Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Suggesties gevraagd voor reisfiets met racebocht - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Suggesties gevraagd voor reisfiets met racebocht

Mijn zoektocht komt aardig overeen met de jouwe. Ik heb net twee weken terug de Rose Pro Cross Randonneur besteld. Ik vind het nog steeds prijzig, maar betaalbaarder dan bijvoorbeeld een Santos en completer dan een Kona.
Mooie fiets. Veel plezier ermee.
willem.m schreef:
wo 31 jul, 2019 12:50
Juut schreef:
wo 31 jul, 2019 12:38
https://www.genesisbikes.co.uk/bike/cro ... er-30-2020

De Croix de Fer 30 heeft inderdaad die GRX en hij ziet er nog eens best goed uit ook. Kunnen wel geen heel brede banden in.
Hè verdorie zeg, max 700x38 maakt 'm weer minder aantrekkelijk als allrounder. En uitgerust met -alweer- 50/34, al is dat met de GRX misschien tegen meerkosten makkelijk te corrigeren. Ook vind ik de kleur niet echt super.

Specialized gaat geen GRX toepassen. Wat betreft de emails die ik stuurde blijven dan Salsa en Kona over.
38 is toch behoorlijk breed al zo lang je niet met veel bagage zwaar onverhard gaat rijden?

Ik rij zonder problemen met 37mm op Russische onverharde wegen met bagage.

De Croix de Fer is wel een gemis, het is eigenlijk een met 105 afgemonteerde fiets waar een paar kleine delen van de GRX groep bij zijn gevoegd.
Ivo Miesen schreef:
do 01 aug, 2019 00:30
Ik rij zonder problemen met 37mm op Russische onverharde wegen met bagage.
Ik denk dat de meeste mensen, mezelf incluis, niet zo'n idee hebben van hoe erg de Russische wegen zijn of meevallen.
Hier in de buurt vind ik 37 met bagage wel erg smal. Dus ieder het zijne, denk ik.
Leon schreef:
do 01 aug, 2019 09:06
Ivo Miesen schreef:
do 01 aug, 2019 00:30
Ik rij zonder problemen met 37mm op Russische onverharde wegen met bagage.
Ik denk dat de meeste mensen, mezelf incluis, niet zo'n idee hebben van hoe erg de Russische wegen zijn of meevallen.
Hier in de buurt vind ik 37 met bagage wel erg smal. Dus ieder het zijne, denk ik.
Ik denk dat dit niet met de toestand van de wegen te doen heeft maar met de huidige mode onder Nederlandse fietsers om op de vakantiefiets extreem brede banden te monteren. Ik ga niet mee in die mode.
Jarno schreef:
wo 31 jul, 2019 15:40
Mijn zoektocht komt aardig overeen met de jouwe. Ik heb net twee weken terug de Pro Cross Randonneur besteld. Ik vind het nog steeds prijzig, maar betaalbaarder dan bijvoorbeeld een Santos en completer dan een Kona.
Leuke fiets idd. Geniet er van :D
Ivo Miesen schreef:
do 01 aug, 2019 09:41
Leon schreef:
do 01 aug, 2019 09:06
Ivo Miesen schreef:
do 01 aug, 2019 00:30
Ik rij zonder problemen met 37mm op Russische onverharde wegen met bagage.
Ik denk dat de meeste mensen, mezelf incluis, niet zo'n idee hebben van hoe erg de Russische wegen zijn of meevallen.
Hier in de buurt vind ik 37 met bagage wel erg smal. Dus ieder het zijne, denk ik.
Ik denk dat dit niet met de toestand van de wegen te doen heeft maar met de huidige mode onder Nederlandse fietsers om op de vakantiefiets extreem brede banden te monteren. Ik ga niet mee in die mode.
Ik fietste al eerder dan die mode Ivo.
Het is voor mij fijn om een fiets te hebben die de keuze voor smaller / breder niet bij voorbaat uitsluit. Ik kan namelijk niet precies voorzien wat ik in de toekomst nodig heb.

Wel vraag ik me af of er bij deze Genesis bij 700x38 (28 inch 1.75) dan nog spatborden op kunnen. Ik wil na een lange dag in de regen fietsen niet onder de drek zitten.
Wellicht is een cyclocross fiets ook te overwegen.
Een thule pack n pedal drager kan er altijd op. Of zelf nokjes creeren. Brede banden, racestuur en schijfremmen zijn allen mogelijk.
Leon schreef:
do 01 aug, 2019 09:06
Ivo Miesen schreef:
do 01 aug, 2019 00:30
Ik rij zonder problemen met 37mm op Russische onverharde wegen met bagage.
Ik denk dat de meeste mensen, mezelf incluis, niet zo'n idee hebben van hoe erg de Russische wegen zijn of meevallen.
Hier in de buurt vind ik 37 met bagage wel erg smal. Dus ieder het zijne, denk ik.
Wij hebben onze eerste reis met 37mm gereden van Nederland naar Nieuw Zeeland. Dat ging. Veel onverhard gereden. Als je niet anders weet dan is het prima te doen. Maar eerlijk is eerlijk, nu de keus zoveel meer is is breder toch echt wel makkelijker voor het ruige werk. Van de andere kant, op onze gravelbikes rijden we met 28mm door alles wat we maar tegenkomen en ook dat is gaaf :D
Marco Meijerink schreef:
do 01 aug, 2019 13:28
Leon schreef:
do 01 aug, 2019 09:06
Ivo Miesen schreef:
do 01 aug, 2019 00:30
Ik rij zonder problemen met 37mm op Russische onverharde wegen met bagage.
Ik denk dat de meeste mensen, mezelf incluis, niet zo'n idee hebben van hoe erg de Russische wegen zijn of meevallen.
Hier in de buurt vind ik 37 met bagage wel erg smal. Dus ieder het zijne, denk ik.
Wij hebben onze eerste reis met 37mm gereden van Nederland naar Nieuw Zeeland. Dat ging. Veel onverhard gereden. Als je niet anders weet dan is het prima te doen. Maar eerlijk is eerlijk, nu de keus zoveel meer is is breder toch echt wel makkelijker voor het ruige werk. Van de andere kant, op onze gravelbikes rijden we met 28mm door alles wat we maar tegenkomen en ook dat is gaaf :D
Begin jaren 90 was die 28 mm de standaard voor randonneurs. Zolang je geen keien tegenkwam ging dat allemaal prima. Maar echt slecht wegdek was toch eerder afstappen en lopen dan nu met bredere banden.
willem.m schreef:
do 01 aug, 2019 10:27
Het is voor mij fijn om een fiets te hebben die de keuze voor smaller / breder niet bij voorbaat uitsluit. Ik kan namelijk niet precies voorzien wat ik in de toekomst nodig heb.
Zo dacht ik ook toen ik mijn Bob Jackson bestelde. Breder dan 37mm heb ik daarop nooit nodig gehad. Nu zit ik met een achtervork die eigenlijk aan het bracket breder is dan handig is voor chainsuck en andere praktische dingen.
Ivo Miesen schreef:
do 01 aug, 2019 22:48
willem.m schreef:
do 01 aug, 2019 10:27
Het is voor mij fijn om een fiets te hebben die de keuze voor smaller / breder niet bij voorbaat uitsluit. Ik kan namelijk niet precies voorzien wat ik in de toekomst nodig heb.
Zo dacht ik ook toen ik mijn Bob Jackson bestelde. Breder dan 37mm heb ik daarop nooit nodig gehad. Nu zit ik met een achtervork die eigenlijk aan het bracket breder is dan handig is voor chainsuck en andere praktische dingen.
Er is een verschil tussen nodig hebben en ergens van kunnen genieten. Hoe weet je dst bredere bamden niet fijner zouden hebben kunnen zijn geweest?
Leon schreef:
vr 02 aug, 2019 06:51
Ivo Miesen schreef:
do 01 aug, 2019 22:48
willem.m schreef:
do 01 aug, 2019 10:27
Het is voor mij fijn om een fiets te hebben die de keuze voor smaller / breder niet bij voorbaat uitsluit. Ik kan namelijk niet precies voorzien wat ik in de toekomst nodig heb.
Zo dacht ik ook toen ik mijn Bob Jackson bestelde. Breder dan 37mm heb ik daarop nooit nodig gehad. Nu zit ik met een achtervork die eigenlijk aan het bracket breder is dan handig is voor chainsuck en andere praktische dingen.
Er is een verschil tussen nodig hebben en ergens van kunnen genieten. Hoe weet je dst bredere bamden niet fijner zouden hebben kunnen zijn geweest?
Omdat ik vaak al twijfelde of ik niet terug moest gaan naar 32mm. In het verleden heb ik ook al eens 43mm gereden. En ik heb samen gereden met mensen die breder reden. Ik zag bij hen problemen op het gebied van lekrijden en stuurgedrag van de fiets.
Hetzelfde overigens ook andersom. 18mm heb ik ook gereden en na 1 setje banden al afgedankt. 20mm van hetzelfde (ja daar reden we vroeger op). Ik heb dus met experimenteren mijn optimale bandbreedte bepaald op 25-37mm, afhankelijk van het gebruik. In de meeste gevallen rij ik tegenwoordig met 32mm. Zelfs voor lichte bagage (en dat is waar de TS een fiets voor zoekt) gebruik ik eerder 32mm.
Bredere banden hebben geen grotere kans op lek rijden puur omdat ze breder zijn.
Ik rijd op 37mm Pasela's, maar wel op asfalt. Met 14kg bagage. Dat gaat uitstekend. Maar zodra je op gravel/keitjes/land-bosweggetjes met kuilen en stenen terecht komt verlang ik al snel weer naar asfalt.
Heb met 40mm gereden, dat is iets beter op slechtere wegen maar nog geen wereld van verschil.
Ik verwacht dat voor de slechtere wegen breder (en dus lagere spanning) aanzienlijk beter rijdt dan smal. Maar zoals gezegd hou ik erg van asfalt-zoeven. Een bospad ben ik na enkele kilometers al weer zat. Het schiet ook niet op.

Verder is er de esthetiek; ik vind een racestuur/randonneur fiets er raar uitzien met brede banden.
Dan is 37mm toch wel een mooie allround maat. Een fiets met ruimte voor echt brede banden, waar je dan weer een smalle band in gebruikt heeft erg veel ruimte in de vorken, ziet er niet fraai uit, naar mijn mening.
Na jullie reacties begin ik toch te twijfelen aan mijn droomfiets - een denkproces waar ik gisteren eindelijk dacht uit te zijn gekomen met deze set-up: :wink:
Knipsel.JPG
Zonder gekheid: goed dat jullie tegendenken. Zet mij ook aan het denken dat ik me niet moet laten verleiden tot te brede vorken. De fiets die ik zoek is hoofdzakelijk voor de betere wegen bedoeld.

Ik gebruik op mijn huidige Avaghon-tank al jarenlang twee typen banden:
- Continental Travelcontact 26 x 1.75 (47-559), voor vakanties met voornamelijk asfalt
- Schwalbe Mondial 26 x 2.00 (50-559), voor vakanties met slechte wegen

Ik denk dat ik er dan bij nader inzien met een nieuwe fiets met ruimte voor banden van max. 28 x 1.75 (47-622) wel zou moeten zijn. Bij deze maat moeten er dan nog wel spatbordjes tussen kunnen.
Georg schreef:
vr 02 aug, 2019 10:12
Ik rijd op 37mm Pasela's, maar wel op asfalt. Met 14kg bagage. Dat gaat uitstekend.
Ik heb door bandenpech eens een 37 mm achterband om moeten laten leggen
(letterlijk de enig 28 inch band die er voorradig was in dat dorp, de rest was 26). Op mijn Stevens Randoneur, van 15 of 16 kg. Met volgestampte Ortliebs op de drager. En mijn volslanke 118-120 kilo d'r bij.
Nog dagen op gereden langs de Franse kust op weg naar de Spaanse grens, en dat ging zonder enig probleem, qua comfort of draagkracht.
Het zou zelfs een 35 mm geweest kunnen zijn. Ik kwam van 42 mm, dus ik had verwacht er wat van te merken, maar toen ik een uur onderweg was, voelde ik al niets meer...Wel alleen over asfalt gereden, met wat stukjes gravel misschien.
Ik bedoel maar, de brede banden fixatie van sommige mensen snap ik wel, het is vast soms handig. Maar nodig is het bepaald niet.
Het hangt van het wegdek af en van je rug. Mijn rug kan niet meer zo heel veel hebben dus mijn echte vakantiefiets voor gebruik met 15 kg bagage heeft 26x2.2 banden, om het maar eens ouderwets te zeggen (559-52 om modern precies te zijn). Daar ben ik heel bij mee. Ik heb ook een oude veldrijfiets voor tochtjes in de buurt, en daar zitten 35 mm Pasela's op. 37 mm zou daarvoor lekkerde zijn, maar zo gaat het ook wel. Als ik nog eens geld teveel heb laat ik nog een 584-42 maken voor die tochtjes zonder kamperbagage.
Ik doe dan wel mee met de "mode" maar het is wel lekker. Vering zonder allerlei hardware en lekker boenderen over vrijwel alle types wegdek. Ook ff een bermvlucht vanwege tractoren en auto's op smalle boerenweggetjes is zonder ne te denken te doen.


Maar bij een fiets met racebocht zou het niet echt goed staan waarschijnlijk (nog los van het beoogde gebruik) ;)