Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Balhoofdlager Koga TerralinerLady - Forum Wereldfietser

Balhoofdlager Koga TerralinerLady

Het onderste balhoofdlager van de fiets van mijn vrouw is versleten. Dit is een kegellager waarvan ik geen specificaties terugvindt. Koga.nl kan niet helpen, want kan het framenummer niet terugvinden. Iemand een idee?

2.jpg
1.jpg
1 (1).jpg
Ik kom op de meeste Koga's die ik tweedehands koop balhoofden van Primax tegen met rollagers.

Wel is de Terraliner wat nieuwer, dus kan zijn dat het een ander model is.
Weet je uit welk jaar het is?

Ben wel een modernere versie van de Primax tegen gekomen op Dutchbikebits (zie 2e plaatje) Allicht dat dat helpt?

Grote kans dat er dezelfde lagers in zitten als de Stronglight A9 of de Miche roller bearing headset.

Afbeelding
tsja, waar hebben ze die ooit ingekocht, mét koga-stickertje er op? K-alloy?
wat is er op tegen deze te (laten) vervangen (want de losse draaiende delen vinden lijkt me lastig)?
tip: mocht je er een nieuwe met cartridge-lager inzetten, koop dan direct ook los dat type cartridge-lager voor boven en onder (want over een paar jaar hebben ze weer iets nieuwerwetsers bedacht en dan is dat weer niet meer los verkrijgbaar).
Afbeelding
succes! (mooie fiets!)
Elke fietsenmaker kan hier gewoon een nieuw balhoofd inzetten.
bdr schreef:
di 03 sep, 2019 23:12
Het onderste balhoofdlager van de fiets van mijn vrouw is versleten. Dit is een kegellager waarvan ik geen specificaties terugvindt. Koga.nl kan niet helpen, want kan het framenummer niet terugvinden. Iemand een idee?
Leuk hé, die eigen-merk onderdelen die geen typenummeraanduiding van de oorspronkelijke fabrikant hebben. Die hebben op termijn dus een nadeel voor de zelfservice-fietser.
(Verder weet ik te weinig van balhoofdstellen, als zou ik het fijn vinden als op zo'n fiets een standaard balhoofdstel zou passen of op zijn minst een van de veelgebruikte standaards.)
Een standaard balhoofdstel? Bedoel je één met 30mm of 30,2mm grote cups, of met een 27,0mm of 26,4mm vorkconus? Dat wordt allemaal verkocht als 1inch balhoofdstel met draad.

Bij het bekijken van oude Koga brochures heb ik geleerd dat dit een TerralinerLady-T is en waarschijnlijk van 2001 wegens de kleur Night Blue. In 2000 Magic Green Metallic, in 2002 Bordeaux Red, in 2003 kader in aluminium.

Kan er nu echt niemand helpen adhv bovenstaande informatie? Het is een balhoofdstel met onderaan een kegellager (naaldlager) en bovenaan een tradionele kogellager in kooi. Volgens mij is alleen de losse ring die je in het eerste plaatje ziet versleten, daarom zou ik graag hetzelfde lager vinden.

Anders zit er inderdaad niet veel anders op dan een ander balhoofdstel steken, maar dat betekent cups en vorkconus eruit slaan, meten en terug monteren want deze fiets wordt dagelijks gebruikt.
ik heb nog even mijn fietsspullen doorgestruind, maar ik heb dit niet liggen.
op www zoekend vond ik deze https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... hoofdstel/ , maar daar zit jouw type niet tussen :(
ik kan wel even wat maten meten want ik heb vanochtend de herenversie van deze fiets geslacht (frame gebroken :( ) en de voorvork incl. het vervangingsbalhoofdstel er uit gehaald. wil je dat ik wat diameters meet? stuur me anders een pb.

het is jammer dat het niet van kunststof is, dan was het meten - 3d-tekenen - 3d-printen en monteren :D
groet! hoogfame
Dit lijkt inderdaad een naaldlager te zijn. Het bekendste model was de vrijwel onverwoestbare Stronglight A9. De moderne versie daarvan heeft helaas geen naaldlager meer, en dat is jammer want naaldlagers zijn een heel goed idee. Ze zijn degelijker en ze dempen de besturing een beetje (dus heb je minder snel last van shimmy). Ik zit er niet genoeg in om te weten of dit ook een A9 was. Daarvan kon je destijds het onderste deel los kopen en de boel simpel vervangen. Miche maakte ook balhoofdstellen met naaldlagers, maar die zijn nu ook uit productie. Op dit moment weet ik alleen de door Tange voor IRD gemaakte balhoofdstellen met naaldlagers: http://www.interlocracing.com/headsets
hoogframe schreef:
wo 04 sep, 2019 16:05
ik heb nog even mijn fietsspullen doorgestruind, maar ik heb dit niet liggen.
op www zoekend vond ik deze https://www.martens-tweewielers.nl/shop ... hoofdstel/ , maar daar zit jouw type niet tussen :(
ik kan wel even wat maten meten want ik heb vanochtend de herenversie van deze fiets geslacht (frame gebroken :( ) en de voorvork incl. het vervangingsbalhoofdstel er uit gehaald. wil je dat ik wat diameters meet? stuur me anders een pb.
Bedankt voor het zoekwerk.

De bovenkant van het balhoofdstel bij Martens Tweewielers is identiek aan het balhoofdstel dat ik zoek, waaruit ik kan afleiden dat het origineel ook door VP Components gemaakt moet zijn. Lijkt me logisch want Koga gebruikt bv ook pedalen van VP Components. Spijtig genoeg helpt me dit niet verder want VP Components maakt heel veel en heeft geen online archief.

Diameters meten zou heel handig kunnen zijn, maar de echte vraag is: wat ga jij met dat balhoofdstel doen ? :-)
Mijn vrouw heeft dezelfde fiets, daar heb ik vorig jaar probleemloos een Ritchey balhoofdset in gemonteerd.
beste bdr,
het balhoofdstel laat ik in principe op de voorvork zitten want ik wil de onderste ring niet verbuigen bij het verwijderen. (ik kan 'best een beetje sleutelen', maar niet alles lukt en dit is kansrij om niet goed te gaan.) en je hebt voor niet zo veel geld een nieuw balhoofstel. het balhoofdstel, met kogeltjes, is er jaren terug door bike4travel op gezet, maar ik zie deze niet op hun site.
ik ga morgen voor je meten en 'een Kodakje trekken' (da's Vlaams voor 'een foto maken' :D ).
groet! hoogframe
beste Shadow, ongeveer deze https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... 26281.html en dan 1 inch (denk ik. morgen meten)?
het niet willen/durven verwijderen van de kroonlagerring begrijp ik niet. Bij een ander balhoofdlager zul je dat toch moeten (laten) doen. Tip: offer een stanley mesje op en klop dat onder de lagerring in verschillende posities en wrik het losser. Werk het mesje met een brede schroevendraaier eronder verder omhoog enz.
Beetje kruipolie kan geen kwaad.
Kun je niet met de fiets naar een Koga-dealer?
Er zijn er die al sinds de 80-er jaren Koga verkopen en die zullen vast wel weten welk balhoofdlager erin past.
Zou er gewoon een compleet nieuw balhoofdset in zetten. Het huidige set zit er al sinds nieuw in. En als je een deel zelf niet kunt monteren besteed je dat toch uit aan je lokale fietsenmaker die het balhoofd voor je levert? Als je daar meekijkt zie je dat het een volgende keer ook zelf kan :)
Afbeelding

de maten:
- buitendiameter voorvorkbuis. 25,5 of 25,4 mm dus 1 inch
- buitendiameter onderste ingeperste cup 30,0 mm
- idem bovenste ingeperste cup 30,0 mm
- binnendiameter balhoofdsbuis bovenkant, dus in het frame 29,8 mm

hier past in een stuurpen met diameter 22,2 mm = 7/8 inch.
bij afstellen past op de bovenste cup met schroefdraad en de borgmoer een sleutel in maat 32.
dit lijkt me dus te heten: balhoofdstel met schroefdraad 1 inch.
bijvoorbeeld deze in maat 1 inch: https://www.bikester.nl/fietsonderdelen ... 26281.html
(en als je nog meer bestelt en 69 euro haalt heb je geen verzendkosten)
Bedankt hoogframe.

Natuurlijk kan ik het balhoofd naar een nieuw veranderen maar
  • de fiets is nog volledig origineel op zadel en stuurpen na
  • ik had eigenlijk verwacht dat Koga de onderdelen van hun eigen fietsen zou kennen
Wat de incompabiliteit van balhoofden betreft, er zijn twee verschillende 1inch bedraadde balhoofden, zie nummer 9 van deze ParkTool pagina. Op basis van de metingen van hoogframe moet ik dus op zoek naar de JIS-variant met 30,0mm cups en 27,0mm vorkconus.
bdr schreef:
do 05 sep, 2019 20:09
ik had eigenlijk wel verwacht dat Koga de onderdelen van hun eigen fietsen zou kennen
Je hebt niet te maken gehad met Koga, maar met een medewerker van Koga. Welke medewerker dat is kan verschil uitmaken ... mag ik hopen.
Ik heb te maken gehad met Koga Customer Care die mij voornamelijk in de richting van hun dealer stuurt. Diezelfde dealer die dan, naar ik veronderstel, met hun contact op zal nemen?

@hoogframe, die Ritchey balhoofdset waarnaar je linkt is een ISO-set met 26,4mm vorkconus. Eigenlijk moet ik dus die vorkconus eraf krijgen voor ik verder kan, ik kan er niet onderuit.
"Customer Care" ... mijn hoop begint al te vervliegen.