Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Keuzehulp beginnend fietser - Forum Wereldfietser

Keuzehulp beginnend fietser

Goedemiddag allemaal,

Wij willen erg graag beginnen met fietsen, maar weten niet goed met welke fietsen we kunnen beginnen. Wij zoeken degelijke beginnersfietsen, die comfortabel zijn voor lange rustige tochtjes, maar waar je ook een beetje op kunt fitnessen wanneer nodig. Duurzaamheid is ook belangrijk.

Hieronder hebben we een checklist ingevuld... zouden jullie ons willen adviseren?



De Checklist
WAARVOOR WIL JE DE FIETS GAAN GEBRUIKEN?
Relax toertochtjes, lichte fitness en conditie opbouwen, combinaties daarvan. Vooral veel bospaadjes en zo.

HOUD JE MEER VAN STEVIG DOORFIETSEN OF VAN RELAXT DE TIJD NEMEN?
Relaxt, met soms misschien afwisseling naar wat steviger.

ZOEK JE EEN FIETS MET EEN SPORTIEVE ZIT OF JUIST EEN HOUDING RECHTOP?
Weet ik nog niet, misschien beide of ertussenin? Niet compleet rechtop.

MOET DE FIETS OOK IN HET DONKER GEBRUIKT GAAN WORDEN EN HOE VAAK?
Ja, niet zo vaak

WIL JE OOK OP ONVERHARD GAAN FIETSEN? HOE ZWAAR ONVERHARD IS DAT?
Klein beetje, bospaden, heel klein beetje gravel misschien.

WAAR GAAN DE VAKANTIES NAAR TOE?
Steile hellingen voorlopig denk ik even niet. Eerder wat vlakkere natuurgebieden, misschien super lichte heuvels.

WAT VOOR VAKANTIES WORDEN DAT?
Vooral hotel, misschien een enkele keer met tent in de toekomst maar zal dan ook met auto zijn.

JE LICHAAMSLENGTE, GEWICHT, BOUW
Persoon 1: 190 cm en 120 kilo, vrij normaal, iets fors
Persoon 2: 165 cm en 80 kilo, ietsjes fors, iets kleinere benen (frame hoogte 51-53)

HOEVEEL KG BAGAGE WIL JE MEE KUNNEN NEMEN OP DE FIETS?
Max 8 kilo.

WAT IS JE BUDGET?
€1000 per fiets

WELKE FIETSERVARING HEB JE?
Qua conditie, zo goed als 0.

WELKE AFSTAND FIETS JE NU MAXIMAAL OP EEN DAG VOOR JE PLEZIER?
Afgelopen weekend voor het eerst 28 kilometer gedaan, daar deden we bijna 3 uur over en waren totaal kapot! We willen toch wel 30-60min per dag, in het weekend misschien dagtochten.

WELKE FIETSEN HEB JE (GEHAD)?
Sensa Campagna, € 300 van marktplaats. Super fiets, lekker licht en bij een normaal tempo trapt het super makkelijk.

WIL JE OOK EEN TWEEDEHANDS FIETS OVERWEGEN?
Ja zeker

HEB JE BEPAALDE FIETSEN OP HET OOG?
De Batavus Zonar, nieuw is hij €750. Wel zal er een breder zadel op moeten.

WIL JE DE FIETS OP KORTE TERMIJN, OF HEB JE GEEN PROBLEEM MET EEN TIJDJE ZOEKEN OF EEN WACHTTIJD?
I.v.m. ons budget verwacht ik niet zo een lange wachttijd.
Ik lees dat jullie over bospaadjes willen fietsen en door natuurgebieden waar het vlak is. Ik ga er daarmee vanuit dat jullie halfverharde paden bedoelen en geen zachte bosgrond of mul zand. In Nederlandse natuurgebieden mag je namelijk zelden buiten de fietspaden fietsen. Je hebt dan geen extra brede banden nodig.

Zolang je die tent en andere overnachtingsspullen (in de toekomst) niet meeneemt op de fiets, volstaat elke drager.

Voor de persoon van 120 kg heb je stevige wielen nodig. Gekke spaakpatronen zijn vaak minder sterk. Zoek wielen met minimaal 32 spaken.

Qua zadel is het zoeken naar wat je het lekkerste vindt en je billen moeten wennen aan zitten op een zadel. Gelzadels zitten eerst even fijn, maar na een poosje rijden merk je dat ze je bloedvaten afknellen. Als je gewend raakt aan zadels wordt een hard zadel juist prettiger, omdat je dan op je zitbotjes komt te zitten.

Verder lijkt het mij het beste dat ieder zelf een fiets kiest bij de fietsenmaker, nadat er flink is proef gereden. Er staat namelijk nergens in de wegen verkeerswet dat je fietsen gelijk eruit hoeven te zien. :lol:

Om te voelen hoe je op een fiets wil zitten, en dus te kunnen beoordelen of de fiets fijn rijdt, zal je moeten wennen aan fietsen. Het is slim om nog minimaal 10 x het rondje te fietsen, voordat je 2 x 1000 euro gaat uitgeven. Zo weet je hoeveel je je armen kan belasten.

Het aanbod waar jullie dan uit kunnen kiezen is nog steeds enorm, dus denk ook na over het onderhoud wat gaat volgen.
groverr schreef:
do 13 jun, 2019 10:39
Ik lees dat jullie over bospaadjes willen fietsen en door natuurgebieden waar het vlak is. Ik ga er daarmee vanuit dat jullie halfverharde paden bedoelen en geen zachte bosgrond of mul zand. In Nederlandse natuurgebieden mag je namelijk zelden buiten de fietspaden fietsen. Je hebt dan geen extra brede banden nodig.

Zolang je die tent en andere overnachtingsspullen (in de toekomst) niet meeneemt op de fiets, volstaat elke drager.

Voor de persoon van 120 kg heb je stevige wielen nodig. Gekke spaakpatronen zijn vaak minder sterk. Zoek wielen met minimaal 32 spaken.

Qua zadel is het zoeken naar wat je het lekkerste vindt en je billen moeten wennen aan zitten op een zadel. Gelzadels zitten eerst even fijn, maar na een poosje rijden merk je dat ze je bloedvaten afknellen. Als je gewend raakt aan zadels wordt een hard zadel juist prettiger, omdat je dan op je zitbotjes komt te zitten.

Verder lijkt het mij het beste dat ieder zelf een fiets kiest bij de fietsenmaker, nadat er flink is proef gereden. Er staat namelijk nergens in de wegen verkeerswet dat je fietsen gelijk eruit hoeven te zien. :lol:

Om te voelen hoe je op een fiets wil zitten, en dus te kunnen beoordelen of de fiets fijn rijdt, zal je moeten wennen aan fietsen. Het is slim om nog minimaal 10 x het rondje te fietsen, voordat je 2 x 1000 euro gaat uitgeven. Zo weet je hoeveel je je armen kan belasten.

Het aanbod waar jullie dan uit kunnen kiezen is nog steeds enorm, dus denk ook na over het onderhoud wat gaat volgen.
Hi Groverr, bedankt voor je super advies. Ik zou best stiekem hier een daar een keer een klein ruiger padje pakken, in de toekomst ooit misschien mountainbike... maar dat zien we dan wel weer.

Overigens vind ik zo breed mogelijke banden sowieso wel erg fijn, inderdaad ook vanwege mijn gewicht. Op de Sensa Campagna pasten helaas geen Schwalbe Big Apple of zo, dus daar zitten nu 1 maatje kleiner op, loopt af en toe een beetje tegen het spatbordje aan. Maar rijdt zo veel fijner dan de originele!

En nee, gelijke fietsen hoeft zeker niet! De lokale fietswinkel heeft helaas maar een enkele fiets staan, dus we gaan een groter bedrijf zoeken in regio Breukelen/Utrecht.

Momenteel op het oog:
- Batavus Zonar (moet ander zadel op)
- Trek T200
- Trek FX 3 (Ander zadel, spatbordjes) of liever een Trek FX 4?
De fx2 valt onder wat ze tegenwoordig een fitness bike noemen: een koersfiets met een rechtstuur op. Niet erg comfortabel en ook niet ideaal als je wat steviger door de bossen zou willen gaan rijden. De T200 met verende voorvork is dan weer eerder een rustige cruiser, die op basis van je omschrijving me wat te hard gefocust op comfort lijkt.

De Bombtrack arise geared ligt net buiten budget, maar zo'n stalen fiets met een slimme componenten mix kan wel wat meer hebben en lijkt me een betere keuze. Tweedehands zijn er op dit moment wel wat alternatieven in die richting:
EnriceV schreef:
do 13 jun, 2019 11:54
De fx2 valt onder wat ze tegenwoordig een fitness bike noemen: een koersfiets met een rechtstuur op. Niet erg comfortabel en ook niet ideaal als je wat steviger door de bossen zou willen gaan rijden. De T200 met verende voorvork is dan weer eerder een rustige cruiser, die op basis van je omschrijving me wat te hard gefocust op comfort lijkt.

De Bombtrack arise geared ligt net buiten budget, maar zo'n stalen fiets met een slimme componenten mix kan wel wat meer hebben en lijkt me een betere keuze. Tweedehands zijn er op dit moment wel wat alternatieven in die richting:
Hi EnriceV, bedankt voor je uitleg. Zijn de FX3 en FX4 dan vergelijkbaar aan de FX2? En ja, dat dacht ik eigenlijk ook van de T200. Comfort spreekt me zeer aan maar wil ook wel lekker kunnen sporten hier en daar.

Een Hybride fiets (zoals Zonar?) leek mij daarom ook beter.

Bedankt voor je moeite met de marktplaats links. De Surly en Avaghon zijn beide compleet onbekend voor mij, maar zien er wel interessant uit. Met dit soort prijzen vind ik het een beetje lastig tweedehands te kopen aangezien ik niet weet wat ik koop. Ik ga even informatie opzoeken over beide fietsen.
Ik heb toevallig 2 fietsen te koop staan die vrij goed aan je wensenlijstje voldoen. Een dames (53) en heren (57) model Koga Signature traveller. Het zijn beide zeer goede fietsen in goede staat maar niet helemaal geschikt voor de reisplannen die we hebben.

Voor verdere vragen ben ik natuurlijk beschikbaar, een privebericht mag uiteraard ook.
Ik woon trouwens in Wageningen.

Wereldfietser link
Marktplaats link H57
Marktplaats link D53

edit: links toegevoegd

Bijlagen

Interessante fietsen, @LucasvdM. Zijn die vergelijkbaar met een Trek T200? En het zijn trekking fietsen toch?
Dit waren samen te stellen fietsen, die je kon opbouwen rond 1 standaard frame. Beetje afhankelijk van de samenstelling was het meer een tour fiets (minder bagage) of meer een trekking fiets (voor en achter bagage, tent mee...). Deze zijn wat meer een tour fiets door de voorvering, schijfremmen en derailleur. Hetzelfde frame met Rohloff, Magura en vaste vork zou meer geschikt zijn als echte trekking fiets. (als ik het mis heb hoor ik het graag van andere Wereldfietsers :wink: )

Deze is voor zover ik kan zien redelijk vergelijkbaar met de Trek T200 qua soort fiets. Het gewicht is bijna gelijk maar deze zijn wel wat beter uitgerust qua onderdelen dan de Trek; 27 vs 24 versnellingen, hydraulische schijfremmen vs Tektro velremmen, Tubus drager etc.. De nieuwprijs van deze fietsen was dan ook 2400 euro stuk.
De achterdrager is zwevend gemonteerd
Dat is een garantie voor zwevende fietstassen. Dat wil je niet met je vakantie-spulletjes. Voorvering zijn ook een no-go. Kost je veel energie bij het fietsen. Een stuk duurder maar wel doordacht is deze... https://www.bike4travel.nl/vakantiefiet ... tiago.html
groverr schreef:
do 13 jun, 2019 10:39
Voor de persoon van 120 kg heb je stevige wielen nodig. Gekke spaakpatronen zijn vaak minder sterk. Zoek wielen met minimaal 32 spaken.
Dit is technisch eigelijk de enige eis in het lijstje, zolang je dus niet in Zuid-Limburg of de Ardennen gaat fietsen.
Zo'n sterk achterwiel is dus een must, voorwiel is minder spannend. 36 spaken zijn nog gebruikelijker dan 32. Belangrijker dan spaken, naven en velgen is voor de sterkte van het wiel de wielbouwer - of de spaken wel op correcte wijze er in gezet zijn en op spanning zijn gebracht. De gerenommeerde vakantiefietsmerken leveren tegenwoordig behoorijk goede wielen.

Andere consequenties van het gewicht is dat eventueel geveerde vorken en zadelpennen daar geschikt voor moeten zijn. Easy way out: niet aan geveerde dingen beginnen. En stevige banden, niet al te overdreven antileklaag, die wel hard opgepompt kunnen worden. Altijd oppompen met een manometer. De achterband tot de maximumdruk. (Meestal 6 bar voor 37/40 mm en 5 bar voor 50 etc.)
Maar zolang je niet meer dan10 kilo bagage meenemet is er dan niks aan de hand. Vele werledfietsers fietsen met dit totaalgewicht en dan heb je nog tandems met bagage...

Voor de rest is het vooral de maat en de afstelling, met vette stip. Lees dit stuk eens: https://www.vakantiefietser.nl/px/handl ... umpert.pdf
Het is een artikel van een merk dat je duidelijk graag een nieuw stuur verkoopt, maar verder wel een heel goede uitleg.
Zeker voor jouw lengte is het belangrijk op op te letten. Bij een paar van de fietsen die je noemt staat het stuur erg laag en kan niet gemakkelijk hoger. Met jouw lengte zal het zadel al gauw flink omhoog moeten. Dat resulteert in een sportieve zitpositie. Fijn als dat bij je past, maar als het (nog) niet bij je past heb je daarmee geen fijne fiets.
DvanV schreef:
do 13 jun, 2019 13:02
Interessante fietsen, @LucasvdM. Zijn die vergelijkbaar met een Trek T200? En het zijn trekking fietsen toch?
Mooie fietsen idd, ik zou eens gaan rijden ermee en misschien is er een mooie prijs mogelijk als je ze allebei koopt, met de kwaliteit is niks mis iig.
Leon schreef:
do 13 jun, 2019 13:41
groverr schreef:
do 13 jun, 2019 10:39
Voor de persoon van 120 kg heb je stevige wielen nodig. Gekke spaakpatronen zijn vaak minder sterk. Zoek wielen met minimaal 32 spaken.
Dit is technisch eigelijk de enige eis in het lijstje, zolang je dus niet in Zuid-Limburg of de Ardennen gaat fietsen.
Zo'n sterk achterwiel is dus een must, voorwiel is minder spannend. 36 spaken zijn nog gebruikelijker dan 32. Belangrijker dan spaken, naven en velgen is voor de sterkte van het wiel de wielbouwer - of de spaken wel op correcte wijze er in gezet zijn en op spanning zijn gebracht. De gerenommeerde vakantiefietsmerken leveren tegenwoordig behoorijk goede wielen.

Andere consequenties van het gewicht is dat eventueel geveerde vorken en zadelpennen daar geschikt voor moeten zijn. Easy way out: niet aan geveerde dingen beginnen. En stevige banden, niet al te overdreven antileklaag, die wel hard opgepompt kunnen worden. Altijd oppompen met een manometer. De achterband tot de maximumdruk. (Meestal 6 bar voor 37/40 mm en 5 bar voor 50 etc.)
Maar zolang je niet meer dan10 kilo bagage meenemet is er dan niks aan de hand. Vele werledfietsers fietsen met dit totaalgewicht en dan heb je nog tandems met bagage...

Voor de rest is het vooral de maat en de afstelling, met vette stip. Lees dit stuk eens: https://www.vakantiefietser.nl/px/handl ... umpert.pdf
Het is een artikel van een merk dat je duidelijk graag een nieuw stuur verkoopt, maar verder wel een heel goede uitleg.
Zeker voor jouw lengte is het belangrijk op op te letten. Bij een paar van de fietsen die je noemt staat het stuur erg laag en kan niet gemakkelijk hoger. Met jouw lengte zal het zadel al gauw flink omhoog moeten. Dat resulteert in een sportieve zitpositie. Fijn als dat bij je past, maar als het (nog) niet bij je past heb je daarmee geen fijne fiets.
Bedankt voor je uitleg Leon, dat is erg goede informatie. Moet het een paar keer lezen voordat het blijft hangen :-) Gewoon de checklist posten en de perfecte fiets voorgeschoteld krijgen is er niet bij! De afstelling klinkt heel logisch. Het lijkt mij inderdaad ook niets als het zadel veel hoger dan het stuur is.

Ik geloof dat ik het liefst een beetje zou kunnen afwisselen tussen de City/Trekking en de Sportieve houding.

Pure trekking fietsen zoals de H200 vind ik dan toch een tikkeltje te on-sportief denk ik. Wij nijgen een beetje naar Hybride fietsen. Is "Gravel" niet een beetje hetzelfde?

Sowieso zullen we het moeten testen in een leuke winkel.

Kan iemand wat vertellen over de FX Sport 4?
quote=DvanV

>Pure trekking fietsen zoals de H200 vind ik dan toch een tikkeltje te on-sportief denk ik.

Laat je niet misleiden door looks. Haal van deze trekkingfiets de drager en kettingbeschermer af en zet het stuur een eind lager en hij ziet er ineens heel sportief uit.

>Wij nijgen een beetje naar Hybride fietsen. Is "Gravel" niet een beetje hetzelfde?
Daar ben ik zelf ook nog niet uit...
Misschien dat onder Gravel meer gravelracers bedoeld worden en onder Hybride meer rtelaxte fietsen.

Ik denk dat jullie op zoek zijn naar relaxte fietsen. Als je 3 uur doet over 28 kilometer dan is de snelheid heel laag en dat hou je alleen vol als je behoorlijk rechtop zit op een fijn zadel. Ook als je de snelheid zo'n beetje verdubbelt ben je nog een eind verwijderd van heel sportief voorover zitten. Ik denk dat jullie nu een fiets moeten kopen waar je nu lekker op fietst en waarvan het stuur misschien straks een stukje lager kan.
Dat gezegd hebbende, heb ik jullie natuurlijk nooit op de fiets zien zitten, dus ik kan me vergissen.

>Kan iemand wat vertellen over de FX Sport 4?
Die ziet er misschien wat te Light uit.
Hi allen,

Het is inmiddels weer bijna een jaar later, door omstandigheden is fietskoop vorig jaar niet door gegaan. Ik weet niet of het gepast is om een oude thread weer op te pakken.

Het liefst zou ik een winkel willen binnenstappen die mij echt goed kunnen adviseren zonder mij een specifiek merk op te willen dwingen. De lokale fietsenhandel heeft het alleen maar over Batavus en Gazelle enz.

Weet iemand een echt goede fietsenwinkel in Utrecht?

Ik denk dat ik wil:
- Stevig (zo licht mogelijk) frame
- Hydraulisch verende voorvork
- Hydraulische schrijfremmen
- Zo groot mogelijke banden, liefst beetje hybride straat/offroad.
- Comfortabel (maar hard) zadel, misschien verende zadelpen
- Degelijke derailleur (beter dan Shimano Deore)
- Qua stuur denk ik aan bijvoorbeeld "Pursuit" stang, zodat je met ellenbogen ook erop kan leunen.

- (simpele spatbordjes)

Fiets geschikt voor een stukje sportief fietspad maar ook ruige bospaadjes. En ik moet hem ergens goed laten afstellen voor mijn lengte. Mijn budget is wel iets hoger nu, € 1.500+.
DvanV schreef:
wo 06 mei, 2020 14:54
...
Weet iemand een echt goede fietsenwinkel in Utrecht?
...
Bijvoorbeeld Horizon Bicycles.
https://horizonbicycles.nl/
Maar als je conditie zo slecht is, waarom denk je niet aan een electrische fiets.
Dan kan je je rondjes iets groter maken, je fietst zo hard je wil.

Als je niet meer dan 10km/h gemiddeld haalt, dan zijn die fietstochten met baggage toch een verre droom, maar dat kan electrisch zeker wel, en je geraakt toch een paar dorpen verder.

Als een nieuwe electrische te duur is, kijk dan maar eens naar een tweedehandse.
BeagleBikes - Utrecht. open ivm corona op do, vrij, zat
Voor zover mij bekend hebben (trekking) fietsen in de prijsklasse tot €1500 alleen verende vorken middels een gewone stalen spiraalveer. Dempen doen die niet en dat is veel belangrijker voor je comfort en controle dan vering. Hydraulische vorken (vering middels lucht en demping middels hydrauliek) vind je wel bij de duurdere mountainbikes.
Bedankt voor de reacties, ik ga kijken bij Horizon en Beagle.

Als een (spiraal)verende voorvork niet dempt, wat is dan de functie ervan? Misschien is het ook onnodig om dan een verende vork te hebben.

Overigens gaat het met de conditie al stukken beter, en ik wil juist meer conditie opbouwen. Een dure fiets die 4-5 jaar meegaat zou mooi zijn. Een betere fiets helpt denk ik ook om het leuker en motiverender te maken.

Ik kijk bijvoorbeeld naar een Cube Cross Pro: https://www.cube.eu/nl/2017/trekking/cr ... lime-2017/
Of misschien wel gelijk een stapje verder naar MountainBike met een CannonDale F29.

Straat/bospad banden eronder, misschien een verende zadelpen en dan kan ik het in de toekomst misschien nog upgraden naar behoeven.
Een verende vork veert, maar de demping heeft een belangrijkere functie dan de veer. De meerwaarde van alleen vering is twijfelachtig. Vering werkt ook nog eens tegen je trapenergie is. Dikke banden hebben zowel een verende als een dempende functie.
Een goede fiets met kwaliteitsonderdelen gaat echt wel langer mee dan vijf jaar, 10 - 15 jaar is niet bijzonder. Hetgeen niet betekent dat er toch onderdelen vernieuwd moeten worden, zoals de ketting. Dat onderdeel is het eerste aan de beurt, al denken hele volksstammen nog dat kettingen niet verslijten. Onderhoud is beslist nodig. Maar ook dan kan best wel een derailleur eerder versleten zijn: te veel speling -> slechter schakelen. Duurdere onderdelen (zoals Shimano XT) gaan veel langer mee zonder functieverlies. Die onderdelen zijn voor redelijke kosten te vervangen. Dan is je fiets nog lang niet versleten. Ook de buitenboordlagers van de trapas hebben geen lang leven, helaas. Spaakwerk is van een lijst met specificaties niet te beoordelen.