Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rvs boutjes - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rvs boutjes

Van de zadelpenklem of de moer? (Eea afhankelijk van de uitvoering)
Tomtom2012 schreef:
za 21 sep, 2019 08:39
Neem waar mogelijk A4/316 kwaliteit.

RVS A4 wordt gebruikt in toepassingen waar meer corrosiebestendigheid is vereist door b.v. chloor of zout. Denk aan RVS bouten en onderdelen die op zeegaande schepen worden gebruikt en aan schroeven die aan de kust worden gebruikt.
De legering die wordt gebruikt voor RVS A4, wordt in andere toepassingen in de Amerikaanse benaming RVS 316
Check evt. of er boutjes leverbaar zijn in 904L staal, da's ook erg goed bestand tegen corrosie.
Ik werk in de scheepsbouw en wij gebruiken voor alles wat op het dek komt 316L boutjes en moeren, zeer corrosie bestendig zelfs bij zeewater.
Da's grappig want ik werk in de industrie en wij gebruiken voor bouten en moeren in de buurt van zout water dus ook 316L, maar leidingen dus absoluut niet, da's 406 dacht ik :o
We bouwen toch geen waterfietsen voor op zee?

;)
Als je veel aan de kust bent, ik woon in Vlissingen, dan gaat het hard hoor!
https://www.montagetechniek.nl/

Maar voor die paar M5 inbusboutjes aan jouw fiets kun je ook naar een bouwmarkt.
Bij sommige, bijvoorbeeld Hornbach, kun je schoefjes, boutjes, moertjes enz per stuk kopen.
Jurr schreef:
zo 22 sep, 2019 13:03
We bouwen toch geen waterfietsen voor op zee?
Oh nee?

Groet,
Tom.

Bijlagen

_Peter_ schreef:
za 21 sep, 2019 00:43
Of RVS-paleis, daar hoef je niet een account aan te maken voordat je de prijs kan zien.
Mooie tip!
Tom vds schreef:
ma 23 sep, 2019 00:24

Oh nee?
Like!
_Peter_ schreef:
za 21 sep, 2019 00:43
RVS-paleis
Net een partij besteld daar, eens kijken of het bevalt.
Heb waar mogelijk alles in A4 genomen :D
Super spul :!:
rsz_img_20190924_184433089.jpg
Goeie tip dus, dit is de kwaliteit die ik gewend ben, voor een lagere prijs. (Waar heb ik die eerder gehoord :o )
Blingbling, fraai!
Hoeveel fietsen ga je opknappen? :shock: 8)
Ik heb meer hobby's Leon 8)
Shadow schreef:
di 24 sep, 2019 20:12
Ik heb meer hobby's Leon 8)
Afbeelding
:D

Maarre... voor klein gebruik zit er bij mij in het dorp zo'n Provak winkel met allemaal bakken schroeven, bouten etc. en ook RVS inbus boutjes in de reguliere maten en verschillende lengten die ik per stuk kan kopen. Ideaal!
We hadden hier 500m verderop ook zo'n zaak - 10 jaar geleden gingen de broers met pensioen, hadden geen opvolging en dus was het klaar. Bouwmarkten zijn duurder voor mindere kwaliteit dus dan maar zo.
Shadow schreef:
zo 22 sep, 2019 13:36
Als je veel aan de kust bent, ik woon in Vlissingen, dan gaat het hard hoor!
Jep, zelfs in Den Haag en Rotterdam merk je het al.

Ik heb laatst een 20+ jaar oude Koga-Miyata uit elkaar gehaald en het was een verademing dat alles in RVS was uitgevoerd. Kwam er zonder problemen of corrosie uit en het lijkt er zelfs op dat ik het merendeel gewoon kan hergebruiken.

Heb ook voldoende oudere fietsen met gegalvaniseerde bouten uit elkaar gehaald en daar heb ik nog wel eens de boor voor moeten pakken. :shock:
Zit hem ook gewoon in de gebruikte kwaliteit, die weer afhangt van de prijs van de fiets.
Vroegah betaalde ik voor mijn Batavus Stabilo met 5 versnellings naaf bijna 1500 gulden, als ik nu zie dat een model zoals die nu 700-800 euro kost, dan is er ergens op bezuinigd. Zoals er ooit eens gesteld werd; 'een fiets mag best een maandsalaris kosten'
Roestvast staal..... heeft ook (veel) nadelen).
Ik heb 35 jaar gewerkt in de Petrochemische industrie en het "wonder" van RVS meegemaakt. Na een geweldige opgang kwamen de nadelen aan het ligt. Prachtig materiaal doch gebruik het alleen als het zinvol is.

- Genoemd is al de lagere treksterkte. Voor zwaar belaste belaste bouten liever gewoon stalen exemplaren nemen.
- Alleen materiaal A4 (AISI 316) nemen als het in contact komt met chloor-ionen. Beter A2 (AISI 304) nemen. Is sterker en echt goed genoeg.
- Altijd speciale keramische pasta op het schroefdraad aanbrengen. RVS schroefdraad is heel gevoelig voor "vreten". Ook in spuitbus verkrijgbaar.

Pigion