Additionally, paste this code immediately after the opening tag: derailleur - Forum Wereldfietser

derailleur

Ik ben momenteel onderweg op Sulawesi, door een val heeft mijn derailleur het begeven. Gelukkig heb ik een fietsenmaker gevonden die er een nieuwe Shimano Alivio derailleur op heeft gezet, de originele derailleur was een XT Shimano 9 speed, alles werkt perfect behalve dat het schakelen nu precies andersom werkt...naar hoog is laag en andersom....ontzettend lastig want normaal denk je niet met schakelen.
Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen...of er maar aan proberen te wennen? :D
Peter.
PS mijn fiets is een Koga World Traveller uit 2003, alles XT
Petervd schreef:
do 04 jul, 2019 11:34
wennen
:arrow: Dit.
Wennen of opnieuw een omgekeerde index / reverse shifiting derailleur zoeken.
Leon schreef:
do 04 jul, 2019 11:42
een omgekeerde index / reverse shifiting derailleur zoeken.
Ook wel low-normal genoemd. Maar ik betwijfel of je die gaat vinden. Gewoon even wennen.
Shrek schreef:
do 04 jul, 2019 11:46
Leon schreef:
do 04 jul, 2019 11:42
een omgekeerde index / reverse shifiting derailleur zoeken.
Ook wel low-normal genoemd. Maar ik betwijfel of je die gaat vinden. Gewoon even wennen.
Dus wennen, ik was al blij dat ik een derailleur heb kunnen vinden hier op Sulawesi.
Bedankt in ieder geval.
Peter.
Als je aan links rijden op Sulawesi kunt wennen, zal het met die derailleur ook wel lukken :)
Leuk he? Noemen ze Rapid-Rise bij Shimano, schakelt wel een stuk lichter als ‘normaal’ omdat een veer het werk doet. Of had je al omgekeerd schakelen en werkt het nu goed? Maw. Trekt de veer de derailleur naar een kleiner of groter tandwiel?
Schakelt inderdaad licht maar na een week nog steeds niet echt aan gewend, vooral op een klim knap lastig (en daar zijn er vele van hier op Sulawesi)...ben er ettelijke keren door stil gevallen :D
Peter.
Ik kwam er vorig week bij het vervangen van de derailleur ook pas achter dat er twee versies zijn. Eén die met een veer de ketting naar het grootste tandwiel trekt, en een die de ketting met de veer naar het kleinste tandwiel trekt. Welke van deze is de "normale", meest voorkomende versie?

Omdat ik de versie heb die de ketting naar het grootste tandwiel trok, had ik laatst vier spaken kapot nadat de versnellingskabel brak en de ketting door de veer óver het grootste tandwiel werd getrokken. :evil: :evil: Ik denk dat ik de derailleur toch net niet goed genoeg had afgesteld. Met de versie die de ketting naar het kleinste tandwiel trekt, was dit niet gebeurt lijkt me.

Pieter
Meest voorkomend is derailleur die richting kleinste blad trekt.
kwootje schreef:
zo 07 jul, 2019 09:57
Eén die met een veer de ketting naar het grootste tandwiel trekt, en een die de ketting met de veer naar het kleinste tandwiel trekt. Welke van deze is de "normale", meest voorkomende versie?
De normale versie is die waar de veer de ketting naar het kleinste tandwiel trekt. De andere, rapid-rise, versie wordt al een hele tijd niet meer gemaakt en is bv. niet in 10 of 11 speed te krijgen.
kwootje schreef:
zo 07 jul, 2019 09:57

Omdat ik de versie heb die de ketting naar het grootste tandwiel trok, had ik laatst vier spaken kapot nadat de versnellingskabel brak en de ketting door de veer óver het grootste tandwiel werd getrokken. :evil: :evil: Ik denk dat ik de derailleur toch net niet goed genoeg had afgesteld. Met de versie die de ketting naar het kleinste tandwiel trekt, was dit niet gebeurt lijkt me.
Wel even de uitersten van de derailleur goed afstellen door middel van de stelschroeven. Dan beperk je 'm in z'n bewegingsruimte en wil 'ie geen spaken meer omhelzen.
kwootje schreef:
zo 07 jul, 2019 09:57
Omdat ik de versie heb die de ketting naar het grootste tandwiel trok, had ik laatst vier spaken kapot nadat de versnellingskabel brak en de ketting door de veer óver het grootste tandwiel werd getrokken. :evil: :evil: Ik denk dat ik de derailleur toch net niet goed genoeg had afgesteld. Met de versie die de ketting naar het kleinste tandwiel trekt, was dit niet gebeurt lijkt me.
Dan kan de ketting nog terechtkomen tussen kleinste tandwiel en frame (achterpat). Maar meestal is dat minder rampzalig omdat er dan niets gedwongen meedraait en het lossen van de naaf voldoende is om de zaak te kunnen herstellen. Ook gaat dit minder snel omdat de trapsnelheid tijdens het incident afneemt in plaats van toeneemt. Wat jou gebeurd is moet je dus niet gebeuren op snelheid.

Edit jouw -> jou. :oops:
Leon schreef:
zo 07 jul, 2019 10:21
kwootje schreef:
zo 07 jul, 2019 09:57
Omdat ik de versie heb die de ketting naar het grootste tandwiel trok, had ik laatst vier spaken kapot nadat de versnellingskabel brak en de ketting door de veer óver het grootste tandwiel werd getrokken. :evil: :evil: Ik denk dat ik de derailleur toch net niet goed genoeg had afgesteld. Met de versie die de ketting naar het kleinste tandwiel trekt, was dit niet gebeurt lijkt me.
Dan kan de ketting nog terechtkomen tussen kleinste tandwiel en frame (achterpat). Maar meestal is dat minder rampzalig omdat er dan niets gedwongen meedraait en het lossen van de naaf voldoende is om de zaak te kunnen herstellen. Ook gaat dit minder snel omdat de trapsnelheid tijdens het incident afneemt in plaats van toeneemt. Wat jouw gebeurd is moet je dus niet gebeuren op snelheid.
Misschien is dat ook de reden dat je vroeger veel van die plastic spaakbeschermers zag achter het laatste kransje en tegenwoordig eigenlijk nooit meer. Het was nog steeds geklooi om de ketting er weer tussenuit te krijgen, er werden door de ketting echter geen happen uit de spaken genomen.
Gewoon schroefjes goed afstellen.
Klopt, maar je zal ze de kost moeten geven die niet weten hoe, misschien is het zelfs beter om (met dit type derailleur) die schroef zo ver in te draaien dat het laatste blad niet eens gebruikt kan worden.