Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rvs boutjes - Forum Wereldfietser

Rvs boutjes

Voor een revisie van mijn fiets wil ik de rvs boutjes ook gelijk vervangen. Wie weet een goed adresje, betaalbaar en goede kwaliteit?

Alvast bedankt!
Fabory :D
Of RVS-paleis, daar hoef je niet een account aan te maken voordat je de prijs kan zien. Overigens heeft hollandbikeshop ze ook https://hollandbikeshop.com/klein-materiaal/inbusbout/
De beste kwaliteit voor buiten is 316, voor natte en zoute omstandigheden worden er wat hogere eisen gesteld.
Hansen schroeven is prima!
Neem waar mogelijk A4/316 kwaliteit.

RVS A4 wordt gebruikt in toepassingen waar meer corrosiebestendigheid is vereist door b.v. chloor of zout. Denk aan RVS bouten en onderdelen die op zeegaande schepen worden gebruikt en aan schroeven die aan de kust worden gebruikt.
De legering die wordt gebruikt voor RVS A4, wordt in andere toepassingen in de Amerikaanse benaming RVS 316
Als je aan de kust woont zeker interessant, maar de meeste fietsen in NL zullen nooit een spat roest krijgen op goedkope rvs onderdelen voordat de rest van de fiets wegrot. Dus het is maar wat je met de fiets van plan bent.

Als de eisen hoog zijn denk dan ook aan rvs-geschikt gereedschap want anders kun je desondanks roest krijgen op de contactvlakken. Ik denk dat velen wel de roest kennen op de rvs inbusboutjes op het stuur. Mijn fietsen hebben dat.

Misschien is het lastigste dat je van sommige benodigde lengtes er maar een paar nodig hebt.
Leon schreef:
za 21 sep, 2019 09:21
Als je aan de kust woont zeker interessant, maar de meeste fietsen in NL zullen nooit een spat roest krijgen op goedkope rvs onderdelen voordat de rest van de fiets wegrot. Dus het is maar wat je met de fiets van plan bent.

Als de eisen hoog zijn denk dan ook aan rvs-geschikt gereedschap want anders kun je desondanks roest krijgen op de contactvlakken. Ik denk dat velen wel de roest kennen op de rvs inbusboutjes op het stuur. Mijn fietsen hebben dat.

Misschien is het lastigste dat je van sommige benodigde lengtes er maar een paar nodig hebt.
Bij rvs paleis zag ik dat er weinig tot geen verschil in prijs zat tussen A2/304 en A4/316. Als dat voor de benodigde lengtes ook zo is zou ik gewoon de A4/316 nemen. En wat Leon zegt, zorg ook voor het juiste gereedschap.
Dank voor alle reacties, hier kan ik wat mee!
En gebruik een goede anti seize compound (montage pasta) zoals het type van Shimano;

https://www.rosebikes.nl/shimano-anti-s ... ta-2669806

Vooral rvs in aluminium wil snel vast gaan zitten!
Ik zag enkele dagen geleden toevallig dat de bout die de zadelpen van mijn fiets vasthoudt verroest is aan de kant waar de inbussleutel erin gaat. Was wat verbaasd dat dit al op zo'n korte termijn roest (fiets is iets meer dan een jaar oud). Maar goed, die bout zal toch nog wel doen waar die voor gemaakt is, niet? Of moet ik die best vervangen?
Niet echt een reden voor vervanging.
Nee waarschijnlijk is die bout ook verchroomd en niet van RVS 8)
Shadow schreef:
za 21 sep, 2019 16:47
Nee waarschijnlijk is die bout ook verchroomd en niet van RVS 8)
Bedoel je verchroomd staal?
Shadow schreef:
za 21 sep, 2019 16:47
Nee waarschijnlijk is die bout ook verchroomd en niet van RVS 8)
Een heel dun laagje Chrome, wat door de inbussleutel al beschadigd is waardoor de beschermende werking verloren is gegaan en het onderliggende ijzer is gaan oxideren.

Voor de betere vriendschap, kun je de bout beter vervangen voor rvs. Ook het chrome op het schroefdraad is aangetast waardoor de bout een zeer duurzame relatie aangaat met het staal. Misschien wel iets te duurzaam waardoor je de bout niet meer los krijgt. Voor het goede doel zou ik de bout vervangen.

Meer info op https://youtu.be/sk3_OcFRyos
Eric op de Fiets schreef:
za 21 sep, 2019 17:16
Shadow schreef:
za 21 sep, 2019 16:47
Nee waarschijnlijk is die bout ook verchroomd en niet van RVS 8)
Een heel dun laagje Chrome, wat door de inbussleutel al beschadigd is waardoor de beschermende werking verloren is gegaan en het onderliggende ijzer is gaan oxideren.

Voor de betere vriendschap, kun je de bout beter vervangen voor rvs. Ook het chrome op het schroefdraad is aangetast waardoor de bout een zeer duurzame relatie aangaat met het staal. Misschien wel iets te duurzaam waardoor je de bout niet meer los krijgt. Voor het goede doel zou ik de bout vervangen.

Meer info op https://youtu.be/sk3_OcFRyos
Zou het staal geen functie hebben? Ik bedoel als rvs beter is dan zouden die toch bij montage al gebruikt zijn.
Uiteindelijk zijn het legeringen met ijzer waarbij rvs het slechtste een verbinding met zuurstof aangaat = roesten. Het nadeel daarvan is dat de rekbaarheid lager is en dus sneller breekt. Daarnaast is rvs duurder en dan is de keuze voor ijzer met een dun laagje chrome voor de roestwerendheid en het aangezicht snel gemaakt. Geld bepaald veel.
RVS is niet in alles beter. Als het echt sterk moet zijn, zijn roestende versies beter.
Maar dan komen we in de wereld van sterkteklassen en stempels. Dan wordt het niet eenvoudiger.
Ik neem aan dat het om de bout gaat in de zadelstrop, dwz dat ding dat al dan niet vastzit aan het frame waar je de zadelpen bij montage inschuift?
Die bout is niet zo spannend. Zoek een leuke uit en vernaggel de strop zelf niet.

Als het gaat om de vaak ene bout die je zadel vasthoudt op de pen dan moet je wel zorgen dat het een sterke is en van goed fabrikaat want als die breekt is het wel vervelend. Ze worden ook fors belast. Gelukkig roesten die bouten zelden omdat het zadel er direct boven zit. Maar niet zomaar vervangen door iets dat mooier blinkt.
Jup, voor bepaalde toepassingen heb ik liever gewoon staal :D
Eric op de Fiets schreef:
za 21 sep, 2019 17:16
Ook het chrome op het schroefdraad is aangetast waardoor de bout een zeer duurzame relatie aangaat met het staal. Misschien wel iets te duurzaam waardoor je de bout niet meer los krijgt. Voor het goede doel zou ik de bout vervangen.
... "een duurzame relatie met het staal": met welk staal bedoel je dan?