niet dat je daar meer dan 15kg op kwijt kan. Je komt al snel uit bij transportfietsen als je 40-50 kilo wil meenemen, en die zijn doorgaans lomp en zwaar. Ik ben zelf een postbode en heb al meerdere dragers (en wielen) versleten omdat ik soms met 50kg post rondfiets. De enige fiets die het nu langer dan 6 maanden volhoudt is een transportfiets, maar die weegt wel 25 kilo. Het is niet leuk om daarop te fietsen als je verder moet dan 5 kilometer.

Dus mijn advies: koop een leuke fiets voor jezelf en ook een fiets voor je dochter.
Een tandem? Een zit/lig-tandem of iets dergelijks?
Normale fietsen kunnen dit officieel niet aan. Wat we vroeger met onze vriendjes en vriendinnetjes deden was incidenteel, veel kilo's geleden en was ook niet goed voor de fiets.
Zou ook kunnen.
Ik zag ook nog een gudereit SX-R 1.0 met 14 rohloff naaf en 42er banden voor 1999.

Is het raadzaam om voor de rohloff te gaan ipv de alfine 11?
Wat is er mis met de RIH?
Moet nieuwe banden, remmen, lagers en stuurpen.
Verder prima.
Maar ik zoek iets nieuws voor meer intensief gebruik.
Zit ook wat te smalle banden op en kan niet breder.
kww schreef:
za 11 mei, 2019 13:54

En de VSF T700 alfine, gates voor 1700 euro maar ik zie niet of daar iemand achterop kan.
Zit een verschil tussen kunnen en mogen.

Bij de gemiddelde stadsfiets zul je nergens op papier een toegestaan gewicht krijgen voor een volwassen persoon achterop, toch kom je het in het straatbeeld regelmatig tegen.
Tubus vindt ook kinderen achterop maar niks:

* ISO 11243:2016 requires that all luggage carriers with a carrying capacity of 27 kg or more automatically be approved for the attachment of child seats, too. In our opinion, transporting children on luggage carriers is dangerous, so we voluntarily restrict the carrying capacity of tubus luggage carriers to max. 26 kg, thus excluding the attachment of child seats and/or the transport of children on our carriers. This restriction has only the legal reasons mentioned above. tubus carriers are still tested with considerably higher luggage loads (which are specified for each product in brackets).

Bron: https://www.tubus.com/en/company/#c424
Laten we die wens voor wat het is.
Ik lees dat de rohloff sterk aan te bevelen is boven de alfine.
Wat zijn jullie ervaringen?
kww schreef:
za 11 mei, 2019 16:01
Laten we die wens voor wat het is.
Ik lees dat de rohloff sterk aan te bevelen is boven de alfine.
Goed gelezen, maar voor jouw doel beiden overkill, dus het geld voor aankoop plus onderhoud kun je beter besteden aan andere dingen op je fiets zoals fijne verlichting en fijne banden en zo nodig het feit dat de ( eventuele..) vriendelijke fietsenmaker op de hoek wat duurder is. Vwb versnellingen heb je zoals je het gebruiksdoel omschrijft genoeg aan 8 versnellingen die in de bekende shimanonaven zitten. (De 7 speed zijn minder aan te bevelen wegens veel wrijving)

Als je toevallig een mooie en goede tweedehandse tegenkomt voor weinig geld waar je ook nog lekker op zit wordt het misschien anders, al heb je ook dan weinig aan de 6 extra versnellingen en zul je als hoj bljnks nog een dikker slot nodig hebben als je eens in "de stad" komt.
Dit wordt mijn 2e nieuwe fiets dus moet wel wat bijzonders worden.
En toekomstproof.
Ik ga er weer een hele tijd mee doen.
kww schreef:
za 11 mei, 2019 17:08
En toekomstproof.
Dan moet ik eerst een kristallen bol bestellen. :D
http://www.google.nl/search?q=kristalle ... s&tbm=shop
Wat ga je er allemaal mee doen? Ben je van plan om veel tochten te gaan maken, is het woon- werk- school gebruik? Fietsvakanties?
Misschien kan je daar eerst naar kijken voor je verder kijkt.

Is er een beperking bij dochter om zelf te fietsen dan zou je tandem of fiets met stoeltje voor kunnen overwegen. Pino Hase bijv.

Als fietsen je passie is en/of je hebt voldoende budget dan kan je een Rohloff nemen, anders Alfine als fiets ook door weer en wind gebruikt wordt.
En welke bagagedrager 45/50 kilo kan dragen... geen idee.
Maar dat vroegen we ons vroeger ook niet af :wink:
Anja
Voornamelijk woon werk, maar ook boodschappen en kleine tochtjes tot 100 km.
Allemaal op vlak terrein.
Wellicht is 8 versnellingen ook wel voldoende.
Ik heb nu 27 oid en gebruik er max 5.
Cube travel pro met 5.5 cm brede banden.
Deze zit zo rond de 1000 euro.
Ik heb zelf de Cube travel pro, prima fiets voor hetgeen je omschrijft. Alleen het achterkransje wat er vanuit de fabriek opzit is waardeloos, die had ik na 2 maanden al compleet kapot getrapt. Als je dus slim bent vervang je die direct voor een kwalitatief betere cdx achterkrans. Met 8 versnellingen kom je in NL prima uit de voeten
Waarom moet een kind van 45kg+ nog achterop? Als hij/zij om wat voor reden dan niet zelf kan fietsen moet je al eerder aan een tandem gaan denken.
Ik heb een cube travel pro besteld, wordt eind juni verwacht.
Alfine 8 naaf, riem aandrijving, schijfremmen.
En 55 mm banden en verder geen vering.