Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Is dit een goede aankoop als vakantiefiets? - Forum Wereldfietser

Is dit een goede aankoop als vakantiefiets?

Beste medeleden,

Vraag aan de ervaren lange afstand/vakantiefietsers:
Is dit een goede aankoop voor veelal 4 weeks vakanties op deze aardbol?

https://www.bike4travel.nl/vakantiefiet ... tiago.html

Mooi aanbod dacht ik.
Ben zelf echter niet zo thuis in sepcs enz.
Enkelen van jullie weten daar vast veel meer van en wie weet zijn er leden met ervaring met deze fiets.

Ik rij zelf op een Giant Expedition uit 2008.
Zonder ooit panne oid.
Toch gaan in mijn hoofd het idee van de jaren tellen.

En nu niet allemaal deze fiets voor mijn neus reserveren ;)
Benieuwd,
Groet Astrid
Mooi alternatief voor een VSF lijkt me, daar moet je je verwachtingen ook ongeveer op baseren, de componentkeuze ziet er doordacht uit iig.
alegre schreef:
ma 10 jun, 2019 15:19
...

Ik rij zelf op een Giant Expedition uit 2008.
Zonder ooit panne oid.
Toch gaan in mijn hoofd het idee van de jaren tellen.

...
Tja, als de Giant uit 2008 gewoon goed bevalt, en de jaren alleen in het hoofd gaan tellen ...
Misschien moet je dan vooral je hoofd eens leegmaken.

Als het frame deugdelijk is voor het gebruik dan zijn het alleen de slijtage-delen die tellen.

Ik rijd zelf op een fiets waarvan het frame ± 35 jaar oud is, de wielen, derailleurs en bagage-dragers ruim 20 jaar oud zijn ... en dat rijdt nog steeds "als nieuw" en tegelijk heel prettig vertrouwd.

Groeten BSM
Bridgestone SM schreef:
ma 10 jun, 2019 15:54
Ik rijd zelf op een fiets waarvan het frame ± 35 jaar oud is, de wielen, derailleurs en bagage-dragers ruim 20 jaar oud zijn ... en dat rijdt nog steeds "als nieuw" en tegelijk heel prettig vertrouwd.
Je hebt niet echt een talent om te bekennen dat sommige dingen in de wereld wél verbeterd zijn hè? :lol:

Waarmee ik niet wil zeggen dat de genoemde fiets me zo geweldig lijkt of dat de Giant niet misschien nog heel erg goed is.

Van de aangeboden fiets zou ik beslist het cranckstel (te grote bladen) en de standaard vervangen (middenstandaard bij achtertassen... nee). Daarnaast zou ik niet zo blij zijn met de trapas, de verstelbare stuurvoorbouw, het zadel (altijd bij mij) en zou ik proberen of de voordrager iets minder scheef gemonteerd zou kunnen worden.
Alles bij elkaar zou ik toch liever wat meer neertellen voor een Avaghon van dezelfde winkel.
Er is echter in de loop der jaren een hoop verbeterd (toegegeven, ook een hoop nét zolang verbeterd tot het onbruikbaar was) en ik zou zonder een aantal moderne zaken liever niet op pad gaan.
Leon schreef:
ma 10 jun, 2019 16:10
Bridgestone SM schreef:
ma 10 jun, 2019 15:54
Ik rijd zelf op een fiets waarvan het frame ± 35 jaar oud is, de wielen, derailleurs en bagage-dragers ruim 20 jaar oud zijn ... en dat rijdt nog steeds "als nieuw" en tegelijk heel prettig vertrouwd.
Je hebt niet echt een talent om te bekennen dat sommige dingen in de wereld wél verbeterd zijn hè? :lol:

Waarmee ik niet wil zeggen dat de genoemde fiets me zo geweldig lijkt of dat de Giant niet misschien nog heel erg goed is.
Voor € 1400,- kan je aan een goed frame heel veel verspijkeren !!

Als voorbeeld, de tandem-wielen die ik ruim 20 jaar geleden bij Vittorio kocht: Mijns inziens nog steeds de beste koop die ik toen kon doen, en een koop die je ook nu nog niet kan verbeteren.

De Suntour XC-Pro derailleurs: ook ongekend van kwaliteit, misschien te goed, niet stuk te krijgen.
Het mag misschien ouderwets zijn, maar ik ben nog steeds tevreden over de commandeurs aan de stuurpen.   Misschien zijn er nieuwere "betere" schakelsystemen, maar niet beter voor mij.

Mijn boodschap was vooral: Kijk eerst eens goed of nieuw wel beter is.
Ik lees:
 " Zonder ooit panne oid.
   Toch gaan in mijn hoofd het idee van de jaren tellen."

En dan denk ik: Misschien eerst je hoofd leeg maken en dan nog eens je knopen tellen.

Groeten BSM

PS   Niet iedere vernieuwing is een verbetering, soms is een vernieuwing meer een vernieling.
Daar zullen ze je geen slechte fiets verkopen. Gewoon eens langs gaan op een rustig moment om eens een proefritje te maken lijkt me.

Huidige fiets kun je ook meenemen, misschien kunnen ze wel even meekijken of die nog mee kan?
Bsm: Waarom herhaal je wat je eerder ook schreef? Lezers kunnen echt wel iets onthouden hoor. En jouw boodschap is helder. Laat het alsjeblieft aan de TS over om te bepalen wat hij of zij belangrijk vindt.
Jurr schreef:
ma 10 jun, 2019 17:26
Daar zullen ze je geen slechte fiets verkopen. Gewoon eens langs gaan op een rustig moment om eens een proefritje te maken lijkt me.

Huidige fiets kun je ook meenemen, misschien kunnen ze wel even meekijken of die nog mee kan?
x2 !

Al jaren trouwe klant bij Bike4Travel en ik kan bovenstaand advies dus uit ervaring beamen. De zaak kennende hebben ze de best mogelijke combinatie van onderdelen voor een vakantiefiets van dat budget samengesteld. Maar belangrijker is, jouw persoonlijke match. Dus past de fiets wel bij mij, rijdt hij wel lekker. En die vraag is persoonlijk en kan alleen jij maar beoordelen. Een proefrit dus! :wink:
Allen bedankt voor de meedenkende reacties!
Ik hou het voor nu, nog bij mijn Giant.
Groet Astrid
Ik hou het voor nu, nog bij mijn Giant.
Verstandig

Wellicht loont het de moeite 'gewoon' eea te upgraden? :idea:
Ik rijd zelf op een fiets waarvan het frame ± 35 jaar oud is, de wielen, derailleurs en bagage-dragers ruim 20 jaar oud zijn ... en dat rijdt nog steeds "als nieuw" en tegelijk heel prettig vertrouwd.
+1

Fatsoenlijk onderhoud maakt het verschil en als de fiets bevalt en je nooit in de steek heeft gelaten..
Iets wat je nog maar moet afwachten van een volgend exemplaar.
Toch gaan in mijn hoofd het idee van de jaren tellen
Bij alu-frames zeer zeker, staal, aan de andere kant, amper.

de componentkeuze ziet er doordacht uit iig
Gezien vanuit verkopende partij idd :evil:

Blijf liever ver van huidige XT(naven) -> hebben aluminium assen ipv staal.
3 x 10 (de trend zo lijkt het). Dunnere ketting, dus extremere kettinglijn. Gevolg: ketting slijt sneller wat slechts in het voordeel werkt van LFM / industtrie. Ga zelf binnenkort weer terug naar 3x8. Is imo meer dan genoeg en nog prima verkrijgbaar.

Schijfremmen mag je mi ook je vraagtekens bij stellen. Vergen meer van vork en frame dan 'simpele' velgremmen.

Kijk ook even naar die grove lasrupsen op het frame. Voor € 1400,00 kun je imo veel beter krijgen.

Wanneer men pretendeert reisfietsen te leveren moet je imo niet met een configuratie aankomen die bij nagenoeg
elke fietsenzaak verkrijgbaar is. Enige waar deze fiets zich in onderscheidt is het 'merk'. :twisted:
Nogal kort door de bocht dit hierboven? Kun je eens uitleggen waarom een dunnere ketting een extremere kettinglijn maakt als een dikkere? 3x10 is gewoon een standaard toergroep tegenwoordig, prijs kwaliteit weet je wel, als ze een 3x8 groep monteren zijn ze duurder uit omdat Shimano die standaard niet levert en SRAM wil je gewoon niet op je fiets hebben als je geen mtb werk doet met een 1x groep.

Zelfde met schijfremmen, ja die vergen meer van vork en frame, maar de industrie is die weg wel ingeslagen omdat ze betrouwbaar zijn en de ontwikkeling van velgremmen is gestopt. Toegegeven een Shimano v-brake is prima, maar een Magura velgrem lijkt wel achteruit te evolueren - ze worden ieder jaar slechter en meer plastic troep.

Grove lasrupsen? Nou als KOGA voor 5k een frame levert met smoothed welds aan de hoofdbuizen maar aan de achtervorken de boel gewoon de boel laat dan slik ik dat wel voor 1400 euro. Aluminium is ook beter voor koekepannen eigenlijk :D
FE-Rider schreef:
do 15 aug, 2019 15:50
Blijf liever ver van huidige XT(naven) -> hebben aluminium assen ipv staal.
Er staat in de specs dan ook duidelijk ‘Deore Disc’ bij de achternaaf vermeld :wink: goed lezen dus :D
Hallo technische fietsers,

Bedankt voor alle tips en op en aanmerkingen.
Heel info waar ik zelf helemaal niet aan gedacht zou hebben.
Zeker weer iets geleerd.

Groet Astrid
FE-Rider schreef:
do 15 aug, 2019 15:50
Toch gaan in mijn hoofd het idee van de jaren tellen
Bij alu-frames zeer zeker, staal, aan de andere kant, amper.
Jaren tellen niet. Impacts van zware belasting wel.
Zelf heb ik met iets van tegen de tien breuken in frames bewezen dat langdurig hevig gebruik wel degelijk telt bij stalen frames. Mijn eerste fiets brak toen ik tien was. Het was niet echt een crossfiets :D
Van aluminium vakantiefietsen hoor je daarentegen maar zelden dat ze breken. Ik heb er op dit forum geloof ik nog nooit een melding over gezien. Gebroken stalen vakantiefietsen zijn hier wel vaker langsgekomen.

quote=Shadow
> ... schijfremmen ... de industrie is die weg wel ingeslagen omdat ze betrouwbaar
> zijn en de ontwikkeling van velgremmen is gestopt.
Ik vind dat wel een grappige formulering. Je zou zomaar marketeer kunnen zijn :-)
Ik denk toch dat het echte verhaal anders is.
Nou ja Leon, bij een schijf en remklauw is alles binnenhuis te houden, ook de marge die anders naar de velgenfabrikant gaat :D

Edit; je kan alles wel onder een commercie vlag scharen (denk ik) maar uiteindelijk is Firmtech van de markt, worden de HS33 ieder jaar armoediger en de V-Brake is dan nog een goeie velgrem.
Shadow schreef:
zo 18 aug, 2019 14:49
Edit; je kan alles wel onder een commercie vlag scharen (denk ik) ....
En of! Commercie is uiteindelijk praktisch de enige reden om een bedrijf te runnen, op een paar ideeële figuren na, die vaak later alsnog door de mand vallen.