Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano 200GS voor derailleur: wil niet in zijn 2. - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Shimano 200GS voor derailleur: wil niet in zijn 2.

Is toch een lief fietsje voor 50 euro? Alleen de hoeveelheid werk valt me tegen.
Ik dacht wat jij aanduid als de trapas, noem ik de crankas. De trapas noem ik het stuk metaal waar de trapper aan zit.
Lengte trapas is 127,50 cm. Ik ga zoeken naar wat materiaal. Alleen de trappers komen slecht los. :cry:

Oke, ik ben weer wat verder.

De tandwielverhouding is 48-38-38. Is mijn inschatting juist dat alleen de Shimano Acera FC-M361 voldoet? Te koop bij Rose voor een goed prijsje.

Dan heb ik ook nog het vermoeden dat de lengte van de armen, waar de trappers aan zitten, de crank volgens Sjefke, een stuk korter is, namelijk 170 of 175 mm in plaats van 205mm.

https://www.rosebikes.nl/shimano-acera- ... hape=zwart
Hermannetje schreef:
zo 28 jul, 2019 17:50
De trapas noem ik het stuk metaal waar de trapper aan zit.
Dat is dus de crank....; dat is toch geen as..
Heb ik nog vulringen nodig? Er zitten nog oude vulringen op het wiel.
Hermannetje schreef:
ma 29 jul, 2019 15:36
Heb ik nog vulringen nodig? Er zitten nog oude vulringen op het wiel.
Vulringen? Waar precies?

Pedalen: de linkse heeft afwijkende schroefdraad, die moet je dus de andere kant op draaien.
Vulringen, achter de cassette. De eerlijkheid gebied me te zeggen dat er nog 2 vulringen op het wiel zitten van achter de oude 7 speed cassette.
Dan nog een andere vraag: wij menen (terecht mogelijk) dat de cassette en crankset versleten zijn. Maar de veerkracht van de derailleur, is dat geen punt van onderzoek? De "8"veert en de derailleur veert. Ik voel de veerspanning wel maar is het genoeg?

De pedalen zijn, met gepast timmergeweld, eindelijk los en in goede staat.
Over de vulringen. Kennelijk is de body waar de cassette op zit breder dan een 7-speed body? Miisschien is het dan een 8 of 9-speed body? Ik zou het zelf moeten nalezen op m-gineering.nl, maar dat kan jij ook. De vulringen niet weggooien dan maar. (Regel 78 van het fietsen opknappen: lang wachten met weggooien van wat dan ook)
Derailleurveren blijven meestal gewoon goed, tenzij de fiets heel erg geroest is en de veer dus ook. Als er meer dan 10.000 km (typisch 15.000 km) met een fiets gefietst is heb je wel kans dat de derailleurwieltjes versleten zijn. Je ziet het er vaak wel aan maar niet altijd, maar je merkt het als het na alle vervang- en afstelwerk nog steeds niet lekker schakelt. (sorry dat je er weer een nieuw onderwerp bij krijgt ...)
als je trapas soepelt en spelingsvrij draait, dan is deze 5 mm (aan beide kanten ruim 2 mm) 'te breed' voor het crankstel dat je laatst bekeek (waar een 122 brede trapas bij past). dat kàn prima werken, dus je zou deze trapas kunnen laten zitten. scheelt weer. 2 mm afwijking op de kettinglijn lijkt me overkomelijk.
Wacht even hoog frame, Roseadviseert dit crankstel bij een trapas van 127.5. ik dacht het dus goed te doen. Zie ik iets over het hoofd, dan hoor ik dat graag.
ik zat nog bij het crankstel van gisteren of eergisteren. bij de link hier kort boven geeft Rose een bracketaslengte (=trapaslengte) van 122 mm aan.
ik theorie wil je niet dt je cranks ieder 2 mm meer naar buiten staan, maar voor de werking van jouw fiets is het geen probleem, (durf ik in te schatten, vanuit mijn sleutel en fietservaring (wat niet alles zegt)) want:
(zoek anders 'ketinglijn' even op mbv google/zoekopdracht)
gemiddeld genomen staat je ketting recht in het frame. ook als je voor je ketting op het middelste kettingblad en achter op het middelste kransje/kettingwieltje schakelt. met een iets langere trapas staat gemiddeld genomen (over al je standen van de ketting, bij verschillende versnellingen) je ketting voor 2 mm naar buiten. dat is niet erg / heeft niemand last van.
Die 127.5mm is trouwens een meting. Met mijn digitale schuifmaat.

Ik denk er even over om eerst de cassette te vervangen met de derailleur wieltjes. Jullie mogen rustig dat afkeuren, en doe het ook alsjeblieft, maar ik wil in delen kijken of mijn reparaties zin hadden. En het crankstel iets er iets beter uit dan (voora)l het kleinste cassette wiel. De derailleur wieltjes lijken kortere tandjes te hebben gekregen.

Daarna kan ik nog een crankstel bij Rose kopen plus banden, krijg ik toch nog korting.
Hermannetje schreef:
ma 29 jul, 2019 19:02
Die 127.5mm is trouwens een meting. Met mijn digitale schuifmaat.

Ik denk er even over om eerst de cassette te vervangen met de derailleur wieltjes. Jullie mogen rustig dat afkeuren, en doe het ook alsjeblieft, maar ik wil in delen kijken of mijn reparaties zin hadden. En het crankstel iets er iets beter uit dan (voora)l het kleinste cassette wiel. De derailleur wieltjes lijken kortere tandjes te hebben gekregen.

Daarna kan ik nog een crankstel bij Rose kopen plus banden, krijg ik toch nog korting.
Let er bij het kopen van derailleurwieltjes op dat je degene koopt die bij je cassette passen, 10 tandjes, Tacx is prima. (en let erop dat je upper boven doet en lower onder, anders draait het niet.)
Ik heb m wave wietjes met 10 tandjes besteld.
Lang verhaal kort: inmiddels veel aan dit fietsje vervangen. Ik vind hem mooi en dan mag het. Ik wil nog kijken of ik mijn opknapt avonturen verder vertel, maar ik krijg wel de indruk dat veerspanning in de derailleur mettertijd achteruitgaat en je schakelproblemen krijgt. De hele aandrijflijn is nu vervangen, op de derailleur na. Wetende dat ik achter 7 speed heb, heeft u nog een advies voor een derailleur? De goedkoopste is de Shimano Tourney. Maar als dat niet kan cq onwenselijk kan dan hoor ik dat graag.
De reden dat ik vermoed dat de derailleur ten einde is, is dat de ketting over de cassette glijdt, als het voortandwiel klein is.
Is de ketting wel op de juiste lengte gemonteerd, dus zoals in de instructies staat, ketting zonder gebruik van derailleur voor en achter op het grootste blad/kransje en er dan 2 schakels af (of bij even uit mijn hoofd) en daarna pas door de derailleur. Of als de oude ketting wel goed schakelde die als voorbeeldlengte nemen.
Shimano Tourney is het goedkoopste van het goedkoopste. Afrader.
Je kunt derailleurs gebruiken uit de 8v of 9v groepen. Alivio of Deore is prima, maar Sora voor triple (Sora 3000 RD GS) ook. Derailleur uit 10v groepen gaat niet werken, andere schakelratio.
_Peter_ schreef:
zo 25 aug, 2019 15:03
Is de ketting wel op de juiste lengte gemonteerd, dus zoals in de instructies staat, ketting zonder gebruik van derailleur voor en achter op het grootste blad/kransje en er dan 2 schakels af (of bij even uit mijn hoofd) en daarna pas door de derailleur. Of als de oude ketting wel goed schakelde die als voorbeeldlengte nemen.
De ketting is net zo lang als de orginele ketting die er op zat. Deze was nog van Shimano.
sjefke schreef:
zo 25 aug, 2019 16:06
Shimano Tourney is het goedkoopste van het goedkoopste. Afrader.
Je kunt derailleurs gebruiken uit de 8v of 9v groepen. Alivio of Deore is prima, maar Sora voor triple (Sora 3000 RD GS) ook. Derailleur uit 10v groepen gaat niet werken, andere schakelratio.
Als er iets mis is met de Tourney laat ik hem links liggen. Ik lees ook erg mooie aanprijzingen over de Tourney op internet. Wat doet/kan de Tourney niet, wat anderen wel doen?

Iets anders, ik heb voor de Altus FD-M313-6. Misschien is het netjes er een Altus derailleur bij te nemen? Is deze kwaliteit wel OK? Heb ik een lange kooi nodig ivm het 3 delige voorblad?
Je komt er vanzelf achter....
Ik heb een Shimano Alltus RD-M360 gekocht, we gaan het meemaken.