Additionally, paste this code immediately after the opening tag: versnellingen plus terugtraprem - Forum Wereldfietser

versnellingen plus terugtraprem

Ik ben voor mijn vrouw opzoek naar een fiets met versnellingen, maar een absolute eis is een terugtrap rem.
7 of 8 versnellingen is het minimum.
Het liefst heb ik dan nog een handrem voor het voorwiel (of ook nog voor achterwiel erbij).

Tot nu toe heb ik er 1 kunnen vinden (Jongerius). Weet iemand meer? Het moet een stevige fiets zijn, dus kijken bij budgetzaken is geen optie.

Gebruik is dagtochten in Nederland.
ik zou zeggen: koop een behoorlijke tweedehands fiets zonder terugtraprem, 'gewoon' eentje met rollerbrakes en Nexus 8 versnellingen in de achternaaf.
koop bijvoorbeeld dit achterwiel: https://hollandbikeshop.com/merk-fietso ... gK-BvD_BwE
en bouw dat in de fiets (of laat de fietsenmaker dat voor je doen).
het achterwiel dat uit de fiets komt, kun je tweedehands verkopen (maar brengt slechts zo'n 35 euro op).
dan heb je en een betaalbare fiets en een rollerbrake voor en terugtraprem en Nexus 8 qua versnellingen.
succes! hoogframe
Heeft u een linkje bij jongerius?

Ik ken namelijk deze conbinatie (nog) niet. Met minder versnellingen wel. Succes net de zoektocht.
Ja zeker,

https://www.jongerius.bike/hippy-ride-lady-2019

Ik heb kort email contact gehad, en ga binnenkort langs met mijn vrouw.
Die 8 versnelling is een shimano. Die wilde ik graag, omdat de 7 versnellings shimano overal wordt afgeraden.
Zo'n naven zijn vooral bij Duitse merken vrij populair (kalkhoff bijvoorbeeld, trefwoord is "rücktrittbremse") en kan de fietswinkel vaak rechtstreeks van fabriek bestellen. In andere gevallen kan je fietsenmaker een dergelijke naaf makkelijk inbouwen, dat leidt tot een lichte meerprijs, maar valt best mee. Nadeel van die naven is wel dat ze (in mijn beperkte ervaring) aanzienlijk zwaarder lopen dan de niet terugtrapremnaven.

(prijs indicatie: https://www.kurbelix.de/shimano-nexus-n ... se-silbern Zeer gelijkaardig dus aan een gewone 8 speed naaf en dus voor de fietsenmaker vooral een zaak van werkuren.)
Dat zwaarder trappen van een terugtrap rem in vergelijking met een handrem is wel weer vervelend; maar alleen handrem is echt een probleem voor haar.

In ieder geval zijn er toch meer opties dan ik in eerste instantie vermoedde.
Dank allemaal.
Als het een probleem is van weinig kracht in de handen, dan zijn er natuurlijk ook handbediende remmen waar je heel weinig kracht voor nodig hebt. De standaard Shimano Rollerbrakes vragen vaak vrij veel kracht (en remmen matig).
Ja misschien hydraulisch eens proberen? HS33 of hydraulische schijfremmen.

Geen idee wat de fysieke oorzaak is en of dat dan wel genoeg kan werken, maar misschien het proberen waard?
Er bestaat een Shimano 8-versnellingen naaf met zowel een terugtraprem én een schijfrem. Zoek op Shimano Nexus SG-C6001-8CD. Ongeveer €150 voor de naaf.
Combineer dat met hydraulische schijfremmen en je hebt waarschijnlijk het beste van twee werelden.

Alternatief zou je ook kunnen lijken naar hydraulische rollerbrakes/trommelremmen. Ik zou even moeten zoeken, maar er is een bedrijfje in Nederland wat hydraulische zuigertjes voor Sturmey Archer maakt.

Edit: Pavolution Keeper
Het probleem is niet een gebrek aan kracht, maar gewoon angst.
Mijn vrouw komt uit het buitenland en heeft van haar 15 tot haar 45 niet op een fiets gezeten.
Mede door een val met een gebroken knie een paar jaar geleden is ze bang, en wil niet fietsen zonder terugtraprem.
Ik hoop dat ooit te kunnen weghalen, maar dat lukt nu even niet.
Alle fietsmerken van Duitse bodem hebben deze variant in het programma.
Mijn vrouw was ook altijd bang met remmen en dus heeft ze al weer een tijd Magura HS 33 remmen.
Je hebt vast al veel proberen uit te leggen maar eigenlijk zijn terugtrapremmen natuurlijk juist gevaarlijk. Mijn suggestie zou dus zijn een naaf met terugtraprem maar ook voor en achter echte remmen zoals die Maguras. Die zijn echt veel beter dan rollerbrakes, zowel qua remkracht als qua modulatie, om maar niet te spreken over het feit dat je je benen niet net in de remstand hoeft te hebben.
Zo is het maar net...
Dus een naaf met terugtraprem voor haar gemoedsrust, en Maguras voor die van jou.
Dat ga ik dan inderdaad proberen. In ieder geval een goede voorrem, en dat is een rollerbrake dus niet.
Dat hangt natuurlijk vooral van het gebruik af. In NL op vlakke weg zijn rolerbrakes prima.
Ik zie haar nog geen bergen beklimmen of flinke afdalingen maken.
De afspraak met Jongerius is gemaakt. Ik zal tzt posten wat er uit gekomen is.
Ik heb nog wel een wiel liggen met Nexus 8-speed, terugtraprem en velg voor velgremmen als je er niet uitkomt. Die kun je dan in haar huidige fiets inbouwen?
Ik vraag me af of dat past. Een fiets met terugtrap rem heeft volgens mij een veel smallere naaf.

En ik denk dat ze haar huidige fiets graag in niet aangepaste staat als reserve wil houden. Maar heel hartelijk bedankt voor het aanbod.
wim59 schreef:
di 03 sep, 2019 17:25
Ik vraag me af of dat past. Een fiets met terugtrap rem heeft volgens mij een veel smallere naaf.

En ik denk dat ze haar huidige fiets graag in niet aangepaste staat als reserve wil houden. Maar heel hartelijk bedankt voor het aanbod.
De Nexus 8 is qua inbouw gelijk dacht ik, rollerbrake of terugtraprem :|