Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets koplamp - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Fiets koplamp

Als ik buiten de bebouwde kom kom, dan heb ik het liefst twee lampen voor: één om mee gezien te worden (als ik tegenliggers zie, weer in verlicht gebied fiets, etc) en één om mee te zien (voor al ik geen andere verkeer zie en zelf niet de bocht/sloot wil missen). Afhankelijk van de situatie staat de één of de andere aan.

Een lamp die beide echt goed doen heb ik namelijk nog niet gevonden.
PC2K schreef:
wo 25 sep, 2019 09:47
Als ik buiten de bebouwde kom kom, dan heb ik het liefst twee lampen voor: één om mee gezien te worden (als ik tegenliggers zie, weer in verlicht gebied fiets, etc) en één om mee te zien (voor al ik geen andere verkeer zie en zelf niet de bocht/sloot wil missen). Afhankelijk van de situatie staat de één of de andere aan.

Een lamp die beide echt goed doen heb ik namelijk nog niet gevonden.
Dit begrijp ik niet goed. Wanneer je een afgetopte lamp hebt die sterk genoeg is om zelf te zien, dan wordt je toch sowieso gezien door anderen? Om gezien te worden hoeft de centrale lichtbundel van je lamp echt niet naar de tegenliggers gericht worden - er is normaal meer dan voldoende strooilicht.
_Peter_ schreef:
wo 25 sep, 2019 00:39
Als aanvulling op bovenstaande kun je kijken of het licht de StVZO goedkeuring heeft, de meeste hier genoemde wel, zoals de Spanninga en Bumm lampen. Zaklampen en andere (vaak) Chinese "rommel" niet, en dat maakt het voor je medeweggebruiker er niet plezieriger op jou tegemoet te fietsen in het donker.
Kun je een oplaadbare batterijlamp aanbevelen met een dergelijke StVZO goedkeuring? Ik ben op zoek.
Moet krachtig genoeg zijn voor snelheden die je met een racefiets haalt. Moet een voldoende lange batterijduur hebben. En nu ik toch bezig ben: bij voorkeur ook met een voldoende brede lichtbundel.
Bij mijn huidige koplamp moet ik kiezen: minder ideale lichtbundel voor mij of irritant voor tegenliggers.
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 9%5D=13117

Dat is een dure, maar wel een goede.

https://www.bike24.com/1.php?__qf_produ ... 9%5D=13117

Hier de hele lijst, van duur naar goedkoop, als je wat moois ziet kun je ook eens rond kijken of ie elders goedkoper te vinden is natuurlijk!
derdekeer schreef:
wo 25 sep, 2019 10:56
_Peter_ schreef:
wo 25 sep, 2019 00:39
Als aanvulling op bovenstaande kun je kijken of het licht de StVZO goedkeuring heeft, de meeste hier genoemde wel, zoals de Spanninga en Bumm lampen. Zaklampen en andere (vaak) Chinese "rommel" niet, en dat maakt het voor je medeweggebruiker er niet plezieriger op jou tegemoet te fietsen in het donker.
Kun je een oplaadbare batterijlamp aanbevelen met een dergelijke StVZO goedkeuring? Ik ben op zoek.
Moet krachtig genoeg zijn voor snelheden die je met een racefiets haalt. Moet een voldoende lange batterijduur hebben. En nu ik toch bezig ben: bij voorkeur ook met een voldoende brede lichtbundel.
Bij mijn huidige koplamp moet ik kiezen: minder ideale lichtbundel voor mij of irritant voor tegenliggers.
De niet meer te verkrijgen Philips Saferide. Spanninga heeft op basis hiervan de Axendo serie gemaakt die ook in een USB oplaadbare versie te krijgen is. Het enige nadeel van de lamp naast hoe het ding er uit ziet (volgens sommigen) is de manier van bevestigen, doordat deze lamp vrij zwaar is, batterijen en redelijk groot koellichaam, moet je de klemming erg stevig aandraaien om ervoor te zorgen dat die niet verdraaid tijdens het rijden.
Voldoende batterijduur is afhankelijk van jouw definitie ervan, ik heb hem nooit langer dan een uur aan hoeven te hebben. Voordeel is daarnaast dat mocht je zonder licht komen te zitten je de oplaadbare batterijen zelf kan vervangen door een vers setje, dat was tenminste zo bij de Philips, de Axendo heb ik zelf nog niet in de handen gehad, dus misschien hebben ze hier nog wat aan aangepast.
Aniphys schreef:
wo 25 sep, 2019 10:18
PC2K schreef:
wo 25 sep, 2019 09:47
Als ik buiten de bebouwde kom kom, dan heb ik het liefst twee lampen voor: één om mee gezien te worden (als ik tegenliggers zie, weer in verlicht gebied fiets, etc) en één om mee te zien (voor al ik geen andere verkeer zie en zelf niet de bocht/sloot wil missen). Afhankelijk van de situatie staat de één of de andere aan.

Een lamp die beide echt goed doen heb ik namelijk nog niet gevonden.
Dit begrijp ik niet goed. Wanneer je een afgetopte lamp hebt die sterk genoeg is om zelf te zien, dan wordt je toch sowieso gezien door anderen? Om gezien te worden hoeft de centrale lichtbundel van je lamp echt niet naar de tegenliggers gericht worden - er is normaal meer dan voldoende strooilicht.
Misschien heb ik slechts lampen gehad die een niet goed afgetopte/niet voldoende licht gaven, maar ik ben uiteindelijk beland met 2 lampen. Een niet afgetopte lamp heeft in iedergeval meer bereik in de verte, tenminste dat is de belevenis van mij.
Eigenlijk niet, een goede reflector zet dat 'afgetopte' licht om in licht op de weg namelijk :D
Shadow schreef:
wo 25 sep, 2019 12:57
Eigenlijk niet, een goede reflector zet dat 'afgetopte' licht om in licht op de weg namelijk :D
Dingen naast/boven de weg geven ook aan de weg lopen. Met een niet afgetopte lamp zie je daardoor een weg bord in de verte al en heb je een beter idee hoe de weg loopt.
Prima, maar je verblind je tegenligger gewoon, ik heb die lampjes ook gebruikt en bij tegenliggers altijd een flinke slag naar beneden gedraaid!
PC2K schreef:
wo 25 sep, 2019 13:48
Shadow schreef:
wo 25 sep, 2019 12:57
Eigenlijk niet, een goede reflector zet dat 'afgetopte' licht om in licht op de weg namelijk :D
Dingen naast/boven de weg geven ook aan de weg lopen. Met een niet afgetopte lamp zie je daardoor een weg bord in de verte al en heb je een beter idee hoe de weg loopt.
Klopt, maar dit geldt ook in de auto. Ik vermoed dat je toch niet de hele tijd je grootlichten aanzet zodat je de wegborden in de verte beter ziet? Dat is bij wet verboden omdat het de tegenliggers verblindt. Hetzelfde verbod geldt trouwens ook voor de fiets (in Belgie toch, en ik vermoed in Nederland ook).
PC2K schreef:
wo 25 sep, 2019 13:48
Dingen naast/boven de weg geven ook aan de weg lopen. Met een niet afgetopte lamp zie je daardoor een weg bord in de verte al en heb je een beter idee hoe de weg loopt.
Dat hangt ook af van wat je onder 'ver' verstaat en dat is dan weer gelinkt aan je rijsnelheid. Als je afstelinstructies bekijkt, zijn veel koplampen gebouwd om het meeste licht te geven pakweg 10 m voor de fiets. Bij degelijke lampen is de reflector zo geconcipieerd dat die het meeste licht naar de grootste afstand projecteert. Een grotere lichtopbrengst betekent dan meestal een bredere bundel. Dat heb ik zo ervaren met de Cyo tegenover de Premium versie ervan.
Met twee lampen werken betekent ook dat je continu alert moet zijn voor tegenliggers, voortdurend moet omschakelen en dan nog: een slecht/te hoog gerichte lamp kan al op een ruime afstand verblindend werken. Als je dan zelf met een sterke lamp werkt, heb je misschien nog niet eens die fietser in de verte opgemerkt die, verblind door jouw schijnwerper, in de gracht beland... :wink:
Aniphys schreef:
wo 25 sep, 2019 14:03
PC2K schreef:
wo 25 sep, 2019 13:48
Shadow schreef:
wo 25 sep, 2019 12:57
Eigenlijk niet, een goede reflector zet dat 'afgetopte' licht om in licht op de weg namelijk :D
Dingen naast/boven de weg geven ook aan de weg lopen. Met een niet afgetopte lamp zie je daardoor een weg bord in de verte al en heb je een beter idee hoe de weg loopt.
Klopt, maar dit geldt ook in de auto. Ik vermoed dat je toch niet de hele tijd je grootlichten aanzet zodat je de wegborden in de verte beter ziet? Dat is bij wet verboden omdat het de tegenliggers verblindt. Hetzelfde verbod geldt trouwens ook voor de fiets (in Belgie toch, en ik vermoed in Nederland ook).
Ja, ik schakel continue tussen de twee lampen. Ik fiets ook te hard om met 10m licht voldoende te hebben.
PC2K schreef:
wo 25 sep, 2019 16:38
Ik fiets ook te hard om met 10m licht voldoende te hebben.
Dan is het misschien tijd om naar iets beter over te schakelen. Zou +40m licht voldoende zijn? Met mijn IQ-X rij ik probleemloos 30km/u in het pikkedonker. Onderaan deze pagina een impressie van het lichtbeeld (klik op de foto van 100 Lux). En naast Bumm zijn er ook nog andere merken die hieraan voldoen (zoals eerder in dit draadje vermeld).
Ik heb die 150 lux van de IQ-XE 8) accupack van Aliexpres eraan en gaan :wink:
Shadow schreef:
wo 25 sep, 2019 11:30
https://www.bike24.com/1.php?content=8; ... 9%5D=13117

Dat is een dure, maar wel een goede.

https://www.bike24.com/1.php?__qf_produ ... 9%5D=13117

Hier de hele lijst, van duur naar goedkoop, als je wat moois ziet kun je ook eens rond kijken of ie elders goedkoper te vinden is natuurlijk!
Ziet er goed uit, maar zoals je zelf al aangeeft: duur!
Als je de hele lijst bekijkt, lijken er minder dure exemplaren te bestaan, maar de batterijduur is soms een probleem.
In ieder geval bedankt.
Of pak een goedkopere E-bike lamp en scharrel zelf een accupack op :wink:
Dit is toch voor een schoolfiets? Dan is een naafdynamo veruit het handigst. Voor de verlichting maakt het niet uit dat het een goedkope Shimano naaf is - het enige verschil is wat meer weerstand. Ik zou dus een van de betere B&M koplampen kopen met sensor, maar misschien niet een echt dure gezien het vandalisme risico.
Dat is nogal een investering, ik zou idd gewoon een usb oplaadbaar lampje nemen, ik heb er zo een gehad;

https://bbbcycling.com/nl_nl/bls-142-st ... -id=143733

Voor de prijs niet slecht!
Ik heb een usb oplaadbare Lezyne 1200 superdrive in de kast liggen welke ik niet meer gebruik. Ik wil daar best vanaf voor een bedrag dat ver binnen je budget valt. Studenten hebben het al zwaar zat. Let me know als je interesse hebt....