Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Trappers. pedalen - Forum Wereldfietser

Trappers. pedalen

Vertel me eens wat goede pedalen zijn voor een trackingbike, ik zoek iets breder dan normaal.
Goedkoop - de platformpedalen bij bike4travel;

https://www.bike4travel.nl/pedalen/3017 ... dalen.html

Gingen bij mij 2 seizoenen mee in weer en wind, niet stuk gegaan, wel speling.

Duurder - Shimano PD-M8040 - verkrijgbaar in 2 maten, duurzaam

Duurst - Crankbrothers Stamp 7 Large - 114 x 11mm groot genoeg?
Misschien staat je antwoord wel bij de vele posts die de afgelopen jaren op dit forum zijn geweest. Google "wereldfietser pedalen".
Zoek je een klik-pedaal?

Ik heb pedalen (Shimano XT) met aan de ene kant klik en aan de andere kant platform.
Bij gebruik van SPD doet de breedte er niet toe.
Omdat ik SPD-schoenen heb met een stevige Vibram-zool geldt hetzelfde voor de platform kant.

PS. het is imho niet "trackingbike" maar "trekkingbike".

-Jan
Ik ben hier heel tevreden mee. Maar vind ze vooral heel mooi.

https://janheine.wordpress.com/2017/07/ ... ys-pedals/
https://www.internet-bikes.com/8579-uni ... zwart-set/
Bewezen kwaliteit onder de meest extreme omstandigheden.
JanH schreef:
ma 17 jun, 2019 15:00
Bij gebruik van SPD doet de breedte er niet toe.
Omdat ik SPD-schoenen heb met een stevige Vibram-zool geldt hetzelfde voor de platform kant.
Bij een grote schoenmaat kan een ruime zool met een wat krap pedaal m.i. soms irritant zijn.
We weten niet eens wat voor soort pedaal TS wil (klik, kooi, platform, ...). Is het niet handiger om eerst meer aanwijzingen te ontvangen voorafgaand aan een advies?
Ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat toen de TS om 'iets breder als normaal' vroeg, dat ie platform bedoelde :D
Ik heb pasgeleden ook onderzoek gedaan naar platform pedalen voor mijn mtb trekkingbike
Gebruikte altijd spd maar kreeg last van mijn knie een wilde meer bewegingsvrijheid en toch goede grip.
Ben uitgekomen op de HT NANO-P PA12A Platform Pedalen.

Prima pedalen voor een redelijke prijs en grippy....................enorm grippy ;-)

gr ron
Mensen met knieproblemen die toch vast willen zitten kunnen Speedplay gebruiken, dan heb je iets van 15 graden vrije bewegingsruimte 8)
Shadow schreef:
ma 17 jun, 2019 21:47
Mensen met knieproblemen die toch vast willen zitten kunnen Speedplay gebruiken, dan heb je iets van 15 graden vrije bewegingsruimte 8)
Als je de Shimano SPD geheel terug naar de meest losse instelling schroeft en een plaatje neemt met "beweeglijkheid" dan geeft zo'n pedaal ook een heel aardige combi van beweeglijke vastigheid.

Verder denk ik dat "knieproblemen" slechts zelden een extra beweeglijke vastigheid vragen.
Knieproblemen vragen wel een heel goed afgewogen montage van het plaatje.
Dwz: veel knieproblemen hebben te maken met een eenzijdige overbelasting. Een goed "symmetrisch" belaste knie is dan een eerste keus (na ja, tweede ... lichte verzetten, een wat hogere trapfrequentie, dat is de echte eerste keus/stap in het ontzien van knieën).
Anyway, onder normale omstandigheden eb je voor een symmetrische belasting van de knieën geen extra grote bewegingsruimte nodig, tijdens een pedaal-omwenteling 15º met je voet op de pedaal draaien is erg veel, misschien wel zorgelijk veel.
Ja, ik weet het, omgekeerd: géén bewegingsvrijheid is het ook niet, géén is weer het andere uiterste.

Groeten BSM
Speedplay kende ik nog niet, maar gezien de kosten en het feit dat je schoenplaatjes nodig hebt waar je niet gewoon op kan lopen, denk ik, dat wordt hem niet. Dan kan je idd beter een spd trapper lekker los inregelen..

Mijn fysio vond iig dat ik even niet in de spd trapper moest revalideren, vandaar......en ik moet zeggen de platform trappers bevallen prima op mijn mtb/reis fiets.....op de racefiets gebruikt ik de pedalen (Shimano XT) met aan de ene kant klik en aan de andere kant platform. Kan je lekker afwisselen, zo heb ik tijdens de revalidatie, met mijn " goede" knie/been in de spd clip gereden en de "aangedane" been/knie los ;-)
https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... v_chn=shop

shimano PD- M424

Deze lang gehad op mijn toerfiets, ik vond ze erg fijne pedalen, beide kanten click, maar ook met gewone schoen mogelijk, dan veren de 'clicks' in. Stevige pedalen, ook redelijk breed.
Nu kies ik de (nog) duurdere pedalen, shimano xt las ik eerder, één kant click en de andere kant gewoon pedaal, lekker breed en stevig en ook kogels volgens mij evt. te vervangen en langdurig daardoor te gebruiken verwacht ik.


https://www.topbikes.nl/webwinkel/7050/ ... -t780.htmlShimano Deore XT Pedalen | PD T780 | SPD, deze zijn wel helemaal van staal; ik merk bv. met sandalen( en blote voeten erin) dat je soms ertegen aan komt, met verkeerde bewegingen als je er per ongeluk 'afglijdt' in sommige situaties, kan beetje pijnlijk zijn, de andere PD-M424 heeft rubberen rand.
Steunzool schreef:
ma 17 jun, 2019 16:56
https://www.internet-bikes.com/8579-uni ... zwart-set/
Bewezen kwaliteit onder de meest extreme omstandigheden.
Van die pedalen heb ik de afgelopen 2 jaar twee setjes kapot gefietst op mijn transportfiets. Op een gegeven moment gaat er iets mis met de lagers, je kan dan nog wel doorfietsen maar echt lekker is het niet.
Ik wou het niet zeggen maar die zijn niet best idd. :cry:
Heb nu een set nieuwe VP's liggen die bij de nieuwe Cube van junior geleverd werden, daar kijk je zo op de kogels van het lager, kansloos.
Ik had eerst de BBB BPD32 mountainbike pedalen en deze zijn na 700km en 2 maanden kapot gegaan.
Ik heb mijn geld terug gekregen van Bike24.de en heb toen de Crankbrothers Stamp1 pedalen terug gekocht.
Deze zijn van composiet en een stuk lichter dan de ALU pedalen.
Ik ben van 556gr voor de BBB pedalen naar 308gram voor de composiete Crankbrother pedalen gegaan en die voelen een stuk prettiger aan. Beide pedalen zijn voorzien van gesloten lagers.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Het enige nadeel wat ik tot nu toe gemerkt hebt aan grotere pedalen is dat ik minder scherp de bochten door kan of er rekening mee moet houden.
ErikB81 schreef:
di 18 jun, 2019 22:13
Steunzool schreef:
ma 17 jun, 2019 16:56
https://www.internet-bikes.com/8579-uni ... zwart-set/
Bewezen kwaliteit onder de meest extreme omstandigheden.
Van die pedalen heb ik de afgelopen 2 jaar twee setjes kapot gefietst op mijn transportfiets. Op een gegeven moment gaat er iets mis met de lagers, je kan dan nog wel doorfietsen maar echt lekker is het niet.
Ik doe er minstens 25000 km mee, maar ik haal ze wel regelmatig uitelkaar om het vet te vervangen.
Zeker als je fiets veel buitenstaat is dat aan te raden, omdat roest doorgaans de reden is dat lagers kapot gaan.
Steunzool schreef:
wo 19 jun, 2019 17:00
Ik doe er minstens 25000 km mee, maar ik haal ze wel regelmatig uitelkaar om het vet te vervangen.
Zeker als je fiets veel buitenstaat is dat aan te raden, omdat roest doorgaans de reden is dat lagers kapot gaan.
Dat zou goed kunnen, ze hebben alles meegemaakt, zon, regen, sneeuw en pekel. Maar ik vermoed ook dat het aan de kracht ligt die ik er soms op zet, het voelt alsof er opeens een kogeltje vermalen wordt. Voor die paar euro is het ook geen slechte koop, maar trappers van 7 euro ga ik ook niet uit elkaar halen, vooral niet als ik aan het werk ben.