Additionally, paste this code immediately after the opening tag: V-brake remmen - Forum Wereldfietser

V-brake remmen

Hallo allemaal,

Afgelopen week heb ik een Batavus Cibola frame gekregen, wielen en V brake remmen zaten er nog op.

Nou was mijn idee, racebocht erop en race hendels met shifters ( mirage 3 x 8) monteren.

Probleem wat ik heb is het afstellen van de remmen.... Wat ik mis is een stelschroef voor de fijn afstelling.

Iemand een idee? Of zal ik gewoon m'n magura hs33 remsetje erop monteren?

Mvg Chris
Mr Wojtas schreef:
zo 25 aug, 2019 21:12
Hallo allemaal,

Afgelopen week heb ik een Batavus Cibola frame gekregen, wielen en V brake remmen zaten er nog op.

Nou was mijn idee, racebocht erop en race hendels met shifters ( mirage 3 x 8) monteren.

Probleem wat ik heb is het afstellen van de remmen.... Wat ik mis is een stelschroef voor de fijn afstelling.

Iemand een idee? Of zal ik gewoon m'n magura hs33 remsetje erop monteren?

Mvg Chris
Remgrepen voor een racebocht en v-brakes gaan niet samen. Je hebt of mini v-brakes nodig of cantilever remmen. HS33 op een racebocht zal ook niet lukken vrees ik.
Tektro rl520 remgrepen? Dat zijn remgrepen voor een racebocht in combinatie met v brakes. Dan heb je niet remgrepen en shifters in éen dus dan moet je gaan denken aan bar end shifters misschien.
Oh oh oh.

Raceremgrepen trekken te weinig kabel om V-brakes fatsoenlijk te bedienen.

Dus... om die twee toch lekker samen te laten werken heb je bv een Problem Solvers Travel Agent nodig.

Hele verhaal uitgelegd door Parktool: https://www.parktool.com/blog/repair-he ... adjustment
Campagnolo Mirage 3 x 8 brifters gaan niet werken met een Shimano 8-speed cassette. Andere schakelratio. Campa 5 mm, Shimano 4,7 mm. Been there. Een Campa cassette past niet op een Shimano body. Dus cassette open slijpen en passende vulringen plaatsen. Hoe het met 7 en 9 speed zit weet ik niet.
Heb wel goede ervaringen met Shimano mini V-brakes en de Mirage brifters. De ontbrekende fijnafstelling kan je oplossen door zo'n draaiwieltje unit in je kabels op te nemen. met 40-622 banden hield ik voldoende ruimte over.
in ben ook fan van Tektro RL520 remgrepen race voor V-brake (ik sluit me aan bij Tim :D )
en kijk eens bij Microshift voor verstellers, zoals hun bar end shifters.
succes! hoogframe
gios schreef:
zo 25 aug, 2019 21:28

Remgrepen voor een racebocht en v-brakes gaan niet samen. Je hebt of mini v-brakes nodig of cantilever remmen. HS33 op een racebocht zal ook niet lukken vrees ik.
Het is niet de eerste keer dat ik dat lees, maar correct is het niet.
Ik heb geïntegreerde rem- en schakelgrepen voor een racebocht met v-brakes op mijn trekkingfiets.

Is een VSF TX-Randonneur Shimano 105.
Remmen zijn Shimano BR-R573, V-Brake velgrem volgens de website.
Remhevel is Tektro, RL721, aluminium, brake lever
Versnellingshendel is Shimano 105, STI.

Zowel remmen als schakelen gaat heel goed.
(Waarmee ik niet wil zeggen dat het probeem van Mr. Wojtas opgelost is ...)
derdekeer schreef:
zo 25 aug, 2019 23:25
gios schreef:
zo 25 aug, 2019 21:28

Remgrepen voor een racebocht en v-brakes gaan niet samen. Je hebt of mini v-brakes nodig of cantilever remmen. HS33 op een racebocht zal ook niet lukken vrees ik.
Het is niet de eerste keer dat ik dat lees, maar correct is het niet.
..
Remmen zijn Shimano BR-R573, V-Brake velgrem volgens de website.
...
Zowel remmen als schakelen gaat heel goed.
BR-R573 zijn mini-V-brakes die door Shimano gemaakt worden voor raceremgrepen. Dat werkt inderdaad maar vergeleken met normale V-brakes ben je beperkt in je band-dikte.
Ik heb vorige week Shimano shifters (Sora 9x3) gecombineerd met Deore V-brakes. Gaat prima hoor.

Om het probleem op te lossen dat je de rem niet kan afstellen (wegens geen regelschroefjes aan de de shifters, i.t.t V-brake remhendels) heb ik een regelaar in de kabel aangebracht, in mijn geval deze van Jagwire: https://www.bike24.com/p2117118.html
Succes als je een keer door moet moduleren met 80 per uur een berg af, of ga je dan onderweg even bijstellen met die snelheid?
Kwestie van Fingerspitzengefühl :wink:

Welke tandemfabrikant was het ookalweer die expres een V-brake als voorrem monteerde op racetandems (icm race rem/schakelgrepen)?
Geen idee, vast niet Jack Taylor :wink:
Je kunt natuurlijk vanalles door elkaar monteren, maar als het niet bij elkaar hoort moet je ofwel hard knijpen ofwel heel precies afstellen en je zorgen dat je wielen mooi recht blijven.
Wat ik lees bevestigd mijn ervaring, niet echt goed mogelijk. Ik heb het nu wel aan de praat, optimaal is anders. Dus... Ander plan. Vlinderstuur en m'n magura hs33 kan monteren. Ik heb geloof ik ook nog wel een setje 3x8 shifters liggen. Proberen misschien werkt het
Je kunt met bar end shifters en Tektro of Cane Creek drop bar levers gewoon V-brakes bedienen en schakelen op je stuureind, wil je dat gecombineerd dan moet je naar Gevenalle.
Nou ja, simpel opgelost. Vlinderstuurtje via marktplaats gekocht voor 5 hele euro's. De magura hs33 gemonteerd en volgende week de shifters monteren. Tevens nog gaan bedenken of ik een dynamo in m'n voorwiel wil gaan zetten en welke
Hup weer een topic verder :lol:
Ja klopt, vooral hoe post je hier foto's 😄