Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie rijdt er met een Avaghon? Wat zijn jullie ervaringen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Wie rijdt er met een Avaghon? Wat zijn jullie ervaringen?

hoogframe schreef:
zo 18 aug, 2019 09:53
voor wie er eentje zoekt: ongeveer de voorganger van de S26 staat hier te koop: https://www.ebay.ie/itm/Villiger-Cabong ... 3112365155
Dichter bij huis ook:

http://link.marktplaats.nl/m1441038810

Maar bij een vroege Villiger Cabonga heb je geen schuivende achterpatten.
Ik heb zo’n voorganger van Avaghon S26, nl de Villiger Cabonga met Rohloff en Magura, 26” wielen met 50mm Mondial banden. Kennelijk een later type (ik geloof uit 2005) wel met verschuifbare achterpatten.
Geweldige fiets! Heel stevig en stabiel, echt een soort tank-gevoel, juist met volle bepakking. Wil hem ook nog eens ombouwen naar racestuur, maar zit er nog een beetje tegenaan te hikken hoe precies, de magura grepen heb ik al nu nog iets verzinnen voor de rohloff.
Maar zeker een aan te bevelen fiets dus, en tweedehands zijn ze niet heel erg duur meer.
Ik heb een S28 en een S26 in de 3x9 speed Shimano xt uitvoering.

De S28 leent zich het beste voor de lange stukken en de S26 meer voor de kortere stukken. Het 15 jaar oude S28 frame heb ik laatst omgeruild voor een nieuw S28 frame waar bredere banden in kunnen. Dat past beter bij het mode beeld en geeft wat meer vering voor het ouder wordende lijf.

De frames en wielen en daarmee de fietsen zijn uitermate stabiel. Het was gisteren regenachtig weer, maar dan is het nog een genot om de kilometers weg te trappen op de Avaghon. Iedere rit geeft mij een fietsgeluk gevoel en dat komt niet alleen uit het bidon.

Bijlagen

Eric op de Fiets schreef:
zo 18 aug, 2019 13:18
...
De S28 leent zich het beste voor de lange stukken en de S26 meer voor de kortere stukken.
...
Wat bedoel je hier precies mee?

Ik fiets op mijn mtb (29 inch) korte stukken en op reisfiets (S26) lange stukken. Doe ik iets fout? Overigens zou ik nu ook voor 28 inch wielen kiezen hoor, maar ik denk dat een fiets met 26 inch wielen niet uit te sluiten is voor lange afstanden bijv. als de TS wat kleiner van stuk is.

Misschien een leuke discussie over het verschil: viewtopic.php?t=13360.
willem.m schreef:
zo 18 aug, 2019 13:30
Overigens zou ik nu ook voor 28 inch wielen kiezen hoor, maar ik denk dat een fiets met 26 inch wielen niet uit te sluiten is voor lange afstanden bijv. als de TS wat kleiner van stuk is.
Zeker als TS ook naar een gebruikte kijkt, zou ik voor een 26 inch gaan als je niet bovengemiddeld lang bent. Krijg je een hoop fiets voor je geld mee.

Sowieso als je een gebruikte Avaghon koopt lijkt het, bijvoorbeeld een Santos of idworx lijkt wat hoger in marktplaats waarde te blijven hangen. Al zijn dat natuurlijk vraagprijzen, die geen verkoopprijzen hoeven te zijn.
Jurr schreef:
zo 18 aug, 2019 08:18
Staat 'm goed die noppen! Genoeg ruimte over nog met die bandenmaat?

En wat een hoop ruimte in die frame driehoek met zo'n grote framemaat :) Ideaal voor een op maat gemaakte frametas lijkt me ;)
Banden zijn 50mm breed; genoeg ruimte over.

Voor nu heb ik de frametas niet al te groot gekocht; dat helpt me in het beperkt houden vd bagage.
Sinds een half jaar hebben wij een Avaghon x29 met rolof en riem. Voorheen een Santos travel master 26. Sl meerdere kortere tochtjes en een lange gemaakt. Net weer zes weken op pad geweest met veel off road op de Avaghon. En het oordeel is, een heerlijke fiets! Ten opzichte van 26 inch is 29 ook heerlijke rijden. Hij lijkt wel sneller en het stuurgedrag is stukken beter. De off road stukken die we gereden hebben waren van de klasse pittig, modder keien en veel kuilen enzovoorts. Maar ook daar ; een erg fijne fiets met bij zonder prettig stuurgedrag. In her begin was ik nog ff bang dat de fiets off road wat linker zou zijn omdat ik nu wat hoger Op de weg zat en minder controle zouhebben.We zijn bEiden niet zo groot maar de fiets rijdtenorm soepel en gecontroleerd.
Ik rijd al sinds 2009 met een Avaghon S28 64 frame (ben 1,92) met Rohloff/ketting en Magura HS33 remmen.
Aangeschaft nog bij Recycle te Wageningen. Toen bewust voor gekozen versus Koga Signature.

Vele fiets(vakantie)tochten in EU gemaakt (verhard, onverhard) daarmee (Fr, BNL, DLD, DK, CH), nooit in de steek gelaten. Gewoon een werkpaard , zoals gezegd stevig en stabiel, ook met de nodige bagage (altijd kamperen) en ook goed geschikt voor ww (niet alle dag) voor mij.
Sinds 2 jaar van 37 naar 50 mm banden (Big Apple), dat was de max. qua breedte in het frame. Hiervoor wel nieuwe SKS spatborden gemonteerd.

Dit voorjaar besloten om voor E-ondersteuning te gaan (leeftijd, wat lichamelijke redenen en sinds 2 jaar veel met hondenkar er achter (45 kg totaal), besloten om S28 te houden (geen nieuwe E-bike) en daarom Pendix bij bike4travel laten monteren. Deze zomervakantie met die combinatie veel fietsplezier gehad in het gebied bij Verdun (redelijk vlak, incl Maasroutes) en in de Elzas met Vogezen (meer heuvelachtig).
Hier 2 tevreden rijders.
Een S28 en een X29. Met Rohloff en riem.
Maar één persoon heeft veel last van zadelpijn en probeert allerlei zadels en nu ten einde raad nieuwe fietsbroeken.
Dat zegt meer over die billen helaas dan over de fiets.

Daarvoor een oudere (2006) koga worldtraveller gehad, geweldige fiets en ook die rijdt nog heerlijk rond.
De nieuwe eigenaar geeft aan dat ze erop zit alsof de fiets voor haar gemaakt is.

Een paar proefritten maken op verschillende fietsen, dan weet je het zeker.

Gr Anja en Jaap.
Als ik dit allemaal zo lees wil ik ook een avaghon :D Misschien eens uitkijken naar een tweedehands. Eentje met rohloff misschien voor erbij.

Maar hoe zit dat nu eigenlijk met zo'n stalen frame. Laat je die in de winter met de pekel staan of kun je gewoon doorrijden ? Behandel je her frame ergens mee bij aankoop?
Bel schreef:
di 20 aug, 2019 10:48

Maar hoe zit dat nu eigenlijk met zo'n stalen frame. Laat je die in de winter met de pekel staan of kun je gewoon doorrijden ? Behandel je her frame ergens mee bij aankoop?
Frame is geen probleem bij doorrijden in de winter met pekel. Ketting en derailleur zijn kwetsbaarder. Bij veel woon werkverkeer zou ik kiezen voor een riem.
Hier ook een enthousiast gebruiker van Avaghon X29. Verschil tussen S28 en X29 kan ik niet geven want alleen gereden op X29. Rijdt heerlijk en doe er alles mee; woon-werkverkeer, fietsvakanties en mtb'en. Alleen is dat laatste wel zo nu en dan gedoe als je het slot, spatborden en standaard eraf haalt en je de asfalt banden omwisselt naar MTB banden.
Heb rohloff met riem. Of het beter/minder is t.o.v. ketting weet ik niet en als ik het forum bekijk zijn de forumleden er of voor of tegen. Zelfs fietsbouwers verschillen van mening wat het beste is :roll:

Voor mij was de veelzijdigheid de reden om voor de X29 te gaan. Ik heb ook Santos 4.29 en Idworx allrohler geprobeerd maar het lijkt me niet mogelijk om een objectief oordeel te geven na een testritje van 5 minuten... De looks van de X29 hebben zeker ook een rol meegespeeld in het besluit de X29 te kopen. Allemaal niet objectief natuurlijk maar alsnog enthousiast over de X29.

Ik sluit me helemaal aan bij dijken63. Probeer vooral de fietsen uit die je interessant lijken, dan kom je er wel

Succes met de zoektocht naar je nieuwe fiets.
Het voordeel van naar Bike4Travel (fietsenwinkel maar ook de producent van Avaghon) te gaan is dat er meerdere fietsen te proberen zijn. En daarbij dat de eigenaren je graag willen helpen met een fiets die bij je past en niet zozeer enkel en aleen hun eigen merk willen verkopen. Ons werd er bij onze wensen en specificaties van lengte e.d. zelfs twee andere merken als optie genoemd. Zoals hierboven al gezegd probeer er eens een paar nadat je advies hebt ingewonnen. De eigenaren Marco en Chantal rijden beiden ook off road en hebben jaren ervaring met fietsreizen naar verre en minder verre bestemmingen. Ook de andere medewerkers hebben er ervaring mee dus weten waar ze over adviseren. Succes en veel plezier bij de aanschaf en het rijden op je nieuwe fiets!
Hier ook een S28. Geweldige fiets, oersterk, geeft geen krimp, rijdt heerlijk.
Nu vijf jaar oud, zo’n 20.000 km.
Ik ben nogal zwaar en lang en kampeer graag, ook daarom koos ik voor de robuustheid van Avaghon. Hoe meer kilo’s je er aan hangt, hoe lekkerder hij rijdt, Daarbij is de behulpzaamheid en betrokkenheid van bike4travel heel prettig, ik ga er graag vanuit Friesland voor heen en weer.
Bel schreef:
di 20 aug, 2019 10:48
Als ik dit allemaal zo lees wil ik ook een avaghon :D Misschien eens uitkijken naar een tweedehands. Eentje met rohloff misschien voor erbij.

Maar hoe zit dat nu eigenlijk met zo'n stalen frame. Laat je die in de winter met de pekel staan of kun je gewoon doorrijden ? Behandel je her frame ergens mee bij aankoop?
Ik heb ook bij Bike4Travel een los frame gekocht gekocht, daar was wel het advies om er iig. iets in te spuiten, dat kun je daar kopen of is ook gedaan?, maar dat wist ik niet zeker, ik heb het losse frame toen in de lijn-olie gezet en het eruit laten druppen. Ik heb begrepen, dat als er maar 'iets' opzit/inzit het al goed is, of enorm scheelt, toen heb ik dus gekozen voor lijnolie, wordt hardachtig en is beschermend daarmee. Maar je kunt er dus ook in een spuitbus speciaal iets voor kopen, hoe het heet weet ik dan niet. Buitenkant zet ik altijd in de autowas en daarna steeds bijhouden met poetsolie en heel af en toe evt. nieuwe autowas, als ik denk dat het (weer) nodig is. (maar sommige mensen hebben een andere mening over autowas?, is niet goed voor fietslak? maar ik denk dat het geen kwaad kan)
fud0 schreef:
wo 21 aug, 2019 18:21
Maar je kunt er dus ook in een spuitbus speciaal iets voor kopen, hoe het heet weet ik dan niet.
Het meest bekend is Tectyl. Niet binnenhuis doen want het stinkt als de verkeerde kant van een oude raffinaderij.
Ik heb een Racert. Vorig jaar rondje Europa 7500km gemaakt in ongeveer 3 maanden. Geen problemen gehad onderweg, fiets geeft geen krimp. Gekozen remhendels waren niet super en ook de plaatsing/kwaliteit van het stuurlint was niet optimaal. Weinig te klagen dus. Jammer van een beperkte bandbreedte (Max 35mm geloof ik), anders had ik offroad ook wat meer plezier van kunnen hebben. Helaas onbedoeld heel wat km's offroad gemaakt haha.
35mm is toch niet heel erg smal? Op welke ondergrond schoten je banden te kort?
omedunk schreef:
wo 21 aug, 2019 23:34
35mm is toch niet heel erg smal? Op welke ondergrond schoten je banden te kort?
Twijfel even of het geen 32mm was. Ik heb een tocht gedaan op 28mm en dan heb je vooral het gebrek aan comfort. Daarnaast zak je weg in gravel, wat gevaarlijk situaties op kan leveren. Wat bospaden/slecht asfalt is dan ook een uitdaging.

Mijn punt was eigenlijk; om een tocht vooraf te plannen waarbij je 'veel' offroad gaat acht ik het minder geschikt. Heb met de cyclocross met 35mm al regelmatig uitdagingen in Nederland.
Fijne fiets. Als frame gekocht en langzaamaan verbeterd tot de huidige staat, met rolhoff en riem.
Wat ook niet onbelangrijk is, is de service en kennis van bike4 travel. Je kan altijd terecht voor een vraag.....

Bijlagen