Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw achterlicht - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuw achterlicht

ericplan schreef:
ma 12 aug, 2019 20:31
Gerards schreef:
ma 12 aug, 2019 20:01
En wat is er mis met een SON achterlicht.

Ze zien er strak uit en eenvoudig te monteren op de koplamp van SON.

Ik heb geen ervaring met de lichtafgifte
Is een prima ding. Lijkt heel veel op de B&M Line Small https://www.bumm.de/de/produkte/dynamo- ... 34ask.html? maar is toch steviger. B&M is gemaakt van zwarte kunststof, SON van aluminium. Verder komt de SON met een fatsoenlijke coaxiaalkabel, B&M heeft een kort stukje tweelingsnoer van 15 cm. Wat betreft lichtopbrengst zijn ze gelijk. Ik heb nu de B&M, had de SON, maar die laatste was kapot gegaan.
Moet je bij deze kleine achterlichtjes niet een aparte reflector monteren?
Als je met een fiets in het donker fietst moet hij van een goedgekeurde reflector voorzien zijn. Veel achterlichten hebben een goedgekeurde reflector ingebouwd, maar die kleintjes indetdaad vast niet.
PietV zal het wel precies uitleggen of citeren.
@DaVinci
Wettelijk gezien wel, maar ik heb het niet gedaan.
Ik gebruik de B+M Toplight brakeline plus, ideaal met een dynamo (ik heb ook een SON) want als je afremt ziet hij dat aan de frequentie en gaat hij harder branden als remlicht!

https://www.bumm.de/de/produkte/dynamo- ... 5altv.html?
Moet je bij deze kleine achterlichtjes niet een aparte reflector monteren
Klopt, die wordt er ook bijgeleverd
Philips heeft zich een paar jaar terug korte tijd op de fietsverlichtingsmarkt begeven en kwam gelijk - het kon ook haast niet anders - met heel goed spul. Het feest duurde niet lang maar gelukkig heeft Spanninga de techniek overgenomen. Hun Ellips achterlichten zijn daarmee wat bij betreft het beste op de markt met prima zichtbaarheid opzij en - heel belangrijk - een heel groot verlicht oppervlak.
Wie een feller achterlicht wil kan een B&M achterlicht voor een gloeilampje kopen en daarin een rood led bolletje van Reflectalite stoppen. Dat is een paar keer feller dan een gewoon achterlichtje maar door de goede B&M reflector toch niet verblindend.
Gerards schreef:
ma 12 aug, 2019 21:10
https://www.fietsersbond.nl/de-fiets/on ... test-2017/
Test uit 2017 over achterlichten. Spanninga doet het goed
19 lichtjes getest ... en de rest mocht niet meedoen ... zo'n "testen" zijn pure onzin.
Ik had een Bontrager Flare R, die is kapot, had ik aan mij zelf te danken. Gelijk weer een gekocht, de opvolger, Flare RT. Ik gebruik hem overdag selectief in de daglicht-knipperstand als ik op drukke wegen fiets of in de bergen op plaatsen waar geen fietspad is. Vaak in combinatie met een spiegeltje aan mijn stuur. Op het moment dat ik een auto in mijn spiegel in zicht krijg hoor ik die auto bijna altijd al even gas minderen. Voor mij een teken dat ik gezien ben. Ik geloof echt dat een fietser met zo'n knipperend licht veel eerder zichtbaar is, ook vanuit de ooghoeken van de appende, tom-tom-bedienende, flesje-water-uit-dashboardkastje-pakkende automobilist.

Gelukkig kom je er natuurlijk nooit achter of je zonder achterlicht wel een keer aangereden was maar met fel knipperend lampje heb ik in ieder geval het idee dat ik meewerk aan mijn eigen veiligheid.
Diverse off topic berichten verwijderd.
Denk aub ook even om de volgende regel van ons forum:
Regel 2a!
Wet
Houd je aan de Nederlandse wet. Het is dus niet toegestaan om via het forum tips te geven over, vragen te stellen over, of hulp te vragen voor, activiteiten die bij wet verboden zijn. Voorbeelden zijn het vragen van hulp bij het stelen van een fiets, het aanbieden van materiaal waar copyright op berust, of het aanbieden van of vragen naar medicijnen. Berichten met deze intentie worden zondermeer verwijderd. Je krijgt hiervoor een waarschuwing. #
Er zijn hier dus inderdaad berichten van mij verwijdert, zo ook het bericht waar ik kenbaar maak zeer tevreden te zijn over mijn Bontrager Flare R.
Hetzelfde licht word hier ook vernoemd door thijz ... en staat er nog steeds.
Dat bericht moet voor mij zeker niet worden verwijdert, integendeel (erg goede tip)... zo'n licht is zeer aan te raden en zorgt dat je goed gezien word (geeft een bak licht en kan ook op knipperstand).
Maar de een mag dat hier zeggen en de andere dan weer niet blijkbaar.
Zelfs hier op het forum vertoond de wet gaten zoals ik al in eerdere verwijderde post heb geschreven ... maar dat kan/mag dus blijkbaar wel.
Hierboven hebben verschillende mensen zich uitgesproken tegen (te) felle achterlichten.
Dat neemt niet weg dat ik vind dat te veel autos mij te vaak rakelings passeren.
Ik ben nog zoekende naar een passende oplossing.
Hetzij in de vorm van een (fel) achterlicht.
Hetzij in de vorm van een "vals handje" met een opzij geplaatst achterlicht.

Met een "vals handje" bedoel ik een flexibel plankje dat je dwars aan de bagagedrager bevestigt, en waaraan je weer een lampje kan bevestigen op 30 cm buiten de fiets.
Hebben mensen hier ervaring mee?
ruimtemaker.jpg
ruimtemaker.jpg (70.28 KiB) 2618 keer bekeken
liefhebber schreef:
wo 14 aug, 2019 10:45
...

Hetzij in de vorm van een "vals handje" met een opzij geplaatst achterlicht.

Met een "vals handje" bedoel ik een flexibel plankje dat je dwars aan de bagagedrager bevestigt, en waaraan je weer een lampje kan bevestigen op 30 cm buiten de fiets.
Hebben mensen hier ervaring mee?

ruimtemaker.jpg
Er staat me bij dat hierover al eens een topic is geweest op dit forum.

Het lijkt me een afgesplitst topic waard, zeker omdat TS denk ik een achterlicht zoekt.

Edit:
liefhebber schreef:
wo 14 aug, 2019 10:45
...
Dat neemt niet weg dat ik vind dat te veel autos mij te vaak rakelings passeren.
Ik ben nog zoekende naar een passende oplossing.
Wat mij goed helpt is midden op het baanvak gaan fietsen als er zowel van achteren als voren auto's aan komen. Dit om te voorkomen dat de achterligger zich er tussen in wringt. Overigens kom ik dit bizarre weggedrag bijna alleen in NL tegen, waar m.i. teveel automobilisten geen verkeersinzicht hebben of tonen. Maar goed, dat is offtopic en al in vele andere draadjes uitvoerig behandeld.
willem.m schreef:
wo 14 aug, 2019 11:02
Er staat me bij dat hierover al eens een topic is geweest op dit forum.
Het lijkt me een afgesplitst topic waard, zeker omdat TS denk ik een achterlicht zoekt.
Deze viewtopic.php?f=21&t=32721
Mits een beetje knutselwerk ... voor zelf maken "vals handje" vind ik zo eentje wel interessant:
https://www.grandado.com/products/5-led ... currency=E
Ed kettingvet schreef:
wo 14 aug, 2019 11:27
Mits een beetje knutselwerk ... voor zelf maken "vals handje" vind ik zo eentje wel interessant:
https://www.grandado.com/products/5-led ... currency=E
Ik schat in dat 50% van de achteropkomende auto's dit licht interpreteert als "ik ga naar links" en 50% als "aan die kant passeren aub". Dat zijn minof meer tegenstrijdige interpretaties.
Dus voorzichtig dan maar?
Knutselen van vals handje, autoverschrikker, afstandshouder... noem het zoals jezelf wil zou ik doen met bvb alu of plastiek latje en daar pijl ingesteld op vast licht wijzend naar links op gemonteerd.
Ongeveer zoiets als dit maar dan met licht als extra. https://www.bike4travel.nl/accessoires/ ... ranje.html
Tevens heb je dan ook nog een extra licht want je deze kan ook als gewoon licht worden ingesteld.
Ben nog steeds een groot liefhebber van de B+M Secula plus die je op een spatbord monteert. Rondom zichtbaar, niet vervelend voor andere weggebruikers en vanwege het grotere oppervlak ook beter in te schatten. Ik heb hem op bijna al mijn fietsen zitten.

Ik heb er gisteren in elk geval rond het Gardameer heel veel tunnels mee doorkruist en bij mij bleven de auto's opvallend vaker achter mij hangen of zeer ruim passeren in vergelijking met de hele felle knipperlampen van sommige racefietsen. Om nog maar even niet te spreken over de mensen die zonder licht door tunnels heen gingen. Die laatsten werden over het algemeen met minimale afstand ingehaald, zelfs als er zich een file achter hen had gevormd.

Edit: Batavus Randonneur GL en Gazelle Lausanne
Wouter Duijndam schreef:
ma 12 aug, 2019 19:11
https://www.revoluxio.de/
Van alle kanten en zeker zijwaarts gezien worden is ook erg belangrijk ... maar ik vraag me af of zoiets op elke fiets en stevig kan worden bevestigd.
Bevestigen lijkt me ook een heel gedoe ... kabels wegwerken.
ik vind het 'valse handje' een mooi stuk huisvlijt.
ook handig 's-avonds onder de douche als je net niet bij dat ene plekje tussen of net onder je schouderbladen kunt :lol:

jezelf een beetje 'breed maken' door meer naar het midden van je strook te gaan rijden vind ik een goede maatregel. dit wordt door sommigen dan weer als ' agressief ' of 'te pro-actief' gezien, maar wiens probleem is dat...
subtiel een klein beetje slingeren of iets soepeler bewegen in de heupen werkt ook.
als motorrijder leer je dit soort dingen ook te doen want zo ben je zichtbaarder en meer aanwezig ("je plek innemen/opeisen").

toch, helaas, beïnvloed je met dit alles amper het gedrag van de andere weggebruikers :oops: die kiezen/beslissen zelf (al dan niet bewust) :cry: , maar mogelijk breng je ze net op iets andere gedachten.
het lijkt me deels ook cultuur, net als het wel niet bellen bij passeren (zie andere topic).

groet! hoogframe
hoogframe schreef:
vr 16 aug, 2019 09:09
toch, helaas, beïnvloed je met dit alles amper het gedrag van de andere weggebruikers :oops: die kiezen/beslissen zelf (al dan niet bewust) :cry: , maar mogelijk breng je ze net op iets andere gedachten.
Je hebt dan in ieder geval meer uitwijkruimte. Niets enger dan op het randje of vlak langs een vangrail fietsen en dan nog afgesneden worden ook.

Bij blinde bochten naar rechts, door bv rotsen, op drukke wegen is het soms een afweging: ga ik maximaal aan de kant zodat ze me niet raken of ga ik maximaal links fietsen zodat ze me zien?