Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frame een nieuwe kleur geven - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Frame een nieuwe kleur geven

Ipv gootsteenontstopper kun je ammoniak gebruiken. Daar heb ik verschillende pennen mee los gekregen.
ErikB81 schreef:
vr 19 jul, 2019 18:42
En voor het verwijderen van een aluminium zadelpen uit een stalen frame precies andersom? Dat is waar ik nu tegenaan loop. Ik heb er al een paar dagen kruipolie in gespoten, maar het zit nog steeds muurvast. Een temperatuurschok zou wel eens kunnen helpen.

Ik weet dat er aluminiumoxide tussen de buis en het frame zit en in het slechtste geval kan ik aluminium oplossen met gootsteenontstopper, maar dat bewaar ik echt voor het slechtste geval.
Er is al een zadelpen-vast draadje: viewtopic.php?t=17552

Temperatuurschok kan ook met een CO2-blusser. Binnenin dus. :D

Of je met gootsteenontstopper in een frame gaat werken zou ik me toch afvragen. Dat is echt helemaal geen fijn spul.

Eh, vloeibaar stikstof.... ook niet fijn, maar niet erg toxisch/agressief.
Welnu, vandaag is het frame van mijn zwarte Giant van alle onderdelen verlost. Deze onderdelen in een plastic emmertje bewaard. De voorvork in een workmate geklemd, terwijl de achtervork op een stuk hout steunde. Met wat behulp van WD-40 en veel kracht kon ik de stuurpen loswrikken. Hierna kwam de voorvork aan de beurt. De balhoofden zagen er wat roestig uit, maar de kogellagers waren op zich nog goed, dus later schoonmaken en opnieuw invetten.
Naar de fietsenmaker in Winsum (Gr.) geweest om de rechter crank met de twee voorbladen eraf te krijgen. Met verschillende polietrekkers geprobeerd, maar de zaak bleef muurvast. Dan maar met een slijptol de crank nét naast de vierkante tap van de as doorgeslepen. Ik heb al online nieuwe cranks met triple voorbladen 28-38-48 T besteld bij Hollandbikeshop. Prijs € 28,95. Goedkoper dan in de winkel. Mijn linker shifter is op 3 speed ingesteld.
Bij Praxis twee spuitbussen lichtgrijze primer, een paar vellen fijne zwarte schuurpapier en een nieuwe boormachine gekocht, nodig voor de roterende staalborstel. M’n ouwe boormachine gaf vorige week in Zweden de geest bij de bouw van mijn nieuwe schuur. Made in China, wèg ermee.
Schrik niet van de detailfoto’s van het frame. De roest is nog oppervlakkig en ik wil hem een tweede leven geven, zelfs met nieuwe kleuren wat oppimpen. Ik dacht aan de kleuren van de nieuwe NS-Sprinter: https://nl.wikipedia.org/wiki/Sprinter_ ... enstsoort) .
De achterste helft blauw, de voorste helft wit met daartussen een gele strook.
Een mail gestuurd naar Giant in Lelystad met de vraag over de belettering.
Ik houd jullie op de hoogte van de voortgang!

DSCF3292-klein.jpg
DSCF3302-klein.jpg
DSCF3301-klein.jpg
DSCF3298-klein.jpg
20190719-klein.jpg
Wanneer ik zo naar die bracketlug kijk meen ik toch iets meer dan slechts oppervlakte roest te zien.
Vraag een ijzerboer naar de prijs per kilo en kijk liever naar een andere fiets om. :twisted:
Althans, dat is wat ik zelf zou doen indien het m'n eigen fiets betrof.
Ik ben bang dat Martin meer gehecht is aan zijn fiets dan de zitbuis aan de bracketpot. Niet meer op de pedalen gaan staan dan maar?
Mijn Giant Sierra heb ik weggedaan met minder roest erop - en daar prikte ik doorheen :shock:
Dit is erger :(

Stralen en kijken wat er overblijft...
Shadow schreef:
vr 19 jul, 2019 22:02
Mijn Giant Sierra heb ik weggedaan met minder roest erop - en daar prikte ik doorheen :shock:
Dit is erger :(

Stralen en kijken wat er overblijft...
Ik ga eerst staalborstelen, dan bekijk ik of zwakke plekken bij gelast kunnen worden. Wat is een bracketlug?
Een bracketlug is het stuk ijzer waar de diverse buizen van het frame in vast worden gesoldeerd. Dat ziet er bij jou als ik eerlijk ben niet uit als een fiets die veel liefde heeft ontvangen de laatste tijd.
_Peter_ schreef:
vr 19 jul, 2019 23:06
Een bracketlug is het stuk ijzer waar de diverse buizen van het frame in vast worden gesoldeerd. Dat ziet er bij jou als ik eerlijk ben niet uit als een fiets die veel liefde heeft ontvangen de laatste tijd.
Ik had hem in 1996 tweedehands gekocht van iemand uit Norg, in 2004 naar Zweden "verhuisd". Daar reed ik wat rond, bij twee vakanties per jaar. Wel hier en daar onderhouden maar nooit volledig. Vandaar.
Shadow schreef:
vr 19 jul, 2019 22:02
Stralen en kijken wat er overblijft...
Het bracket ziet er idd zorgelijk uit :shock:
Het frame hangt geklemd aan statief en ik ben momenteel roest aan het verwijderen met een staalborstelkop aan de boormachine. Het metaal eronder niet er nog goed gaaf uit! Dus doorgaan!
_Peter_ schreef:
vr 19 jul, 2019 23:06
Een bracketlug is het stuk ijzer waar de diverse buizen van het frame in vast worden gesoldeerd.
... bij het bracket, rondom de trapas dus.

Carl
Martin E. van Doornik schreef:
za 20 jul, 2019 10:20
Het frame hangt geklemd aan statief en ik ben momenteel roest aan het verwijderen met een staalborstelkop aan de boormachine. Het metaal eronder niet er nog goed gaaf uit! Dus doorgaan!
Als je het maar niet doet om uiteindelijk goedkoper uit te zijn want bij menig fietsenmaker mag je achter uit de winkel fietsen meenemen met een veel beter frame dan dit, zonder roest, voor nauwelijks meer geld dan de twee spuitbusjes verf die je al gekocht hebt. Van spuiten met spuitbusjes wordt dit frame technisch gezien niet beter want op de plaatsen waar een potentieel probleem zit - in de soldeerverbindingen zelf - komt de verf niet, laat staan de staalborstel.
Leon schreef:
za 20 jul, 2019 10:29
Martin E. van Doornik schreef:
za 20 jul, 2019 10:20
Het frame hangt geklemd aan statief en ik ben momenteel roest aan het verwijderen met een staalborstelkop aan de boormachine. Het metaal eronder niet er nog goed gaaf uit! Dus doorgaan!
Als je het maar niet doet om uiteindelijk goedkoper uit te zijn want bij menig fietsenmaker mag je achter uit de winkel fietsen meenemen met een veel beter frame dan dit, zonder roest, voor nauwelijks meer geld dan de twee spuitbusjes verf die je al gekocht hebt. Van spuiten met spuitbusjes wordt dit frame technisch gezien niet beter want op de plaatsen waar een potentieel probleem zit - in de soldeerverbindingen zelf - komt de verf niet, laat staan de staalborstel.
Zwakke plekken bijlassen, m'n buurman heeft een lasapparaat. :wink:
Ik heb ermee in Californië gefietst, na de schilderbeurt wil ik een Amerikaanse vlag op aanbrengen.
Ik vind het een prachtig initiatief, Martin!

Je geeft je fiets de kans op een tweede leven. Anderen (en ik ook hoor) kiezen soms te snel voor een gemakkelijke oplossing, namelijk weggooien en een andere fiets kopen, maar maken zich daarentegen wel druk om vliegschaamte, het gebruik van vuurschalen, etc.

Het begint soms heel dichtbij, namelijk met het hergebruiken van je eigen fiets. Hiervoor mijn respect!
Ik hoop dat je project slaagt en je nog vele veilige en mooie kilometers kunt maken op je fiets.

Zo wordt je Giant een ware feniks!
Edwin* schreef:
za 20 jul, 2019 11:19
Anderen (en ik ook hoor) kiezen soms te snel voor een gemakkelijke oplossing, namelijk weggooien en een andere fiets kopen, maar maken zich daarentegen wel druk om vliegschaamte, het gebruik van vuurschalen, etc.

Zo wordt je Giant een ware feniks!
Ik hoop dat het geen Costa Concordia wordt iig.
Nu is het frame helemaal van roest ontdaan. Het ziet er toch nog goed uit dankzij het droge Zweedse klimaat. Met ontvetter en wasbenzine schoongemaakt. Dan ga ik schuren. Wordt vervolgd. :wink:
En zojuist de beletteringen met het logo van Giant per eBay besteld!
Heb je deze gevonden in het oude lettertype zoals op de fiets die je in behandeling hebt?
DaVinci schreef:
za 20 jul, 2019 18:14
Heb je deze gevonden in het oude lettertype zoals op de fiets die je in behandeling hebt?
Nee, de oude belettering vond ik een beetje niet mooi. Ik heb een account bij de Duitse eBay. Giant Aufkleber invoeren en voilà! Het is deze hier: https://www.ebay.de/itm/GIANT-aufkleber ... V60BfCI-2A en in donkerblauw besteld. Over een week in de brievenbus. De framebuizen zijn wat dunner dan bij de huidige modellen, dan neem ik die kleinere letters wel.