Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lichte maar degelijke velg - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Lichte maar degelijke velg

math schreef:
di 30 jul, 2019 11:02
Wat je ook voor bezwaar tegen het metalen roloppervlak kunt hebben als het om buitenbanden gaat, voor de bijdrage van binnenband en de afdichting is dit bezwaar irrelevant.
Je kunt niet iemands tegenargumenten bij voorbaat ongeldig verklaren zonder te weten wat die zijn.

N.b. Ik heb in dit geval geen tegenargumenten.
Ik noemde het bezwaar al: een metalen roloppervlak.
math schreef:
di 30 jul, 2019 11:26
Ik noemde het bezwaar al: een metalen roloppervlak.
Dat is het onderwerp, niet een bezwaar ertegen.
Het onderwerp is de velg en de wens van tubeless. Je kunt zeggen dat het onderwerp in de laatste discussies tubeless is geworden.
math, qua communicatie bevinden ze ons in een ander universum, niet eens parellel. Bij jou gelden kennelijk andere regels voor het interpreteren van wat een ander schrijft.
math schreef:
Het onderwerp is de velg en de wens van tubeless
Het onderwerp was oorspronkelijk iets uitgebreider dan dat, maar heeft zich inderdaad tamelijk snel daarop geconcentreerd, dat is niet erg als het kennelijk lastig te verenigen eisen betreft, je moet dan kiezen en dan zijn argumenten belangrijk.
Maar ik voel alweer eens enige ontsporing naderen, kunnen we de discussie AUB beperken tot de oorspronkelijke vraag?
Ik heb al redelijk snel een duidelijk beeld gekregen van voor en tegens en mogelijkheden en onmogelijkheden, dank aan ieder die daartoe heeft bijgedragen, en wat mij betreft mag er dan ook een einde komen aan de off-topic discussies (of aan dit topic als dat nodig blijkt).
met groet, Jeroen
jeroenh schreef:
zo 28 jul, 2019 15:04
maximale bandbreedte zo rond de 38mm
Weet je zeker dat 38 mm past want internet zegt "There are full mudguard and rear rack eyelets, clearances for 35c tyres (32c with guards), a pump peg and forward-sloping semi-horizontal dropouts."
https://www.bikeradar.com/reviews/bikes ... ll-review/

Het zou wel heel mooi zijn als 37 mm past (qua frameinbouwruimte en remhoevenopening) want je mag wel zeggen dat de nieuwste Schwalbe Supreme type V-guard(dwz = met binnenband) machtig lekker loopt en goed lek bestendig; zie de Schwalbe catalogus op internet. M.i. is dit de meest zinvolle openbarewegband. Er is ook een 32 mm versie van die band.

Meest zinvolle velg is de Ryde Dutch 19 R.
https://www.chickencyclekit.co.uk/show_ ... =0&p=11031

Deze draad gaat over 'velg' maar dan moet je het ook over de bandafmetingen hebben want er is een relatie tussen velg- en bandafmetingen (en -vooral max.- bandenspanning) zie deze, redelijk onbekende maar buitengewoon interessante tabel van DT Swiss:

https://dycteyr72g97f.cloudfront.net/up ... ZZ_001.pdf

Optimaal zijn 3 cm hoge (net iets beter dan -ook goed- 25 mm hoog) alu velgen zoals de genoemde Ryde 19R , een doorontwikkeling op de fameuze Rigida (=Ryde) DP 18. Heel lang verhaal heel kort: het duurde zo'n 20 jaar voordat algemeen bekend werd dat gebuste velgen niet beter waren en dat ontkracht werd dat 'gewicht wiel/velg telt dubbel'. Voordeel van gebust is slechts dat de nippel makkelijker kan draaien tijdens de montage maar het nippelgat in de velg verzwakt zelfs de velg.

Aan een betrouwbare/sterke velg (3 cm hoog alu) zit wat meer materiaal (= geen probleem dus) Zie op blz 7 afbeelding 'variation 1' http://www.sudibe.de/articles/studienarbeit_schulz.pdf

Ondertussen is 3 cm hoog ook bij stadsfietsen de norm; hier bijvoorbeeld de 19R in disc uitvoering waarbij je trouwens ook ziet dat, wellicht omdat de 50mm band wat overkill is, de ongeveer 45 mm band voor gewoon weggebruik de meest zinvolle maat is en voila,
weg met die onzinnige - NL-stadsfiets gebruikelijke- geveerde voorvork :D .

https://www.liv-cycling.com/nl/allure-cs-1
Weet je zeker dat 38 mm past want internet zegt "There are full mudguard and rear rack eyelets, clearances for 35c tyres (32c with guards), a pump peg and forward-sloping semi-horizontal dropouts."
https://www.bikeradar.com/reviews/bikes ... ll-review/
Het internet heeft niet altijd gelijk!
Deze review is uit 2007, gaat over de eerste versie van de casseroll, ik heb de blauwe versie 2 uit 2011, die is iets anders, weet niet precies in welke opzichten allemaal overigens.
Maar ik rijd er al lang op met 37mm Pasela’s plus spatborden (Velocity DeepV velgen) en dat gaat prima, heb zelfs even getest met DT swiss TK-540 velgen en 40mm Allmotion, en zelfs dat past met die spatborden, zij het heel (net iets te) krap.
Daarom denk ik dat 38mm zeker zal lukken, beetje afhankelijk van échte bandenmaat en velgbreedte. Ik fiets niet altijd op asfalt, ga ook graag wat onverhard, daarom bandtype is nog een tweede punt, maar dat komt later.
Deze DeepV velgen zijn vergelijkbaar met de DP-18, op zich prima, maar ik zoek iets toch net iets breder, en wil een naafdynamo, vandaar de zoektocht. Zal eens kijken naar die Dutch R19, die kende ik nog niet, maar er zijn ook zo belachelijk veel velgen... Was inmiddels ook al gewezen op de H plus Son Archetype, ook een mogelijkheid, of zoals eerder al gezegd gewoon weer de TK-540.