Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 'Stille' fietsbanden? - Forum Wereldfietser

'Stille' fietsbanden?

Ik vind dat mijn fietsbanden soms best wel veel herrie maken op het asfalt (in mijn geval gaat het om Schwalbe Marathon Plus banden). Er is hier op het forum altijd veel aandacht voor rolweerstand en lekdichtheid maar ik vind het geluid dat banden produceren ook best wel een dingetje. Fiets net eens op een rustig landweggetje heb je de hele tijd dat zoeven van het rubber van je banden in je oren. Zijn er fietsbanden die gekend stiller zijn dan anderen? Ik ben daar wel benieuwd naar.

Thx, Peter
Zoals ik in een ander draadje schreef, rijden de Supremes op asfalt als cosy socks. Het soepele rubber en bijna slick profiel zorgen daarvoor. Duurzaamheid zal wel een stuk lager zijn dan bijv. Mondials, en grip is op nat offroad een dingetje. Helaas heb ik het niet optimaal kunnen testen door geratel van achterkransje en koffiemolengeluid van de R-naaf. Waarmee ik ook wil zeggen dat je overal aan kunt wennen, ook aan fietsgeluiden, zeker als je weet dat je er niks aan kunt doen.
Ik ga ervan uit dat het profiel de voornaamste bron is. Slicks zijn dan het antwoord. Op asfalt vind ik de Continental Contact Speed fantastische banden. Zoals Willem ook schrijft: in modder of sneeuw heb je totaal geen grip. Daar moet je ze niet voor willen. Daarom zijn het mijn 'zomerbanden'.
Welke bandenmaat heb je nu?

Ik had 50mm Supremes. Op strak asfalt en snelheid rond 25km/u hoorde je ze ook wel iets zoeven. Nu 60mm bigben en deze zijn wat luidruchtiger, maar vind het geluid juist wel leuk.
Schwalbe Kojak al eens geprobeerd? Veel stiller wordt het niet.
Slicks zijn superstil, maar als die verder niet bevallen kun je in het algemeen letten op een brede en doorlopende middenril.
Jurr schreef:
do 12 sep, 2019 12:29
Schwalbe Kojak al eens geprobeerd? Veel stiller wordt het niet.
maar wel veel meer weerstand dan de Supremes in 50-559.
Ieder nadeel...
Ik vindt het zingen van de Schwalbe Marathons wel fijn om te horen, dat geeft aan dat het asfalt goed is en je de gang er ook goed in heb zitten. Slicks zijn inderdaad ook stil, je gaat dan alleen weer de ketting horen als die droog of oranje is geworden.
Ik heb nog wel wat drupjes olie voor je, hoor! :o
sjefke schreef:
do 12 sep, 2019 23:29
Ik heb nog wel wat drupjes olie voor je, hoor! :o
Ik zelf ook wel hoor, het geeft alleen wel aan dat je door het geluid van het een soms een ander geluid niet hoort. Het is overigens wel wat meer dan een paar drupjes (voor bijna drie volledige kettinglengtes)
Ik wil ook banden die zo stil mogelijk zijn. Profiel op wegbanden is een marketingtruc. De meesten willen profiel, zoals bij autobanden, zodat je niet kan aquaplannen, maar dat is bij fietsen sowieso niet mogelijk. Nu heb ik de Marathon GT met een vlak loopvlak en ze zijn muisstil. Maar nu zie ik dat ze niet meer in het assortiment zitten, terwijl ze nog maar een paar jaar bestaan (de Tour en GT365 uitvoering bestaan wel nog). In webshops zijn ze wel nog beschikbaar. Ik overweeg om een extra paar reserve te kopen, voor ze uitverkocht zijn.
dvdh80 schreef:
do 10 okt, 2019 11:48
Ik overweeg om een extra paar reserve te kopen, voor ze uitverkocht zijn.
91186_1.jpg
;)
dvdh80 schreef:
do 10 okt, 2019 11:48
Ik wil ook banden die zo stil mogelijk zijn. Profiel op wegbanden is een marketingtruc.
Dat is voor wielrenners zo. Fietsers op dit forum fietsen echter niet alleen op schoon asfalt maar ook wel eens op minder wegdek, onverhard of zelfs nat gras. Met name op de bekende kleine weggetjes in het buitenland - tot de plek waar veel fietsers het allerliefste vertoeven - ligt er standaard in elke haakse bocht zand en steentje op het wegdek. Dan is het daar de facto onverhard.
Voor mijzelf heb ik proefondervindelijk vastgesteld dat ik slicks dan niet fijn vindt.
Op asfalt mag een slick dan meer grip hebben dan een profielband; een slick heeft wel het nadeel dat de overhard van grip naar geen grip een stuk heftiger is dan bji een profielband. Dat betekent uiteindelijk dat je met een band met meer grip toch meer slipproblemen kunt ervaren dan met een band met minder grip.
Leon schreef:
do 10 okt, 2019 12:06
dvdh80 schreef:
do 10 okt, 2019 11:48
Ik wil ook banden die zo stil mogelijk zijn. Profiel op wegbanden is een marketingtruc.
Dat is voor wielrenners zo. Fietsers op dit forum fietsen echter niet alleen op schoon asfalt maar ook wel eens op minder wegdek, onverhard of zelfs nat gras. Met name op de bekende kleine weggetjes in het buitenland - tot de plek waar veel fietsers het allerliefste vertoeven - ligt er standaard in elke haakse bocht zand en steentje op het wegdek. Dan is het daar de facto onverhard.
Voor mijzelf heb ik proefondervindelijk vastgesteld dat ik slicks dan niet fijn vindt.
Op asfalt mag een slick dan meer grip hebben dan een profielband; een slick heeft wel het nadeel dat de overhard van grip naar geen grip een stuk heftiger is dan bji een profielband. Dat betekent uiteindelijk dat je met een band met meer grip toch meer slipproblemen kunt ervaren dan met een band met minder grip.
Ik pendel dagelijks op gravelwegen (deel van mijn route). Er is een stukje bergaf in een bocht waar ik soms 35 rijd. Ik heb niet het gevoel dat ik daar sneller wegglijd dan met mijn Marathon Mondial destijds (die bij het accelereren trouwens ook doordraaiden in de modder). Misschien komt het door het profiel aan de zijkant of omdat ze 5 cm breed zijn (breder = meer grip).
Verademing dit topic. Hoewel ik zelf op luidruchtige banden fiets kan ik de vraag van Peter zonder meer voorstellen. Goede inbreng Peter.
Praktijkervaring met Conti SportContact 37-622: in natte kleigrond of op sneeuw ging de fiets alle kanten uit, behalve vooruit. Andere fietsers die erbij waren, met banden met profiel, raakten er wel door.
Nu zijn dat natuurlijk uitzonderlijke omstandigheden. Op gravel, op nat asfalt en dergelijke, heb ik nooit verschil in grip gemerkt.
CapoJan schreef:
do 10 okt, 2019 17:34
Praktijkervaring met Conti SportContact 37-622: in natte kleigrond of op sneeuw ging de fiets alle kanten uit, behalve vooruit. Andere fietsers die erbij waren, met banden met profiel, raakten er wel door.
Nu zijn dat natuurlijk uitzonderlijke omstandigheden. Op gravel, op nat asfalt en dergelijke, heb ik nooit verschil in grip gemerkt.
Die Conti Sport Contacts zijn anders wel behoorlijk geruisloos. Ik rij nu reeds 14 jaar onafgebroken met de 32mm maat van dit model (of de opvolgers ervan - want het weinige profiel op deze slicks is gewijzigd van een slingerende S naar een soort van micronopjes). Ik rij voornamelijk op asfalt + klein beetje gravel. Ik heb er dikwijls mee in de sneeuw gereden, ook op ijs, en slechts 2x gevallen (telkens op bevroren hobbelige sneeuw). Uiteraard heb ik dan liever mijn Conti Winterbanden, maar het is te doen met de sportcontacts als je wat stabiel op je fiets zit en je snelheid aanpast. Maar tja, dan is natuurlijk alles te doen :-).