Additionally, paste this code immediately after the opening tag: trapper, uitgespeten krenk - Forum Wereldfietser

trapper, uitgespeten krenk

Beste fietsers,
Mijn Santos heeft een uitgesleten krenk en de trapper is er nu niet meer in vast te zetten (na een mooie reis in Georgie en trappers eraf voor het vervoer)
Wie heeft een suggestie hoe te repareren
- volledige krenk vervangen - nieuw
- vervangen met een 2e hands krenk? wie heeft er iets liggen.....
dank voor het meedenken
Nieuw setje cranks kost de wereld niet, neem eens contact met Santos op, misschien kunnen zij alleen de kapotte vervangen?
Type as? Type cranck? Maat? Hoe is de slijtagetoestand van de bladen? (aantal kilometers?)
Heb je een foto van dat deel van de fiets? Of wat staat er op de cranck? Meestal staat er op de binnenzijde wat.
Je fietsenmaker heeft een tapsetje waarmee de schroefdraad wellicht hersteld kan worden. Ik zou daarmee beginnen.
Als de draad eruit ligt gaat ff tappen niet helpen, dan moet er een draadbus in.
Naar de fietsenmaker ermee.
Allereerst kan die proberen de draad te herstellen door een tap erdoor te halen.
Dit is een kleine kans, maar altijd de moeite om te proberen.
Lukt dit niet dan een zgn. Helicoil laten plaatsen door de fietsenmaker, vb; https://www.deltabikes.nl/product/pedaa ... oversized/.
En als laatste optie een nieuw crankstel.
De kans dat iemand net dezelfde crank heeft liggen (en in goede staat) is vrij klein.
cervus schreef:
vr 28 jun, 2019 11:22
En als laatste optie een nieuw crankstel.
We hebben geen flauw idee waar het om gaat. Misschien is dit wel de eerste optie. Zoals Shadow zegt kun je uitgelubberde schroefdraad niet herstellen door er nog meer van weg te snijden.
Er zijn ook in vrij hopeloos ogende gevallen opmerkelijke resultaten met een 9/16 tap te boeken.
Links of rechts? oftewel de dure of de goedkope kant? Als het een gewone 4-kant (en de niet aandrijfkant) is dan kost je dat denk ik net zoveel als dat je de fietsenmaker een nieuw draad er in laat zetten (Helicoil) Als het zo'n nieuwerwetse is dan wordt het een ander verhaal.
Steunzool schreef:
vr 28 jun, 2019 12:38
Er zijn ook in vrij hopeloos ogende gevallen opmerkelijke resultaten met een 9/16 tap te boeken.
Ja als je in een 1/2 draad een helicoil wil zetten :lol:
evelineb schreef: Beste fietsers,
Mijn Santos heeft een uitgesleten krenk en de trapper is er nu niet meer in vast te zetten (na een mooie reis in Georgie en trappers eraf voor het vervoer)
Wie heeft een suggestie hoe te repareren
- volledige krenk vervangen - nieuw
- vervangen met een 2e hands krenk? wie heeft er iets liggen.....
dank voor het meedenken
Verstandigste lijkt me gewoon even contact met de verkoper/dealer opnemen, mocht je geen dealer of reparatie werkplaats in je stad hebben kun je altijd deze via de Santos site zoeken. Mocht je dat niet willen en in de buurt van Vlissingen wonen, dan ben je altijd welkom voor advies 8) gratiz.
Ook als je in de buurt van Vlissingen woont kun je maar beter even naar de fietsenmaker gaan.
Steunzool schreef:
vr 28 jun, 2019 13:10
Ook als je in de buurt van Vlissingen woont kun je maar beter even naar de fietsenmaker gaan.
Pardon?
het is niet eens erg warm weer en toch loopt de temperatuur hier op het forum dan wel plaatselijk weer flink op.... en waarom?

beste steunzool, als je wilt zeggen: "Ik denk er anders over", zeg dan, wat mij betreft, gerust: "Ik denk er anders over".

met groet, hoogframe
Zelfde meegemaakt.
Laatste dag voor onze Marokko-reis wilde Jose haar pedaal niet meer blijven zitten.
Paniek!! Maandag ,dus geen fietsenmaker is open. Laatste strohalm is de stationsfietsenmaker-stalling. Blijkt daar een 75 jarige man te werken die in een kwartier een Helicoil plaatst. Het ding zit jaren later nog ......en ik kende die dingen waarempel van de klassieke auto's . Ai ,nu vloek ik in de kerk.....
Groeten van Pier.
M.A.W. autorestorateurs kunnen je misschien helpen als de fietsenmaker 't niet snapt....
Dan moet je wel een engelse auto specialist hebben met 9/16 links en rechtse draad helicoils :D
Heel in nood, als de trapper er niet meer af hoeft, kun je de trapper vast (laten) lassen, ik heb het weleens gezien, kun je net zolang door tot de crank of de trapper op is.
fud0 schreef:
za 29 jun, 2019 10:58
Heel in nood, als de trapper er niet meer af hoeft, kun je de trapper vast (laten) lassen, ik heb het weleens gezien, kun je net zolang door tot de crank of de trapper op is.
Dan hoop ik dat door de temperatuur die daar bij vrijkomt al is het maar voor even dat het vet in de lagers er niet uitloopt of dat plastic delen smelten. Is het trouwens mogelijk om alu met staal (veelal RVS) te lassen?
Ik heb het wel eens laten doen met een studentenfiets. Het was staal-staal, dus wat puntjes leggen aan de binnenkant was genoeg. Vijf gulden laswerk was wel in verhouding tot de vijftien gulden van de fiets. Of staal-aluminium ook een beetje kan weet ik niet.
Nee :D