Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ratel tijdens kracht geven op pedalen - Forum Wereldfietser

ratel tijdens kracht geven op pedalen

Oorspronkelijk ben ik geen fervent fietser. Nu heb ik voor de 1ste maal de fietsen mee met de caravan. We hebben enkele kleine tochtjes gedaan samen met de kindjes (5 en 7) en begin er meer mijn plezier in te vinden.

Mijn fiets is een 'afdanker' van mijn vader. Een No-Name-Brand van een jaar of 20 oud met shimano groepje.
Deze heb ik terug wat op punt proberen te zetten (ben ooit een opleiding fietstechniek begonnen, maar na aankoop van ons huis met de nodige verbouwingen gestop).

Alles werkt redelijk goed, enkel tob ik met de versnellingen. Wanneer ik rustig rijd gaat alles goed, maar wanneer ik kracht op de pedalen zet kraakt deze, net het gevoel dat hij van zijn tandwiel zal vallen.

Is hier een eenvoudig antwoord op die niet met de fietsenmaker te maken heeft? :)
arcss schreef:
di 13 aug, 2019 13:36
Is hier een eenvoudig antwoord op die niet met de fietsenmaker te maken heeft? :)
Nee.

We kunnen je fiets niet zien en horen, dus je zult het zelf moeten opsporen. We weten helemaal niks van je fiets behalve dat er waarschijnlijk een derailleur achterop zit.

Is je ketting misschien versleten? Pedalen kapot? Dan kransjes of pignon versleten? Dan voorbladen. Dan naaf of trapas stuk. Dan erger....
Alles kan kraken aan een fiets.

Wat heb je tot nu toe aan de fiets gedaan?
Wat Leon zegt, gewoon eens even alles bekijken. Het kan een los wiel of een versleten ketting zijn, maar ook een barst in het frame.
Ik zou eerst even controleren of de ketting/tandwielen/kransjes niet versleten zijn. Is eenvoudig zelf te controleren.
Naast bovenstaande. doet het mij denken aan een voorderailleur die te dicht op de ketting staat. Bij kracht zetten flext de boel, waardoor de ketting net tegen de derailleurkooi aankomt. Je zou het dan eigenlijk ook wel moeten merken in schakelprestaties, naar een groter blad zal mogelijk wat moeite kosten?
Hoe fix je dat als de derailleurkooi en ketting te dicht bij elkaar staan? Want is standaardmateriaal, maar bij een slapper frame krijg je dit niet gefixt, toch? Of gewoon zorgen dat je meest gebruikte versnellingen niet ratelen.... Alle 30 gebruik je eigenlijk nooit.
arcss schreef:
di 13 aug, 2019 13:36
Wanneer ik rustig rijd gaat alles goed, maar wanneer ik kracht op de pedalen zet kraakt deze, net het gevoel dat hij van zijn tandwiel zal vallen.
Een kraak of een tik? Een tik in de pedalen bij aanzetten of kracht erop zetten kan erop duiden dat je de pedaalbout aan moet draaien. Met sleutel nr. 15.
Let op dat linker en rechterpedaal een verschillende schroefdraad hebben. Pedalen losdraaien is altijd naar achteren. Pedalen vast draaien is altijd naar voren toe.
Je hebt ook deze checklist:
http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm
Maar misschien is arcss nu helemaal geen fervent fietser meer ...
PatrickL schreef:
do 15 aug, 2019 10:32
Hoe fix je dat als de derailleurkooi en ketting te dicht bij elkaar staan? Want is standaardmateriaal, maar bij een slapper frame krijg je dit niet gefixt, toch? Of gewoon zorgen dat je meest gebruikte versnellingen niet ratelen.... Alle 30 gebruik je eigenlijk nooit.
Dat laatste. Klein-klein moet je vermijden net zoals groot-groot. Enook op het middelste blad is het geen zekerheidje dat de boel niet gaat aanlopen als je op het grootste of kleinste kransje schakelt, maar goed afstellen lost al veel op.

En het hoeft niet in de flex van het frame te zitten, maar wel in de flex van het crankstel bijvoorbeeld.
Travelmaster schreef:
do 15 aug, 2019 13:15
En het hoeft niet in de flex van het frame te zitten, maar wel in de flex van het crankstel bijvoorbeeld.
Het is uiteraard de optelsom van alle buigingen. Frames kunnen behoorlijk buigen onder lompe stampers. Je zou kunnen zeggen dat als je de zaak - verder correct uitgevoerd - niet afgesteld krijgt en de ketting zowel links als rechts in één omwenteling tegen de kooi aanloopt het frame plus de ondrdelen te slap zijn voor je.
Ik had het door m’n BB, de Shimano UN55, flexte zo dat ik de kooi ook hoorde :(
Leon schreef:
do 15 aug, 2019 12:59
Je hebt ook deze checklist:
http://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm
Maar misschien is arcss nu helemaal geen fervent fietser meer ...
Checklist bekijk ik eens.
Fervent fietser ben ik nooit geweest ... techniek interesseert mij wel. Het fietsen begin ik ook leuker te vinden :roll:

De krak komt toch ergens van de versnellingen achteraan denk ik (aangezien ik vooraan maar 1 tandwiel heb :) )
Als hij kraakt geeft hij het gevoel dat hij achteraan van een tandwiel wil.
Aan de regelaar vooraan heb ik de kabel wat opgespannen, de ene keer doet hij het zeer goed, hapert hij op iedere versnelling en moet ik hem terug op zijn grootste tandwiel plaatsen om vervolgens weer te verkleien.

Als ik hem ophang doet hij het helemaal goed.

Misschien een belangrijk detail: de fiets heeft een jaar buiten gestaan in weer en wind.
Dus hij schakelt ook slecht. Dan zijn het de ketting, kransjes, derailleurwieltjes, kabels en de smering van de derailleur waar ik als eerste aan denk.
Maar als een oude fiets, waarvan je niet weet hoeveel hij gebruiktbis een jaar buiten staat heb je dus een hoopje onderdelen die nog wel aan elkaar hangen en waarvan je hoopt dat je er nog een fiets van kunt maken. #worstcasescenario

Heb je een foto van de derailleur en omgeving?
Doe eens flink wat olie op de ketting. Veel gekraak bij aanzetten heeft te maken met een ketting die te ver opgerekt is in combinatie met een versleten kettingblad. Wonderlijk genoeg zorgt de olie er dan voor dat de aandrijving een tijdje geruisloos wordt.
math schreef:
za 17 aug, 2019 22:01
ketting die te ver opgerekt
Kettingen rekken niet.
Olie heb ik op gedaan. Het gebruik van de fiets was enkel woon/werk (3-4km)

Het is zeker geen fiets met hoge waarde. Enkel emotionele. Foto volgt!
IMG_20190818_102325091.jpg
IMG_20190818_102337348.jpg
Well, that explains :roll:

Filmpje 'Rusty Freewheel/Chain - Challenged To Remove The Rust With Evaporust': https://www.youtube.com/watch?v=1zXzFFXbuMw.

Of gewoon nieuw spul erop zetten.
willem.m schreef:
zo 18 aug, 2019 10:45
Well, that explains :roll:

Filmpje 'Rusty Freewheel/Chain - Challenged To Remove The Rust With Evaporust': https://www.youtube.com/watch?v=1zXzFFXbuMw.

Of gewoon nieuw spul erop zetten.
Ik had eerst rijkelijk wd40 gespoten, erna met multitask multi-tef (http://www.multitaskindustries.be/onder ... i-tef.html)

Wat bedoel je met nieuw? Nieuwe derailleur, cassette en ketting?
Prijs/kwaliteitsadvies?
arcss schreef:
zo 18 aug, 2019 11:04
willem.m schreef:
zo 18 aug, 2019 10:45
Well, that explains :roll:

Filmpje 'Rusty Freewheel/Chain - Challenged To Remove The Rust With Evaporust': https://www.youtube.com/watch?v=1zXzFFXbuMw.

Of gewoon nieuw spul erop zetten.
Ik had eerst rijkelijk wd40 gespoten, erna met multitask multi-tef (http://www.multitaskindustries.be/onder ... i-tef.html)

Wat bedoel je met nieuw? Nieuwe derailleur, cassette en ketting?
Prijs/kwaliteitsadvies?
Eigenlijk moet ik je geen advies geven, want ik zou het zaakje meteen vervangen of er niet op gaan fietsen. Anderen vinden het juist heel leuk om dingen op te knappen, en zij hebben daar ook meer verstand van dus kunnen daarover beter adviseren. Ik wilde met het filmpje alleen maar laten zien dat je roest kunt wegkrijgen: niet door WD40 te spuiten, maar door het zaakje te demonteren en een dag in een badje te leggen. Of dat alle problemen oplost weet ik niet. De ketting lijkt me sowieso niet meer te redden.