Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe Schwalbe Almotion - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Nieuwe Schwalbe Almotion

247 berichten
In 2018 wilde ik voor mijn Andes tocht Mondials monteren. Maar ik vond ze dermate veel zwaarder lopen dan de AlMotions, dat ik toen toch voor de AlMotions heb gekozen. Naar volle tevredenheid, ook op alle onverharde wegen. (Bizar dat de banden en mijn Koga WT het gehouden hebben, want op sommige trajecten moest ik wel 30 liter water extra meenemen)
Houd er verder rekening dat je twee modellen Mondials hebt en daar zit echt een verschil tussen!
De Vakantiefietser schreef:
zo 12 jan, 2020 21:11
... ik vond ze dermate veel zwaarder lopen

Hoe heb je dat vastgesteld: echt objectief gemeten of was het tussen de oren?
 
op sommige trajecten moest ik wel 30 liter water extra meenemen
Hoe doe je dat, 30 liter extra water meenemen ? ... Ik voel me al een domme pakezel met 10 liter extra.

Verder wordt ik bijna blij van het feit dat ik met maximaal een niet te dikke 37-622 maar een beperkte keuze heb.
Alee Denham fietst van door Zuid- en Noord Amerika op de meest onherbergzame en rostpaden met
Schwalbe Super Moto x banden.
Volgens hem kan dit makkelijk.
alee denham.jpg
Ik heb vanavond samen met een mede forumlid nieuwe 50-622 Almotions om de wielen gelegd die ik voor hem gespaakt heb (zie ‘je nieuwste aanwinst’), kan niet anders zeggen dat ze makkelijker te monteren zijn, beter op hun plek gaan bij het oppompen en (op 25mm velgen) erg mooi breed vallen!
Er moet nog ff gefietst worden om te bepalen hoe ze zich verhouden tegenover de 50-622 Big Bens die op de oude wielen zaten (vouwversie dacht ik) maar de eerste indruk was volgens mij prima!
Op de Fietsen wandelbeurs in Utrecht, heb ik met de leverancier van Schwalbe staan praten over de nieuwe Almotions. Uiteindelijk adviseerde hij me de Moto-x banden of de nieuwe DD Big Ben ivm duurzaamheid. Ik was niet helemaal overtuigd vanwege het zware gewicht en het lage profiel van deze banden.
Later vond ik bij de stand van Eric Vakantiefietser in het koopjes hoekje een stapel leftover banden voor 10 euro per stuk. Ik heb twee G-One allround (50-622) uit de stapel getrokken en meegenomen. Ik rijdt er nu een paar weken op en dit zijn echt hele fijne bandjes, zowel on- als off road. Licht, snel en toch grip vanwege de fijne nopjes. Deze gaan mee op mijn 6 weekse tocht door Spanje i.p.v. nieuwe Almotions.
Beschermen ze ook een beetje tegen Spaanse doorns?
Leon schreef:
do 12 mar, 2020 10:24
Beschermen ze ook een beetje tegen Spaanse doorns?
Dat weet ik niet. Wellicht is dat een risico. Maar ik hoorde van Marco dat mountainbikers ook op flexibele bandjes rijden in Spanje.
Leon schreef:
do 12 mar, 2020 10:24
Beschermen ze ook een beetje tegen Spaanse doorns?
Tubeless bleek een uitkomst tegen Spaanse doorns:

Capture.JPG
(foto genomen ten zuiden van Bilbao)
Tubeless bleek een uitkomst tegen Spaanse doorns
Au...
Nb komt dat witte spul uit je band?
Da's latex melk, dat doe je in je band om hem af te dichten :wink:
Dat is er ook voor binnenbanden.
Een jaar geleden of zo is er ook een lang draaje geweest over ervaringen met tubeless en lekvloestof. Daar kwamen toen ook een aantal minder geweldige ervaringen. Ik heb toen besloten om maar niet over te stappen en low-tech te blijven doen.
Voor mijn 6w tour over het Iberisch schiereiland heb ik aan bandreparatie bij me;
6 zelfklevende plakkertjes, 3 buitenband plakkers en 1 reserve binnenband.
Geen idee of dat voldoende is en of er bijvoorbeeld nog een reserve vouwband (zwaar!) mee moet.
Ik heb te weinig ervaring met toerfietsen om in te schatten hoe vaak je lek rijdt.
Terra schreef:
vr 13 mar, 2020 10:56
Voor mijn 6w tour over het Iberisch schiereiland heb ik aan bandreparatie bij me;
6 zelfklevende plakkertjes, 3 buitenband plakkers en 1 reserve binnenband.
Ik begrijp dat dit voor niet-tubeless is?
Dan vind ik 6 plakkertjes te weinig, vooral omdat je veel onverhard wilt fietsen en je geen ervaring hebt met dat type banden in Spanje. Een extra reserve binnenband lijkt me ook niet gek voor zo'n heftige tocht.
Zorg trouwens dat de binnenbanden zelf dik genoeg zijn. Het scheelt in mijn ervaring enorm als de binnenbanden niet op het uiteinde van hun diameterbereik zitten maar aan het begin.

Ik heb zelf ook wel eens een experiment gedaan en Kojaks gekocht. Die hadden toch dezelfde lekbescherming als de standaard marathons....????
Nou, ja en nee dus. Ja, technisch wel. Op asfalt in Zuid-Frankrijk ging het allemaal prima want het asfalt daar is schoon. Eenmaal thuis had ik echter om de haverklap een lek (20 stuks in 2000 km) met als hoogtepunt 9 meidoorns die in één keer hun gaatje in de binnenbanden prikten. Sindsdien experimenteer ik niet meer zo gauw.
Het scheelt in mijn ervaring enorm als de binnenbanden niet op het uiteinde van hun diameterbereik zitten maar aan het begin
Wat bedoel je hier precies mee?
Binnenband maten zijn voor meerdere diameter buitenlanden geschikt. Maar als je ze te groot neemt, dan gaan ze vaak dubbel zitten.
Ik heb nu een ultra dunne binnenband van Schwalbe als reserve, dit scheelt gewicht en volume maar waarschijnlijk ook kwetsbaarder
Terra schreef:
vr 13 mar, 2020 11:36
Het scheelt in mijn ervaring enorm als de binnenbanden niet op het uiteinde van hun diameterbereik zitten maar aan het begin
Wat bedoel je hier precies mee?
Binnenband maten zijn voor meerdere diameter buitenlanden geschikt. Maar als je ze te groot neemt, dan gaan ze vaak dubbel zitten.
Ik bedoel dus net vóór dat moment.
De range van buitenbanden is vaak héél groot. Soms heb je daardoor twee keuzes. Dan neem ik de grote.
Dank je Leon, waardevolle tips.
Terra schreef:
vr 13 mar, 2020 11:36
...
Ik heb nu een ultra dunne binnenband van Schwalbe als reserve, dit scheelt gewicht en volume maar waarschijnlijk ook kwetsbaarder
Met ultradunne biba's zijn er slechte ervaringen ('van de regen in de drup') gemeld op dit forum. Een aanrader dus als je passie bandenplakken is, maar voor mij voldoende reden om deze niet te kopen. .
Ik was er een tijdje een liefhebber van maar heb de laatste tijd toch slechte ervaringen gehad, vooral ook met de lichtere alu autoventielen die er in zitten.
Ik rij tubeless, en heb twee Tubolito binnenbanden als reserve. Wel weer specifiek plakmateriaal voor nodig.