Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff vulschroef gat, schroefdraad stuk - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Rohloff vulschroef gat, schroefdraad stuk

Er had ook gekozen kunnen worden voor een schroef met platte kop en een o-ring er onder door Rohloff :wink:
Travelmaster schreef:
ma 21 okt, 2019 07:16
Het is misschien een dure les, maar eigenlijk kan er toch weinig gebeuren als je dat schroefje met beleid aandraait...?
Niet iedereen heeft genoeg sleutelervaring in zijn vingers om te weten wat 'beleid' in dit geval inhoudt. Het is meer iets voor een instrumentenmaker dan voor een automonteur. Ik denk dat het mij wel zou lukken, maar ik heb ook heel wat schroefjes vernaggeld. Vervelend is dat dit een duur schroefje kan worden natuurlijk, en dan bedoel,ik dus het gat waarvhet schroefje van 2 euro in moet. Als de fietsenmaker voor 20 euro de olie ververst kan ik me de keuze goed voorstellen.
Dan hopen we maar dat ook die fietsenmaker verstand heeft van instrumentjes. Het lijkt me tegelijkertijd ook iets waarvan je zou kunnen denken "dit overkomt me niet meer". Dan ga je vanzelf met wat meer beleid te werk. Maar als het niet "je ding" is, snap ik de keuze wel hoor.
Als die fietsenmaker het vernaggelt, is het een probleem van de fietsenmaker. Voor mij de belangrijkste reden klussen met mogelijk ingrijpende gevolgen door een deskundige te laten doen.
Bert van Sprang schreef: Als die fietsenmaker het vernaggelt, is het een probleem van de fietsenmaker
Moet die fietsenmaker wel eerst toegeven dat het zijn fout is natuurlijk.
Erg belangrijk: niet de eerste de beste deskundige, maar een waar je vertrouwen in hebt.
Bert van Sprang schreef:
ma 21 okt, 2019 11:34
Erg belangrijk: niet de eerste de beste deskundige, maar een waar je vertrouwen in hebt.
Dat vind ik nog steeds heel moeilijk. Je kunt deskundigen of meer nog mannen(m/v) met gouden handen nauwelijks herkennen aan het mooie logo, het bedrijf of hun manier van presenteren. Ook niet omgekeerd helaas.
Het beste houvast zijn rechtstreekse ervaringen (dus niet van een kennis van een vriend op facebook) van bekende anderen waarvan je een indruk hebt wat ze verwachten van een deskundige. Dus niet de "goede" ervaringen van de buurman met zijn fietsenmaker terwijl je weet dat hij nog nooit bij een andere fietsenmaker is geweest, hij zelf twee linkerhanden heeft en waarschijnlijk alles gelooft wat de fietsenmaker zegt.
Bert van Sprang schreef:
ma 21 okt, 2019 10:16
Als die fietsenmaker het vernaggelt, is het een probleem van de fietsenmaker. Voor mij de belangrijkste reden klussen met mogelijk ingrijpende gevolgen door een deskundige te laten doen.
Monteer je wel eens remblokjes? Kan best ingrijpende gevolgen hebben als je dat niet goed doet :wink:

Zonder gekheid - dit is toch geen rakettechnologie? Net zomin als dat remblokje? Als je jezelf niet vertrouwt bij het aandraaien van een conische schroef omdat je jezelf kent, alle begrip, maar dit zal toch niet moeilijker zijn dan, ik zeg maar wat, het inkorten en ontluchten van hydraulische schijfremmen?

EDit: laat eigenlijk ook maar, ik draag bij aan het volledig verzanden van het topic terwijl het probleem al is opgelost - excuses :oops:
Het is een heel klein, kennelijk conisch schroefje, met heel korte schroefdraad op een plek waar je niet goed bij kunt in iets met (naar ik begrijp) aluminium schroefdraad. Zover ik me kan voorstellen een bijna worst-case-scenario. Het had erger gekund als je het schroefje er op de tast vanuit de donkere binnenkant van de naaf had moeten indraaien en als het niet voor een inbusleutel was geweest maar gewoon voor een platte schroevendraaier, maar toch.
Leon schreef:
ma 21 okt, 2019 13:19
Het is een heel klein, kennelijk conisch schroefje, met heel korte schroefdraad op een plek waar je niet goed bij kunt in iets met (naar ik begrijp) aluminium schroefdraad. Zover ik me kan voorstellen een bijna worst-case-scenario. Het had erger gekund als je het schroefje er op de tast vanuit de donkere binnenkant van de naaf had moeten indraaien en als het niet voor een inbusleutel was geweest maar gewoon voor een platte schroevendraaier, maar toch.
Dat valt allemaal nog wel mee, als je dit ziet: https://youtu.be/bVhtBwXo4AQ?t=41

Mogelijk met meer spaken en een 26" wiel wat lastiger, maar niet onoverkomelijk lijkt me.
"What could possibly go wrong?"
:lol: :lol: :lol:

Goed, misschien dat ik mijn eígen technisch kunnen overschat (maar nogmaals, dit lijkt me niet uitdagender dan een setje remleidingen inkorten), maar jij moet echt wat doen aan je technisch zelfvertrouwen Leon :wink:
Ja ja TM, vanaf de zijlijn is het makkelijk praten...

Het is best wel een lullig klein boutje en kan me goed voorstellen dat het een keer fout gaat. Bijvoorbeeld als je nét iets te ver draait, of het laat vallen en er een groot uitgevallen zandkorrel mee het schroefgat in gaat. Het siert KarinH dat ze om hulp vraagt, haar verlies neemt, en haar ervaring deelt.
Toch hoor je er niet veel over en is het voor Rohloff ook nog geen reden geweest het ontwerp te veranderen...
willem.m schreef:
ma 21 okt, 2019 14:13
Ja ja TM, vanaf de zijlijn is het makkelijk praten...

Het is best wel een lullig klein boutje en kan me goed voorstellen dat het een keer fout gaat. Bijvoorbeeld als je nét iets te ver draait, of het laat vallen en er een groot uitgevallen zandkorrel mee het schroefgat in gaat. Het siert KarinH dat ze om hulp vraagt, haar verlies neemt, en haar ervaring deelt.
He, dat ontken ik toch ook helemaal niet? Ik zeg toch ook "alle begrip"? Maar ik pleit er ook voor dat mensen dingen gewoon proberen. Juist met de waarschuwingen die je naar aanleiding van een draadje leest, helemaal. Dan weet je waar je op moet letten. Dat KarinH ervoor kiest om het níet te doen, is haar eigen weloverwogen keuze en wie ben ik daar iets van te vinden? Zo zijn er ook weer zaken die ik zelf niet zou doen omdat ik bijvoorbeeld het gereedschap niet heb, of simpelweg niet weet hoe dat moet. En het kan altijd een keer fout gaan, dat klopt. Mijn reacties zijn dus geenszins een aanval op de keuzes van KarinH.
Wisseltje is best zelf te doen. Voorzichtigheid is geboden bij het schroeven, de inbussleutel moet er precies recht boven worden gehouden. Dit moet met beleid / geduld, want je moet je vingers handig tussen de spaken zien te krijgen om de inbussleutel vast te houden. Als daaraan is voldaan moet het draaien zelf heel soepel gaan. Er is slechts een minimum aan kracht voor nodig om deze schroef open en voldoende dicht te draaien. Als het draaien toch merkbaar kracht vergt, gaat er waarschijnlijk iets mis (bijv. te diep of scheefgedraaid). Ga je dan door met krachtig draaien, dan ben je verkeerd bezig.

Hiermee sluit ik niet uit dat er ook schroefdraden door botte pech, of door ongelukjes die iedereen hadden kunnen overkomen, kapot kunnen zijn gegaan.

Als ik voor een oliewissel bij de fietsenmaker 20 euro extra zou betalen en een nieuw naafhuis kost 200 euro, dan zou ik de fietsenmaker laten oliewissselen als ik de kans groter dan 10 % acht dat ik de schroefdraad beschadig. Maar die kans lijkt me bij normaal gebruik echt een heel stuk kleiner.

Hans
:D
Zoals javb2812 omschrijft doe ik dat al 10 jaar met mijn Rohloffnaaf, geen probleem... 8)
Okee, het kan een keer mis gaan door wat voor reden dan ook, beetje spijkers op laag ....... (en voor het betreffende individu vette pech)
Bert van Sprang schreef:
ma 21 okt, 2019 10:16
Als die fietsenmaker het vernaggelt, is het een probleem van de fietsenmaker. ....
Dat is te eenvoudig gesteld.
Je ontdekt pas bij de volgende olieverversbeurt dat de fietsenmaker de draad heeft vernaggeld.

Voorbeelden te over van vergelijkbare reparaties aan fietsen en autos en boten en enz.
Er lopen te veel mensen op aarde rond die kunnen zeggen "breng je je voertuig eens bij de officiele garage, en dan blijkt een jaar later dat ze er een potje van hebben gemaakt"
tndmbkr schreef:
ma 21 okt, 2019 20:54

Dat is te eenvoudig gesteld.
Je ontdekt pas bij de volgende olieverversbeurt dat de fietsenmaker de draad heeft vernaggeld.
Dan toch gewoon een kwestie van alle oliewissels door de fietsenmaker laten doen? Als de fietsenmaker na een jaar concludeert dat'ie stuk is dan mag 'ie het zelf oplossen :)

Ik doe ze altijd zelf, uitgezonderd eentje door Elan laatst, en jaren geleden eentje door Rohloff zelf.