Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Schwalbe Almotion - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Schwalbe Almotion

247 berichten
Inge1 schreef:
za 14 sep, 2019 07:58
De 50-622 is al zeker 2 jaar verkrijgbaar - heb hem er al ongeveer zo lang op liggen
Met het nieuwe profiel met de vele nopjes aan de zijkant?
Afbeelding
Ah niet goed gelezen.
Inge1 schreef:
za 14 sep, 2019 07:58
De 50-622 is al zeker 2 jaar verkrijgbaar - heb hem er al ongeveer zo lang op liggen - de 55-584 komt ergens in 2020.
Ik hoop op een 60-584.
Leon schreef:
wo 11 sep, 2019 10:42
Of een nieuwe band die een klein beetje is verandert beter of slechter rijdt voor een bepaald doel kun je alleen in de praktijk testen.
De catalogus lezen, om te beginnen, is ook interessant. De 2019 spec's van Almotion en Supreme naast elkaar legende is de conclusie dat het, vwb de V-guard uitvoeringen, dezelfde banden (met dezelfde rolweerstand) zijn behoudens het profiel; dat van de Almotion is wat grover (meer off-road grip).Opgemerkt moet worden dat de eerste jaren de Almotion alleen te verkrijgen was in tubeless uitvoering (TL- easy).

Per model 2020 wordt Almotion voorzien van Addix compound plus profiel-wijziging:

Addix, Schwalbe 2017:
"Met Addix biedt Schwalbe duidelijk betere oplossingen, vooral wat betreft de levensduur van de banden. Niet alleen bij de wedstrijden presteren de banden op een nog hoger niveau, maar bij alle mountainbike-disciplines, elk met hun verschillende eisen."
https://www.schwalbe.com/nl/pressereade ... nbike.html

Gaat ten koste van enige rolweerstand laat het aantal blokjes daarvoor zien bij vergelijk catalogus 2019/2020 en vergelijk Almotion en Supreme.
Euh Inge.., tenzij je tijdfietser bent, betwijfel ik het of je de nieuwe Almotion al hebt :D

Later toegevoegd: (oeps de verwarring neemt toe. Je had het zelf al gezien)
Eric - ben nog steeds geen dr. Who :wink: - maar dat had je zelf ook al gezien.
Roadster schreef:
za 14 sep, 2019 09:57
[...]
Per model 2020 wordt Almotion voorzien van Addix compound plus profiel-wijziging:

Addix, Schwalbe 2017:
"Met Addix biedt Schwalbe duidelijk betere oplossingen, vooral wat betreft de levensduur van de banden. Niet alleen bij de wedstrijden presteren de banden op een nog hoger niveau, maar bij alle mountainbike-disciplines, elk met hun verschillende eisen."
https://www.schwalbe.com/nl/pressereade ... nbike.html
Gaat ten koste van enige rolweerstand laat het aantal blokjes daarvoor zien bij vergelijk catalogus 2019/2020 en vergelijk Almotion en Supreme.
Dat hoop ik niet want dat zou wat mij betreft het mogelijk paard achter de wagen spannen zijn. Ik heb er nu sinds een jaar all-motion banden om liggen (tl-easy maar met binnenbanden) en ben vooral blij met de rolweerstand. Wat mij betreft een belangrijke overwegingen deze band te kopen icm voldoende robuustheid. Op andere punten had ik geen klachten. Ook onverharde wegen voldeden ze ook al prima.

Nouja, we gaan het zien. En benieuwd naar de ervaringen van oa Eric.
Helaas niet meer in 26" te verkrijgen zie ik, straks moet ik nog een nieuwe fiets gaan kopen......
Ik pak dit draadje weer even op.
In april wil een 6 weekse tocht door Spanje fietsen.
Doel is veel afgelegen natuurgebieden bezoeken. Ik ga op zoek naar bijzonder flora en fauna, vogels spotten, fotograferen, wild kamperen etc. maar natuurlijk ook lekker fietsen en genieten van landschappen.
Het eerste deel van de tocht gaat door het bergachtig Noord-west Spanje.
Daarna wil ik langs de Portugeese grens afbuigen naar het zuiden richting Extremadura.
In de natuurparken zelf verwacht ik veel onverhard te rijden op gravel, rots- en zandpaden. Maar ik ben er nog nooit geweest dus weet niet goed wat ik kan verwachten. Tussen de gebieden in verwacht ik veel over asfaltwegen te fietsen om afstand te overbruggen.
Welke banden zal ik voor deze tocht er op leggen?
Ik rijdt nu op Schwalbe Mondial. Ik heb ze deze winterperiode een tijdje uitgeprobeerd als band voor Spanje. Maar ik vind ze relatief zwaar, lomp en stijf en twijfel of het niet teveel is voor mijn doel. Daarentegen zijn ze wel onverwoestbaar en met veel grip.
Daarnaast wil ik de Schwalbe Almotions (2020) proberen. Die zijn veel lichter en sneller, wat fijn is op de asfaltwegen waar ik tempo wil maken of moet klimmen. Maar zijn deze Almotions ook robuust genoeg voor de rotsachtige gebieden, weg van de gebaande paden, over takken en stekels in de wildernis...?
Benieuwd naar jullie adviezen
Terra,
Hoeveel de Almotion verdraagt weet ik niet. Hoe woest de paden zijn die je wilt rijden weet ik ook niet
Wel weet ik dat dat er in NW-Spanje zodanig stenige wegen en paden zijn dat je zelfs gaat twijfelen wat een serieuze 4x4 band (van zo'n 18 kilo per stuk) gaat doen. Ik kan uit ervaring zeggen dat er 4x4 banden zijn die de beproeving met vlag en wimpel doorstaan.

Ook voor de fiets zou ik liever voor de zekerheid van degelijkheid kiezen (echter, vanuit het Schwalbe Marathon Plus Tour perspectief is de Marathon Mondial al toppunt van soepelheid ... dus mijn mening is gekleurd).   De ellende is dat de Marathon Plus Tour niet stuk te krijgen zijn, dus rijd ik er nog steeds op ... mijn eerdere banden gingen steeds vroegtijdig stuk.
Ik verkies dus al een evidente overkill voor de slechts gematigd avontuurlijke routes in Frankrijk (omdat ik weet dat je daar soms ook al een heel eind moet om maar een winkel te vinden). In NW-Spanje zijn er misschien wel iets meer winkeltjes, maar een fietsenwinkel is weer iets anders.
 
Picos de Europa.jpg
 
Bovenstaande reactie is ongeveer net zo veel als ik er over kan zeggen, maar ik zou het wel aan durven, de oude Almotion was er ook sterk genoeg voor en die nieuwe is iets robuuster nog zo te zien...er is gewoon nog weinig ervaring mee...
Ik ken de nieuwe Almotion niet, dus lijkt het me ongepast je te adviseren.
Ik heb met mijn Almotions meer dan 1000 km op allerlei onverharde wegen gereden (veel in Spanje) en vind ze daar zonder meer geschikt voor. Enkel in natte/modderige omstandigheden voldoen ze niet. Lage druk is aangewezen als het echt ruw stenig terrein wordt — een bagagedrageroog van mijn fiets is afgescheurd maar de banden gaven geen krimp. Niet meer dan 1 lekke band per 7 à 8000 km. Maar wat je bedoelt met takken en stekels weet ik niet goed: als je echt los door de struiken wil kunnen rijden vervalt dit advies natuurlijk.
willem.m schreef:
vr 10 jan, 2020 08:56
Ik ken de nieuwe Almotion niet, dus lijkt het me ongepast je te adviseren.
Echter, de beroemde filosofe Pippi L. zei ooit: "Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik weet dat ik het kan".
Ik heb ook door de binnenlanden van Spanje gefietst en ook op Almotions gefietst over slechte wegen hier in Zuid Limburg.
De ervaringen van CarlW over de almotions kan ik beamen.
Toch zou ik de Mondials er op laten liggen voor Spaanse natuurgebieden. Die zijn behoorlijk eenzaam. Het lijkt mij, als je de ruige natuur in wilt, zonde om te beslissen dat je een mooi paadje toch maar niet neemt omdat je banden dat misschien niet aankunnen. Dat heb ik vaak gehad in de tijd dat er nog geen heftig sterke banden waren en dat heb ik altijd jammer gevonden.
gios schreef:
vr 10 jan, 2020 09:22
Echter, de beroemde filosofe Pippi L. zei ooit: "Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik weet dat ik het kan".
Bijna. Het moet zijn: "ik heb het nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan".
Maar of het ook echt een Pippi L. uitspraak is staat ook nog niet vast: https://kjoek.nl/2018/12/28/waar-zegt-p ... t-wel-kan/
Leon schreef:
vr 10 jan, 2020 10:58
Toch zou ik de Mondials er op laten liggen voor Spaanse natuurgebieden. Die zijn behoorlijk eenzaam. Het lijkt mij, als je de ruige natuur in wilt, zonde om te beslissen dat je een mooi paadje toch maar niet neemt omdat je banden dat misschien niet aankunnen. Dat heb ik vaak gehad in de tijd dat er nog geen heftig sterke banden waren en dat heb ik altijd jammer gevonden.
Al die Spaanse LandRover taxi's slepen nog steeds een reserve-wiel mee, en dat terwijl ze 1º nooit echt ver van huis zijn, 2º naast GSM vaak ook per radio hulp kunnen oproepen, en 3º een goede 4x4 band echt bijna nooit lek raakt.
Zeg niet dat dat reservewiel ook makkelijk en "gratis" mee kan: thuislaten scheelt 40 kilo en een boel nuttige ruimte.

Of te wel: Ook al is er slechts een heel kleine kans op (banden)pech, geeft die pech je zoveel ongemak dat je maar beter die voorzorgsmaatregelen treft die het effect van pech zo klein mogelijk maken.

PS  Het enige nadeel van de moderne degelijke banden is dat je bijna het bandenplakken verleert.
Pipi Langkous is omvergereden door een idioot in een 4x4.
Meende gelezen te hebben dat Erik Schuijt met de nieuwe Almotions onderweg was op z'n laatste trip. Misschien daar eens vragen?

Met twee reserve binnenbanden mee moet het wel goedkomen lijkt me. Als je tubeless rijdt zou je zelfs nog naar eentje kunnen gaan.
Terra schreef:
vr 10 jan, 2020 00:13

Welke banden zal ik voor deze tocht er op leggen?
Ik zou Smart Sam proberen, maar dat komt door m'n off-road voorkeur. Met minder off-road zou ik Almotions pakken.
Bridgestone SM schreef:
vr 10 jan, 2020 11:39

Al die Spaanse LandRover taxi's slepen nog steeds een reserve-wiel mee, en dat terwijl ze 1º nooit echt ver van huis zijn, 2º naast GSM vaak ook per radio hulp kunnen oproepen, en 3º een goede 4x4 band echt bijna nooit lek raakt.
Zeg niet dat dat reservewiel ook makkelijk en "gratis" mee kan: thuislaten scheelt 40 kilo en een boel nuttige ruimte.
Ach, die kan toch gewoon op de achterdeur? Of bij eerdere types zelfs op de motorkap. Veel nuttige ruimte scheelt dat niet echt. Wel een fatsoenlijke drager kiezen, anders vinden deur en/of motorkap dat niet zo leuk.
Jurr schreef:
vr 10 jan, 2020 12:03
Ach, die kan toch gewoon op de achterdeur? Of bij eerdere types zelfs op de motorkap. Veel nuttige ruimte scheelt dat niet echt. Wel een fatsoenlijke drager kiezen, anders vinden deur en/of motorkap dat niet zo leuk.
 
Tja, dat zou je denken, toch nemen de meeste Spaanse LandRover-Taxi's de moeite om het reservewiel op het imperiaal te monteren, er zijn dus kennelijk goede redenen voor deze moeite.
Op de motorkap staat stoer, maar het beperkt je uitzicht (en dat is weer lastig, al was het maar als Pippi Langkous in de weg loopt).
En op de achterdeur gaat het alleen goed met een extra zware reservewiel-drager ....

Overigens wil je zo'n reservewiel niet (alleen) op het dak tillen, of er af halen (erg vaak zullen ze geen wiel hoeven wisselen).

Maarrrr we raken wat OffTopic ... hoewel .... je kan natuurlijk zo'n taxi gebruiken om je samen met je fiets+bagage+foerage naar boven te laten brengen (of terug naar beneden, naar de fietsenmaker als je toch pech hebt).