Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff vulschroef gat, schroefdraad stuk - Forum Wereldfietser

Rohloff vulschroef gat, schroefdraad stuk

Allereerst: ik ben een tevreden Rohloff rijder!

Helaas is het vulschroefgat (de schroefdraad) van mijn Rohloff naaf stuk. De fietsenmaker kan dat niet maken en daarom moet mijn wiel worden opgestuurd naar Rohloff voor een nieuwe 'huls'. De fietsenmaker zegt dat het 200 euro zal kosten en dat het niet onder de garantie valt.

Ik heb de fiets eind 2012 nieuw gekocht.
Eind 2015 heb ik een probleem met de naaf gehad. De flens is toen stuk gegaan; een ‘spaak gat’ in de flens was afgebroken. De naaf is toen kosteloos door Rohloff gerepareerd, d.w.z. de naaf heeft een nieuwe huls gekregen.
Met dit omhulsel rijd ik dus pas sinds eind 2015. Dat is pas 4 jaar.
Begin 2017 heb ik zelf olie gewisseld, dat was geen probleem.
Halverwege 2018 heb ik geprobeerd olie te wisselen, maar toen had ik problemen om het vulslangetje op de het vulschroefgat te draaien. De fietsenmaker heeft het olie wisselen toen voor mij afgemaakt. Dat lukte, maar zij gaven toen al aan dat het vulschroefgat beschadigd was. Nu, eind 2019, wilde dezelfde fietsenmaker weer olie bijvullen en nu blijkt het vulschroefgat zodanig beschadigt dat olie wisselen niet meer kan en er een nieuw omhulsel van 200 euro nodig is.

Ik ben verbaasd dat het vulschroefgat zo snel stuk is gegaan (na 1x olie wisselen eigenlijk).

Zijn er meer mensen die dit hebben meegemaakt? En heb je die reparatie toen ook zelf moeten betalen?

Karin
Waarom snijden ze er niet nieuw draad in?
En als het gat echt heel beschadigd is kunnen ze er ook een groter gaatje van maken met schroefdraad
Dat kost denk veel minder dan het hele wiel opsturen.
De fietsenmaker had dat idee eerst ook, maar heeft contact gehad met Rohloff en dit zou de beste (enige?) oplossing zijn.
Ik weet ook niet of je later nog olie kunt wisselen als het gat groter is, dan past het vulslangetje ook niet meer.

Karin
Zou het geen Rohloff policy zijn om bij problemen met het vulschroef gat het vervangen van het naafhuis verplicht te stellen? Anders kom je met je garantie in de knoop, zeker als 'ie voor iets anders terug moet en er zit een grotere vulschroef in.

Zelf nooit problemen mee gehad, prima service van Rohloff ook. Misschien eens de importeur vragen wat die ervan vindt?

Vergeet ook niet dat als je naafhuis vervangen wordt er uitgespaakt en weer ingespaakt wordt. Als het velgremmen zijn wellicht een interessant moment om je velg te vervangen omdat de slijtage mee gaat spelen.
@Jurr,
Ik denk dat het klopt wat je zegt. Alleen is de formele garantie allang voorbij, ik lees overal dat die maar 2 jaar is.
Roholoff gaat inderdaad zelf het wiel opnieuw spaken, daarom moet het hele wiel naar ze worden opgestuurd.
De fietsenmaker heeft contact gehad met Rohloff of de importeur, dat weet ik niet precies.
Ik heb vorig jaar de velg al vervangen.
M276 schreef:
di 01 okt, 2019 20:59
....En als het gat echt heel beschadigd is kunnen ze er ook een groter gaatje van maken met schroefdraad
....
Ik heb geen antwoord op de vragen van karinh
Maar heb wel vaak lopen klooien met die vulschroef.
Het is prettig dat Rohloff degelijkheid hoog in het vaandel voert.
Maar de halve wereld werkt met een vulgat met een cyclindrische schroefdraad.
Waarom is dat niet goed genoeg voor Rohloff?

Mijn vraag: heeft iemand wel eens onderzocht waarom het vulgat speciaal op die onhandige plek moet zitten?
War gebeurt er als je ergens anders een cylindrisch gat in het naafhuls boort, en van schroefdraad voorziet?
tndmbkr schreef:
di 01 okt, 2019 21:38
M276 schreef:
di 01 okt, 2019 20:59
....En als het gat echt heel beschadigd is kunnen ze er ook een groter gaatje van maken met schroefdraad
....
Ik heb geen antwoord op de vragen van karinh
Maar heb wel vaak lopen klooien met die vulschroef.
Het is prettig dat Rohloff degelijkheid hoog in het vaandel voert.
Maar de halve wereld werkt met een vulgat met een cyclindrische schroefdraad.
Waarom is dat niet goed genoeg voor Rohloff?

Mijn vraag: heeft iemand wel eens onderzocht waarom het vulgat speciaal op die onhandige plek moet zitten?
War gebeurt er als je ergens anders een cylindrisch gat in het naafhuls boort, en van schroefdraad voorziet?
Om te beginnen moet je er dan wel voor zorgen dat de naaf zelf uit de huls is, je wilt geen metaalsnippers (aluminium) in je naaf. Ik weet niet of de gemiddelde fietsenmaker dat kan. Waarom een helicoil niet zou kunnen werken weet ik niet maar het zal wel een afwijkende maat vulschroef zijn.
Stel dat je het nu zelf op zou lossen. Zou Rohloff dan nog aan je naaf willen sleutelen bij een eventueel heel ander probleem nadat je tegen het advies in iets anders hebt gedaan om het eerdere probleem op te lossen?

Technisch is het prima mogelijk, maar als je daarna al je reparaties zelf moet gaan doen, garantie of niet, omdat je nu tegen het advies in zou gaan... Dan zou ik me toch even achter de oren krabben.

Bij de mijne had ik een versleten lager, en dat heb ik toch echt door de importeur laten doen. Voor die 200 euro zou ik m'n verlies pakken, want aangezien er ook nog opnieuw gespaakt wordt, je een nieuw naafhuis krijgt met een nieuw nummer, naafflensringen, vast ook nieuwe lagers en weer nieuwe olie... is dat opzich zo gek nog niet. En als er daarna weer wat zou zijn is de garantie misschien al verlopen, maar de coulance en service misschien nog niet?
Wat is er trouwens gebeurt met de levenslange garantie van Rohloff?
Je schrijft dat je het vulslangetje niet meer kan bevestigen, en de fietsenmaker ook niet.
Kan je de gewone schroef (om mee af te sluiten) dan wel bevestigen?

Een ander exemplaar vulslangetje al geprobeerd? Al met een tandenstokertje of iets dat daar op lijkt voorzichtig langs de schroefdraad van het vulschroefgat gegaan om eventuele splintertjes te verwijderen? Dit heeft bij mij ooit wonderen gedaan. Dit kan je heel makkelijk ook zelf. Een goede fietsenmaker voor Rohloff zal dit soort dingen al geprobeerd hebben. Maar niet iedere fietsenmaker heeft spullen voor en ervaring met Rohloff. En niet iedere fietsenmaker is goed.

Afgaande op wat Rohloff mij beloofde aan levenslange garantie voor de eerste eigenaar toen ik de naaf kocht in 2009, valt dat tegenwoordig allemaal tegen. Ik heb twee jaar geleden de wiellagers moeten laten vervangen, iets wat ik met de kennis van achteraf had kunnen voorkomen. Ook daar moest ik voor betalen. Laat ik nu maar denken dat dit realistisch is en dat die eerdere belofte dat niet was. Jammer, ik had destijds toch het idee dat ik (door de hoge aanschafprijs) gewoon betaalde voor die garantie. Desondanks geen enkele spijt van de aanschaf. Op reis heeft het ding mij nooit een seconde in de steek gelaten en ik hoop/verwacht dat dat nog lang zo zal blijven.

Hans
Je kunt er ook een plakbandje op doen en wachten op het volgende euvel of tot er zich een handigere oplossing voordoet.
Het is gewoon conische (NPT) draad, het schroefje loopt vast en door wat borgmiddel op het schroefje sluit de boel af, 'optappen' is dus lastig aangezien je het gat dan ruimer maakt en het schroefje nog losser in de draad zit / niet afsluit of erger nog, de naaf in kan vallen. Ik snap waarvoor ze deze oplossing gekozen hebben (goede afdichting en geen extra sluitvlak te bewerken) maar in de praktijk is dus nogal eens een naafhuis vervanging nodig...
Het naafhuis is van aluminium; schroefdraad daarin is kwetsbaar. Als je door eigen toedoen de schroefdraad molt, valt dat inderdaad niet onder de garantie. En zeven jaar na aanschaf is de bereidheid tot coulance blijkbaar ook wat minder.

De fietsenmaker geeft aan dat de schroefdraad inmiddels onherstelbaar beschadigd is. Dat betekent dat er te weinig "vlees" over is. Dat kun je alleen oplossen door een grotere schroefdraad te boren. Maar wat schroef je er daarna in? De oude boutjes passen niet meer. Ga je zelf inbusboutjes van vier millimeter lengte fabriceren? En vulslangboutjes?

Vervangen dus die hap.
Gaat ook niet, er moet conische draad in, daar wil je liever geen helicoil in, ja ze zijn er, maar nee liever niet.
Zou dit een oplossing kunnen zijn.
Kan, maar ik denk dat ie te diep het huis in steekt. qua afdichting heb je dan nog wel een uitdaging.
Ik zou voor nu kijken of terug plaatsen met loctite 542 gaat, dan kun je iig rijden.
Bedankt voor de reacties.
Ik ga het wiel laten opsturen en het professioneel aanpakken door een nieuwe huls door Rohloff te laten plaatsen.

Karin
Ik heb niet de moeite genomen om alles te lezen... maar heb je zelf rechtstreeks contact gehad over de afhandeling met |Rohloff? Stuurt je fietsenmaker het wiel op of doe je dat zelf rechtstreeks? Ik denk dat je dan mogelijk op een ander bedrag uitkomt.
Inmiddels heb ik het wiel weer terug. Nieuwe huls en door Rohloff opnieuw gespaakt.
Kosten 220 euro.

Ik had er een uitgebreide brief bij gedaan, maar Rohloff geef aan dat het niet onder de garantie of coulance valt maar dat dit mij als gebruiker te verwijten is.

Hiervan heb ik geleerd: ik ga nooit meer zelf olie verversen. Kosten van bijvullen bij fietsenmaker (15 of 20 euro) en kans dat het vulschroefgat stuk gaat als ik het zelf doe wegen niet tegen elkaar op.

Karin
Het is misschien een dure les, maar eigenlijk kan er toch weinig gebeuren als je dat schroefje met beleid aandraait...? Je weet dan in elk geval zeker dat de fietsenmaker ‘m niet te vast draait. En de keer erop weer, en de keer erop weer...