willem.m schreef:
zo 18 aug, 2019 11:12
Ik wilde met het filmpje alleen maar laten zien dat je roest kunt wegkrijgen: niet door WD40 te spuiten, maar door het zaakje te demonteren en een dag in een badje te leggen. Of dat alle problemen oplost weet ik niet. De ketting lijkt me sowieso niet meer te redden.
Precies. Die ketting kan gelijk naar het oud ijzer. Van de tandkransjes zijn er zo te zien ook een aantal aan vervanging toe, in ieder geval het tweede en derde kransje van onderen. Ik zou er gewoon een nieuwe cassette of pignon/freewheel (zie hier voor het verschil) opzetten, als je het oude geval er tenminste nog af kunt krijgen.
Vervolgens kun je de derailleur losmaken, onderdompelen in petroleum en deze de volgende dag schoonmaken en opnieuw monteren. Misschien zijn de kettingbladen ook aan vervanging toe. Als de bladbouten vastgeroest zijn, kun je daar eerst flink wat kruipolie op doen en deze een hele nacht in laten werken.
Check sowieso of het frame nog geen haarscheurtjes vertoont of, in geval van een stalen frame, al ergens doorgeroest is.

Begin er alleen aan als de emotionele waarde van de fiets groot genoeg is om er veel tijd in te steken. Sommigen gaan daarin best ver (zie dit topic).