Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Onderhoudsvragen - Forum Wereldfietser

Onderhoudsvragen

Ik ben in het gelukkige bezit van een KOGA E Xite. Geweldige fiets. Ik heb wat vragen mbt het onderhoud.
Heb er ongeveer 8500 km mee gefietst. Najaar 2018 zijn tandwielen en ketting in spoelbak gereinigd en een maand terug zijn de tandwielen en ketting voor het eerst vervangen. Ik had er geen klachten over, dus vraag me af wat het bezwaar zou zijn hiermee door te fietsen. Wat gebeurt er dan?
Na het ontluchten van de hydraulische remmen is een remschijf gaan lekken, deze moet nu vervangen worden.
Helaas ook een scherp snijdend geluid bij de Bosch middenmotor na deze onderhoudsbeurt.
Kosten van dit onderhoud, geheel doorlopen/nazien en nieuwe ketting tandwielen en binnenband (buitenband zelf aangeleverd) waren dik 200 euro. En nu dus een veelvoud aan klachten. Fiets is net 2 jaar oud. Nu afwachten wat de fabrikant doet met wel/geen garantie. Ik wil de fiets goed onderhouden maar krijg nu meer het idee basis onderhoud te laten doen en alleen bij (de eerste) klachten of mankementen onderdelen te gaan vervangen...jullie idee of tips met betrekking van voorgaande? Ik laat de fiets onderhouden zoals aangegeven.
Eef schreef:
zo 04 aug, 2019 10:51
Ik had er geen klachten over, dus vraag me af wat het bezwaar zou zijn hiermee door te fietsen. Wat gebeurt er dan?
Dan gaat je ketting doortrappen over je tandwielen.
Eef schreef:
zo 04 aug, 2019 10:51

Na het ontluchten van de hydraulische remmen is een remschijf gaan lekken, deze moet nu vervangen worden.
Remschijven lekken niet, dat zijn namelijk alleen de schijven, kan zijn dat er iets anders lekt. Die zijn per deel te vervangen vaak, remgreep, klauw en leiding. Kan zijn dat onkundig ontluchten dat veroorzaakt heeft.
Eef schreef:
zo 04 aug, 2019 10:51
Ik wil de fiets goed onderhouden maar krijg nu meer het idee basis onderhoud te laten doen en alleen bij (de eerste) klachten of mankementen onderdelen te gaan vervangen...
Je kunt net zolang doorrijden tot het stuk gaat of dingen preventief vervangen. Als je een voorkeur voor het eerste hebt dan kun je net zo lang doorrijden tot het niet meer kan maar of dat kostentechnisch interessanter is, is maar de vraag.
je zou een tweede mening kunnen vragen door je fiets twee dorpen verderop bij een kundige zaak aan te bieden. geef aan wat je wilt: beoordeling staat en prijsopgave en vraag wat dat kost.

of laat er een kundige 'handige Harrie' uit je eigen kring van bekenden naar kijken.
Eef schreef: Kosten van dit onderhoud, geheel doorlopen/nazien en nieuwe ketting tandwielen en binnenband (buitenband zelf aangeleverd) waren dik 200 euro.
Daarom, zoveel mogelijk onderhoud zelf (leren) doen. Voor €200 kun je al heel wat leuk gereedschap aanschaffen.