Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is de beste vakantie/trekking fiets onder 500 euro? - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Wat is de beste vakantie/trekking fiets onder 500 euro?

Shadow schreef:
do 26 sep, 2019 19:24
De hoogte is zelfs minder belangrijk als de lengte :wink: maar goed, op een verende voorvork en het zadel na zie ik een hele mooie fiets!
Dit bedoelde ik...
Een voordeel van een verende voorvork is het comfort.

Nadelen zijn het extra gewicht t.o.v. een vaste voorvork, het kan kapot gaan, het kan een uitdaging worden om passende lowriders te vinden als je (ooit) besluit om ook met voortassen te willen fietsen.

Daarom zie je op veel vakantiefietsen geen verende voorvorken, wel op mtb's die voor bikepacking worden gebruikt, maar dat is weer een andere "tak van sport".

Je kan overigens zomaar een trendsetter worden door op deze fiets het "traditionele" met "bikepacking" te combineren :wink: .

M.a.w. laat je er niet van weerhouden een fiets te kopen die misschien niet helemaal, maar wel grotendeels geschikt is als vakantiefiets (en ook daar zijn veel meningen over verdeeld: wat is een geschikte vakantiefiets?).

Onze 1e fietsvakantie was op een stel tourfietsen (ook Koga). Hoewel bij de volgepakte fietsen het stuur zwabberde bij het sturen met één hand en ook afdalingen met de nodige voorzichtigheid moest gebeuren, hebben we een superleuke fietsvakantie gehad een aantal jaren geleden. Onze oudste zoon is zijn eerste keer op zo'n zware transportfiets op fietsvakantie geweest en later op een mtb.
Inmiddels hebben we een paar "echte" vakantiefietsen, die erg goed bevallen. Maar pas aangeschaft nadat we zeker wisten dat we de komende jaren op de fiets op vakantie zouden gaan.

Succes met je zoektocht en aankoop en veel plezier met je verdere voorbereidingen en uiteindelijke fietsreis!
Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie Edwin! Dit is wel iets om goed te overwegen...want ik vind het wel belangrijk dat het mogelijk is om tassen aan de voorkant dragen.

Ergens moet ik mijn keuze misschien ook niet teveel van mijn perfectionisme af laten hangen, aangezien ik nog maar een beginner ben.

Goh wat leuk dat je/jullie het een en ander hebt uitgeprobeerd . Zo kom je er vanzelf wel achter wat je het beste ligt..niet alles hoeft in 1 keer goed te zijn :)

@Leon
Bedankt! Superhandig!!
Nee absoluut, afhankelijk van wat je er mee gaat doen hoeft het helemaal geen probleem te zijn! Maarrrr, wat er niet op zit, kan ook niet kapot :wink:
beste T-tje,
de Terraliner in je marktplaats-link en verhaal lijkt me een prima (eerste) fietsvakantiefiets:
- stabiel frame
- prima Deore 3 x 9 onderdelen voor remmen, schakelen en de naven
- als je ooit last hebt van de voorvering, dan kun je die mogelijk met een draaiknop op heel stug of zelfs vast zetten. (of je zet er ooit een gewone/vaste voorvork in (wil ik je wel bij helpen)
- prima verdere onderdelen/afmontage.

- ik zou navragen hoe sterk/degelijk de achterband is (lijkt me er een van merk CST) want de achterband wordt flink belast als je met bagage rijdt (tip: pomp je banden stevig op, zeker de achterband!!)
- past er onder de framebuis net voor de trapas (onder de huidige bidon) nog een bidonhouder met een tweede bidon? zitten er daarvoor schroefbusjes of/met al boutjes daarin in het frame? een tweede bidon lijkt me handig om voldoende te drinken voor het grijpen bij je te hebben
- voor een voordrager aan deze voorvork zijn wat extra klemmetjes/beugeltjes nodig en dan kan dat prima. gebruik anders eens de zoekfunctie hiervoor hier op het forum.
- misschien zet je een paar bar ends aan/in de stuureinden zodat je eens van handenpositie kunt wisselen (of (t.z.t.) een ander stuur er op)
Afbeelding
succes! hoogframe
T-tje schreef:
do 26 sep, 2019 19:18
Bij de handelaar heb ik op Koga Miyata fietsen gereden. Ik heb er op gelet dat ze waren afgemonteerd met DEORE LX , omdat iemand hier (ik ben even kwijt wie) mij daarop wees.
De fiets die je linkt is met Shimano Deore afgemonteerd. Niet dat dat een probleem is, want dat functioneert ook prima. Maar Deore LX zit daar qua kwaliteit weer iets boven.

Let goed op de verende voorvork, als die niet fatsoenlijk werkt kan dat wel eens een dure service zijn.

En zelf zou ik eens een rondje maken met een fiets met een maatje bredere banden. 50mm geeft meer comfort, en kun je al naar gelang wegdek ook wat meer met de bandenspanning spelen. In een 26 inch wielmaat heeft een fiets vaak wat bredere banden. Voordat je iets koopt wel leuk om daar ook eens mee te rijden misschien?

En toch een lage instap wat de voorkeur heeft boven een herenframe?
T-tje schreef:
wo 25 sep, 2019 07:22
@Renaat: Dus V-brakes moeten voldoende zijn?
Absoluut. Met goede V-brakes is niets mis.
T-tje schreef:
do 26 sep, 2019 19:30
Oh een verende voorvork is niet goed?
Beter geen verende voorvork dan een goedkope verende voorvork.

Naargelang de gebruiksomstandigheden kan een verende voorvork veel meerwaarde hebben (mountainbiken) maar in sommige gevallen zorgt het gewoon voor extra gewicht (en onderhoud) en heeft het weinig voordelen. Voor het meeste vakantiefietsgebruik zou ik geen verende voorvork aanraden.

Renaat