Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kan mijn wiel eruit vallen? Is dit veilig? - Forum Wereldfietser

Kan mijn wiel eruit vallen? Is dit veilig?

Volgende week hoop ik de Benjaminse route naar Basel te volgen. Afbeelding Bij het controleren van de fiets (Koga Miyata Traveller) merkte ik dat mijn snelspanner/achterspanner/quick release (voorbeeld: zie foto) gemakkelijk los en vast gaat wanneer ik aan de hendel beweeg. Bij andere fietsen weet ik dat het veel meer ''kracht'' kost om de hendel op ''gesloten'' te zetten.

Foto van de fiets ter illustratie: Afbeelding

Moet ik mij zorgen maken? Ik ben echt bang dat straks mijn achterwiel loskomt tijdens een tocht. :shock:

Graag jullie tips en adviezen, alvast bedankt!
Dat kleine dingetje iets vaster draaien*, tot de hendel de juiste tegendruk geeft.

"Terwijl de hendel open is natuurlijk
Ik hoop dat de foto van de fiets een vertekent beeld geeft van de voorvork want zo lijkt het wel of die tegen een auto aan heeft gezeten (met zeker 20 km/u)
En wat Shrek schrijft, daarnaast hebben veel voorvorken nog een uitstulping zodat de vork er ook als je vergeet de snelspanner te sluiten deze er niet zomaar uitvalt.
Mijn excuses, het betreft het achterwiel van de fiets. :oops:
Aan de andere kant (dus meestal de rechterkant van de as) dan de hendel zit een soort (vleugel)moertje die je met de hand aan kan draaien.

Hendel los zetten, moertje iets aandraaien en dan kijken wanneer de hendel "stevig" genoeg dicht gaat.
_Peter_ schreef:
do 04 jul, 2019 00:30
Ik hoop dat de foto van de fiets een vertekent beeld geeft van de voorvork want zo lijkt het wel of die tegen een auto aan heeft gezeten (met zeker 20 km/u)
Nu je het zegt ja, die voorvork ziet er niet goed uit. :roll:
Het wiel valt er niet zomaar uit maar de snelspanner moet niet te los zitten. Ook niet te strak, ik heb maar schade gezien toegebracht doordat de snelspanner te strak zit dan schade doordat het wiel eruit is gevallen.
Verder baart die vork mij ook wat zorgen kan je nog een paar foto’s laten zien?
Soms is de snelspanner gewoon niet meer goed, dat kan ook nog, hij moet idd. gewoon 'fijn' en ver genoeg 'overgeheveld' kunnen worden. Als dat niet (meer) kan, misschien voor de zekerheid een nieuwe kopen of tweedehands ergens, want goed is goed, dat kan ook tweedehands zijn.
egopro schreef:
do 04 jul, 2019 08:53
Verder baart die vork mij ook wat zorgen kan je nog een paar foto’s laten zien?
Liefst één keurig strak van opzij (zomogelijk beter dan die van de fm) en één min of meer vanuit fietspositie parallel langs de balhoofdbuis en de vork gekeken.
Er staat toch foto van de fiets ter illustratie? Ik interpreteer dat als "zo'n fiets heb ik".
Het klopt inderdaad, de fiets op de foto is ''ter illustratie''. Ik heb geprobeerd aan het vleugelmoertje (zwart dopje) te draaien maar nog steeds gaat de hendel ''te makkelijk'' dicht ongeacht de stand. Ik denk dat er een veertje niet meer goed werkt. Zou een fietsenmaker hier iets mee kunnen? :(

Hoop namelijk niet ergens in Lotharingen te stranden zonder verder te kunnen fietsen en fietsenmakers in de buurt. Of dat in een afdaling het achterwiel er toch uitkomt. Voor de zekerheid zou ik het e.e.a. met ijzerdraad kunnen 'borgen' maar dat is geen duurzame oplossing lijkt me. Lastig
Nieuwe snelspanner kan je bij elke FM kopen. Als de huidige stuk is dan heeft deze vast te strak gezeten.
Als je niet snapt hoe zo'n snelspanner werkt (niet erg, niemand is te oud om te leren) even langs de fietsenmaker, eventueel voor een nieuwe. Die veertjes hebben bij het spannen geen functie, dat is ergens anders voor.
Probeer gewoon een standaard Shimano te bemachtigen. Iets van Deore ofzo, die zijn echt goed genoeg.
Bedankt voor alle uitleg! Omdat ik echt op ''safe'' wil spelen ga ik zeker even naar de fietsenmaker morgen, die kan misschien ook de rest van de fiets even nakijken voor de reis begint. :D
Een wijs besluit.