Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Shimano 200GS voor derailleur: wil niet in zijn 2. - Forum Wereldfietser

Shimano 200GS voor derailleur: wil niet in zijn 2.

L.S.,

Ik kocht een Giant tourer, waarschijnlijk bouwjaar 1990 of iets later.. Nog met biopace bladen en een Shimano 200gs groep.
Alles werkt behalve de voorderailleur.
Mocht er een Amsterdamse sleutelaar zijn dan fiets ik graag langs, als hij/zij mij kan helpen. Maar ik heb zelf het nodige gedaan.
1. De shifter had oud vet, wat ik losweekte met WD-40 en nasmeerde met teflon smeermiddel. In mijn hand schakelt het als een zonnetje. Ook kocht ik een gloednieuwe versnellingskabel.
2. Op de fiets, na een aantal YouTube filmpjes verder, blijkt dat opschakelen gaat, maar neerschakelen gaat van 3-3-1. 3 is dan het grootste blad.
Wat er fout gaat weet ik niet. De voorderailleur te weinig veerspanning/ te vervuild?
Kan ik de derailleur demonteren zonder de ketting te splitsen?
Ik hoor het graag!
Als je een nieuwe kabel monteert is de afstelling verlopen. je moet de kabel iets meer lengte geven. Bij de shifter zit meestal de stelschroef. Als de stelschroef al op zijn eind zit moet je de kabel losmaken; de stelschroef meer naar het midden zetten en de kabel opnieuw monteren.

Daarna moet je de maximale uitslag van de derailleur mogelijk opnieuw afstellen met de schroefjes op de derailleur.

Anders:
Beweegt de derailleur wel op en neer?
Hoe schakelt het als je de shifter op stand 1 zet en je de kooi tijdens het trappen (fiets aan montagestandaard) beweegt door met de hand aan de kabel te trekken?
Als je de kabel los hebt van de derailleur beweegt hij dan lekker op en neer? (Met de ene hand de shifter bedienen en met de andere hand kabeltrek geven)

Als het een voorderailleur is als op de volgende foto's kun je hem demonteren zonder de ketting te splitsen want er zit op het puntje van de kooi een schroef:
http://chlbicycle.blogspot.com/2018/01/ ... lleur.html
Beste Leon,

Ik wacht op mijn Lidl standaard en dan ga ik eens aan de gang met op en neer schakelen op de standaard. Morgen maak ik de voorderailleur schoon en smeer ik de derailleur. Dan zou alles soepel moeten draaien/schakelen.
Het leek opgelost. Ondanks dat de voorderailleur er goed uitzag, denk ik dat hij toch door het schoonmaken en het smeren soepeler loopt. Maar na heel vaak schakelen ging hij toch niet naar zijn 1.

Ik vermoed dat de ketting versleten is. Als de ketting op de 2 kleinste wielen zit glijdt hij over de tanden af en toe, en ik vermoed dat de ketting zijwaarts niet meer zo stijf is. Hij vangt de druk van de voorderaiileur een beetje op als hij zijwaarts gedwongen wordt.

ook ga ik de achterderailleur schoonmaken binnenkort.
Als de ketting net zo oud is als de rest van de fiets is dat niet eens een gekke gedachte.
Je hebt ook al zitten spelen met de afstelschroefjes op de derailleur neem ik aan. Je kan daar de maximale uitslag van de kooi bepalen, zowel naar buiten als naar binnen. bij het vervangen van de binnenkabel bij de schakelaar moet je er wel voor zorgen dat je die in stand 3 (kleine kettingblad voor) hebt staan en voldoende spanning op de kabel hebt staan. het mechanisme in de schakelaar zou dan voor het goede schakelen moeten zorgen. Weet wel dat de 200GS de instap MTB groep in die tijd was, en je er toch wel regelmatiger onderhoud aan moest plegen in verhouding dan bij de Deore (DX en XT).
Hermannetje schreef:
do 25 jul, 2019 21:14
Ik vermoed dat de ketting versleten is. Als de ketting op de 2 kleinste wielen zit glijdt hij over de tanden af en toe, en ik vermoed dat de ketting zijwaarts niet meer zo stijf is. Hij vangt de druk van de voorderaiileur een beetje op als hij zijwaarts gedwongen wordt.
Dikke kans dat de kransjes dan ook versleten zijn. Daar kom je achter zodra je met de nieuwe ketting gaat fietsen.
Daarom altijd deze volgorde: kijken of het de moeite is, ketting, ketting smeren, kransjes, voorbladen, kabels, fijnafstellen.
Ik ben weer wat verder. Ik heb de ketting vervangen door een KTC 7 speed. Met mijn digitale schuifmaat kwam ik tot een afstand van 121.07 en bij 120.5 moet je vervangen. De nieuwe meet 119, 03

Nou is er ook wat met het grootste voor blad. Er zijn ergens 2 tanden wat scherper en bij freewheelen blijft de ketting een beetje haken op het grootste blad.

Er staat op "biopace 5G” en ik weet dat dat een beetje geflopt is. Wat erger is, is dat de 3 bladen wel een geheel lijken. Kan ik toch het grootste blad alleen vervangen? De andere 2 lijken goed.

Ik heb foto's gemaakt...die komen zo.
Nou...hoe verder ik kom, hoe harder ik mij voor mijn hoofd wil slaan. De nieuwe ketting vindt de oude kransjes niet leuk en glijdt er overheen.Ik denk dat het nieuwe kransjes worden en ook de voorbladen. Mocht u mij willen adviseren dan graag....het mag ook een goedkoper merk zijn als het maar werkt.
De oude ketting was nog orgineel...CN-UG50.
Het crankstel met 3 bladen is aan elkaar geklonken dat kan alleen met grof geweld uit elkaar en niet meer in elkaar. Dat wordt dan dus een nieuwe, dat niet alle tanden gelijk zijn heeft te maken met het soepeler op en af kunnen schakelen.
Een vervanger met dezelfde grote bladen is bijvoorbeeld deze https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... 0mm-548843
Andere aanbieders zijn er ook moet je zelf even naar zoeken. Kleinere bladen kan ook maar dan zit je ook weer met je voorderailleur die dan eigenlijk te groot is.
Als ik naar Leon luister, zouden nu de kransjes aan de beurt zijn. Peter zegt dat niet alle tanden gelijk hoeven te zijn, dus neem ik dat even aan. Kan er zomaar een 7 speed in? Of moet ik het bij Shimano houden?
De meeste 7-speed zijn universeel, alleen tegenwoordig wat lastiger te vinden.
Zorg wel dat je een cassette nodig hebt en geen freewheel (die heeft de body ingebouwd en schroef je er op) of andersom. plus het nodige gereedschap. Dit lijkt me geen slechte en is ook al lekker zwart :wink:
https://www.bike-discount.de/en/buy/shi ... tte-873568.

Als je crank nog goed is zou ik die pas als laatste vervangen, zelf spaar ik de bestellingen vaak even op als het geen haast heeft, scheelt weer in de verzendkosten.
Met de zwarte cassettes heb ik qua slijtage minder goede ervaringen. Geen idee waarom.
Vinden van 7 speed spul is nog geen probleem, maar veel keuze is er niet meer.
Deze is nog goedkoper ook:
https://www.rosebikes.nl/shimano-cs-hg- ... tte-520899

En je hebt uiteraard een cassette-afnemer nodig.
Bij een nieuw crackstel hoort meestal ook een nieuwe as. En hebt een crancktrekker en een asdopsleutel nodig ... en op de foto te zien misschien een assleutel voor de oude as, al gaat die er met passend geweld met standaard gereedschap ook wel af, als het goed is, denk ik. En ik neem aan dat het een standaard bracketpot is.

... maar het frame is vrijwel zonder roest. Dat zien we ook wel eens anders!
bij het (prima) crankstel dat Peter hierboven aangeeft, hoort een trapaslengte van 123 mm (122 zal ook passen en is gangbaarder).
mogelijk is je huidige trapas te kort: even de lengte van je huidige trapas meten als het crankstel er af is en dan zo nodig direct meebestellen. verwijderen van de trapas vergt een ouder type gereedschap wat op de rand tegen de bracket past... wie weet daar raad? --> asdopsleutel, zoals Leon hierboven noemt terwijl ik dit zit te typen :D
eigenlijk kom je zo op het vervangen van je complete aandrijflijn. geen probleem, maar wel even een actie/klusje. en zinvol als de rest van de fiets het (je) waard is!

kun je een foto (en staat er een leesbaar type-nummer op?) van je achternaaf en de kettingwielen plaatsen? dan kunnen we inschatten of daar een cassette of een freewheel op past/hoort.
groet! hoogframe
Even een vraagje, een crankstel....is dat de traparmen plus voorbladen....of zit er ook nog een crankas bij, zeg maar de as die dwars door het frame gaat? Ik vind het aantrekkelijk om die as te laten zitten namelijk.
Een traparm trekker zat in mijn Aldi fietsgereedschap koffer. Dus die komt mooi van pas.
Het achterwiel hoort u straks meer van.
Hermannetje schreef:
zo 28 jul, 2019 11:13
Even een vraagje, een crankstel....is dat de traparmen plus voorbladen....of zit er ook nog een crankas bij,
Nee, de as zit er standaard niet bij.
Formeel - het woord - de bladen ook niet, maar als je een goedkoper cranckstel koopt zitten ze er wel bij. Zoals op de plaatjes van de webshops.

Soms zit de as er wel bij in een webshop, maar dan staat het er ook bij vermeld.
Weer wat verder. Ik heb een Malvestiti crossfire XXX achterwiel met een cassette. Dus geen freewheel. Met mijn Aldi setje kreeg ik alles er af.
Als ik dat achterwiel kan ruilen of verkopen: het voorwiel is een Etrto 622 x 17 700 C, daarachter staat Alesa 317 alloy. Het hoefijzer slot heeft moeite met het achterwiel, vandaar.
Dan de bandjes zijn ook oud. De maat is 32-622 ofwel 28 x 1 5/8 x 1 1/4. Kan daar geen 28 x 1 3/8 x1 5/8 op? Kan ik ook even een bandje bij Action scoren, of zeg ik nu iets geks? Geeft het problemen met het spatbord, een ander bandje?
De trapas lengte is 205mm, de cassette is 13 x 30. Maar 12 x....is mij prima straks.
En zijn nieuwe foto's. https://myalbum.com/album/LgkgDWuMCAX2
Het achterwiel os op zich zo te zien nog goed, de zwarte ring is niet gelijk met de rest van de velg wat aangeeft dat je nog wel wat remoppervlak over hebt. Kan het slot niet nog een gaatje naar beneden, het staat nu zo te zien in standje 2 van geloof ik 3, of is dit al de laagste stand.
Voor bandjes zou ik toch niet naar de Action gaan, hier passen denk ik ook wel 37-622 en miscchien wel 42-622 banden op, afhankelijk van de ruimte die je nog hebt bij je spatborden (breder is vaak ook iets hoger). Ddat 1 3/8 en 1 5/8 heb ik zelf ook nooit helemaal begrepen, je wilt denk ik gewoon iets breder voor wat meer comfort.
Het slot kan helaas niet lager..
je geeft als trapaslengte 205 mm op. dat lijkt me een vergissing.
in dit plaatje is maat L1 de trapaslengte:
Afbeelding
misschien nog eens meten? :wink:

qua banden. 37-722 zal (denk ik ook) waarschijnlijk passen. (overigens: prima fiets en nette staat, zo op de foto's te zien. je zou plekken met beginnende roest in de lijnolie kunnen zetten om het roestproces wat te vertragen en de de boel te conserveren)
en welke band dan..... tja, kunnen we hele fora over voltypen.
betaalbaar: de schwalbe spicer in maat 35-622 of 40-622 als je een soort van slick voor op gebaande wegen wilt.
de schwalbe road cruiser als prima allround toerfietsband.
de als erg degelijk bekend staande schwalbe marathon.
ik vind de vittoria randonneur goed/fijn en de vittoria hyper voyager nog beter en net zo goed als de dure-segment-band schwalbe supreme (maar de hyper voyager is wat duurder, zeker als vouwband, en niet iedere webshop heeft deze).
van continental zijn er diverse prima buitenbanden, de Ride Tour is voordelig, maar vind ik niet heel bijzonder (meer een stadsfietsband).
iets vergelijkbaars op de site waar je ook je crankstel bestelt/koopt?

de vlakke aluminium-velg in je voorwiel lijkt me origineel bij deze fiets te horen (en is prima voor een voorwiel. lekker oprijden)
het achterwiel is niet origineel: hoge velg, minder spaken (28), soort van tijdritwiel. dat zijn niet altijd de sterkste wielen (lager max. gewicht/belasting veelal). maar als het goed rijdt en je er niet te veel gewicht op zet: mee rijden!
(mocht je het achterwiel willen omspaken naar een zwaardere/sterkere velg.... dat lijkt me niet de weg want sterke wielen hebben in principe 36 (of 32) spaken en dat past natuurlijk niet op deze achternaaf. zoek of bouw dan een ander achterwiel)