Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervanger voor Brooks B17 Imperial - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Vervanger voor Brooks B17 Imperial

Ik heb ook wel eens het gevoel gehad dat een standaard Brooks zadel eigenlijk aan de goedkope kant is, voor rond de 100 euro. Daarmee zit Brooks hooguit in de middenklasse qua prijs, en dat voor een ambachtelijk product van staal en leer. Misschien moet de prijs wat omhoog, samen met de kwaliteit?
Ik heb jaren geleden na gedoe met de Brooks (die stelschroef) en een kapot Brooks-zadel van mijn fietsmaat op IJsland (goddank waren we nog in Reykjavik) besloten er nooit meer een te kopen. Heb daarna een Gilles Berthoud aangeschaft. Deze is eveneens zwaar, en veel harder dan de geveerde Brooks die ik had - eigenlijk onvergelijkbaar. Maar in elk geval is-ie bomb-proof, en dat lijkt me belangrijk op fietsvakantie. Omdat de GB zo zwaar is, heb ik afgelopen tocht door de Ardennen een lichtgewicht mtb-zadel gemonteerd met ongeveer dezelfde dimensie. Maar tijdens lange fietsdagen met eentonige stukken merkte ik dat er net geen goede 'fit' was, met zadelpijn als gevolg - had ik maar de zware GB meegenomen...
Een zadelpen met meer setback vermindert de belasting van de rails flink.
Georg schreef:
vr 09 aug, 2019 14:38
Ik heb ook wel eens het gevoel gehad dat een standaard Brooks zadel eigenlijk aan de goedkope kant is, voor rond de 100 euro. Daarmee zit Brooks hooguit in de middenklasse qua prijs, en dat voor een ambachtelijk product van staal en leer. Misschien moet de prijs wat omhoog, samen met de kwaliteit?
Komkom, niet overdrijven. De bout hoeft geen chemie- of vliegtuigkwaliteit te zijn met 3.1-certificaat. (Uitleg o.a. op https://www.olpahank.com/nl/homepage/ho ... ertificaat).
Elke flutbout van 30 cent verkoopprijs bij de bouwmarkt is heel veel sterker dan wat ze nu gebruiken, en we weten allemaal dat als je bij de plaatselijke bouwmarkt iets koopt je echt meer dan genoeg betaalt.
Dat ambachtelijke van Brooks klinkt leuk, maar hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik neig naar een betekenis van "we hebben al 100 jaar niks aan kwaliteitsverbetering gedaan".
Leon schreef:
vr 09 aug, 2019 15:01
Georg schreef:
vr 09 aug, 2019 14:38
Ik heb ook wel eens het gevoel gehad dat een standaard Brooks zadel eigenlijk aan de goedkope kant is, voor rond de 100 euro. Daarmee zit Brooks hooguit in de middenklasse qua prijs, en dat voor een ambachtelijk product van staal en leer. Misschien moet de prijs wat omhoog, samen met de kwaliteit?
Komkom, niet overdrijven. De bout hoeft geen chemie- of vliegtuigkwaliteit te zijn met 3.1-certificaat. (Uitleg o.a. op https://www.olpahank.com/nl/homepage/ho ... ertificaat).
Elke flutbout van 30 cent verkoopprijs bij de bouwmarkt is heel veel sterker dan wat ze nu gebruiken, en we weten allemaal dat als je bij de plaatselijke bouwmarkt iets koopt je echt meer dan genoeg betaalt.
Dat ambachtelijke van Brooks klinkt leuk, maar hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik neig naar een betekenis van "we hebben al 100 jaar niks aan kwaliteitsverbetering gedaan".
Wel grappig dat op blz. 31 van de Megabrochure van Thorn (http://www.sjscycles.com/thornpdf/thorn ... ochure.pdf) staat:

Why try a Brooks?
If you like your Brooks saddle, you’ll not only be very comfortable, you’ll also have the most robust saddle possible and it’ll last ages.
willem.m schreef:
vr 09 aug, 2019 15:16
Wel grappig dat op blz. 31 van de Megabrochure van Thorn (http://www.sjscycles.com/thornpdf/thorn ... ochure.pdf) staat:
Why try a Brooks?
If you like your Brooks saddle, you’ll not only be very comfortable, you’ll also have the most robust saddle possible and it’ll last ages.
Dat klopte vroeger, in de vorige eeuw, wel. Ik heb dat proefondervindelijk vastgesteld met mijn eerste zadel uit 1984 waarvan het zadeldek na 90.000 km in ruim 20 jaar zo uitgerekt en gaar was dat het ging scheuren. Niet lang daarvoor had ik er al een extra lange stelbout ingezet. Het onderstel en de veren waren toen echter nog goed. Het zadel had op een aantal fietsen gezeten en monteren bestond altijd uit erop zetten, meestal maximaal naar achteren en flink aandraaien.
Ik heb me ooit laten vertellen dat het produktieproces was veranderd onder invloed van milieu- en arbo-eisen, maar dat de materiaalkwaliteit daarvan te lijden had, dwz. dat ze daar geen oplossing voor hebben gevonden of gezocht.

De opmaak van die brochure die je noemt dateert duidelijk uit de tijd dat je op je computer voor het eerst vakjes met kleurtjes kon maken. :lol:
@Leon; je hebt gelijk. Goede kwaliteit hoeft qua productie niet duur te zijn, maar de werkelijkheid leert dat de winstmarge eerst komt, en dan de kwaliteit. Dus moet het zadel toch flink duurder, want we moeten wel een goede winstmarge opbrengen. En als je naar de prijzen van fietszadels kijkt, leer en kunststof, dan is zo'n kleine 100 euro voor een Brooks B17 niet veel. (wellicht door decennia ontbrekende productontwikkeling idd, hoewel men wel nieuwe zadellijnen heeft toegevoegd))
Georg schreef:
vr 09 aug, 2019 17:08
@Leon; je hebt gelijk. Goede kwaliteit hoeft qua productie niet duur te zijn, maar de werkelijkheid leert dat de winstmarge eerst komt, en dan de kwaliteit.
Dat geldt voor gevestigde namen, die gebruik maken van hun naam. In werkelijkheid heeft de productie van veel merken niets meer van doen met de oorspronkelijke goede naam.
Het wordt tijd dat er een nieuw merk komt, uit een opkomende economie, dat bewijst dat het ook anders kan, zoals talloze merken, uit destijds opkomende economieën zoals bijvoorbeeld Japan, bewezen hebben. Opkomende economieën bewijzen telkens dat de tactiek waarbij kwaliteit eerst komt en dat winst een gevolg is van succes uiteindelijk meer succes oplevert dan teren op successen van een vorige eeuw.
Leon schreef:
vr 09 aug, 2019 15:01
Dat ambachtelijke van Brooks klinkt leuk, maar hoe langer ik er over nadenk hoe meer ik neig naar een betekenis van "we hebben al 100 jaar niks aan kwaliteitsverbetering gedaan".
Sterker nog, de kwaliteit van 100 jaar terug is ver te zoeken, staal van €xx/kg is nu gewoon slechter als vroeger, zit veel meer rommel doorheen van recyclen e.d.
Dan kom je op het dilemma; is duurzaam iets wat makkelijk te recyclen is maar snel defect gaat of is het iets wat lang meegaat maar niet of nauwelijks te recyclen is?
In dit geval lijkt het me qua duurzaamheid dom om inferieur staal te gebruiken. De milieubelasting van zo'n zadel zit m.i. niet in het hele kleine stukje staal, maar iets meer in het leer maar vooral in arbeid en andere kosten, tot en met marketing, verpakking, transport, bezorgen en de handelskosten tot en met de kosten van bv een website etc. Het gros van de 100 euro die je betaalt voor zo'n zadel wordt daarvoor gebruikt en gaat verder zijn weg in de economie om opnieuw uitgegeven te worden, wat ook weer milieubelasting veroorzaakt.

De grote milieubelasting van de staalproductie komt meer door de ontzagwekkende hoeveelheden staal die gebruikt worden dan doordat de milieubelasting per kilo staal zo groot is.
Ik denk dat een bedrijf wat iets al zo lang doet, niet meer anders kan denken over het hoe en waarom ze dat doen.
Hoe dan ook, persoonlijk moet ik de eerste Brooks materiaalbreuk nog meemaken, heb net weer een nieuwe B17 narrow imperial in gebruik genomen op mijn racefiets-voor-lange-afstanden.
Het is uiteindelijk een Terry Fisio Max GT geworden.
Ik heb er inmiddels een paar duizend kilometer op gefietst en ben er zeer tevreden over.
Goeie keus, wij hebben thuis ook 3 zadels van Terry en qua bouwkwaliteit zijn die prima!
Brooks geeft 10 jaar garantie, bij registratie.
Aldus hun website.