Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Mijn nieuwe Santos 3+ - Pagina 9 - Forum Wereldfietser

Mijn nieuwe Santos 3+

205 berichten
Shadow - dat van grips is uitproberen. Ik heb over esi nagedacht maar vind ergon fijn heb ik gemerkt op de mtb. Vandaar die keuze - het is de gc1 variant dus er is best nog veel ruimte op het stuur.
Dat van die breedte en dichtbij zitten moet nog exact afgesteld worden - stuur kan ingekort worden en de stuurpen kan altijd nog groter. Dit is de basis om te gaan kijken wat wel/ niet bevalt. wat is de breedte van jouw stuur?

Zie op je foto dat het lijkt alsof we hetzelfde voor rekje hebben - hoe bevalt die? Of is het het Surley rekje ipv de Tubus?

Heb je toevallig een foto van bovenaf van het stuur dan kan ik zien hoeveel ruimte je hebt met de esi grips? - ben benieuwd hoe dat in de vergelijking met mijn stuur gaat uitkomen.
Inge1 schreef:
vr 18 okt, 2019 14:11
Shadow - dat van grips is uitproberen. Ik heb over esi nagedacht maar vind ergon fijn heb ik gemerkt op de mtb. Vandaar die keuze - het is de gc1 variant dus er is best nog veel ruimte op het stuur.
Dat van die breedte en dichtbij zitten moet nog exact afgesteld worden - stuur kan ingekort worden en de stuurpen kan altijd nog groter. Dit is de basis om te gaan kijken wat wel/ niet bevalt. wat is de breedte van jouw stuur?

Zie op je foto dat het lijkt alsof we hetzelfde voor rekje hebben - hoe bevalt die? Of is het het Surley rekje ipv de Tubus?

Heb je toevallig een foto van bovenaf van het stuur dan kan ik zien hoeveel ruimte je hebt met de esi grips? - ben benieuwd hoe dat in de vergelijking met mijn stuur gaat uitkomen.
Het uiteinde is niet mijn favoriete positie zullen we maar zeggen :wink:
Ik heb het Surly rack en ik heb die alleen maar omdat ik er voor een bodemprijs aan kon komen bij de aanschaf van de fiets van mijn vrouw, de vorige eigenaar had geprobeerd het rack op die fiets te zetten, paste niet en was blijven liggen - we raakten wat aan de praat en ik vertelde dat ik een Big Dummy aan het bouwen was - kreeg het rack voor 50 euro mee 8)

Genoeg gepraat, foto;
4FBA8FB5-CA69-4FA3-9C6E-39BC8672A8BC.jpeg
Ik rij meestal met m’n handen zo ver mogelijk naar de shifters toe en soms met m’n duimen op het binnenste deel met stuurlint - ik heb dan ook vrij grote handen :D
Dank voor de foto. Zie dat je 73cm breed hebt - daar ga ik ook mee beginnen. Mocht ik het te breed vinden dan kan er altijd nog wat af.

Ben benieuwd wat ik van het uiteinde ga vinden. Vermoed dat ik net als jij mijn handen waar bij jouw de shifters zitten veel zal hebben zitten. Ik heb nog inner barends op het stuur zodat ik ook daar de handen op kan leggen.
Zie dat je alleen de onderkant van het stuur met stuurlint hebt omwikkelt - heb je dat met een reden gedaan? Ik wil ook de bovenkant met lint omwikkelen.

Dat is een mooie prijs voor een mooi rekje. daar heb je heerlijk mee geboft.

Ik zie met het vergelijken van de foto's wat je bedoelt met de ruimte na de ergon grips - de esi's lopen inderdaad verder door waardoor het mooi met je shifters aansluit.
Inge1 schreef:
za 19 okt, 2019 08:35
Zie dat je alleen de onderkant van het stuur met stuurlint hebt omwikkelt - heb je dat met een reden gedaan?
2 sturen moeten doen en maar 1 setje stuurlint besteld :lol:
Ik heb inmiddels een stukje geschreven in mijn blog over de 1e ervaringen met De jeep. Voor hen die nieuwsgierig zijn de link: https://ingebiketravels.wordpress.com/2 ... n-de-jeep/
Inge1 schreef:
zo 27 okt, 2019 09:49
Ik heb inmiddels een stukje geschreven in mijn blog over de 1e ervaringen met De jeep. Voor hen die nieuwsgierig zijn de link: https://ingebiketravels.wordpress.com/2 ... n-de-jeep/
Leuk om te lezen, zo je eerste indrukken. Enne... mooie foto hoor, :wink:

Veel plezier en veel veilige kilometers op je nieuwe Jeep.
Als die Ergon-SQLab inner barends enigzins lijken op de Spir Grips waarmee ik vertrouwd ben, dan is het de bedoeling dat deze tussen de handgreep en de remmen gemonteerd worden, waardoor de palm van je hand op de handgreep blijft rusten.
Stukje kettingbuis (zwart) uit de ligfietswereld vooropgesteld dat de diameter van de drager een beetje overeenkomt om je dragers een beetje te beschermen. Butyl-tape heb ik nog geen ervaring mee.
Mooie voordrager van Tubus, nog niet eerder gezien.
Edwin - dank je wel.

bdr - ze lijken inderdaad op de spiri grips. Ze staan bewust op deze plek om zo de afstand van een racestuur na te bootsen - remhoods afstand. Aangzeien er bij mij tussen de remmen en Gc1 grip nog ruimte zit wil ik die opvullen - heb je met die lange stukken buis.

Peter - ketting buis zou een optie zijn doch ik heb gekeken naar vijverslang 9doorzichtig en die is er in 12 en 14mm binnendiameter dus dat zou dan precies moeten passen. Met butyl tape heb ik ook geen ervaring doch kwam het hier in een ander draadje tegen.
Inge1 schreef:
ma 28 okt, 2019 06:32
ketting buis zou een optie zijn doch ik heb gekeken naar vijverslang 9doorzichtig en die is er in 12 en 14mm binnendiameter dus dat zou dan precies moeten passen. Met butyl tape heb ik ook geen ervaring doch kwam het hier in een ander draadje tegen.
Is dat van die zelfvulkaniserende tape?

Bij bikepacking wordt vaak electriciteitstape gebruikt om dingen vast te maken of het frame te beschermen, maar ik weet niet of dat ook slijtvast genoeg is voor tassen.

Ben benieuwd wat het wordt, ik ben ook naar iets dergelijks aan het kijken tegen het rammelen (de slijtage maakt me verder niet zo uit ;-))
Wat is trouwens het gewicht van de fiets geworden? Ben wel benieuwd wat zo'n full-option nu weegt (ook met het grote stuur en de zwaardere banden en voordrager).
Veel plezier ermee :)
Inge1 schreef:
ma 28 okt, 2019 06:32
bdr - ze lijken inderdaad op de spiri grips. Ze staan bewust op deze plek om zo de afstand van een racestuur na te bootsen - remhoods afstand. Aangzeien er bij mij tussen de remmen en Gc1 grip nog ruimte zit wil ik die opvullen - heb je met die lange stukken buis.
Zoals Shadow al aangaf zijn je handgrepen te kort voor dit type stuur. Als je eerst de remmen monteert en dan de barends er tegen schuift, verandert er bijna niets aan de positie van de barends, maar je wint iets essentieels: je kan remmen met je handen op de barends.

Ik rij 90% van de tijd met de handen op mijn Spir Grips, ook in het centrum van Antwerpen, en kunnen remmen vanuit die positie is al letterlijk een live saver geweest.
Supergave fiets! Veel plezier ermee. Maar.... 9 pagina's over 1 fiets? :shock: Als ik iedere buis en ieder onderdeel van mijn handgebouwde racer moet bespreken ben ik over 2 jaar nog niet klaar.... Dan heb ik het nog niet gehad over mijn verfijnde paklijst. :lol:
jwkeij schreef:
ma 28 okt, 2019 13:57
Supergave fiets! Veel plezier ermee. Maar.... 9 pagina's over 1 fiets? :shock: Als ik iedere buis en ieder onderdeel van mijn handgebouwde racer moet bespreken ben ik over 2 jaar nog niet klaar.... Dan heb ik het nog niet gehad over mijn verfijnde paklijst. :lol:
Graag lees ik je overwegingen over fiets en paklijst (uiteraard dan wel in een eigen topic) :D , kan ik altijd wat van leren.

Zelf overigens lichtjes m'n fiets aan het modificeren, maar geen eigen topic... het eindresultaat komt wel een keer in het vakantiefiets-fototopic :)
Fedor - ik heb geen idee wat hij nu weegt - zal als ik er aan denk morgen of in het weekend hem eens op de weegschaal zetten. Butyl tape schijnt enigzins zelfvulkaniserend te zijn. Schijnt ook zonder problemen weer te verwijderen te zijn. Ik vermoed dat electriciteits tape niet stevig genoeg is voor het tassen geschuur.
Hornbach geeft als omschrijving butyl tape aan "Ideaal voor ommantelings-, afdichtings- en isolatiewerkzaamheden. Lucht- en waterdicht isoleren en afdichten. (van bijvoorbeeld kabels, leidingen, slangen binnen- en buitenshuis) weer- en temperatuurbestendig.

Voor de afwerking moet de tape onder spanning om het te bewerken object gewikkeld worden. Hierbij is een overlappende wikkeling van 50% aan te bevelen, om de tape voldoende ruimte te bieden aan zichzelf te vast te lassen en een dicht oppervlak te creëren.

De tape is zonder lijmresten te verwijderen. "

Bdr - ik zal als ik weer bij Beagle Bikes ben aan Johan vragen of hij eerst de remmen op het stuur wil zetten en dan de inner bar ends ertegen. Dan kan op de tussen ruimte (stuur) en grips foam komen zodat alles even hoog is. En als dat goed bevalt kan ik tzt de foam die ik nog heb liggen vervangen door een stuk esi foam. Vind de Ergon grips namelijk gewoon fijne grepen en zou die dan ook graag op het stuur houden.

jwkeij - niets mis mee toch. Kunnen anderen weer hun voordeel mee doen.
Ik gebruik 3M Scotch type 23 zelfvulkaniserende tape, werkt perfect op bagagedragers en frames tegen schuurplekken, laat geen lijmresten achter.
gewoon ductape, als deze versleten is gewoon nieuwe erop, wat boeien dan die lijmresten?
Shadow - dat is een goede tip - ga ik naar kijken. dank je wel!
@Inge: Nee, daar is ook absoluut niets mis mee! :D Je fiets ziet er werkelijk fantastisch uit! Verbaasde mij alleen over het aantal pagina's. Een Santos is toch gewoon te bestellen? Wel met jouw specificaties, maar het is geen uniek exemplaar. De káns is er dat er iemand is die op dezelfde fiets rijdt. Als jouw M-gineering nou 32 pagina's lang besproken wordt, snap ik het wel. :wink: Doet verder niets af aan je nieuwe Santos. Ik denk dat je mijn punt wel snapt...

@Fedor: Mijn huidige stalen karretje staat hier wel ergens op t forum, maar heb niet de behoefde om hier ieder boutje toe te lichten. Zie: https://windcycleworks.nl/post/17897344 ... -dit-is-al
En, paklijstjes van anderen altijd wel handig. :wink: