Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 7/8 speed crankstel geschikt voor 9s ? - Forum Wereldfietser

7/8 speed crankstel geschikt voor 9s ?

Goedendag,

Ik ben op zoek naar een ander crankstel omdat ik 170mm crankarmen wil proberen. Er is niet heel veel keus maar deze 7/8 speed shimano m361 zou kunnen
https://www.rosebikes.nl/shimano-acera- ... size=170mm

Rijd zelf echter met 9 speed. Twee winkeliers waaronder Rose vertelden me dat deze ook te gebruiken is voor 9speed.

Wat adviseren jullie? Gaat dit werken of loop je tegen een probleem aan.

Andere optie is de shimano m371
https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... -M371.html

Maar is geklonken (en ook iets duurder) waar niet mijn voorkeur naar uitgaat.

Hoor het graag.
Er is een verschil tussen 7-, 8-, en 9-speed. Zo zijn de tandwielen van een 7-speed dikker dan die van een 9-speed. De ketting is daarom ook anders. M.a.w. het is niet zomaar uitwisselbaar. Ook kun je volgens mij tegen het probleem aanlopen dat de derailleurs en uiteraard de shifters voor de bediening van de versnellingen niet goed werken.
Werkt gewoon hoor
Binnenmaat is gelijk - dus de dikte van de tandwielen ook, maar de ruimte tussen de tandwielen is groter dus kans dat je ketting er tussen schiet - nog nooit gehad maar het is maar een tip.
antwoord op je vraag is dus: ja.
'velen zijn u voorgegaan' :) , bijvoorbeeld met kettingscherm en 3x9:
Afbeelding

die m371 bij Rose is prima en prima prijs.

mét kettingrand vind je zo'n crankstel bijvoorbeeld hier: https://www.bike-components.de/de/Shima ... SR-p35955/
en er staat bij dat je een trapas met aslengte 122 mm nodig hebt. die misschien gelijk meebestellen?
Dank voor de reacties.

Ik zou dan voor de m361 willen gaan, maar volgens mij heb ik nu een trapas met aslengte 123mm. Gaat dat goed?
Een halve mm verschil is aan elke kant 0,25 mm. Het zou heel raar zijn als je daarmee problemen kreeg.

Nb. Leon is niet aansprakelijk etc. etc.....
Leon schreef: Een halve mm verschil is aan elke kant 0,25 mm. Het zou heel raar zijn als je daarmee problemen kreeg.
0,5mm aan elke kant toch?

Ik vraag het maar, want het is voor het eerst dat ik mijn eigen crankstel ga vervangen dus weet niet hoe nauw zoiets luistert.
Ik lees in de link van hoogframe een vereiste lengte van 122,5.
Wat er bij een te lange as fout kan gaan is als je derailleurkooi niet ver genoeg naar buiten kan.
Dat devketting niet meer de superperfecte lijn heeft is minder dramatisch.
Leon schreef:
wo 02 okt, 2019 20:06
Ik lees in de link van hoogframe een vereiste lengte van 122,5.
Klopt, zie het nu ook. Bike-comp. vermeld 122,5 Rose vermeld 122mm op hun site. Verwarrend.
er staat 122,5 en ik ben zo vrij geweest dat naar 122 af te ronden want dat leek me een gangbare maat qua trapaslengtes én een maat die mij erg bekend klinkt. ik heb nog nooit een aslengte met een ,5 in de maat besteld.
maar ik heb het mis: 122,5 is net zo gangbaar en beschikbaar, zo zie en leer ik na wat zoeken en rondkijken: weer wat geleerd! :lol:
dat geldt ook voor 127 mm en 127,5 mm en misschien voor nog meer maten.

technisch lijkt me deze halve millimeter amper een rol te spelen, maar ook ik wijs iedere aansprakelijkheid op voorhand af, etcetera, enzovoort :D :roll: :wink:
0,5mm of 1mm is geen probleem. Een 9v cassette vergt wel een 9v ketting. Maar een 9v ketting loopt ook op een 8v cassette. De FC361 gebruik ik in een 9v systeem.
Kijk, nu kan het toch bijna niet meer mis gaan. Ik ga voor de m361. Superbenieuwd hoe dat gaat rijden met iets kortere crankarmen.

Tot slot nog een vraag. Begrijp ik nou goed dat het, in mijn situatie, voor de werking van mijn achterderailleur niet uitmaakt (erg grote afwijkingen uitgezonderd) wat voor crankstel ik erop zet? Het enige probleem wat zou kunnen ontstaan is dat de ketting, zoals Shadow aangaf, tussen de voorbladen kan schieten bij het schakelen met de voorderailleur.
Velotraumer schreef:
wo 02 okt, 2019 21:27
Kijk, nu kan het toch bijna niet meer mis gaan. Ik ga voor de m361. Superbenieuwd hoe dat gaat rijden met iets kortere crankarmen.

Tot slot nog een vraag. Begrijp ik nou goed dat het, in mijn situatie, voor de werking van mijn achterderailleur niet uitmaakt (erg grote afwijkingen uitgezonderd) wat voor crankstel ik erop zet? Het enige probleem wat zou kunnen ontstaan is dat de ketting, zoals Shadow aangaf, tussen de voorbladen kan schieten bij het schakelen met de voorderailleur.
Dit is een prima crankstel. Je kan altijd de kettingbladen vervangen door andere als dat nodig is. Deze crank werd door een FM op mijn santos gemonteerd omdat ik graag een 170mm crank wilde ipv de originele 175 mm. De bijgeleverde kettingbladen zijn vervangen door rohlofftandwielen.

En op mijn oude fiets heb ik zelf de Shimano Deore Trekking FC-M591 gemonteerd. De kettingbladen hiervan zijn als ik het goed voor heb van betere kwaliteit dan die geleverd bij de m361. Het zelf monteren is echt niet moeilijk.
nicolevelo schreef: Dit is een prima crankstel. En niet duur. Je kan altijd de kettingbladen vervangen door andere als dat nodig is. Ik heb deze crank op mijn santos staan omdat ik graag een 170mm crank wilde ipv de originele 175 mm. De bijgeleverde kettingbladen zijn vervangen door rohlofftandwielen.
Dat treft, want in mijn geval gaat het ook om Santos, een travelmaster. Het vervangen van de tandwielen is een goeie tip. Maar maakt Rohloff tandwielen hiervoor? En zo ja waar kan ik deze vinden?
Velotraumer schreef:
wo 02 okt, 2019 22:08
nicolevelo schreef: Dit is een prima crankstel. En niet duur. Je kan altijd de kettingbladen vervangen door andere als dat nodig is. Ik heb deze crank op mijn santos staan omdat ik graag een 170mm crank wilde ipv de originele 175 mm. De bijgeleverde kettingbladen zijn vervangen door rohlofftandwielen.
Dat treft, want in mijn geval gaat het ook om Santos, een travelmaster. Het vervangen van de tandwielen is een goeie tip. Maar maakt Rohloff tandwielen hiervoor? En zo ja waar kan ik deze vinden?
Mijn santos is uitgerust met rohloff en riem, vandaar.
Die kortere cranks, daar merk je niets van. Ik rijd dan weer met 175mm, dan weer met 165mm. Het zit misschien in je hoofd, maar niet in je benen. Kortere crank betekent wel zadel dat aantal mms omhoog.
Sjefke

Dat maakt wel degelijk uit. Ik heb last van mijn knieën, met 170 , heb ik minder last dan met 175 crank lengte.

Mario
Dat ben ik met Mario eens. Je spieren en pezen raken gewend aan een bepaalde lengte. Als de draaicirkel groter wordt, rek je die pezen meer en dat kan voor pijn zorgen. Als hij te klein is voor je lichaam fiets je niet lekker. In het geval van Mario is 170mm waarschijnlijk gewoon te klein, want hij heeft lange benen, als ik het me goed herinner.
Ik heb 170mm op mijn racefiets en 175mm op mijn MTB/reisfiets. Ik voel het verschil elke keer dat ik wissel. En ik ben ook van mening dat cranks te veel standaard zijn. Iemand van 2 meter met lange benen mag best 180mm (of meer) cranks en een klein persoon mag ook best naar 160mm. Maar die maten zijn niet standaard en daarmee ook niet goedkoop.
oeps