Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff sealing ring nr 45 - Forum Wereldfietser

Rohloff sealing ring nr 45

Ik heb hier een rohloff naaf met serienummer 7xxx die lekt. Zeer vervelend omdat de remschijf vettig wordt. Ik heb de naaf al eens gedemonteerd om de lagers en dichtingen te vervangen. Enkel de hoofdas heb ik toen niet gedemonteerd. Na verder onderzoek blijkt de lekkage te komen vanuit de as. Gisteren de naaf volledig gedemonteerd. Echter is de dichting nr 45 volledig kapt. Ze valt volledig uit elkaar. Ik kan niet meer uitmaken welk soor dichting dit is.

Weet iemand welke dichting hier gebruikt wordt? Een O-ring? Een V-ring? Of moet ik gewoon zelf een stukje NBR rubber nemen? Zoja welke dikte?

Alle dichtingen en lagers zijn gemakkelijk te krijgen. Ik kan juist geen dichting vinden die zou kunnen dienen als de dichting nummer 45.

uitkijkende naar een reactie.
Ik zou Rohloff eens mailen, de importeur is Elan in Nijmegen;

http://rohloff.nl/Contact.html
De naaf zit weer samen. Ik heb een o-ring van 5 mm binnendiameter en 2 mm snaardiameter gebruikt. De as van het tacx snelspansysteem is 5mm. Als je de hoofdas monteert wordt de o-ring een klein beetje samen geduwd en is er een kleine spanning te voelen van het snelspansysteem. Ik heb dan de hoofdas gevuld met diesel om de kijken of de dichting werkt. Na een nachtje geen diesel aan het snelspansysteem. Na een test rit voel het schakelen iets stroever wat betekent dat er een kleine weerstand wordt gecreëerd door de O-ring wat op zich goed is. Zonder weerstand geen afdichting.

We zullen zien of de o-ring het zal houden maar ik heb er goede hoop in.

Voor de mensen die zelf hun lagers en dichtingen willen vervangen kan ik nog meegeven dat het even zoeken was om de planetaire tandwielen te monteren. Volgende website bracht de oplossing voor mij
http://tricolour.net/photos/2007/03/08/19-37-38i1.html
nog even mijn ervaringen. Nu de dichting nr 45 in de naaf dicht is, lekt de naaf via de (nieuwe) lagers aan de tandkrans. Vooral bij grote temperatuurschommelingen en hoge snelheden (32 a 35 km/h in 12 en 13de versnelling) met zon op naaf. Verschillende olie getest. ATF, EP SAE 75W80, SAE90, SAE15W40. Van zeer "dunne" olie tot zeer "dikke" olie. Het blijft lekken via de lagers aan het kettingwiel. Doordat alles nu dicht is moet de uitzettende lucht (door stijgende temperatuur) natuurlijk ergens naar toe kunnen. Via de lagers naar buiten dus.

Ik heb ook geprobeerd om een beluchting te voorzien door het bovenste boutje van de asplaat te verwijderen en een gleufje te vijlen in de asplaat thv dit boutje. Zo kan de lucht tussen de dropout en de asplaat via het boutgat in de naaf. Helaas ook geen oplossing voor het probleem. de rondslingerende olie dicht het gecreëerde beluchtingsgat af. Als je via de olievuldop lucht blaast (met mond en darm) in de naaf komt de lucht uit het gecreëerde beluchtingsgat. Als je dan even rondtrapt in 12de versnelling (met vuldop terug gemonteerd natuurlijk) en dan direct terug lucht blaast in de naaf via vuldop dan komt er eerst een beetje olie uit het beluchtingsgat.
Conclusie: Ik krijg mijn naaf niet oliedicht en ik leg er mij bij neer. Ik stel mij de vraag hoe de mensen met een riemaandrijving dit ervaren. Lekkende olie kan toch niet gezond zijn voor de riem.
DHZer schreef:
ma 19 aug, 2019 21:58
nog even mijn ervaringen. Nu de dichting nr 45 in de naaf dicht is, lekt de naaf via de (nieuwe) lagers aan de tandkrans. Vooral bij grote temperatuurschommelingen en hoge snelheden (32 a 35 km/h in 12 en 13de versnelling) met zon op naaf. Verschillende olie getest. ATF, EP SAE 75W80, SAE90, SAE15W40. Van zeer "dunne" olie tot zeer "dikke" olie.
Originele Rohloff olie lekt 'ie ook mee? Een deel spoelolie mee mengen mag in lagere temperaturen ook, misschien dat dat je nog wat speling geeft?
@DHZER, al contact met de Rohloffimporteur in Nijmegen gehad?

Jan
Jurr schreef: Originele Rohloff olie lekt 'ie ook mee? Een deel spoelolie mee mengen mag in lagere temperaturen ook, misschien dat dat je nog wat speling geeft?
de originele olie is op. Omdat het eerder een testproject is, heb ik olie gebruikt die ik heb staan. Persoonlijk zou het mij wel verwonderen dat er met de originele olie een verschil zou zijn. Op blz 9 van dit document zie je de viscositeit van de verschillende soorten olie. Ik heb verschillende punten uit de grafiek getest. Van "dunne" olie tot "dikke" olie.

Voor alle zekerheid. Ik doe 25ml olie in de naaf. Origineel is ook 25ml voorzien toch?

Ik zal nog eens proberen met 15 ml ATF. Wat minder olie en nog meer vloeibaar dan 75W-80 in de hoop dat het ontluchtingsgaatje nu niet wordt afgesloten. Ik zal ook nog eens een busje rohloff olie bestellen.
Hilver schreef: @DHZER, al contact met de Rohloffimporteur in Nijmegen gehad?

Jan
nog niet gemaild maar zal ik nu ook doen.

Ik laat de resultaten nog weten.
Wacht niet te lang met mailen binnenkort zijn ze op vakantie in de USA, tevens wordt er daar dan ook echt hard gefietst met enkel wetenschappelijke ondersteuning. (battle mountain)
nog even een update.

Ik heb de originele olie gebruikt => blijft lekken
Ik heb 12ml originele olie gebruikt => lekt minder maar blijft lekken (waarschijnlijk totdat de olie op is)
Ik heb contact opgenomen met de importeur. Reactie gekregen zoals verwacht
Ten eerste nooit andere olie in de naaf doen dan de Rohloff olie er zitten kunstof delen in de naaf die anders aangetast kunnen worden, tevens is de olie uitgekozen op een dikte, die optimaal is voor de smering maar wel zo dik is dat er minimale kans is op lekkage
Door temperatuur verschillen kan de naaf altijd wat zweten, maar zou hij niet moeten lekken.

Ondertussen worden er andere lagers gebruikt met betere afdichtingen, in de jaren zijn er verschillende kleine verbeteringen aan de naaf doorgevoerd, een ervan is de lagers aan de tandwielkant
Daar wordt ik niet veel wijzer van. Bij SKF en FAG vind ik geen lagers met betere afdichting. Voor mij geen Rohloff meer. Een rohloff kan misschien goed zijn maar dan is de opbouw zo kritisch dat het niet is weggelegd voor een DHZer. En lagers moet je nu eenmaal vervangen. Zeker aan tandwielkant.
Nooit een rolhloff open gehad. Ben wel bekent met lagers. Als er nu open lagers in de naaf zitten zou je kunnen kiezen voor lagers met een 2RS1 afdichting, de SKF benaming. Dit geeft inderdaad een extra rubber afdichting.

Succes ermee.
En dan komt de olie die de boel moet smeren niet aan bij de lagers, maar die zijn dan al vet gevuld en draaien veel zwaarder als een olie gesmeerd lager...keuzes keuzes keuzes
Je kan zelf een lager nemen dat maar aan een kant een RS1 afdichting heeft. Wel gesmeerd door de olie die in de naaf zit. Loopt wel iets zwaarder dan een niet afgedicht lager. Maar ja wat je zegt keuze keuze.
Ik denk niet dat Rohloff "gewone" lagers gebruikt maar ze op maat laakt maken bij bijvoorbeeld SKF. Je kan anders uit China ook prima lagers laten komen, ceramische kosten daar maar een fractie van wat ze hier kosten, en die hoef je niet eens te smeren.
Ik heb dezelde type lagers terug geplaatst. Langs 2 kanten afgedicht dacht ik (2rs). Zwaar lopen van lagers zal wel meevallen. De 2 dichtingen (maat 40-47-4) zijn volgens mij belangrijker. Zelf ervaren. Had er eerst van ina en dan van het huismerk van erks. De ina dichtingen lopen opmerkelijk beter. Bij de dichtingen van eriks moest ik de veer van de kettingspanner bijspannen omdat de ketting anders af liep bij het achteruit trappen.

Hier op het forum lees je toch ook dat bij een oliewissel geen oude olie meer te bespeuren is. Ze moeten dus ook olie lekken. Ik vraag mij echt af hoe ze dit probleem hebben opgelost. Of misschien is het probleem er nog altijd. Dat ze lagers laten maken geloof ik niet echt. En al heb je de lagers perfect dicht dan komt de olie wel via ergens anders naar buiten. Bij een temperatuurstijging van 5 °C zet de lucht in de naaf 5 ml uit. Ofwel stijgt de druk ofwel zoekt de lucht (met olie) een weg naar buiten. Er zijn nog plaatsen waar de lucht naar buiten kan. Langs de schroefdraad van het tandkransje, tussen as en binnenring van het lager,... en langs schakelkant zijn er ook nog punten waar de naaf niet "dicht" is. En het concept van sealing nr 45 is vragen om problemen.