Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets koplamp - Forum Wereldfietser

Fiets koplamp

Wereldfietsers,

Ik zit met het probleem dat ik niet goed weet wat kiezen van voorlicht.
Met de donkere periodes in aantocht ben ik op zoek naar een lamp voor woon-school verkeer,
Ongeveer32 Km heen en terug. Aangezien ik op het platte land woon en 65% van de weg geen straat verlichting heeft. Ben ik dus opzoek naar een goede lamp die mij voldoende licht kan geven op die momenten.
Mijn budget ligt rond de 100 euro.
Zou deze ook gebruiken op fietsvakanties :D

Bedankt alvast voor jullie hulp.
Als je iets meer budget hebt kan ik de Son Edelux aanbevelen. Wat een bak licht!
Goede morgen,

Wil je een lamp op batterijen/Accu, USB oplaadbaar of via een dynamo?
Het laatste neem ik aan...

Mvg
Ik ben al een hele tijd heeeel gelukkig met mijn B&M IQ-X. Die valt perfect binnen jouw budget en geeft een bak licht op overlichte wegen. Misschien even melden of je batterijverlichting wil of een naafdynamo hebt.
De zeer goede lamp waar de Edelux op is gebaseerd is de Busch+Muller Cyo Premium. Op Duitse webshops vaak te vinden voor rond de €50. 80lux.

Iets duurder, maar net wat meer licht is de IQ-X, ook van B+M. Meestal te vinden voor €70-€100. Mooie lamp en 100 lux, net als de Edelux.

Een ander leuk alternatief waar ik laatst tegenaan liep is een gemodificeerd model van Laempie.de. Dit zijn enkele modellen van B+M die gemodificeerd zijn door een enthousiasteling met fellere LEDs en een tweede set met een schakelaar op het stuur om groot licht op te kunnen zetten buiten de bebouwde kom. Vooral interessant als je echt snel rijdt en meer licht in de bochten wilt.

Zelf heb ik de Cyo Premium en de IQ-X en beiden zijn fijn voor binnen en buiten de bebouwde kom, waar ik zelf de Cyo iets beter zichtbaar vind binnen de stad van de zijkant, maar de IQ-X net wat meer licht geeft buiten de stad.
Deja vu alarm...

Google eens op "verlichting wereldfietser", bijv
viewtopic.php?t=31371&start=20
Koop de:

AXA Koplamp Luxx 70 Plus USB-Oplader Standlicht Sensor

Veel licht, €70 en je kan onderweg alles opladen.

Mario
Spanninga Axendo 60 als je een naafdynamo hebt en als je oplaadbaar wilt de USB variant. Die kun je op school dan weer opladen, of die het 3 uur uithoudt (2 keer in het donker) durf ik niet te zeggen.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een lamp voor mijn e-bike die ook een usb uitgang heeft.
Het lijkt er op dat deze lamp dat heeft
https://hollandbikeshop.com/fietsverlic ... o-led-usb/

Ik neem aan dat je woon school verkeer op een e-bike doet?
Ik heb die IQ-X voor ebikes op m'n Fargo gezet en die ga ik voeden met een dik accupack van Aliexpres, bizarre hoeveelheid licht! De e-bike versie is trouwens 150 lux ipv de 100 van de dynamo versie, maar die zal ook niet kinderachtig zijn.
Hans Keesom schreef:
za 21 sep, 2019 13:43


Ik neem aan dat je woon school verkeer op een e-bike doet?
Hans, ik mag toch aannemen dat op een e-bike een beetje fatsoenlijke fietsverlichting zit ingebouwd. Van een gewone fiets is dat meestal maar de vraag. En waarom ga je bij die afstand ervan uit dat hij dat op een e-bike doet? Degenen die bij ons vroeger het verst wegwoonden en op de fiets naar school kwamen waren degenen die altijd op tijd waren (en dat waren ook die afstanden), dus Stijn is er denk ik eentje die uit het juiste hout gesneden is. (ook weer een aanname)
_Peter_ schreef:
za 21 sep, 2019 15:21
Hans Keesom schreef:
za 21 sep, 2019 13:43


Ik neem aan dat je woon school verkeer op een e-bike doet?
Hans, ik mag toch aannemen dat op een e-bike een beetje fatsoenlijke fietsverlichting zit ingebouwd. Van een gewone fiets is dat meestal maar de vraag. En waarom ga je bij die afstand ervan uit dat hij dat op een e-bike doet? Degenen die bij ons vroeger het verst wegwoonden en op de fiets naar school kwamen waren degenen die altijd op tijd waren (en dat waren ook die afstanden), dus Stijn is er denk ik eentje die uit het juiste hout gesneden is. (ook weer een aanname)
Er zit absoluut een goede verlichting op m'n e-bike, maar geen USB-aansluiting. En als die e-bike 500 wH bij zich heeft, wil je daar eigenlijk wel van kunnen aftappen voor je iPhone op een lange tocht ;-)

"die afstand"... 32 km heen en 32 km terug, dus 64 km op een dag? Of totaal 32 km? Maakt nogal wat uit. Als je in een beetje polder woont zijn dat normale afstanden, zeker als je naar wat hoger onderwijs gaat.
Ja en met de huidige staat van het openbaar vervoer kun je beter maar fietsen idd.
Iets oplaadbaars van Lezyne misschien. Voor tussen de €50 en €100 zijn er ook mooie onverwoestbare lampen te koop van bijv, Fenix, Nitecore of Olight. Gaan vele uren mee en beschikken over duizenden lumens.
Ik gebruikte altijd de Solarstorm X3 maar die moet je in geval van tegenliggers wel naar beneden draaien. De minst felle stand is echter al goed voor 50m zicht. Nu heb ik met m'n Edelux 2 en de B+M IQ-X ook niet te klagen, maar het prijskaartje is ook anders :D
Het kan vast goedkoper :wink:
Bedankt voor de reacties.
Ik kan kiezen tussen met dynamo en USB oplaadbaar.
Maar denk eerder naar dynamo te gaan omdat ik dat altijd licht bij me heb als ik eens ben vergeten opladen.
Maar de naafdynamo die ik nu heb is ene die standaard op de fiets zat
Ik denk het goedkoopste model van Shimano. De fiets zelf koste mij 400 euro.
Stijnvanhoucke schreef:
zo 22 sep, 2019 00:19
Bedankt voor de reacties.
Ik kan kiezen tussen met dynamo en USB oplaadbaar.
Maar denk eerder naar dynamo te gaan omdat ik dat altijd licht bij me heb als ik eens ben vergeten opladen.
Maar de naafdynamo die ik nu heb is ene die standaard op de fiets zat
Ik denk het goedkoopste model van Shimano. De fiets zelf koste mij 400 euro.
Dat kan een prima dynamo zijn voor alle hiervoor genoemde dynamo lampen, alleen even kijken hoeveel Watt er uit komt. Staat meestal op het stickertje ergens. Maar zelfs al zou het slechts een 1,5W dynamo zijn, dan nog kan je alle modellen pakken. Moet je alleen iets harder doortrappen . ;)

Weet je het merk en model van de fiets?
[/quote]
Dat kan een prima dynamo zijn voor alle hiervoor genoemde dynamo lampen, alleen even kijken hoeveel Watt er uit komt. Staat meestal op het stickertje ergens. Maar zelfs al zou het slechts een 1,5W dynamo zijn, dan nog kan je alle modellen pakken. Moet je alleen iets harder doortrappen . ;)

Weet je het merk en model van de fiets?
[/quote]
Heb net eens gekeken naar de naaf dynamo,
Het is model 2n35. Met 6 volt en 2,4W en 400-716mm. Waar voor dit laatste staat geen idee. ;)
Stijnvanhoucke schreef:
zo 22 sep, 2019 00:19
... de naafdynamo die ik nu heb is ene die standaard op de fiets zat ...
Wat ik me dan afvraag is waarom je niet meteen in je openingspost hebt aangegeven dat je een voorwiel met naafdynamo hebt. Dat lijkt me nogal relevant. :|
Wat bij Shimano goed is dat je overal documentatie kan van vinden, voor deze dynamo hier.

Die 400-716mm is daar niet te vinden maar dat is de toelaatbare wieldiameter, die 400-716 mm komt overeen met 16"-28".

De maximale diameter is waarschijnlijk opgegeven omdat met een groter wiel de dynamo langzamer draait en daarmee minder vermogen bij een bepaalde snelheid levert. De minimale diameter is denk ik ervoor om te zorgen dat het vermogen (en daardoor de spanning) te hoog wordt.