Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Suggesties gevraagd voor reisfiets met racebocht - Pagina 6 - Forum Wereldfietser

Suggesties gevraagd voor reisfiets met racebocht

Stadjer schreef:
di 06 aug, 2019 11:28
willem.m schreef:
di 06 aug, 2019 11:06
Thanks! Jammer genoeg niet met 46/30 voorbladen, wat voor mij echt een vereiste is wil ik in heuvels en bergen met bepakking gaan fietsen.
Je kunt ook een 46/30 FSA/Praxis/Shimano crankstel voor rond de 100 euro aanschaffen. Mocht je een dergelijke fiets aanschaffen via een dealer, neem ik aan dat je dit kosteloos (of wellicht voor een kleine meerprijs) kan laten doen.

Mijn advies: staar je niet blind op een fiets die standaard uitgevoerd is met een 46/30 crankstel. Dan sluit je ontzettend veel goede fietsen uit.
Op zich heb je gelijk, maar het zijn wel bijkomende kosten en werkzaamheden (ook afstellen derailleur). In oktober zet ik de dan beschikbare modellen naast elkaar, en misschien komt deze dan goed uit de bus. Nogmaals dank voor de tip!

P.S.
Weet je iets over stijfheid van het frame voor achterrek en achtertassen? Een audax-fiets is misschien ontworpen voor gebruik met zeer lichte bepakking, of zie ik dat verkeerd?
Ik dacht licht, dus misschien ook klein. In dat geval zou ik denken aan 650B wielen, maar niet echt bij jouw lengte.
willem.m schreef:
di 06 aug, 2019 11:44
Op zich heb je gelijk, maar het zijn wel bijkomende kosten en werkzaamheden (ook afstellen derailleur). In oktober zet ik de dan beschikbare modellen naast elkaar, en misschien komt deze dan goed uit de bus. Nogmaals dank voor de tip!

P.S.
Weet je iets over stijfheid van het frame voor achterrek en achtertassen? Een audax-fiets is misschien ontworpen voor gebruik met zeer lichte bepakking, of zie ik dat verkeerd?
Graag gedaan.

Ik kan weinig over stijfheid zeggen. Of in ieder geval over deze Bombtrack. Mijn ervaring met dit type fiets is wel dat 12-15 kg prima kan. Minder is beter. Zelf heb ik een Van Nicholas Yukon waarmee ik in het verleden zonder problemen met 12 kg bagage hebt gefietst. De brede banden van Bombtrack zullen meer stabiliteit geven dan de 28mm banden van mijn VN. Verwacht overigens niet de stijfheid en stabiliteit van een Avaghon, maar dat hoeft ook niet; stabiliteit/stijfheid van een fiets wordt op dit forum - mijn inziens - tamelijk overschat.
Zelf hou ik evenmin van heel stijve frames. Even iets anders: ik zag heel leuke ultra compacte cranks van SUNXCD, waarop je Pro5vis bladen van TA kunt gebruiken. Dat geeft je 42-26 als kleinste bladen bij een ultra compacte double. SUNXCD heeft ook een spannende achterderailleur geschikt voor Shimano race shifters maar in staat om met 34 achter te werken.
willem.m schreef:
di 06 aug, 2019 11:44
Stadjer schreef:
di 06 aug, 2019 11:28
willem.m schreef:
di 06 aug, 2019 11:06
Thanks! Jammer genoeg niet met 46/30 voorbladen, wat voor mij echt een vereiste is wil ik in heuvels en bergen met bepakking gaan fietsen.
Je kunt ook een 46/30 FSA/Praxis/Shimano crankstel voor rond de 100 euro aanschaffen. Mocht je een dergelijke fiets aanschaffen via een dealer, neem ik aan dat je dit kosteloos (of wellicht voor een kleine meerprijs) kan laten doen.

Mijn advies: staar je niet blind op een fiets die standaard uitgevoerd is met een 46/30 crankstel. Dan sluit je ontzettend veel goede fietsen uit.
Op zich heb je gelijk, maar het zijn wel bijkomende kosten en werkzaamheden (ook afstellen derailleur). In oktober zet ik de dan beschikbare modellen naast elkaar, en misschien komt deze dan goed uit de bus. Nogmaals dank voor de tip!

P.S.
Weet je iets over stijfheid van het frame voor achterrek en achtertassen? Een audax-fiets is misschien ontworpen voor gebruik met zeer lichte bepakking, of zie ik dat verkeerd?
Ik heb er 2 in mijn voorraad. Met hotelbagage is het prima te doen. Niet te vol beladen 50liter tassen of vol beladen 30 liter tassen gaan prima. Wel het gewicht een beetje goed afstemmen tussen links en rechts. Stuurtas er bij en het rijdt goed.
Stadjer schreef:
di 06 aug, 2019 10:37
Bombtrack Audax: http://bombtrack.com/audax-2-2/

- standaard uitgevoerd met een 48/32 crank;
- staal!
- ruimte voor brede banden (standaard uitgevoerd met 650b wielen en 47mm banden);
- het nieuwe model uitgevoerd met een T47 BB;
- afgemonteerd met Shimano 105/Ultegra/FSA en hydraulische schijfremmen;
- prima wielen van Hunt (= Kinlin).

Met een beetje zoeken (en onderhandelen) voor minder dan 2000 euro aan te schaffen.
Prachtige fiets hoor. En ik vind die Beyond nog mooier. Maar ik zie deze alleen voor een kleine 2700 euro. Dat is een flink verschil met het bedrag dat jij noemt. Heb jij tips om het bedrag omlaag te krijgen?
Wim schreef:
di 06 aug, 2019 12:14
Zelf hou ik evenmin van heel stijve frames. Even iets anders: ik zag heel leuke ultra compacte cranks van SUNXCD, waarop je Pro5vis bladen van TA kunt gebruiken. Dat geeft je 42-26 als kleinste bladen bij een ultra compacte double. SUNXCD heeft ook een spannende achterderailleur geschikt voor Shimano race shifters maar in staat om met 34 achter te werken.
Blijft een leuk platform die Pro-5-vis. Heb zelf een 52/42/26 met tandem bescherming op mijn fiets zitten, maar je kan zo gek gaan als een 60 als grootste blad. Of je dan nog een derailleur gaat vinden die dat kan schakelen is even een tweede. :lol:
Iemand bekend met de Bomtrack Arise Tour? http://bombtrack.com/arise-tour-2-2/.

Is een stuk zwaarder dan de fietsen die eerder de revue passeerden, maar dat is dan wel incl. achterrek, spatborden en verlichting.

Verder lijkt me het heel onhandig schakelen zo aan de uiteinden van een racebocht, of valt dat wel mee? Wie heeft daar ervaring mee?

Ik kan zo snel niet vinden waar-ie te koop is in een grote framemaat. Bike24 heeft alleen nog een XS https://www.bike24.com/p2298463.html waar ze gezien de prijs snel van af willen.
Verder lijkt me het heel onhandig schakelen zo aan de uiteinden van een racebocht, of valt dat wel mee? Wie heeft daar ervaring
Op een van mijn fietsen heb ik bar-end shifters, en ik vind het juist wel heel fijn, maar ik houd ook van buiscommandeurs (op een andere fiets) en helemaal niet van STI shifters.
Ik vermoed daarom dat het iets heel persoonlijks is, en dat daar in het algemeen niet veel over te zeggen valt...
Gewoon een keer proberen misschien?
willem.m schreef:
do 15 aug, 2019 18:15
Iemand bekend met de Bomtrack Arise Tour? http://bombtrack.com/arise-tour-2-2/.

Verder lijkt me het heel onhandig schakelen zo aan de uiteinden van een racebocht, of valt dat wel mee? Wie heeft daar ervaring mee?
Barends zou ik wel nemen bij een triple maar niet bij een compact. Dubbel schakelen is met bar ends onhandig, alleen achter of alleen voor schakelen juist heel makkelijk. Ik heb mijn fietsen met Ergopower inmiddels allemaal omgebouwd op bar ends (STI ben ik nooit aan begonnen).
Je bedoeld tegelijk schakelen met dubbel schakelen Ivo?
Niet verkeerd dit 2020 model Salsa Vaya: https://salsacycles.com/bikes/vaya/2020_vaya_grx_600 8)
Shadow schreef:
vr 16 aug, 2019 23:58
Je bedoeld tegelijk schakelen met dubbel schakelen Ivo?
Voor en achter tegelijk schakelen bedoel ik dan, dit moet je bij een compact eigenlijk iedere keer doen als je van kettingblad wisselt.
Jup dat merk ik op mijn Dummy ook wel ja.
willem.m schreef:
wo 11 sep, 2019 22:25
Niet verkeerd dit 2020 model Salsa Vaya: https://salsacycles.com/bikes/vaya/2020_vaya_grx_600 8)
Ik vind de line-up van Salsa erg mooi de laatste tijd 8)
Ik las dit inmiddels oude topic met interesse omdat ik me aan het oriënteren ben en dit wel enige gelijkenis vertoond met deze zoektocht. (in mijn geval zou het gaan om wat meer bagage, maar een vergelijkbare fiets). Ik was benieuwd wat het uiteindelijk geworden is.