Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 7/8 speed crankstel geschikt voor 9s ? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

7/8 speed crankstel geschikt voor 9s ?

ErikB81 schreef:
do 03 okt, 2019 00:17
Dat ben ik met Mario eens. Je spieren en pezen raken gewend aan een bepaalde lengte. Als de draaicirkel groter wordt, rek je die pezen meer en dat kan voor pijn zorgen. Als hij te klein is voor je lichaam fiets je niet lekker. In het geval van Mario is 170mm waarschijnlijk gewoon te klein, want hij heeft lange benen, als ik het me goed herinner.
Ik heb 170mm op mijn racefiets en 175mm op mijn MTB/reisfiets. Ik voel het verschil elke wissel. En ik ben ook van mening dat cranks te veel standaard zijn. Iemand van 2 meter met lange benen mag best 180mm (of meer) cranks en een klein persoon mag ook best naar 160mm. Maar die maten zijn niet standaard en daarmee ook niet goedkoop.
Het mogelijk verband tussen lichaamslengte en cranklengte is een van de vele mythes uit de fiets/wielerwereld. Hardnekkig (zoals alle mythes in de fietswereld) en dus ook al vele malen na onderzoek naar het rijk der fabelen/mythes verwezen. Ieder zijn meug. Medische klachten staan hier buiten.
sjefke schreef:
do 03 okt, 2019 00:35
Het mogelijk verband tussen lichaamslengte en cranklengte is een van de vele mythes uit de fiets/wielerwereld. Hardnekkig (zoals alle mythes in de fietswereld) en dus ook al vele malen na onderzoek naar het rijk der fabelen/mythes verwezen.
Citation needed

Ik weet alleen van onderzoek waaruit blijkt dat het voor mensen met een gemiddelde tot lange beenlengte niet uitmaakt of ze korte (150mm) dan wel normale (170mm) cranks hebben. Over korte mensen zoals ik (1m67) vind ik niets. Ik merk het verschil tussen 165mm en 170mm wel, 170mm is kniepijn.
sjefke schreef:
do 03 okt, 2019 00:35
Medische klachten staan hier buiten.
Goeie disclaimer.
Ja nou euhh, ik heb toch zeker wel verschil gemerkt de eerste tijd toen ik van 175 naar 185mm cranks ging hoor...spieren moesten echt even wennen zeg maar. Maar we moeten even afsplitsen als we op cranklengte over gaan denk ik...
sjefke schreef:
do 03 okt, 2019 00:35
Het mogelijk verband tussen lichaamslengte en cranklengte is een van de vele mythes uit de fiets/wielerwereld. Hardnekkig (zoals alle mythes in de fietswereld) en dus ook al vele malen na onderzoek naar het rijk der fabelen/mythes verwezen. Ieder zijn meug. Medische klachten staan hier buiten.
Dan probeer jij maar eens met crancks van 80 mm of met crancks van 275 mm te fietsen. :D
Jij hebt denk ik een normale lengte, wat betekent dat je net in de ronde top van het optimum zit en geen verschil merkt tussen de standaard crancklengtes; wat geldt voor veel mensen. Mensen die duidelijk korte of duidelijk langere benen (zoals supermario) hebben, hebben echt wel baat bij crancks die enigszins bij hun lichaam passen.
Ik heb zelf een oud vouwfietsje met crancks van kinderlengte. Dat fietst voor mij echt niet optimaal!

Edit: ik heb in het andere draadje een uitleg geplaatst: viewtopic.php?f=8&t=33902#p347086