Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beste plaats voor voordrager - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Beste plaats voor voordrager

javb2812 schreef:
zo 04 aug, 2019 23:45
... ouderwets geneuzel dus over voor- en achter-, en links-, en/óf rechtsdragend , en het compenseren van daaruit voortvloeiende onbalans. Met een beetje goede fiets en spullen, en een beetje opletten bij het inpakken, is het al gauw goed.

Hans
Wat is dát nou weer voor respectloze reactie! Mensen mogen toch zélf wel weten of ze hun fietsvakantie in laboratoriumomstandigheden gaan doorbrengen? Pfff...

Overigens is een m.i. onderbelicht aspect de weegschaal: op welke plek en in welke tas kun je die het beste positioneren? Ik neem er zelf twee mee: voor de balans precies even zwaar en een in elke achtertas: een voor dagelijks gebruik en een om te kalibreren.
Steunzool schreef:
zo 04 aug, 2019 18:56
Los daarvan: hard werken betekent dat het moeite kost om de fiets van z'n koers te krijgen en dat heet dan koersstabiliteit. In dat licht zou een keuze voor een zwaartepunt dat meer naar achteren ligt te verdedigen zijn.
.....
Als je 20 km/uur rijdt dan hoef je 'm nauwelijks te corrigeren en als het moet doe je dat vooral door je zwaartepunt naar links of rechts te verleggen. ....
Ik ben het helemaal met je eens als je wilt zeggen dat je de fiets moet sturen met je lichaamsgewicht, en niet met je stuur.
Zodra je de fiets naar rechts laat overhellen, draait het stuur uit zichzelf naar rechts.
Maar als je je tassen achter de draaiingsas hangt, is er een kracht die het stuur weer naar links doet draaien.
Die je moet compenseren door verder naar rechts te hangen met je lichaamsgewicht.

Vandaar mijn stelling dat je de tassen op de draaiingsas moet positioneren.
tndmbkr schreef:
ma 05 aug, 2019 08:05
Vandaar mijn stelling dat je de tassen op de draaiingsas moet positioneren.
Daar heb je toch een groot probleem. Voortassen hangen hoe dan ook niet op de draaiïngsas - die bevindt zich namelijk binnenin de stuurbuis - maar er een flink stuk ernaast. Daadoor krijgt de stuurbeweging een rotatietraagheid die door de fietser dan omschreven wordt als 'zwaar sturen'. Dat resulteert in een heel ander stuurgedrag dan wanneer je de bagage aan een voordrager bevestigt die aan het frame vastzit.
Dat effect van zwaar sturen is iets heel anders dan het effect van het naar voren of achteren schuiven van voortassen.

Het is overigens wel interessant om eens te fietsen met slechts een paar vingers aan het stuur (voorzichtig!) en dan te bestuderen welke krachten je op het stuur moet uitoefenen om je fiets door de bocht te krijgen. Bij sommige fietsen en bij sommige al dan niet versleten banden kan de noodzakelijke kracht om de fiets in een lange bocht te laten hangen de andere kant op moeten in vergelijking met andere fietsen. Maar dat wil helemaal niet zeggen dat er niet met zo'n fiets te fietsen is. Omgekeerd geldt ook. Zo is er het youtubefilmpje van een fiets die op een testparcours zonder berijder los wordt gelaten en zelf zijn weg vervolgt. Maar die fiets heeft de voorvork omgekeerd! Hij blijft mooi rechtop; stabiel dus. Maar echt fietsen op zo'n fiets lijkt me geen geweldige ervaring.

Over alle bagage op de vooras. Qua belasting van het voorwiel is dit geen enkel probleem. Zonder bagage rust namelijk ongeveer tweederde van het totaalgewicht op het achterwiel en eenderde op het voorwiel. Het voorwiel van een fietser van 90 kilo met een fiets van 10 kilo wordt slechts met ongeveer 35 kilo belast. Het is nauwelijks een probleem om daar nog een boel bagagegewicht bij te doen. (Bij hard remmen komt sowieso vrijwel alle gewicht op het voorwiel)
Wel is er een ander probleem. Dat van flink remmen. Als je namelijk een flink gewicht voorop laadt en achterop niet, dan gaat je fiets bij de eerste de beste noodstop met het achterwiel de lucht in, of erger. Dat heb ik zelf eens geprobeerd en ik vond het behoorlijk eng. Je kunt er natuurlijk op trainen, maar hoe dan ook is de maximaal te bereiken remvertraging met een hoop bagage voorop, en achterop niets, een stuk kleiner. Bij het maken van pittige afdaling met een leuke vaart wordt dat wel een dingetje als je flink moet remmen.

Over bagage hoog of laag. Het verhaal van de bezemsteel en het potlood klopt inderdaad voor een fiets in het algemeen. Val je naar rechts dan vang je dat op door naar rechts te sturen en zo de wielen weer onder de massa te brengen. Op een ligfiets is me zo opgevallen dat 'het potlood korter is' en de daardoor vaker en sneller moet corrigeren.
Als je met 'losse handen' fietst doe je dit ook, en wel door je lichaam links-rechts te knikken om het massamiddelpunt. Het effect is dan dat je bovenlichaam naar de ene kant gaat hellen en je benen, met de fiets daaraan, naar de andere kant. Omdat de fiets overhelt valt het stuur dan in de juiste richting als je het goed doet.
Op een ligfiets lig je min of meer op je zitje en kun je de knikkende beweging niet maken. Op de meeste ligfietsen kun je afaik niet met losse handen fietsen. Ik heb het desondanks wel eens gezien op een heel lage ligfiets, maar kan het niet verklaren.

Om door te gaan op lage voortassen: op het moment dat je als geheel bv naar rechts valt moet je dus naar rechts sturen om dat te corrigeren. Dan gaan met voortassen drie dingen spelen:
1. Hoe hoger de rotatietraagheid van het setje voortassen (zwaar, dik, ver van as af) hoe meer kracht nodig is om het stuur te draaien.
2. Hoe lager de tassen hangen, hoe meer energie er nodig is om de tassen naar opzij te bewegen. De tassen zitten dan als het ware aan een slinger.
3. Als de tassen ver naar voren of naar achteren hangen gaat dat - inderdaad zoals je zegt - een rol spelen bij de kracht die je op het stuur moet uitoefenen tijdens de correctie.

Je ziet. Nr. 3 is slechts één van de effecten. Ik sluit zeker niet uit dat ik niet alle effecten heb benoemd overigens.
Ik heb juist het idee dat het buiten de draaingsas liggen van de zwaartepunten (zoals geïllustreerd in het vooraanzicht van het Duitse plaatje) tot gevolg heeft dat het stuur spectaculair snel kan omslaan. Als ik stilsta bij een stoplicht dan is dat best een dingetje als ik m'n voorwiel niet tegen de stoeprand van de aanpalende voetgangersoversteekplaats zet. Er is weinig tot geen kracht of onbalans voor nodig om die voorwielzwiep in gang te zetten - veel minder in ieder geval dan wanneer je zonder voortassen fietst.

Ik heb het idee dat we om die reden die speciale frame/balhoofdaccesoires hebben gekregen die de uitslag van je stuur beperken.
Die stoeprand is al van je belastinggeld betaald - misschien ook iets om in je achterhoofd te houden als je weer eens een mede om deze reden superduur frame ziet staan ergens.
Als het gezamenlijk zwaartepunt van je voortassen op de draaias lag zou het stuur daardoor geen neiging hebben om om te vallen. Maar kennelijk ligt het zwaartepunt ervoor.
Met een rotatietraagheid heeft dat niets te maken. Dat is een andere eigenschap van een voorwerp of een vast aan elkaar verbonden samenstel van voorwerpen met massa.
Ik denk dat je gelijk hebt. Als je aan het kunstschaatsen bent en je gaat pirouettes maken, dan gaat dat sneller als je je armpjes bij je lijf houdt, schoot me later te binnen. Je zou eigenlijk een soort van vliegwieleffect of zo verwachten, maar zo werkt het dus niet.
Maar als het zwaartepunt van je voortasjes voor je draaipunt ligt, heb je dus geen rotatietraagheid maar rotatiesnelheid en dan is het met voortassen eigenlijk minder hard werken dus dat lijkt me dan weer slecht nieuws voor de Rotterdammers onder ons. :cry:
Steunzool schreef:
ma 05 aug, 2019 23:14
Maar als het zwaartepunt van je voortasjes voor je draaipunt ligt, heb je dus geen rotatietraagheid maar rotatiesnelheid en dan is het met voortassen eigenlijk minder hard werken dus dat lijkt me dan weer slecht nieuws voor de Rotterdammers onder ons. :cry:
Euh, lees eens de definitie van traagheid:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Traagheid
Leon schreef:
ma 05 aug, 2019 11:09
Voortassen hangen hoe dan ook niet op de draaiïngsas - die bevindt zich namelijk binnenin de stuurbuis - maar er een flink stuk ernaast.
Goed opgemerkt.
Ik had tot nu toe alleen oog voor de verdeling van de massa in het laterale vlak van het fietsframe.
Steunzool schreef:
ma 05 aug, 2019 13:32
Ik heb het idee dat we om die reden die speciale frame/balhoofdaccesoires hebben gekregen die de uitslag van je stuur beperken.
Ik heb het idee dat je die acessoires niet nodig hebt als je de bagage op de "goede" plek hangt.
De "goede" plek is die plek waar je krachten op voorvork+wiel kan uitoefenen, zonder dat het stuur gaat draaien.
Het snijpunt van draaiingsas en de vertikaal door het contactpunt met de weg, is zo'n "goede" plek.
MAAR ligt helaas op een onpraktische plek.
Midden tussen de spaken, en ook nog eens vlak boven de grond (ongeveer 15 cm).
Vandaar dat ik op zoek ben naar een meer praktisch gelegen punt met een vergelijkbare hoedanigheid.

Ik heb wel eens een zelf gemaakte voordrager star aan de balhoofdsbuis bevestigd.
Dat fietste prettig.
Een surplace voor het verkeerslicht was niet onmogelijk.
Maar toen kende ik de theorie van de bezemsteel en het potlood nog niet.
En heb ik me laten wijsmaken dat bagage zo laag moest worden bevestigd.