Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lijst van voor- en nadelen van bredere banden - Forum Wereldfietser

Lijst van voor- en nadelen van bredere banden

Voor- en nadelen van bredere banden

In de onderstaande lijst heb ik de voordelen en nadelen van brede banden bij elkaar gezet.
De bedoeling is een vergelijk tussen bandbreedten op tochtjes- en vakantiefietsen met een nominale breedte tussen 37 en 60 mm.

Het gaat hier dus niet om het verschil tussen 20mm-bandjes en 28 mm-banden voor racefietsen en ook niet over mountainbikebanden of fatbikebanden voor specifiek gebruik. Het gaat ook niet over antileklagen of verschillende typen banden en ook niet over wielmaten. Ik wil geen adviezen geven of op specifieke situaties duiden. Ik wil evenmin alles tot op de bodem uitleggen of andere wetmatigheden benoemen die er mee te maken hebben. Dat zou een lap tekst opleveren van vele tientallen pagina's die later niemand meer leest.

Het gaat wel over een vergelijk tussen brede en smalle versies van verder gelijke banden en bijbehorende fietsen.

Ik heb de lijst gedurende de week dat ik dit bericht kon aanpassen aangepast n.a.v. commentaren van anderen. Ik heb de punten verder niet in een bepaalde volgorde gezet of gewogen.

--------------------------------------------

Voordelen van bredere banden:

Comfort
Geven een comfortabelere rit, mits niet te hard opgepompt

Rijden op slecht wegdek
Hebben minder last van imperfecties in het wegdek zoals barsten, bobbels, groeven, richels, gaten, tramrails, stenen etc. etc. en ook minder last van losse rommel bovenop het wegdek zoals zand, steentjes, takjes etc. etc.

Grip op vlak en droog wegdek
Geven (in de meeste gevallen) een beter gevoel van grip. Je gaat dan met meer vertrouwen een snelle bocht om. (Wel zijn de effcten van verschillende typen banden erg verschillend hierin)

Zachte grond
Zakken minder gauw weg in zachte ondergrond

Rolweerstand
Rollen iets lichter bij gelijk comfort (maar er staat veel onzin over op internet)

Kwetsbaarheid loopvlak
Hebben minder last van stootlekken en velgbeschadigingen

Draagvermogen
Hebben meer draagvermogen (alleen een voordeel als dat nodig is)

Levensduur
Hebben een langere levensduur

Drukverlies
Vertonen minder drukverlies: minder vaak pompen (maar wel langer pompen)

--------------------------------------------

Nadelen van bredere banden

Gewicht
Zijn zwaarder; geldt ook voor de binnenbanden, reservebinnen- en (!) -buitenbanden en antilekvloeistof tubeless

Gewicht van velgen
Hebben bredere velgen nodig en die zijn zwaarder

Luchtweerstand
Vangen meer wind en rijden daardoor bij snelheden boven 25 km/u en/of tegenwind zwaarder.

Acceleratie
Accelereren trager doordat banden en velgen zwaarder zijn. In de acceleratie moet je namelijk de aan de rand van het wiel roterende massa tweemaal tellen: eenmaal voor de voortgaande beweging en eenmaal voor de roterende beweging. Voor klimmen telt de massa slechts éénmaal.

Spatborden
Hebben bredere spatborden nodig en dat is zwaarder en vangt meer wind.

Frame
Hebben een breder frame nodig, dat daardoor zwaarder, gecompliceerder en duurder is

Remmen
Hebben remmen nodig die verder om de band heenreiken of schijfremmen. Dat beperkt de keuzemogelijkheden van de remmen.

Afmeting
Veroorzaken soms problemen omdat de fiets dan niet goed of helemaal niet past in fietsenrekken, ophangsystemen in openbaar vervoer en bussen, fietsendragers op de auto of vliegtuigdozen.
Je kunt ook niet zonder meer elk ringslot monteren, vooral in combinatie met spatborden. Vanaf ca. 60 mm kun je problemen krijgen met standaard bagagedragers.

--------------------------------------------

Effecten van bredere versus smallere banden op één fiets
Toelichting: de hiervoor beschreven punten gaan er van uit dat de fiets waar de banden op zitten helemaal geschikt is voor die banden. Vaak is de gestelde vraag echter of het zin heeft om op een bestaaande fiets bredere dan wel smallere banden te monteren. Dan zijn er een aantal aanvullende eigenschappen. Dat de bredere band in de fiets past en nergens aanloopt neem ik als vooropgesteld gegeven aan.

Afstand pedaal-voorband
Als je een bredere band monteert, wordt de afstand tussen je tenen en de voorband kleiner. Bij spatborden gebeurt dit uiteraard pas als je andere spatborden monteert. Vanaf een bepaalde breedte kun je bij scherpe bochten - manoeuvreren - met je tenen tegen het spatbord of de band komen. Daar is mee te leven maar het kan irritant zijn en je kunt er zelfs door vallen.

Brackethoogte
Als je een bredere band monteert gaat de hele fiets omhoog, inclusief het zadel. Opstappen wordt dan iets lastiger.
Als je een smallere band monteert gaat de fiets omlaag. In snel genomen bochten kom je dan eerder met het pedaal aan de grond. Dit is afhankelijk van het pedaal.

Verzet
Als je een bredere of smallere band monteert wordt de wieldiameter groter resp. kleiner. Je verzetten worden dan allemaal iets anders. Dat is vijwel altijd aan te passen, maar als je wilt omschakelen moet je daar even rekening mee houden.

Banddruk en velg
Als je een bredere band monteert zul je een lagere druk toepassen. De omtrekspanning van de band blijft echter van eenzelfde ordegrootte. Omdat de bredere band verder buiten de velg om uitbolt dan de smalle, worden de velgwanden sterker uit elkaar getrokken. In veel gevallen is dan niet de maximale op de band vermelde druk bepalend voor de maximaal toe te passen banddruk, maar de maximale druk die de velg aankan. Sommige velgleveranciers geven hier specifieke informatie over. Al met al moet je oppassen met lichte smalle velgjes en sterke dikke banden die je hard wilt oppompen voor veel draagvermogen. Extreem geval: een tandem.

Rijeigenschappen
Met een dikkere band wordt je wiel iets zwaarder, wat een trager stuurgedrag geeft.
Ook wordt de geometrie van de fiets iets anders. Of dit effect altijd één kant op gaat weet ik niet. Of het je niet of juist wel bevalt is nog een tweede. Ik vond het geometrie-effect tussen 42 en 55 nauwelijks op te merken.

--------------------------------------------

Neutraal:
Invloed op de rijeigenschappen.
Doordat het voorwiel als geheel zwaarder is, heeft dit een groter gyroscopisch effect (https://nl.wikipedia.org/wiki/Gyroscoop). De rest van de fiets moet daar op afgestemd zijn. De stuurbewegingen worden er in ieder geval niet lichter uit te voeren van, wat zowel een voor- als een nadeel kan zijn.
Nog een voordeel van brede banden (maar da's wel persoonlijk): het staat megavet op mijn groene Panzerfahrrad :D

Daarnaast meestal 27,5" ipv 28", dus iets sterkere wielen.

Nadeel kan zijn dat de Q-factor iets groter wordt (zelf weinig van gemerkt overigens).
Het vliegwieleffect van zwaardere banden kan gecompenseerd worden met wat kleinere wielen. Mijn fiets met 52 mm brede 26 inch wielen stuurt niet sloom. Het hangt natuurlijk ook af van het gewicht van de banden. Die Compass Rat Trap Pass in 52 mm wegen toch maar iets van 450 gram. Tot slot heb je bij bredere banden op lagere druk minder last van lekke banden. Al met al zijn de voordelen van brede banden het grootst bij lichte soepele banden. Vergeleken met smalle banden is de kwetsbaarheid van zulke licht geconstrueerde brede banden minder groot, maar het blijft wel een issue.
Ik heb Barlow Pass 700x38 en de Switchback Hill's in 27.5 x 48, maar met geen van beide setjes ga ik op fietsvakantie, hoor.
Wel écht mega heerlijke banden, die Compass! :D
Ook op een dagelijkse fiets kan het comfort van bredere banden prettig zijn natuurlijk.
Het grootste nadeel vind ik dat bijna geen enkel fietsenrek deze maat aan kan.
Yvon J-R schreef:
do 05 sep, 2019 17:01
Het grootste nadeel vind ik dat bijna geen enkel fietsenrek deze maat aan kan.
Hetzelfde geldt voor veel ophangmogelijkheden in bussen en treinen.
En hoe zit dat met fietsendragers?
wim59 schreef:
do 05 sep, 2019 17:29
En hoe zit dat met fietsendragers?
En met ringslot?

Groet,
Tom
wim59 schreef:
do 05 sep, 2019 17:29
En hoe zit dat met fietsendragers?
62mm past nét in een Thule voor e-bikes (wel ff goed strak aantrekken). Er zijn ook dragers voor MTB's dus daar zou het zeker moeten passen.

Ringslot gaat niet passen als er ook een spatbord is, met een beetje aandrukken (spatbord dichter bij band) gaat het wel.
Fedor:
* Smaak ga ik niet toevoegen aan het lijstje
* Maat is offtopic
* Q-factor, vanaf welke bandbreedte speelt dat mogelijk?

Wim:
* Compensatie met andere maten en ander type banden vind ik offtopic. Dan ga je het ene voordeel tegen het andere afwegen en dat wil ik juist niet doen in dit lijstje. Vliegwieleffect is een woord dat zeer verschillend wordt uitgelegd en waarvan ik me afvraag of het wel in dit geval correct is; daarom gebruik ik het woord gyroscopisch. Zelf heb ik overigens graag een zware band op een groot voorwiel en ga dan lekker koersvast en niet te nerveus mtb-en, maar dat is persoonlijk en zet ik ook niet in het lijstje.

jwkeij:
* Ik wil het zeker niet hebben over bepaalde merken en types

Yvon J-R, Fedor (2), wim59, Tom vds
* 8) Dit heb ik toegevoegd

Fedor (3)
* Ik ga het niet specifiek maken voor merken en types
Het oppompen van een lege band vraagt veel werk, een goede pomp en geduld. Een paar dagen terug nog weer ervaren: lekke band in de ochtend op de camping.
Maar wat een zaligheid, rijden met ballonbanden 8)
Leon schreef:
do 05 sep, 2019 20:29
Fedor:
* Q-factor, vanaf welke bandbreedte speelt dat mogelijk?
Ff wat uitgezocht: bij 3.8” (fatbike dus best al breed) is het 185mm, dus 13-20mm meer dan bij smalle banden. Waarschijnlijk zal het bij trekkingfietsen dus wel meevallen. Toch had ik ergens gelezen dat het wel verschil uitmaakt.
Reinder schreef:
do 05 sep, 2019 20:38
Het oppompen van een lege band vraagt veel werk, een goede pomp en geduld.
Check, heb ik er bij gezet. Een goede pomp is altjid nodig want met een standaard pompje is 6 bar krijgen in een 37-mm band ook iets voor krachtpatsers.
Bredere banden hebben ook een maatje grotere binnenbanden nodig; de 2+ reserve binnenbanden nemen dus ook iets meer ruimte en gewicht in in je bagage.

Voor mijn gevoel hebben bredere banden meer grip (ook op "glad" asfalt) wat mij meer vertrouwen geeft in bochten en bij hard remmen (op het voorwiel).

Bredere band betekent een (iets) groter wiel, zou kunnen dat daardoor net toe-overlap met je voorwiel optreedt.

Met een 57-622 trap je in je lichtste verzet ongeveer 5% zwaarder/trager dan met een 37-622.
Leon schreef:
do 05 sep, 2019 20:29

* Q-factor, vanaf welke bandbreedte speelt dat mogelijk?
Mijn fatbike heeft met zijn 26x4.0 banden inderdaad een bredere trapas.

Mijn plusbike met mogelijkheid tot 27.5x3.0 niet, daar zit (nog) gewoon een BB-UN55 in, 113mm breed in een 73mm bracketpot. Met een setje gewone cranks met vierkante aansluiting, Middleburn in mijn geval.
PeterFokkinga schreef:
do 05 sep, 2019 21:50
Bredere banden hebben ook een maatje grotere binnenbanden nodig; de 2+ reserve binnenbanden nemen dus ook iets meer ruimte en gewicht in in je bagage.
Of tubeless rijden. Heb 1 binnenband bij me, en een setje tubeless proppen om een gat wat te groot is voor alleen de latex melk mee te dichten.
Nadeel: hogere trapas. Dit kan opstappen en afstappen moeilijk maken, zo heb ik ervaren als ik de dikste banden die mijn frame toelaat gebruik.
In de pré-schijfremwereld zijn brede banden moeilijker te combineren met drop bars (rem/schakel mogelijkheden), of je zit vast aan cantilevers.
Leon, nu vermeld jij toch een aantal subjectieve waarnemingen als waar:

Rolweerstand
Rollen iets lichter bij gelijk comfort. exacter volgens mij: Rollen bij gelijke oppervlaktespanning (is gelijk comfort, maar wel lagere druk) iets lichter.

Ruw wegdek
Hebben minder last van oneffenheden en ongerechtigheden op de weg of richels in de lengterichting. Exacter volgens mij: bij gelijke rolweerstand en dus lagere oppervlakte- en bandenspanning

Kwetsbaarheid zijkant
Zijn, mits robuust uitgevoerd, minder kwetsbaar. lijkt mij niet correct: Als ik een zelfde band, maar breder monteer is de kwetsbaarheid van de zijkant gelijk, daar een bredere band vaak met een lagere oppervlakte- en bandenspanning wordt gereden lijkt mij dat de kwetsbaarheid van de zijkanten groter wordt.

Kwetsbaarheid loopvlak
Hebben minder last van snakebites en velgbeschadigingen lijkt mij niet correct:zie hierboven

Drukverlies
Vertonen minder drukverlies: minder vaak pompen (maar wel langer pompen). exacter volgens mij: daar bredere banden vaak met een lagere oppervlakte- en bandenspanning wordt gereden.

Gewicht van velgen
Hebben bredere en/of sterkere velgen nodig en die zijn zwaarder bij gelijke op lagere oppervlaktespanning. volgens mij geen sterkere velgen nodig, wellicht wel omdat je met een fiets met bredere banden andere dingen doet als met een fiets met smalle banden.

Frame
Hebben een breder frame nodig, wat daardoor zwaarder, gecompliceerder en duurder is waarom een breder frame por definitie gecompliceerder is, is mij onduidelijk.
Meer reacties op reacties:

PeterFokkinga
Dat van de reservebanden zet ik erbij. Check.
Het effect van grip en vertrouwen op goed asfalt ken ik ook. Ik zal het er op een of andere manier bijzetten.
Het effect van het grotere wiel ken ik ook. Ik zal het artikel iets moeten aanpassen omdat er toch een aantal dingen alleen spelen als de fiets er niet per definitie voor is gebouwd. Het lichtere verzet hoort daar ook bij.

Jurr
Dank voor het nakijken. De Q-factor speelt dus niet voor de 'normale' reisfietsbanden, maar pas ruim boven de 70 mm breedte.Dat van de tubelesspullen zet ik er ook bij.

timvanveen
De hogere trapas hoort bij de effecten op één fiets. Check.

CarlW
Ik zal dat van de canti's erin verwerken. Dwz ik heb het eenvoudiger geformuleerd.

Bert:
Reactie komt
"Bert van Sprang"

>> Rolweerstand
>> Rollen iets lichter bij gelijk comfort.
>exacter volgens mij: Rollen bij gelijke oppervlaktespanning
>(is gelijk comfort, maar wel lagere druk) iets lichter.

Ik zie geen verschil, alleen 7 woorden uitleg.

Ik gebruik niet het woord oppervlaktespanning. Dat betekent IMHO iets anders; over vloeistoffen.
Ik heb ergens het woord wangspanning gebruikt maar dat is kennelijk niet algemeen in gebruik. Op https://nl.wikipedia.org/wiki/Drukvat lees ik ook verschillende termen: materiaalspanning, omtrekspanning, membraanspanning, radiale spanning.
Ik stel omtrekspanning voor.

>>Ruw wegdek
>>Hebben minder last van oneffenheden en ongerechtigheden op de weg
>> of richels in de lengterichting.
> Exacter volgens mij: bij gelijke rolweerstand
> en dus lagere oppervlakte- en bandenspanning

Zo ver wil ik niet gaan in de uitleg. Ik wil een lijstje maken. Als alle randvoorwaarden moeten worden benoemd wordt het een boek.

>>Kwetsbaarheid zijkant
>>Zijn, mits robuust uitgevoerd, minder kwetsbaar.
> lijkt mij niet correct: Als ik een zelfde band,
> maar breder monteer is de kwetsbaarheid van de zijkant gelijk, daar een bredere
> band vaak met een lagere oppervlakte- en bandenspanning wordt gereden
> lijkt mij dat de kwetsbaarheid van de zijkanten groter wordt.

Je hebt gelijk. Ik heb het verwijderd.

>>Kwetsbaarheid loopvlak
>>Hebben minder last van snakebites en velgbeschadigingen
> lijkt mij niet correct:zie hierboven
Hier ben ik het niet met je eens.
Snakebites: Bij gelijk comfort is de indrukking van elke band gelijk en heb je met een dikke band veel meer extra indrukkingsruimte beschikbaar. In de praktijk rijdt je een dikke band op een lagere druk om iets méér comfort te krijgen. Dit gaat echter niet gelijk op met de extra dikte van de band. Daarom kun je met een wielrenfiets niet zo goed tegen een stoep op dan met een MTB.
Velgbeschadigingen: ook bij een aangepaste velgbreedte bollen brede banden verder buiten de velg om dan smalle. Dat geeft bescherming als je ergens tegen aan schuurt. Bij niet-aangepaste velgbreedte is het effect nog sterker. Dan moet je wel oppassen voor de maximale banddruk in relatie tot de velg. (Dit heb ik er bij gezet)

>>Drukverlies
>>Vertonen minder drukverlies: minder vaak pompen (maar wel langer pompen).
> exacter volgens mij: daar bredere banden vaak met een
> lagere oppervlakte- en bandenspanning wordt gereden.

Ik ga niet alles uitleggen. Het effect zou ook wel eens marginaal kunnen zijn. Een 2x zo dikke band heeft 2x zoveel oppervlak. Bij gelijk comfort wordt de 2x zo dikke band met de helft van de druk gereden. Dan heft het effect zich in eerste-orde-theorie helemaal op. wel kun je met een te zachte dikke band langer doorfietsen - zie snakebite.

>>Gewicht van velgen
>>Hebben bredere en/of sterkere velgen nodig en die zijn zwaarder
>>bij gelijke op lagere oppervlaktespanning.
> volgens mij geen sterkere velgen nodig, wellicht wel
> omdat je met een fiets met bredere banden andere dingen doet als
> met een fiets met smalle banden.

Je hebt gelijk. Ik zal dat van de sterkere velgen weghalen.

>>Frame
>>Hebben een breder frame nodig, wat daardoor zwaarder,
>> gecompliceerder en duurder is
>waarom een breder frame por definitie
>gecompliceerder is, is mij onduidelijk.

Bij frames voor smalle banden kan worden volstaan met rechte liggende achtervorken. Bij frames voor bredere banden worden die al snel in allerlei wulpse vormen gebogen en ingedeukt om alles op zijn plek te laten zijn. Bij voorvorken speelt dit ook. Het breed uitbuigen van de vorkkroon is geen mechanisch voordeel op zich.
Het wordt allemaal wat specialistischer.