Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Extra rem monteren ..... goed idee of onzin? - Forum Wereldfietser

Extra rem monteren ..... goed idee of onzin?

Hi,

Ik wil binnenkort met mijn huis-tuin-keukenfiets met rollerbrakes de moezelroute gaan doen. Ik ben hier op dit forum al uitgebreid gewaarschuwd voor de risico's van rollerbrakes in de bergen. Nu zijn er op de moezelroute niet echt bergen, niet erger dan de Posbank volgens mij, maar toch overweeg ik nu een extra rem op mijn fiets te zetten, als een soort noodrem. Bijvoorbeeld een hydraulische velgrem. Is dit een goed idee of onzin?
Dat zou een goed idee zijn. Maar het zou ook bijzonder zijn als je fiets daarvoor de noodzakelijke nokken heeft.
Ook moet je fiets velgen hebben die geschikt zjin voor velgremmen.
En waar komt de hendel?
Daarbij zou ik die velgrem dan niet als noodrem gebruiken, maar als eerste keuze en de andere als noodrem.
Fiets heeft de noodzakelijke nokken. Of velg geschikt is moet ik checken, niet aan gedacht nog.....

Bedoeling is dat de hendel dan als extra hendel op het stuur wordt gemonteerd. Deze als eerste gebruiken is misschien ook wel zo handig inderdaad.
Leon schreef:
za 27 jul, 2019 15:10
Daarbij zou ik die velgrem dan niet als noodrem gebruiken, maar als eerste keuze en de andere als noodrem.
Heb je in geval van nood 3 handen beschikbaar om 3 remmen te bedienen?

Het lijkt mij zeker een goed idee om die Rollerbrakes te ditchen, maar haal ze er dan gewoon af en ga geen onnodig gecompliceerde Frankenbike bouwen.

Bouw eventueel voor je vakantie je fiets om naar velgremmen (evt alleen vóór) en zet voor de winter in NL de Rollerbrakes weer terug.
Als je dat al zou doen dan zou ik de bestaande rollerbrake gewoon loskoppelen en de hendel vervangen voor danwel een v-brake of een hydraulische magura velgrem. Vooropgesteld dat de velg daarvoor geschikt is zoals Leon ook al aangaf. Een derde hendel gaat je in noodsituaties niet helpen, en de beste manier om tot stoppen te komen is remmen op het voorwiel.
Of verkopen en de verbouwkosten erbij optellen om vervolgens wat anders te kopen?

Zodra je de remmen hebt gedaan kom je de beperkingen van je versnellingen tegen. Kun je beter een fiets nemen als basis waarbij dat allebei al klopt. En een setje stevige wielen, altijd fijn als je er bagage op gaat hangen.
Jurr schreef: Of verkopen en de verbouwkosten erbij optellen om vervolgens wat anders te kopen?
Dat lijkt me een zeer relevante optie om eens te overwegen. Goed materiaal vergroot comfort, veiligheid en plezier. :D
Inderdaad ..... ik zit al geregeld verlekkerd naar andere fietsen te kijken. Maar ik ga niets nieuws aanschaffen voordat ik mezelf heb overtuigd dat het fietsen geen 'bevlieging' is.

Vanmorgen in alle vroegte en met alle bepakking een eind over de Posbank gefietst. Dat doet qua klimmen en dalen niet onder voor de Moezelroute volgens mij. Aangezien dit prima gaat en omdat de gemiddelde bejaarde de Moezelroute zou moeten kunnen doen zonder rigoureuze aanpassingen aan de fiets, ga ik het er op wagen en gewoon met deze remmen fietsen. Ik ga tenslotte niet echt de bergen in. Als ik heelhuids terugkom, en het nog steeds leuk vind, heb ik mezelf een andere fiets beloofd :D
Eind juni hebben wij het gedeelte van Epinal tot Trier gefietst van de Mosel-Radweg, en behalve enkele echt korte klimmetjes zou ik dat best aandurven met een fiets met 7 versnellingen en rollerbrakes.
Het gedeelte van Trier naar Koblenz heb ik eens bekeken op Openstreetmap en het routeboekje maar dat is, zoals ik het zie, niet echt afwijkend van het gedeelte Epinal-Trier.
Je moet wel kijken of je de linker of de rechteroever gaat volgen, switchen gaat ook, er zijn bruggen en enkele pontjes.
Ik heb een Duits routeboekje uit 2012, dat kun je gratis lenen.
Geniet ervan!
Bedankt voor het aanbod DaVinci !

Ik heb zelf boekjes van de Mosel Radweg en de Saar Radweg dus ik ben voorzien :-)

Mijn plan is vanaf Saarbrucken de Saar Radweg tot Konz en vanaf daar de Mosel Radweg te volgen tot Koblenz.
ik zie dezer dagen stukjes Saarradweg bij Saarburg en dat kan ook prima op een rollerbrakefiets.
let ajb wel op op welke route je volgens de route moet zijn want er is niet altijd op beide oevers een doorlopend fietspad.
Biba schreef:
zo 28 jul, 2019 17:54
Inderdaad ..... ik zit al geregeld verlekkerd naar andere fietsen te kijken. Maar ik ga niets nieuws aanschaffen voordat ik mezelf heb overtuigd dat het fietsen geen 'bevlieging' is.

[..]

Als ik heelhuids terugkom, en het nog steeds leuk vind, heb ik mezelf een andere fiets beloofd :D
Dat lijkt me verstandig. Je weet dat de fiets z'n beperkingen heeft, zolang je daar rekening mee houdt kun je er een hoop lol mee hebben.

Veel plezier!
Biba schreef: ik ga niets nieuws aanschaffen voordat ik mezelf heb overtuigd dat het fietsen geen 'bevlieging' is.
Heel plausibel. Het hoeft nu of dan ook niet gelijk nieuw te zijn natuurlijk.
Biba schreef: ik ga niets nieuws aanschaffen voordat ik mezelf heb overtuigd dat het fietsen geen 'bevlieging' is.
Dan volstaat de goedkoopste v-brake meer dan genoeg.
Biba schreef:
zo 28 jul, 2019 17:54
Inderdaad ..... ik zit al geregeld verlekkerd naar andere fietsen te kijken. Maar ik ga niets nieuws aanschaffen voordat ik mezelf heb overtuigd dat het fietsen geen 'bevlieging' is.

Vanmorgen in alle vroegte en met alle bepakking een eind over de Posbank gefietst. Dat doet qua klimmen en dalen niet onder voor de Moezelroute volgens mij. Aangezien dit prima gaat en omdat de gemiddelde bejaarde de Moezelroute zou moeten kunnen doen zonder rigoureuze aanpassingen aan de fiets, ga ik het er op wagen en gewoon met deze remmen fietsen. Ik ga tenslotte niet echt de bergen in. Als ik heelhuids terugkom, en het nog steeds leuk vind, heb ik mezelf een andere fiets beloofd :D
Uitstekende strategie! Volgens mij denk je er goed over na en maak je derhalve weloverwogen keuzes. Heel veel plezier alvast. Laat je ons nog weten hoe 't gaat/gegaan is? Leuk om je ontwikkeling via dit forum te volgen. Sowieso stoer dat je deze droom gewoon gaat realiseren.
Als je voorvork canti nokken heeft is het heel simpel. Monteer er een Shimano Deore v brake op en ontkoppel de rollerbrake. Je hebt vervolgens een aardige kans dat je remgreep ook geschikt is voor een v brake. De kabeltrek is wel verschillend maar veel goedkope grepen zijn verstelbaar. Er is dan een stand C voor cantilever remmen en rollerbrakes en een stand V voor v brakes. Met een beetje geluk ben je voor twee tientjes of zo klaar.