Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano 200GS voor derailleur: wil niet in zijn 2. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Shimano 200GS voor derailleur: wil niet in zijn 2.

Ik heb nog een giant trooper in het gebruik van 1988, een heel fijne fiets.
Heb hem ook omgebouwd, met crank (voor) twee bladen nu, gebruik de fiets alleen in NL en dan is twee voldoende, in nood is één blad voldoende, dan wel trapas lengte dusdanig lengte dat blad in het midden van casette valt, anders neigt ketting tot eraf lopen.
de originele bladen/crank waren ovaal, in die tijd, volgens mij zijn de bladen van jou dat ook, ik had volgens mij ook GS200 en nog iets er opzitten en ook 'vijftak', niet vervangbaar, tenzij nog tweedehands ergens, dus dan totaal nieuwe crank nodig of tweedehands goede bladen of evt. 1 blad bv. 42.(wel voor raceketting mogelijk).
Ik had achter nog losse tandwieltjes en kon de slechtste vervangen, maar heb daarna nog voldoende 8 speed casettes, die kun je ook gebruiken, als de casette op de pion past, dan gebruik je 'gewoon' 1 tandwiel niet, de schakeling is hetzelfde van 7 of 8 speed en zal gewoon goed schakelen,
voorderailleur kan niet open dus ketting moet eraf voor vervanging van voorderailleur,


Ketting laten mensen vaak te lang op zitten dus dikke kans dat hij versleten is,Kettinglengte: Zo strak mogelijk. Ik doe altijd, ketting voor op het grootste blad en dan achter op het een na laatste grootste tandwieltje en dan moet de derailleur'kooi'vertikaal staan.
Trapaslengte zo kort mogelijk, vaak is dat korter! dan de aanbevolen lengte. Het kleinste tandwiel mag de achterliggende vork niet raken, vaak komt dat dan neer op 4-5 mm afstand tussen achterliggende vork en dan kleinste tandwiel (van 3), uit te rekenen op eerst proberen met huidige trapas en lengteverschil opmeten indien afstand 4-5 mm zou zijn, dan kom je op de 'fijnste' trapaslengte, benen zo dicht mogelijk bij elkaar geeft minste problemen aan oa. knieën heb ik begrepen, is meest natuurlijke houding, maar bij 1 tandwiel, de trapslengte dusdanige lengte dat het tandwiel in het midden ongeveer valt van de casette, anders loopt de ketting eraf.


Ik hoop dat je eruit komt, ik houd van 7-8 speed, heb bijna al mijn fietsen in 8 speed, zodat ik nieuwe onderdelen oa. af kan rijden op deze nog leuke en heel fijne oude giant trooper mijn eerste tourfiets,
als je op zoek gaat, kun je vaak voor goedkoop nog heel wat vinden, mij maakt de prijs niet echt uit, ik wil gewoon graag goed en leuk en fijn kunnen fietsen, vaak heb ik al van alles nog, maar als het niet werkt, koop ik gewoon nieuw en dan het liefst zo goed mogelijk,
ketting HG 71 is de beste voor 7 speed, te koop bij Rose, Rose indien 7-8 speed is goedkoop nog. Ook kun je daar nog wel aan een 7 speed of 8 speed wiel komen, de onderdelen iig, het hoeft niet persé race bij deze fiets, want het is toch een toerfiets? Ik doe ook wel gemengd als ik er gewoon op tour met ATB onderdelen, succes :)

( ik woon in Brabant, niet in de buurt van A dam)
Shimano kettingen....?? toch eens wat verder kijken dan je neus lang is.
https://www.rosebikes.nl/sram-pc-830-8- ... 4+schakels
Kost dus de helft en - veel belangrijker - met sluitschakel in plaats van een ponsstift.
Zoals ik al zei...voor mijn reparaties zat er een originele Shimano CN-UG50 ketting op.
Ik zei de BESTE kwaliteit, en natuurlijk heb je een kettingpons, sram kan altijd nog.. en daar de beste van is ook geen 7 euro.
Hermannetje schreef:
ma 26 aug, 2019 20:56
Zoals k al zei...voor mijn reparaties zat er een orginele Shimano CN-UG50 ketting op.
die bestaan niet meer en tandwielen voor UG ook niet, maar als je toch de tandwielen ook vervangt past een IG ketting perfect natuurlijk, een nieuwe ketting van 7-8 speed volstaat, al is die van sram.. maar de beste kwaliteit ooit was HG 91 van 7-8 speed, maar die bestaat niet meer, als je de ketting koopt in een winkel in NK kan het je al snel 25 euro kosten, bij rose kun je goedkoop inkopen voor dezelfde goede kwaliteit en moet je nog iemand hebben of jezelf die het maakt,
waarom mag het ook neits kosten.. als je het dan maakt, maak het dan goed zeg ik altijd, geniet er van, van wat je mooie giant wordt, ik vind het iig een super fiets, onbetaalbaar, hoe duur of goedkoop hij ook is (geen idee wat die van mij heeft gekost voor herstel.. paar tientjes? nieuw iig 1200 gulden in 1989) (hobby mag geld kosten)

ik zou zeggen, maak het mooiste wiel,

velg mavic 50 euro
met atb groep
as lx 23 euro
spaken en nippels 20 euro? max?
casette 15 euro alivio

Fudo wil hem voor je vlechten en richten voor 15 nou als dat geen aanbieding is?
voor iets meer dan 100 euro of misschein wel minder dan 100 euro een perfect wauw wiel, waar je jaaaaaaren mee vooruit kunt wedden
en natuurlijk die Shimano of SRAM ketting wat u wilt en een crankstel van toch wel 40 euro minimaal maar dan heb je ook wat, (max alivio kwaliteit maar supervoldoende)en evt. een voorderailleur heb ik tweedehands wellicht nog liggen maar voor en achterderailleur goed, max 100 euro de BEST kwaliteit,
nou voor 200 euro exclusief banden en wellicht nog remkabels versnellingskabels maar voor 300 euro kun je fiets max mooi opknappen tot jaaaaaren plezier
Beste Fudo, aan mijn fiets is al veel gebeurd. De derailleur is het sluitstuk. Een achterwiel is aardig, maar niet echt noodzakelijk. Dit zou een stationsfietsje worden maar het opknappen beviel me zo goed dat ik er een mooi fietsje van aan het maken ben.het achterwiel heeft hoogte hobbels, niet comme il faut maar ook geen reden om te zeggen "deze fiets is onbruikbaar".
Een fietswiel in elkaar zetten is leuk, maar het erge is dat ik of het zelf doe, of van je wil leren. Techniek is my middle name, een televisie repareren kan je mij bijna 's nachts voor wakker maken. In welke stad woon je Fudo?
Rosmalen/Den Bosch
ik heb een filmpje van mijn fiets die ik gemaakt heb, daar zie je hoe ik de wielen heb gemaakt,
een echt grote hoogteslag is er moeilijk uit te halen,
als je zelf onderdelen koopt, moet je letten of alles goed bij elkaar past en de spaaklengte correct is, die kun je meten indien je losse onderdelen hebt op sapim.nl of com,

ik doe het het liefst handmatig berekenen met rekenmachine en 36 spaken is dan redelijk te doen, met 3x Pythagoras, zodat ik beter tot juiste lengte kom,

swiss tk540 heb ik ervaren dat het een goed wiel is, voor toerfietsen, andere wielen worden ook heus goed, zeker voor (alleen) in NL een beetje er op toeren, zonder al te veel bagage,
als het allemaal maar mooi bij elkaar past en meestal lukt dat wel met wat zoekwerk,
een kant en klaar wiel kan wel, maar is meestal niet nagespannen, dan krijg je vaak problemen bij het eerste het beste stoepje is je mooie rechte wiel al niet meer recht doordat de spaken niet helemaal mooi strak van flens naar velg lopen indien het machinaal gespaakt wordt, ook al worden de technieken daarin steeds beter,

en hoogteslag hoeft overigens geen probleem te zijn, als je maar hard genoeg fietst, merk je er niets van :) , ik heb een best wel hoogteslag in mijn voorwiel van gewone stadsfiets, daar merk ik niets van, achterwiel is wel wat anders.
mooi dat het je allemaal tot noch toe is gelukt,
ik zal filmpje plaatsen. https://www.youtube.com/watch?v=Py9heAFtvG0&t=17s
fud0 schreef:
di 27 aug, 2019 10:48
Rosmalen/Den Bosch
ik heb een filmpje van mijn fiets die ik gemaakt heb, daar zie je hoe ik de wielen heb gemaakt,
een echt grote hoogteslag is er moeilijk uit te halen,
Gaat prima, gewoon opnieuw beginnen. :D
Als je een nieuw wiel spaakt en er zit een voelbare hoogteslag in, die niet in de band zit, heb je iets fout gedaan. Als je het gewoon goed genoeg doet is een hoogteslag in het wiel altijd kleiner dan de normale afwijkingen van banden.
Leon schreef:
di 27 aug, 2019 12:46
fud0 schreef:
di 27 aug, 2019 10:48
Rosmalen/Den Bosch
ik heb een filmpje van mijn fiets die ik gemaakt heb, daar zie je hoe ik de wielen heb gemaakt,
een echt grote hoogteslag is er moeilijk uit te halen,
Gaat prima, gewoon opnieuw beginnen. :D
Als je een nieuw wiel spaakt en er zit een voelbare hoogteslag in, die niet in de band zit, heb je iets fout gedaan. Als je het gewoon goed genoeg doet is een hoogteslag in het wiel altijd kleiner dan de normale afwijkingen van banden.

zucht.. trekt het hele stuk uit verband, bij een nieuw wiel niet.. bij een BESTAAND wiel, dan heb je er meestal 'iets' mee uitgehaald, een knal gemaakt of een klap gemaakt of tegen iets aangereden, wat niet meer ECHT herstelbaar is, beter een nieuwe velg dan nemen.

ik heb er geen zin meer in ook, ik maak niets, altijd dat gezeik en gezeur hier, meteen als je iets plaatst..

tsjonge jonge jonge jonge jonge jonge jonge.... :evil: zoek het maar uit met het hele wereldfietsersforum,

als ik het heb over een shimano ketting, gaat men weer beginnen over een sram ketting, als ik een filmpje laat zien van het maken van een nieuw wiel gaat men beginnen over een hoogteslag in een nieuw wiel, waar zie je die hoogteslag dan in het nieuwe wiel ..

WHATEVER! doe er een ketting op van de ZEEMAN OID. of lees beter mijn snelgeschreven stukje, misschien te onoverzichtelijk voor een leek maar wel duidleijk voor de topicstarter, daarvan ben ik overtuigd..


sorry voor de starter van dit topic.. maar zo gaat het hier dus steeds.. altijd weer dat gemiere gezuig ,dat klopt naturlijk niet en zal ook weer becommentariseerd worden.. en dat woord is OOK weer verkeerd geeschreven. ik moet me steeds inhoudne hier.., maar kan dat afgelopen dagen weer niet door van die!#!$!$!$! reacties continu..
fud0 schreef:
di 27 aug, 2019 15:37
Leon schreef:
di 27 aug, 2019 12:46
fud0 schreef:
di 27 aug, 2019 10:48
Rosmalen/Den Bosch
ik heb een filmpje van mijn fiets die ik gemaakt heb, daar zie je hoe ik de wielen heb gemaakt, een echt grote hoogteslag is er moeilijk uit te halen,
Gaat prima, gewoon opnieuw beginnen. :D
Als je een nieuw wiel spaakt en er zit een voelbare hoogteslag in, die niet in de band zit, heb je iets fout gedaan. Als je het gewoon goed genoeg doet is een hoogteslag in het wiel altijd kleiner dan de normale afwijkingen van banden.
zucht.. trekt het hele stuk uit verband, bij een nieuw wiel niet.. bij een BESTAAND wiel, dan heb je er meestal 'iets' mee uitgehaald, een knal gemaakt of een klap gemaakt of tegen iets aangereden, wat niet meer ECHT herstelbaar is, beter een nieuwe velg dan nemen.

ik heb er geen zin meer in ook, ik maak niets, altijd dat gezeik en gezeur hier, meteen als je iets plaatst..

{etc}
Ik was in verwarring doordat de opmerking over de hoogteslag in dezelfde zin staat als de zin waarin het filmpje wordt genoemd. Sorry. Da's alles. Inhoudelijk zijn we het goed met elkaar eens: bij een sterke hoogteslag moet je opnieuw beginnen.
Het helpt trouwens niet als je nergens punten gebruikt op het einde van je zinnen. Dan krijg je verwarring want ik kan niet ruiken wat je bedoelt maar alleen lezen wat er staat.
Het fietsje is inmiddels een heerlijk karretje geworden. Wat vervangen is: stuur, stuurpen, stuurversnellingen, remmen, complete aandrijflijn, (ketting, voor en achter derailleur, voor en achter bladen), kabels, banden, zadel, achterwiel en straks nog de spatborden. Alles rijdt heerlijk. Zijn er nog vragen, dan beantwoord ik die. Niet alles was nodig, maar dan was het leuk om te doen, of moest (v brake ivm nieuwe stuurversnelling).