Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Frame een nieuwe kleur geven - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

Frame een nieuwe kleur geven

En ik zou die nokken ook zeker laten zitten, als je met STI naar Verweggistan gaat dan kun je in geval van pech aan je versteller altijd nog met een frictiebuiscommandeur iets werkends bouwen. Die commandeur zit bij mij standaard in de tas bij verre reizen.
OmeGerrit schreef:
wo 31 jul, 2019 10:15
En ik zou die nokken ook zeker laten zitten, als je met STI naar Verweggistan gaat dan kun je in geval van pech aan je versteller altijd nog met een frictiebuiscommandeur iets werkends bouwen. Die commandeur zit bij mij standaard in de tas bij verre reizen.
Als je de tweede foto op pagina 4 van dit onderwerp goed bekijkt, loopt de kabel bovenop de horizontale stang. Lelijk gezicht. De kabel komt er onderlangs, vandaar mijn voorraadje ringen met nokken. Ik ga niet naar Verweggistan hoor, deze fiets gebruik ik in Zweden voor lokale tochten of boodschappen doen.
Op dit moment worden de vlaggen op de horizontale buis geschilderd, van de landen waar deze fiets is geweest. Vooral de Amerikaanse is verdraaid moeilijk, maar goed gelukt! :D
IMG 2019-08-08_klein.jpg
De vier vlaggen op de horizontale buis van het frame zijn geschilderd. Formaat per vlag 26 x 40 mm. Het zwart van de Duitse vlag is nog nat. Zodra alles goed droog is, wordt het frame met transparante glanslak overgespoten. Dan pas komt montage van de onderdelen. Links een detail van de balhoofdbuis.
Wordt vervolgd!
Dat doe je toch ontzettend netjes, Martin.
Hulde, voor je geduld en precisie.
Heel mooi.
Dat ziet er super uit, Martin.
Zondagmorgen 11 aug. is het frame met kleurloze vernis overgespoten. Gisteren en vandaag is de fiets weer in elkaar gezet, nadat de onderdelen eerst waren schoongemaakt en de lagers vers ingevet. Nou is er een beugeltje van de Agu Click-Fit op het stuur gebroken, gelukkig heb ik in de schuur nog een paar liggen. Het was een hoe-was-het-nou-weer waar de onderdelen thuis horen. Foto's van de fiets in de oude situatie bekeken. En dan verder aan de slag. Vanwege het slechte weer deed ik het werk gewoon in de huiskamer. Nieuw zijn de cranks en de drie voorbladen. Ook nieuwe kabels voor remmen en derailleurs, maar uit eigen voorraad. Totale kosten nog geen 90 euro. Zoals al gezegd, is de voordrager komen te vervallen. Van de (bestaande) ketting heb ik vier schakels verwijderd, vanwege het kleinste voorblad, dat er eerst niet was. Helaas is de foto niet zo scherp, want als ik de flits zou gebruiken, slaan de reflecties van de banden en de spaken fel terug. Alleen de derailleurs zijn nog niet afgesteld, poes Sientje speelde op de foto aan de loshangende kabel van de achterderailleur, welke ik nog moet doorknippen.

IMG_20190813_165950-klein.jpg
IMG_20190813_165950-klein.jpg (51.44 KiB) 3771 keer bekeken
IMG_20190813_170430-klein.jpg
Mooi hoor Martin, maar is het niet belangrijk dat je de blanke lak even de tijd geeft om echt uit te harden voordat je alles er weer aan vast schroeft, of hoeft dat tegenwoordig niet meer?
mooi gedaan! mooi werk! groet, hoogframe
Mooi resultaat Martin! Leuk om dit zo gevolgd te kunnen hebben :)

Een groet uit het warme Rome.
_Peter_ schreef:
di 13 aug, 2019 21:08
Mooi hoor Martin, maar is het niet belangrijk dat je de blanke lak even de tijd geeft om echt uit te harden voordat je alles er weer aan vast schroeft, of hoeft dat tegenwoordig niet meer?
Het vernisspuitlak is van het merk Sencys, een spuitbus gekocht bij Praxis. Er staat op: 4 à 5 uur droogtijd, uitgehard na 24 uur. Bovendien is het frame allemaal voorzien van ingebouwde schroefgaten of uitstekende taps, voor de bidonhouders, remmen, enz. Aan het lak is niets aangeraakt.
De fiets ziet er weer mooi uit. Ook een leuke kleurcombinatie heb je gekozen. Top gedaan.
Het verdient nog wel een keer een goeie scherpe foto in de buitenlucht, maar dat komt vast goed. Hele dikke duim omhoog voor je werk!!
Goed gedaan!
Vandaag is de laatste hand aan de fiets gelegd, derailleurkabels gespannen en afgesteld, banden opgepompt, enz. Dan een proefritje gemaakt. Bleek dat de zadelpen nog niet vast genoeg was en het stuur iets scheef, de klapstandaard rammelde iets. Thuis gekomen opnieuw nagezien en alles vastgezet. Hier zijn de foto's! Maar goed dat het bewolkt is, dan zie je geen hinderlijke schaduwen, want het licht is goed over de fiets verdeeld.
Weliswaar genomen met de smartphone, want de batterijen van m'n digitale camera zijn leeg en ik heb geen nieuwe....

20190814_164909-klein.jpg
20190814_164836-klein.jpg
20190814_165001-klein.jpg
Mooi hoor!
Ik vind ‘m geweldig mooi geworden! :D
Zeker fraai! Lijkt wel alsof er op die laatste foto iets weggeshopt is boven het stuur, of dat is slechts gezichtsbedrog, maar ik meen er een soort wazige plek te zien net boven het rode van de klickfixaansluiting... :?:
Travelmaster schreef:
do 15 aug, 2019 13:02
Zeker fraai! Lijkt wel alsof er op die laatste foto iets weggeshopt is boven het stuur, of dat is slechts gezichtsbedrog, maar ik meen er een soort wazige plek te zien net boven het rode van de klickfixaansluiting... :?:
Het is een verkleuring in het pas gemaaide korenveld, niks gefotoshopt. Op het origineel is het ook te zien. Ik woon in die huizenrij links op de achtergrond.
Fijn dat iedereen heeft kunnen mee genieten van dit project, bedankt daarvoor. Het eindresultaat is erg mooi geworden.