Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vraagje rohloff - Forum Wereldfietser

vraagje rohloff

Hallo allen

De voorbije vakantie wat problemen gehad met m'n Rohloff :

Ik heb het gevoel m'n rohloff bij lage versnelling af en toe niet direct pakt (trapt precies een halve slag door zonder weerstand).
Ook schakelde deze terug in een versnelling lager.
Dit gebeurde niet altijd maar eerder sporadisch maar toch genoeg om irritant te zijn.

Nu thuis de fiets aan de haak en alle versnellingen afgelopen loopt alles zoals het hoort.
Als ik een testritje maak remmend (om wat weerstand te hebben) heb ik het gevoel dat hij niet altijd direct pakt (in lage versnelling). Maar is niet zo duidelijk zoals op m'n vakantie.

Fiets was op vakantie zwaar geladen en het was glooiend tot redelijk klimmen. Het euvel deed zich steeds voor bij het klimmen.

ik heb voor het vertrek m'n interne schakelkabels vervangen maar dit lijkt me ok.

Heeft hier iemand ervaring mee?

Alvast bedankt.

Mvg
Guy Van Gool
Klinkt mij niet bekend. Als je Pinion zou zeggen, maar Rohloff niet nee.

Misschien de verkoper eens polsen, dan kan die het eventueel aan de importeur of Rohloff voorleggen.
Je weet zeker dat de kabels de goede lengte hebben? Klinkt ook een beetje als net niet in zijn versnellingen vallen.
In 13 jaar tijd met een R-naaf nooit dit probleem gehad. Kan je dus helaas niet echt helpen.

Heb je de fiets nog maar net? Of al (veel) langer en trad het probleem pas later op?
Rohloff is zeer goed gedocumenteerd.
Zo goed dat het bijna onbegonnen werk lijkt om je door de documentatie heen te worstelen.
Maar je probleem wordt behandeld in de FAQ

Twist shifter will not turn through all 14 gears (14 gears = 13 clicks)
https://www.rohloff.de/en/service/handbook/faqs/#c9540

Rohloff Adjustment Tips
If your Rohloff does not have all 14 gears (13 clicks) Please follow these steps.

https://support.optibike.com/wp-content ... s-V1.0.pdf
tndmbkr schreef: Rohloff is zeer goed gedocumenteerd.
Zo goed dat het bijna onbegonnen werk lijkt om je door de documentatie heen te worstelen.
Maar je probleem wordt behandeld in de FAQ

Twist shifter will not turn through all 14 gears (14 gears = 13 clicks)
https://www.rohloff.de/en/service/handbook/faqs/#c9540

Rohloff Adjustment Tips
If your Rohloff does not have all 14 gears (13 clicks) Please follow these steps.

https://support.optibike.com/wp-content ... s-V1.0.pdf
Ik heb wel alle 14 versnellingen. Het euvel dat hierboven wordt beschreven ken ik. Deze kan je bijregelen met de 2 stelschroefjes... ik heb eerder het gevoel dat hij niet altijd in zijn juiste versnelling gaat. Olie is nog niet zo oud maar denk 'm eens te spoelen met spoelolie en de olie te vervangen en zien wat er dan gebeurt.

willem.m schreef:
za 10 aug, 2019 15:56

In 13 jaar tijd met een R-naaf nooit dit probleem gehad. Kan je dus helaas niet echt helpen.

Heb je de fiets nog maar net? Of al (veel) langer en trad het probleem pas later op?
Ik heb er ongeveer een 80.000 km hiermee gefietst. Is iets van een 9 jaar oud. Heb dit nog nooit voorgehad.
Een snelspanner die (veel) te strak is gezet wil dit ook nog wel eens veroorzaken.
Berger schreef:
za 10 aug, 2019 20:22
Een snelspanner die (veel) te strak is gezet wil dit ook nog wel eens veroorzaken.
Dat zou een makkelijke oplossing zijn, ga ik gelijk checken en uitproberen :)
guyvg schreef:
za 10 aug, 2019 13:23
Ik heb het gevoel m'n rohloff bij lage versnelling af en toe niet direct pakt (trapt precies een halve slag door zonder weerstand).
Ook schakelde deze terug in een versnelling lager.
Dit gebeurde niet altijd maar eerder sporadisch maar toch genoeg om irritant te zijn.

ik heb voor het vertrek m'n interne schakelkabels vervangen maar dit lijkt me ok.

Mvg
Guy Van Gool
Heb je een intern of een extern (met schakelboxje aan de linkerkant van de naaf) schakelmechanisme? Waarschijnlijk intern gezien je bericht. Maar je zegt dat je je interne schakelkabelS hebt vervangen. Maar dat is dan toch maar één schakelkabel van 0,9mm dik? Daarnaast heb je de lange kabels (dikte van een gewone derailleurkabel) die van de greep naar de bajonetsluitingen lopen, maar die bedoel je zeker niet?

Weet je zeker dat het interne kabeltje precies op de goede manier hebt vervangen, wat niet supermakkelijk is? Als bijvoorbeeld het nieuwe kabeltje niet helemaal de correcte lengte heeft, kan er verkeerde spanning op het schakelsysteem gekomen zijn. Er is ook de Easy set verkrijgbaar waarmee deze kabelvervanging veel makkelijker gaat.

Je noemde de stelschroeven hierboven al. Heb je al geprobeerd om aan de stelschroeven te draaien? Je zegt dat er soms vanzelf één (?) versnelling lager wordt geschakeld. Misschien staat een van de kabels structureel te strak?

Nb, mij is ooit overkomen dat deze stelschroeven niet meer zelfstandig tov de buitenkabel konden draaien, nadat ik ze heel lang niet gebruikt had. Toen heb ik de kabels en stelschroeven daarom moeten vervangen.

Hans
javb2812 schreef:
za 10 aug, 2019 22:16
guyvg schreef:
za 10 aug, 2019 13:23
Ik heb het gevoel m'n rohloff bij lage versnelling af en toe niet direct pakt (trapt precies een halve slag door zonder weerstand).
Ook schakelde deze terug in een versnelling lager.
Dit gebeurde niet altijd maar eerder sporadisch maar toch genoeg om irritant te zijn.

ik heb voor het vertrek m'n interne schakelkabels vervangen maar dit lijkt me ok.

Mvg
Guy Van Gool
Heb je een intern of een extern (met schakelboxje aan de linkerkant van de naaf) schakelmechanisme? Waarschijnlijk intern gezien je bericht. Maar je zegt dat je je interne schakelkabelS hebt vervangen. Maar dat is dan toch maar één schakelkabel van 0,9mm dik? Daarnaast heb je de lange kabels (dikte van een gewone derailleurkabel) die van de greep naar de bajonetsluitingen lopen, maar die bedoel je zeker niet?

Weet je zeker dat het interne kabeltje precies op de goede manier hebt vervangen, wat niet supermakkelijk is? Als bijvoorbeeld het nieuwe kabeltje niet helemaal de correcte lengte heeft, kan er verkeerde spanning op het schakelsysteem gekomen zijn. Er is ook de Easy set verkrijgbaar waarmee deze kabelvervanging veel makkelijker gaat.

Je noemde de stelschroeven hierboven al. Heb je al geprobeerd om aan de stelschroeven te draaien? Je zegt dat er soms vanzelf één (?) versnelling lager wordt geschakeld. Misschien staat een van de kabels structureel te strak?

Nb, mij is ooit overkomen dat deze stelschroeven niet meer zelfstandig tov de buitenkabel konden draaien, nadat ik ze heel lang niet gebruikt had. Toen heb ik de kabels en stelschroeven daarom moeten vervangen.

Hans
Een intern schakelsysteem
ik heb alle kabels vervangen. Diegene die naar de greep lopen en de dunnere aan de hand van een Easy set. Ook heb ik beide stelschroefjes vervangen aangezien deze ook redelijk vast zaten.

Als ik m'n fiets ophang en alle 14 versnellingen doorloop lijkt me op het eerste zicht alles ok. Enkel de kabel die schakelt staat wat onder spanning, de andere hangt er losjes bij. Dit tijdens het op en af schakelen.

Guy
En hoe staan de twee kabels (die voor omhoogschaleken en die voor omlaagschakelen) erbij op het moment dat er níet geschakeld wordt? Dan moet er op beide kabels geen spanning staan.

Hans
javb2812 schreef:
zo 11 aug, 2019 15:30
En hoe staan de twee kabels (die voor omhoogschaleken en die voor omlaagschakelen) erbij op het moment dat er níet geschakeld wordt? Dan moet er op beide kabels geen spanning staan.

Hans
Hoe meer ik versnelling 1 of 14 nader lijken me de kabel wel strakker te staan. Maar als ik dan mn shifter loslaat en rommel wat met de desbetreffende kabel (aan de bajonetsluiting) merk ik toch dat de spanning weg is. Mn shifter heeft wel wat ruimte tussen 2 versnellingen lijkt me.
Nieuwe kabels rekken vaak wat uit. Schakelen gebeurd ook met veel kracht op de kabel. Bij schakelen, beter niet trappen onder kracht. Kijk hoe dit gaat.

Ook kan er misschien in je schakelaar iet niet goed zitten. Misschien is de schakel veer niet meer goed.


Mario
guyvg schreef:
zo 11 aug, 2019 17:49
Hoe meer ik versnelling 1 of 14 nader lijken me de kabel wel strakker te staan. Maar als ik dan mn shifter loslaat en rommel wat met de desbetreffende kabel (aan de bajonetsluiting) merk ik toch dat de spanning weg is.
Dan loopt de dunne kabel misschien niet lekker door binnen in de naaf. Misschien is er iets niet goed aan deze betreffende easy set. Ben je heel secuur geweest bij het monteren daarvan? Alle details gedaan zoals in de gebruiksaanwijzing? Zo ja, dan kan je eens je licht opsteken bij de winkel waar je de easy set (of de fiets/naaf) gekocht hebt. Ook als dit al jaren geleden is.

Jouw Rohloffnaaf schakelt door een van beide kabels de naaf uit te trekken. Het verbaast me niet zo zeer dat een te strakke kabel opeens zomaar kan gaan schakelen als er grotere krachten op de fiets worden uitgeoefend, zoals tijdens aanzetten voor een klim. Dat de kabel strakker komt te staan in de heel hoge en heel lage versnellingen, zou niet zo moeten zijn.

De kans lijkt me kleiner, maar niet uitgesloten, dat het aan de schakelaar ligt, waar overigens geen veer in zit.

Hans