Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frame een nieuwe kleur geven - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Frame een nieuwe kleur geven

Leuke fiets Martin, mijn moeder heeft dezelfde [toevoeging] maar dan aluminium frame[/toevoeging]. Lekker licht.
DSCF3306-klein.jpg
Gisteren zijn het frame en de voorvork gestaalborsteld en overal geschuurd. Smerig stofkarwei. Het roest blijkt inderdaad oppervlakkig te zijn. Kan nog jaren mee.
Vandaag in de spuitprimer gezet, later nog eens schuren voor de tweede laag primer. Opgehangen aan een bezemsteel op de fietsstandaard, waarbij de gereedschapskist (voor mijn drie fietsen) links als contragewicht dienst deed. Het rechtergedeelte van de bezemsteel overtrokken met een lege broodzak, zo een uit de bakkerij, wil je ook geen verf op de steel hebben. Vanwege de wind (zie het riet op de achtergrond) heb ik mijn auto rechts met een oude zeil bedekt. Ik zie niet graag mijn vrouw met een deegrol in de hand naar buiten komen.... :lol:
Bepaalde delen die niet in aanraking met de primer of verf moeten komen, zoals de verchroomde ringen rond de balhoofden, de pennen van de remmen en de trapas met flenzen, zijn met papieren schilderstape afgedekt.
De voordrager (zie foto onder uit 2015) heb ik nooit gebruikt en keert dus niet meer terug. De houdertjes van de kabel bovenlangs de horizontale "herenbuis" vind ik lelijk en ik heb ze eraf geslepen en ze komen aan de onderkant van die buis te liggen.

Afbeelding 117-klein.jpg
A je to
J de Groote schreef:
zo 21 jul, 2019 19:41
A je to
Ik herinner me die letters wel maar moest wel effe googlen wat die nou betekenen....

A je to betekenis & definitie

A je to is een Tsjechische uitspraak, waarvan de letterlijke Nederlandse vertaling "en dat is het" is en vrij vertaald kan worden als "voor elkaar" of "opgelost". De uitspraak "a je to" is in Nederland bekend geworden door de animatieserie Buurman en Buurman.
In deze oorspronkelijk Tsjechische animatieserie volgt de kijker het wel en wee van twee klunzige buurmannen. In elke aflevering komen zij voor een nieuw probleem te staan. Nadat de buurmannen het probleem denken te hebben opgelost, roepen ze vaak "a je to". De uitspraak heeft een informeel karakter en kan in het dagelijks leven gebruikt worden wanneer een bepaalde klus geklaard is. De persoon die de klus heeft geklaard doet over het algemeen de uitspraak en geeft daarmee aan de klus succesvol te hebben afgerond.
(alternatief:) 'goed bezig!' :D
DSCF3309-klein.jpg
Zo gaat het kleurenschema van het frame eruit zien, dezelfde kleuren als de NS-Sprinter. De bij eBay bestelde beletteringen donkerblauw. Ik kook ervan om het resultaat te mogen aanschouwen.
Vandaag heeft het frame een tweede laag primer gekregen, nadat er wat oneffenheden zijn afgeschuurd.
Met een potlood begrenzingen aangebracht waar de kleuren zullen komen. Aangezien het geel een gering oppervlak heeft, schilder ik dit met de hand. De rest wit en blauw spuiten. Eenmaal goed uitgehard, komt de belettering.

Bord Sacramento-klein.jpg
Raar maar waar: dit is echt dezelfde fiets, genomen in 1999 in Californië, USA.
https://www.google.nl/maps/@38.6628077, ... 312!8i6656

In 2004 „verhuisd" naar Zweden.
En dan nog een harde blanke laklaag over de belettering...? Mooi werk Martin!
Het overspuiten van het frame en de voorvork zijn nu klaar. Het geel schilder ik morgen met de hand.
Vanmiddag het online bestelde crankstel met 28-38-48 T ontvangen. De beletteringen zijn onderweg. Ik kijk ernaar uit!
Hier is het resultaat na het verfspuiten (het geel is met de hand geschilderd) 8) 8) 8) .
Het logo van Giant op de balhoofdbuis is met tape afgedekt, want er moet nog transparante lak over alles heen, nadat de belettering is aangebracht.

DSCF3310-klein.jpg
Ik heb geen idee waar die schroefgaten midden in het geel op de voorvork dienen. Er heeft blijkens oude foto's nooit iets op gezeten.
Fraaie progressie!
Martin E. van Doornik schreef:
Ik heb geen idee waar die schroefgaten midden in het geel op de voorvork dienen. Er heeft blijkens oude foto's nooit iets op gezeten.
Om een ander type voordrager te monteren.
Mooie kleurstelling! ik ben benieuwd naar de foto's van de fiets als-ie helemaal klaar is... :wink:
Rijdt straks vast als een trein!
trein.JPG
Mooi fris die kleuren. Top.
Ik ben ook benieuwd naar het eindresultaat als de fiets weer opgebouwd is.
Ziet er goed uit Martin - ben benieuwd naar het uiteindelijke volledige resultaat.
Vandaag is het stickervel met het merknaam Giant in verschillende uitvoeringen aangekomen! Per post uit Frankrijk, terwijl ik dit op de Duitse eBay heb besteld!
Vanwege het omgeslagen weer deed ik het plakwerk in de woonkamer. Het vel bestaat uit heel dunne losse letters of logo's met een hoge kleefkracht. Ook de voorvork kreeg de nodige aandacht.
Later met transparante lak overspuiten. Dat doe ik buiten, maar vanwege het verwachte slechte weer nog wat geduld. Maar eerst nog vier vlaggen schilderen bovenop de horizontale stang: Nederland, Verenigde Staten, Zweden en Duitsland.
Op de foto met een deel van het frame zijn de schroeftappen van de 'ouderwetse' hendels van de derailleurs zichtbaar. Die komen weer terug, maar alleen voor de schijn zonder kabels, want het stuur heeft nu shifters. Ook tevens ter bescherming tegen die scherpe tappen.

DSCF3322-klein.jpg
DSCF3328-klein.jpg
mooi mooi mooi wordt het!
hè, je hebt die nokken van de commandeurs toch nodig om je schakelbuitenkabels, afkomstig van je shifters, tegen af te steunen?
met zo'n blokje waar ik even geen afbeelding van heb en de precieze naam niet van weet en thuis zo heb liggen...
zoiets, maar van de andere kant is 'ie herkenbaarderder :oops:
Afbeelding
(bron: https://bikezz.nl/p/vwp-kabelstelbout-h ... ks-cs-38b/)
Ja, daar heb ik al aan gedacht. Niet zoals jouw afbeelding, maar ringen waarin kabelbehuizingen eindigen en waaruit de kabels verder naar de derailleurs gaan of omgekeerd. In de schuur staat een emmer met daarin onderdelen.

DSCF3332-klein.jpg
Ik had heel lang deze op mijn fiets, van Shimano. Misschien zijn ze nog wel ergens op te duikelen. De mijne waren van begin jaren 90.
Afbeelding
Goegel maar eens op: Shimano CS50 Cable Stopper. Deze passen op de nokken op jouw frame.